Култура
Државата не води грижа за родното место на Јустинијан, а даде 1.2 млн. евра за неговиот споменик

Археолошкиот локалитет „Tauresium“, родното место на византискиот император Јустинијан, се наоѓа на 20 километри од Скопје, во селото Таор, а е потполно запуштено,меѓутоа, од друга страна, во рамките на проектот „Скопје 2014“, на овој император му беше подигнат споменик на плоштадот во Скопје, во вредност од 1.200.000 евра.
Значењето на Јустинијан е огромно, а тој ја има направено првата кодификација на правото, па во рамки на проектот „Скопје 2014“ му беше оддадена посебна почест со тоа што беше подигнат споменик во негова чест на плоштадот „Македонија“ поради неговото значење во светската историја.Сепак, државата заборава на она што ја носи историската и културната вредност на фактот дека Јустинијан потекнува од селото Таор, а тоа е токму овој археолошки локалитет „Tauresium“.Доколку некој сака да го посети овој локалитет, ќе треба малку да побрза пред негрижата на државата комплетно да го уништи.Она што е најалармантно е фактот дека ископините се обраснати со трева, изложени на постојани атмосферски влијанија и оштетувања, теренот не е соодветно уреден и локалитетот полека но сигурно оди кон целосно уништување. Состојбата е ваква најмалку три години и нема ниту еден знак кој ќе даде и најмала надеж дека државата е подготвена да се грижи за зачувувањето на овој локалитет.Патот, ако воопшто може тоа да се нарече пат, со оглед на огромните дупки кои ги има, од селото до самиот локалитет е во очајна состојба. До некаде на патот има рабници и знаеме дека се движиме барем на некаков пат, но рабниците ги снемува кога се врти кон локалитетот. Натаму се продолжува по треви и запуштен терен.Исто така, никаде во селото, ниту на патот кон селото, нема патоказна табла или каква било табла која упатува на постоење на значаен археолошки локалитет. До пред некое време постоеше мала табличка на која пишуваше само „Tauresium“, без притоа да се дава какво и да е појаснување што всушност значи тоа Tauresium, но сега и таа мала табличка ја нема и многу е веројатно некој да помине низ селото и воопшто да не знае и да не го посети локалитетот.Лицемерно и срамно е од една страна да се вложуваат огромни средства за рекламни кампањи како „Истражи ја Македонија“ или „Мојата чудесна земја Македонија“, а истовремено на само 20 километри од Скопје да имаме ситуација во која археолошки локалитет значаен по својата историска и културна вредност е оставен да пропаѓа.Ако сме искрени во патриотските чувства и љубовта кон државата, ако сме искрени во нашата намера да се зачуваат сите културни посебности на Македонија и да ја афирмираме како земја која постоела многу одамна, мора да се преземе нешто и да се зачува тоа културно наследство за кое барем досега знаеме.На прашањето испратено до Министерството за култура од ден 09.10.2016, од загрижен граѓанин, до денес нема никаков одговор.Инаку, споменикот на Јустинијан, изработен во рамки на грандиозниот и контроверзен проект „Скопје 2014“ се наоѓа на десната страна од кејот на Вардар во близина на Камениот мост. Скуплтурата е изработена од бел мермер со висина од 5 метри. Поставена е на постамент изработен од бел мермер со висина од 3,50 метри. На постаментот има бронзени релјефи со површина од 10,50 квадратни метри. Автор на делото е Роза Павлеска, а изработувач е уметничката галерија Пиетро Базанти е Фиљо (Pietro Bazzanti & Figlio) и уметничката леарница Фердинандо Маринели (Ferdinando Marinelli) од Фиренца, Италија. Вреноста на нарачаната скулптура била 75.640.000 денари,односно нешто повеќе од милион евра./крај/мф
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Агенцијата поднесе пријава до Обвинителството против продукцијата на Манчевски: „Направени се очигледни неправилности“

Агенцијата за филм тврди дека нема лаги и дезинформации во постапките поведени за продукцијата на режисерот Милчо Манчевски, „Банана филм“.
Од Агенцијата тврдат дека не се точни информациите оти инспекциските служби не пронашле нелогичности во работењето на оваа продукција, како што се тврди во написите испратени до медиумите преку „Банана филм“.
„Како што е јасно наведено во известувањето и записникот на инспекторатот на Министерството за култура, очигледни се нелогичности во работењето на оваа продуцентска куќа за филмот ‘Врба’. При надзорот констатирани се одредени нелогичности во однос на ангажирањето на ‘Милкман продукција’ поради што инспекторот не стекна разумно уверување за потребата од ангажирање на ‘Милкман продукција’ од Њујорк“, стои наведено во записникот од извршениот инспекциски надзор, велат од Агенцијата.
Додаваат дека со оглед на тоа што Министерството за култура не е истражен орган и нема надлежност да постапува, како што се наведува во известувањето, предметот го доставува до Управата за финансиска полиција како надлежна за натамошно постапување.
Агенцијата повторува дека продукцијата не поднела завршен финансиски извештај за средства во висина од 55.000.000 денари за филмот „Мајки“, како и низа други неправилности, и постапила според нивната законска обврска и извршила увид во документацијата по што е констатирано видно нарушување на процедурите: неподнесување завршен извештај и употреба на исправа – изјава со невистинита содржина, што според законите претставува кривично дело.
„Земајќи ги предвид овие констатации, во согласност со своите надлежности, Управниот одбор на Агенцијата за филм имаше обврска да поднесе соодветна пријава до надлежното Обвинителство и да соработува со Управата за финансиска полиција откога до оваа управа инспекторатот при Министерството за култура го доставил записникот од извршениот вонреден инспекциски надзор“, се наведува во соопштението на Агенцијата и се додава дека сето тоа е поткрепено со соодветна писмена документација.
Што се однесува до извештајот на Државниот завод за ревизија, чиј текст беше изнесен во јавноста како тврдење за неправилно работење на Агенцијата за филм, потенцираат дека во него не постои констатација за материјално-финансиски недоследности. Се додава дека извештајот на ДЗРМ е во духот на вообичаената пракса при нивниот увид во државните институции, а сите препораки се однесуваат на подобрување на административниот дел од функционирањето на нашата институција, па како таков раководството и УО на Агенцијата позитивно го прифаќа како патоказ за подобрување и поефикасно постапување на институцијата во рамките на своите законски надлежности.
Култура
Кинотеката в среда го отвора летното кино со филмска вечер посветена на Желимир Жилник

Со проекција на култниот филм РАДИ РАДОВИ на Желимир Жилник на 31 мај (среда), со почеток од 21 часот, Кинотеката го отвора летното кино. Следната вечер, 1 јуни (четврток), во 21 часот ќе биде прикажан и документарецот ЖУРНАЛ ЗА ЖЕЛИМИР ЖИЛНИК на Јанко Баљак, посветен на овој анфан терибл и еден од најангажираните творци на ексјугословенската кинематографија.
Жилник и Баљак ќе присуствуваат на проекцијата и публиката ќе има можност да разговара со нив.
РАНИ ТРУДОВИ е филм за една девојка и три момчиња обземени со прашањето дали е можно секој да стане господар на сопствената судбина? Во почетокот наидуваат на публика, луѓе што внимателно ги сослушуваат, но потоа ги отфрлаат нивните идеи бидејќи се премногу радикални. Сфаќајќи дека народот не ги прима нивните пораки, тие решаваат да страдаат заедно со него. Кога им досадува, момчињата ја спасуваат девојката од маките со тоа што ја полеваат со бензин и таа исчезнува во пламенот… а другите, најпосле среќни и исполнети, си продолжуваат да живеат.
Во 1969 година филмот ја добива „Златната мечка“ на Берлинскиот филмски фестивал „…заради предизвикувачката конфронтација на идеологијата и реалноста, за случајната брилијантност со која ги хуманизира политичките апстракции и ја прави драмата модерна по својата форма и содржина…“. Филмот „Капитал“, базиран на истоименото дело на Маркс, е снимен во 1971 година како продолжение на „Рани трудови“, но никогаш не бил прикажуван.
Жилник е режисер, сценарист, филмски критичар, роден на 8 септември 1942 година во кампот на Црвениот крст во Ниш, каде што била затворена мајка му Милица, подоцна убиена во логорот организиран од злогласниот нацистички Гестапо; татко му Слободан бил убиен од четниците во 1944 година и Желимир пораснал во семејството на мајка си.
Жилник беше гостин на Кинотеката во 2008 година кога беше прикажан дел од неговиот исклучителен опус. Петнаесет години подоцна, еве го Жилник повторно како гостин во Кинотеката на отворање на летното кино.
Култура
„Поетроника“ в четврток на големата сцена на МНТ

Македонскиот народен театар ве кани на несекојдневно доживување со македонската поезија ставена во современ музички контекст.
В четврток, 8 јуни, со почеток во 21 часот, на големата сцена ќе се одржи „Поетроника“, проект кој претставува повеќе од едночасовен музичко-сценски електронски акт, односно перформанс во живо, а ќе биде изведен од страна на неговите творци, актерот Оливер Митковски и музичарот Андреја Салпе како резултат на нивната посветеност и повеќемесечно експериментирање.
Покрај спецификата дека станува збор конкретно за македонско поетско творештво опфаќајќи ги хронолошки сите генерации поети, „Поетроника“ се разликува од сите досегашни слични обиди во самиот пристап кон наративот и се труди да ги избегне стереотипите за тоа како се интерпретира и каква музичка форма прилега на едно поетско изразување. Длабоко интимна и емотивна симбиоза од електроника, амбиент, џез-елементи и драмска нарација лишена од баналност и патетика.
Проектот е исто така некој вид сведоштво за континуитетот и конзистентноста на македонското поетско творештво, особено во време кога повторно јазикот, идентитетот и правото на културна самоидентификација се доведени во прашање.
Повеќе информации на следниот линк: https://mnt.mk/repertoar/eventdetail/1437/-/poetronika
Билетите се веќе пуштени во продажба на билетарницата во МНТ, како и онлајн на веб-страницата www.mnt.mk.
ПР