Економија
ЕП: Даночните обврзници веќе нема да ги спасуваат банките
Европскиот парламент (ЕП) ги одобри трите мерки кои гарантираат дека банките веќе нема да се потпираат на даночните обврзници. Две од мерките се поврзани со банките во тешка состојба, а третата се однесува на гаранциите дека кредитните институции, а не даночните обврзници, ќе ги гарантираат депозитите под 100 илјади евра.
Овие мерки ја надополнуваат веќе постоечката единствена банкарска супервизија и ја придвижуваат ЕУ напред на патот кон банкарски унија, соопштуваат од ЕП.
Парламентот постигнал значителен напредок во преговорите со министрите за финансии на земјите членки, особено во однос на правилата за создавање на единствен европски механизам за реструктуирање и со него финансираниот фонд, финансиран од банките , во кој се очекува да постапат вкупно 55 милијарди евра, истакнала Елиза Фереира, португалски европратеник од групата на Социјалистите и Демократите.
Со ова во голема мера ќе се намали можноста за политички игри, со кои би можеле да се блокираат одредени активности во однос на банките, и ќе гарантира дека фондот може да биде основан што поскоро и да се користи фер.
Според германскиот европратеник од групата на Социјалистите и Демократите, Петер Симон, ажурирањето на правилата за гарантирање на депозитите ќе им овозможи на штедачите да си ги добијат парите назад многу поскоро кога некоја банка се наоѓа во тешка состојба.
За време на економската криза загубите кои многу банки ги претрпеа беа пренесени на грбот на даночните обврзници и немаа големо влијание на вредноста на активата на банката.
Алатката за рекапитализација преку внатрешни извори, утврдена и во двата нормативни акти за спасување на банкарскиот сектор, ќе осигура дека сопствениците на банките и нивните кредиторите им ќе бидат меѓу првите кои ќе претрпат загуби, доколку банката западне во потешкотии.
Двaта нормативни акти за спасување на банкарскиот сектор ќе бараат од банките да финансираат и резервни фондови за покривање на понатамошни загуби, по користењето на алатката за рекапитализација преку внатрешни извори.
Во следните 8 години, страните вклучени во банкарската унија (сите земји од Еврозоната и земјите надвор од Еврозоната, кои доброволно ќе се приклучат кон неа) , ќе создадат единствен фонд за конверзија на проблематични банки во износ од вкупно 55 милијарди евра, кој ќе се финансира преку придонеси од кредитните институции во овие земји.
Земјите надвор од банкарскиот унија ќе мора, во рок од 10 години, да создадат сопствен фонд, кој исто така ќе се финансира со придонеси од кредитните институции во овие земји и кој треба да биде изнесува 1 процент од гарантираните депозити.
Европските пратеници одамна се залагаат за тезата дека кога една банка ќе западне во тешка состојба , одлуките за тоа какви мерки треба да бидат преземени треба да се земаат на здрава техничка основа. Некои држави членки сепак сакаа да им дадат на финансиски министерства клучна улога при одлучувањето како да се справат со конкретни случаи што припаѓаат во сферата на единствениот европски механизам за реструктуирање.
Усвоениот компромис значително го ограничува влијанието на земјите членки и на политичката интервенција, за да се овозможи да има поголема правда, побрзи акции и пониски трошоци за решавањето на проблемите на банките./крај/мф/бс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Трипуновски: Рекорден трговски дефицит во 2023 година во износ од 436 милиони евра
Дополнителниот заменик-министер за земјоделство, шумарство и водостопанство, Цветан Трипуновски, преку фејсбук-објава извести за рекорден трговски дефицит во 2023 година за земјоделско-прехранбени производи во висина од 436 милиони евра.
„Рекорден трговски дефицит во 2023 година во износ од 436 милиони евра. Еве како СДС го уништува македонското земјоделство, Македонија со СДС стана земја увозно зависна од храна. Негрижата за македонските земјоделци и тотално погрешните земјоделски политики на СДС ги принудија земјоделците да го напуштат полето, а со тоа македонските граѓани да јадат увозни земјоделски производи, Македонија од земја извозник стана земја увозник на храна под власта на СДС. Земјоделците ќе имаат вистински партнер во новата влада на ВМРО-ДПМНЕ и заедно ќе го вратиме македонското земјоделство во онаа препознатлива состојба, а Македонија повторно ќе биде земја извозник на храна“, рече Трипуновски.
Економија
Надворешен долг, побарувања и меѓународна инвестициска позиција во четвртото тримесечје од 2023 година
Објавено е редовното статистичко соопштение за позначајните промени кај надворешниот долг, надворешните побарувања и меѓународната инвестициска позиција.
На крајот на четвртиот квартал од 2023 година:
На 31.12.2023 година, нето надворешниот долг изнесува 4.458 милиони евра (или 32,6% од проценетиот БДП). Нето надворешниот долг на земјата, во четвртиот квартал од 2023 година, е зголемен за 305 милиони евра, или за 7,3%. Од аспект на структурата, приватниот нето-долг и натаму има поголемо учество во вкупниот нето-долг со 67%.
Во текот на четвртиот квартал од 2023 година, негативната нето меѓународна инвестициска позиција (МИП) е зголемена за 160 милиони евра и изнесува 8.500 милиони евра, односно 62,2% од проценетиот БДП за 2023 година.
Најновото соопштение за позначајните промени кај надворешниот долг, надворешните побарувања и меѓународната инвестициска позиција е достапно на следниот линк.
Економија
Во вториот квартал од 2025 година стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот ќе остане 1,5 отсто, одржана седница на Советот на Народната банка
Советот на Народната банка, на својата редовна седница, одржана на 28 март 2024 година, врз основа на редовната квартална оцена на системските ризици, донесе одлука за задржување на стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот за изложеностите на банките во Република Северна Македонија во висина од 1,5%, којашто ќе се применува и во вториот квартал од 2025 година. Одлуката се заснова врз оцените за постепено стабилизирање на нагорните циклични системски ризици и постојана стабилност на банкарскиот систем. Исто така, ги зема предвид условите од окружувањето коешто и натаму е неизвесно и придружено со ризици, што е причина за претпазливо спроведување на макропрудентните мерки заради натамошно јакнење на отпорноста на банкарскиот сектор. Со одржувањето на стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот се придонесува за спречување и за намалување на можните ризици.
Народната банка ќе продолжи со внимателно следење на системските ризици и ќе ја преоценува висината на стапката на противцикличниот заштитен слој на капиталот на редовна квартална основа. Притоа, имајќи ја предвид природата на противцикличниот заштитен слој на капиталот и насоките на релевантните европски институции, Народната банка може да ја оцени потребата за зголемување на стапката, при раст на ризиците и неизвесностите од окружувањето, во услови на поволни остварувања на банките. Во случај, пак, на значително остварување на ризиците во билансите на банките, може да се оцени и потребата од делумно или целосно ослободување на овој заштитен слој на капиталот, како поддршка во работењето на банките при евентуални неповолни сценарија.
Советот на Народната банка на седницата разгледа и други материјали поврзани со работата на централната банка.