Култура
Едвард Лакман добитник на „Златна камера 300“ на 40. издание на фестивалот „Браќа Манаки“
Еден од водечките светски кинематографери, Ед Лакман, потписник на повеќе од 80 играни филма, меѓу кои оскаровски кандидати, e годинешниот добитник на наградата „Златна камера 300“ за животен опус на интернационалниот фестивал на филмската камера „Браќа Манаки“. Тој со воодушевување ја примил веста дека е вброен меѓу великаните на најстариот фестивал посветен на филмската камера и директорката Евгенија Теодосиевска се надева дека тој ќе пристигне во Битола да ја прими наградата.
„Освен што станува збор за автор кој е меѓу водечките светски директори на фотографија, Лакман е извонреден човек. Кога му ја соопштив веста, тој беше пресреќен и рече дека сака да дојде лично да ја прими наградата. Да се надеваме дека околностите ќе бидат во ред и битолската публика и филмаџиите ќе може да запознаат еден голем професионалец“, рече Теодосиевска на денешната прес-конференција.
Акман со нашата „Златна камера 300“ за животен опус досега прокнижува 41 светска награда, 42 номинации. Од номинациите најзначајни се оние за „Оскарите“ со ремек-делата „Далеку од небесата“ (номинација за најдобар кинематографер во 2002) и „Керол“ (номинација за „Оскар“ 2015), и двата филма во режија на Тод Хејнис со кого Лакман има најплодна соработка како кинематографер. Во меѓувреме, и третиот филм снимен со режисерот Хејнис, „Јас не сум таму“, беше исто така потенцијален кандидат за „Оскар“ со сите специфики во изразот на Лакман во црно-белата и колор-фотографијата.
Според уметничкиот директор Благоја Куновски, великан како Лакман заслужува да биде изборот за јубилејното издание на ИФФК „Браќа Манаки“ и да се вброи во алејата на кинематограферските великани на нашиот фестивал.
„Акман е специфичен бидејќи, освен неговата големина како кинематографер, тој импресионира со својата кретивна енергија од неговите почетоци на почетокот на 1970 година до најновите три целовечерни играни проекти снимајќи и по три во една година. Тој е еден од ретките кинематографери, кој, покрај својата базична вокација, се покажал и како добар режисер потпишувајќи 10 филма во кои негови колеги, некои и наши лауреати, се кинематографери. Работејќи со многу режисери, неговиот креативен израз го красат разновидни стилови, кои се во зависност од играната или документарната форма, прилагодувајќи се и на креативниот процес и сензибилитет на конкретниот режисер“, рече Куновски.
Претседателот на Друштвото на филмските работници, Игор Иванов-Изи, на прес-конференцијата рече дека и 40. издание на фестивалот „Браќа Манаки“ ќе биде уште една успешна приказна во насока на позитивниот правец што го зазема целата македонска кинематографија.
„Не можам, а да не го истакнам позитивниот правец што го зазеде севкупната домашна кинематографија и сите активности поврзани со неа. Исчезна многугодишниот антагонизам и филмските автори се насочени кон кретивност и успешна работа. Очекувам дека ќе имаме успешно јубилејно издание на фестивалот „Браќа Манаки“ за да се одбележат четири децении од овој значаен настан на културната мапа“, рече Иванов.
На следната прес-конференција, што ќе се одржи во јули, ќе бидат соопштени други детали за ова фестивалско издание, а од Центарот за култура во Битола најавија дека за ова издание ќе биде обезбеден и агрегатот на кој се чекаше многу години.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Марко Бањоли во Чифте амам
На 23 април во 19 часот во Националната галерија на Македонија – Чифте амам, Скопје ќе се отвори мултимедијалната изложбата „Тркало на времето“ на истакнатиот италијански уметник Марко Бањоли.
„Со оваа изложба ја објавуваме одлуката на Советот на Остен „Земја во фокус“ на Остен Биеналето Скопје 2024 да биде Италија“, велат од Остен.
Изложбата е организирана во соработка со Зеринтија, Асоцијација за современа уметност, а со поддршка на Италијанска амбасада во Скопје и Италијанскиот културен институт во Белград.
Култура
Настап на Дуња Иванова и концерт посветен на Кире Костов во изведба на Биг бендот на фестивалот „Крај Вардарот џез“
Во рамки на втората фестивалска вечер на „Крај Вардарот Џез“, утревечер на 23 април во Македонската филхармонија со почеток во 20 часот на пијано ќе настапи Дуња Иванова.
Нејзиниот концертен настап „Мирисот на липите“ ќе биде проследен со текст и нарација на Тина Иванова. Музичко-поетски проект, кој раскажува приказна за познатите урбани и скриени места на Општина Центар. Липите на улицата „Орце Николов“, панкот од гаражите на „Плочник“, дружбите во дворот на „Песталоци“, графитите на Кеј, паркот на Горан Стефановски, кафеаната „Наџак“…
Ќе бидат изведени композицијата „Свита за Скопје“ од македонската композиторка Ана Пандевска, и песната „Ние сме од Скопје“ на Мирко Попов, чиј аранжман за пијано го направи Пандевска. Получасовно патување низ симболите на Скопје, погледнати низ интимна, лична перспектива на авторите. Во музиката, како и во нарацијата, провејува нишка на носталгија, а во исто време и крик за подобро утре на градот во кој пораснавме и без чиј воздух не можеме да живееме. „Мирисот на липите“ симболично ќе прикаже, преку звук и говор, еден живот на жител од Центар. Поетскиот наратив е оригинално креиран за овој уметнички перформанс, кој промовира иновативен пристап со содржина која пак, претставува ,,жива“ материја, блиска до човечкото срце.
Минатиот месец за „ПМГ Џез“, како 44 издание, излезе албум во живо, концерт на пијано на Дуња Иванова, кој беше реализиран во рамки на музичката програмата „Крај Вардарот Сесии во Аудиокултура“, која изведе композиции од Ана Пандевска.
Веднаш потоа во 21 часот на истата сцена ќе започне долгоочекуваниот концерт на Биг Бендот со музика од Кире Костов. Концерт посветен на еден од стожерите на современата џез композиција Кире Костов, преку интерпретација на негови избрани дела во современ аранжман од страна на Биг Бендот под диригентската палка на Љупчо Мирковски. Костов е едно од најзначајните имиња во современата џез музика, чија работа опфаќа бројни ангажмани и дела, меѓу кои: солист и диригент на Танцовиот оркестар на РТВ Скопје, наградуван трубач во Југославија, претставник во Биг бендот на Европската радиодифузија, автор на околу педесетина композиции во оркестарска изведба од областа на џезот и 300 песни во популарната музика и реализатор на сите изданија на Скопскиот фестивал од 1991. Подеднакво значајна ќе биде и изведбата на селектираните дела од Костов на еден од нашите најзначајни оркестарски формации, чија историја датира од далечната 1961 година (Биг Бендот на МРТ), кој во 2013 година се возобновува и продолжува да работи во музичка формација водена од Љупчо Мирковски како диригент.
Фестивалот ќе биде заокружен на 27 април во едукативно културниот центар Лабораториум со концертен настап на „Macedonian Free Society“ и со еден од највозбудливите музички проекти „Поетроника“.
Фестивалот е поддржан од Министерство за култура на Р.С. Македонија и се реализира во соработка со Македонска филхармонија и Лабораториум. Концертот „Мирисот на липите“ се реализира со поддршка на општина Центар.
Книги
МАИ ги додели наградите за изданијата меѓу два Саеми на книга
Комисијата за доделување на наградите на Македонската асоцијација на издавачи за периодот меѓу два саема, по разгледувањето на апликациите и на примероците од книгите доставени од издавачите, на состанокот на 15.04.2024 г. донесе одлуки за доделување на наградите на МАИ меѓу двата саема во мај 2023 и април 2024 година.
Признание за најдобра едиција, при што основен критериум бил уредничкиот пристап, концептот на едицијата и унифицираниот изглед/дизајн, со 1. место наградена е едицијата „ПРОаЗА“ („Или-или“), со 2. место едицијата „Бранови“ („Антолог“) и со 3. место едицијата „Современи класици“ („Арс ламина“).
Признание за најдобар оригинален дизајн на корица добија „Не кажувам“ од Петар Андоновски, дизајнирана од Марко Трпески („Полица“), „Базирано врз речиси вистинити настани“ од Ѕвездан Георгиевски, дизајнирана од Наталија Лукомска („Бегемот“) и „Кабинет на чуда со ѕидови од огледала“ од Владимир Јанковски, дизајнирана од Марко Трпески („Антолог“).
Признание за најдобро ликовно-графички уредено издание добија „Варшава го исцртува Скопје“ од Кинга Нетман-Мултановска; автор на дизајнот: Петер Личковски („Бегемот“), „Костимот во Македонија од појавата на фотографијата до денес“ од Зорка Тодорова Младеновиќ; графичко уредување на „Арс ламина“ и „Гени, мени, сени“ од Владимир Лукаш (текст и илустрации), со графичко уредување на „Супрема“.
Признание за оригинални целосно илустрирани книги за деца (сликовници) добија „Си беше еднаш – Најубавите бајки на сите времиња“ (прир. Оливера Ќорвезироска, со илустрации на Наталија Лукомска) („Арс ламина “), „Момчето од зборови / Девојчето од ноти“ од Катерина Николовска („Чудна шума“) и „Рокчето“ од Никола Маџиров, со илустрации на Анета Илиевска („Арс ламина“).
Во категоријата најкреативно издание каде влегуваат оригинални изданија за возрасни или за деца, кои се издвојуваат по својата нестандардност, признанија добија „Момчето од зборови / Девојчето од ноти“ од Катерина Николовска („Чудна шума“), „Шарени ириси“ од Јована Матевска Атанасова, со илустрации на Симонида Филипова Китановска („Арс ламина“) и „Мојата прва библиотека“ од Деспина Мукоска („Арс ламина“).
Признанието за автор на годината го доби Лидија Димковска („Три“).