Економија
(Видео) Aнѓушев: 37% повеќе средства наменети за економијата, 2019 е економска година
Вицепремиерот задолжен за економски прашања Кочо Анѓушев, во присуство на поголемиот дел на министри од економските ресори презентираше дел од буџетските ставки кои се однесуваат на економски развој на Република Македонија.
Вицепремиерот Анѓушев потенцираше дека буџетот за 2019 година е креиран на реални основи, кои се базираат на проектиран раст на Бруто домашниот производ од 3,2% и намален буџетски дефицит од 2,5%. Во 2019 година се наменети 37% повеќе средства за економски развој во однос на претходната година и со ова јасно се покажува дека Владата во оваа година ќе биде силно посветена на економски раст и развој во Република Македонија.
„Очекуваме раст на бруто инвестиции на реални основи од околу 4,2% и рекордно ниво на капитални инвестиции од 26,2 милијарди денари. Очекуваме стапката на невработеност да падне на рекордно ниско ниво под 20%, а очекуваме и раст на платите од 4,5%“, нагласи вицепремиерот.
Анѓушев додаде дека во програмата за економски развој, планирани се рекордни средства од 4,1 милијарди денари, од кои највисоки досега 1,1 милијарда денари за поттикнување на вработувањето, како и рекордни 720 милиони денари за финансиска поддршка за инвестициите, преку мерките од Законот кој почна да се имплементира оваа година. 700 милиони денари се планирани за привлекување на странски инвестиции и развој на слободни економски зони, кои се наменети за оние компании кои склучија договори за државна помош изминатата година, но и нови инвестиции.
„Испроектирани се 520 милиони денари за Фондот за иновации и технолошки развој, кадешто се планирани 203% повеќе средства за поддршка на мали и средни претријатија, како и за стартап компании, односно за поддршка на претриемништвото кај младите луѓе. Во 2018 година за првпат се овозможи позначителна поддршка за овој тип на компании, а наша цел е да продолжиме со стимулирање на малите и средни компании да се развиваат, да добијат позначително место во економијата. За развој на технолошко-индустриските развојни зони се наменети 475 милиони денари, со кои ќе се работи на доизградба и докомплетирање на зоните“, се надоврза на претходно кажаното вицепремиерот.
Тој додаде дека за поддршка на инвестициони вложувања се планирани 430 милиони денари, 187 милиони се распоредени за унапредување на деловни активности и дополнителни 41 милион денари за поддршка на развојот на мали и средни претријатија преку посебна програма на Министерството за економија. Единствена ставка во буџетот која веќе две години забележува тенденција на пад, е онаа наменета за економска промоција и оваа година за таа намена се планирани само 8 милиони денари.
Во однос на структурата на капиталните инвестиции, Анѓушев појасни дека во вкупниот предвиден буџет за оваа намена, 5,2 милијарди денари се за патна и железничка инфраструктура, планирани се 44% повеќе средства во однос на 2018 година за железничка инфраструктура, 80% повеќе средства за проекти поврзани со гасификацијата, како и 3,3 милијардни денари за инвестиции во рурален развој.
Вицепремиерот потенцираше дека во 2018 година македонската економија се стабилизираше, наследените градежни проекти, кои беа со проблеми, беа доведени во нормална техничка и финансиска состојба. Тој дополни дека економските индикатори можеа да бидат подобри, но во тој случај ќе требаше да се продолжи со реализација на проекти кои беа несоодветно осмислени и планирани, што на крајот ќе се одразеше негативно на граѓаните. „Владата не беше фокусирана на создавање на бројки кои ќе презентираат виртуелен раст на економијата, туку на домаќинско работење и со посветеност успеа да ги нормализира работите, особено во изградбата на двата капитални проекти за изградба на автопатите, кадешто успеа да испреговара за 33-35% пониски цени за изведба и да се заштедат 95 милиони евра за Република Македонија“, рече тој.
Анѓушев заклучи дека проектираниот раст е реален, при што подвлече дека се надминати проблемите со кои Владата се соочи на автопатските делници, се градат неколку експресни патишта, се надминуваат проблемите наследени на проектите за изградба на железничката пруга кон Бугарија, гасификацијата се одвива со интензивно темпо, а во периодот кој следи се планираат и повеќе енергетски проекти за повисоко ниво на учество на обновливи извори на енергија и стабилност на електро енергетскиот систем.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Трипуновски: Рекорден трговски дефицит во 2023 година во износ од 436 милиони евра
Дополнителниот заменик-министер за земјоделство, шумарство и водостопанство, Цветан Трипуновски, преку фејсбук-објава извести за рекорден трговски дефицит во 2023 година за земјоделско-прехранбени производи во висина од 436 милиони евра.
„Рекорден трговски дефицит во 2023 година во износ од 436 милиони евра. Еве како СДС го уништува македонското земјоделство, Македонија со СДС стана земја увозно зависна од храна. Негрижата за македонските земјоделци и тотално погрешните земјоделски политики на СДС ги принудија земјоделците да го напуштат полето, а со тоа македонските граѓани да јадат увозни земјоделски производи, Македонија од земја извозник стана земја увозник на храна под власта на СДС. Земјоделците ќе имаат вистински партнер во новата влада на ВМРО-ДПМНЕ и заедно ќе го вратиме македонското земјоделство во онаа препознатлива состојба, а Македонија повторно ќе биде земја извозник на храна“, рече Трипуновски.
Економија
Надворешен долг, побарувања и меѓународна инвестициска позиција во четвртото тримесечје од 2023 година
Објавено е редовното статистичко соопштение за позначајните промени кај надворешниот долг, надворешните побарувања и меѓународната инвестициска позиција.
На крајот на четвртиот квартал од 2023 година:
На 31.12.2023 година, нето надворешниот долг изнесува 4.458 милиони евра (или 32,6% од проценетиот БДП). Нето надворешниот долг на земјата, во четвртиот квартал од 2023 година, е зголемен за 305 милиони евра, или за 7,3%. Од аспект на структурата, приватниот нето-долг и натаму има поголемо учество во вкупниот нето-долг со 67%.
Во текот на четвртиот квартал од 2023 година, негативната нето меѓународна инвестициска позиција (МИП) е зголемена за 160 милиони евра и изнесува 8.500 милиони евра, односно 62,2% од проценетиот БДП за 2023 година.
Најновото соопштение за позначајните промени кај надворешниот долг, надворешните побарувања и меѓународната инвестициска позиција е достапно на следниот линк.
Економија
Во вториот квартал од 2025 година стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот ќе остане 1,5 отсто, одржана седница на Советот на Народната банка
Советот на Народната банка, на својата редовна седница, одржана на 28 март 2024 година, врз основа на редовната квартална оцена на системските ризици, донесе одлука за задржување на стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот за изложеностите на банките во Република Северна Македонија во висина од 1,5%, којашто ќе се применува и во вториот квартал од 2025 година. Одлуката се заснова врз оцените за постепено стабилизирање на нагорните циклични системски ризици и постојана стабилност на банкарскиот систем. Исто така, ги зема предвид условите од окружувањето коешто и натаму е неизвесно и придружено со ризици, што е причина за претпазливо спроведување на макропрудентните мерки заради натамошно јакнење на отпорноста на банкарскиот сектор. Со одржувањето на стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот се придонесува за спречување и за намалување на можните ризици.
Народната банка ќе продолжи со внимателно следење на системските ризици и ќе ја преоценува висината на стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот на редовна квартална основа. Притоа, имајќи ја предвид природата на противцикличниот заштитен слој на капиталот и насоките на релевантните европски институции, Народната банка може да ја оцени потребата за зголемување на стапката, при раст на ризиците и неизвесностите од окружувањето, во услови на поволни остварувања на банките. Во случај, пак, на значително остварување на ризиците во билансите на банките, може да се оцени и потребата од делумно или целосно ослободување на овој заштитен слој на капиталот, како поддршка во работењето на банките при евентуални неповолни сценарија.
Советот на Народната банка на седницата разгледа и други материјали поврзани со работата на централната банка.