Филм
Почнува 33-от Санденс филмски фестивал, Бланшет со 13 улоги во еден филм
Најголемиот американски фестивал на независниот филм Санденс во четвртокот по 33-тие пат ќе биде отворен во Парк Сити, кој во овој период од годината станува престолнина на светската независна продукција, а куриозитет е Кејт Бланшет која во филмот „Манифест“ има тринаесет улоги.
Имајќи предвид дека фестивалот ги промовира квалитетниот и некомерцијалниот филм, како и новите таленти, Санденс на многумина авторите им е омиленото место за промоција на новите филмови и сигурен пат за создавање на репутацијата во филмскиот свет.
Оваа годна во Парк Сити ќе бидат прикажани 120 долгометражни филмови од триесетина земји, а меѓу режисерите има четириесетина дебитанти, од што дваесет во натпреварувачката програма.
Филмовите се избрани меѓу 14.000 пријавени остварувања, меѓу кои имало четири илјади долгометражни и речиси девет илјади кусометражни. Половината од долгометражните филмови доаѓаат од САД, а другите се од странство.
Имајќи го предвид големиот број светски премиери, оваа година ќе ги има дури 103, овој фестивал како првиот поголем во календарската година, често укажува кои филмови годинава би можеле да бидат успешни и добитници на филмските награди, вклучително и најзвучните Оскарите.
Основачот на фестивалот Санденс, прославениот американски актер и режисер Роберт Редфорд, изјави по повод на почетокот од фестивалот дека независните автори својата страст, креативност и енергија ги насочуваат на раскажувањето на своите приказни и откривање на новите области.
„Годишниот фестивал го отсликува чекорот на тоа патување и покажува ако уметноста може да придвижи, да поттикне и да ги поврзе луѓето ширум светот“, додаде Редфорд.
Фестивалот вообичаено носи низа драми, трилери, хорори и комедии, необични експерименти и важните документарци, кои допрва го бараат својот пат до публиката.
Се смета дека вниманието на публиката ќе го привлече филмот „Манифесто“, на Џулијан Резефлдт, во кој Кејт Бланшет толкува тринаесет различни улоги од секојдневниот живот, цитирајќи некои од најпознатите дело на различните уметнички манифести.
Програмата на премиери го носи и камерниот филм „Beatriz at Dinner“ на Мигуел Артетат, со Салма Хајек во насловната ролја, и повоената приказна „Mudbound“, на Ди Риз, настаната според романот на Хилари Џордан. Тука е и метафизичкиот трилер „ Discovery“ на Чарли МекДоуел кој истражува што луѓето би сториле кога би постоел дога за живот по животот, а во кој глумат Роберт Ретфорд, Џејсон Сегел, Руни Мара.
Филмот „ Rebel in the Rye“ на Дени Стронг потсетува на животот на еден од најголемите писатели во XX век, Џером Дејвид Селинџер, од неговиот почеток на писателската кариера и бурната врска со младата старлета до учеството во Втората светска војна и создавањето на неговото култно дело романот „Ловец во житото“(The Catcher in the Rye).
Гостите ќе имаат можноста на големото платно повторно да ја видат Мишел Фајфер, во филмот„ Where Is Kyra?“ на Еднрју Досанму, во кој глуми покрај Кифер Сатерелнд.
Како можен хит во уметничките кругови меѓи премиерите е најавен филмот „Call Me by Your Name“ на Лука Гвадањан, кој го следи сексуалното будење на еден 17-годишник на семејното летување во италијанска вила. Ќе бидат прикажани и филмовите „A Ghost Story“ на Дејвид Лоувери, приказна за жена којашто ја прогонува поранешниот љубовник, во која играат Кејси Афлек и Руни Мара, и комедијата „Landline“ со Џон Тарар и Еди Фалко.
Програмата под наслов U.S. Dramatic донесува светски премиери на американските филмови, меѓу кои се и „Yellow Birds“ на Александер Мурс, драмата за последиците од војната, не само за оние кои заминуваат да се борат, туку и за оние кои ги чекаат дома, како и „Crown Heights“ на Мат Раскин, втемелен на вистински настави од 1980-те за човек лажно обвинет за убиство.
Филмот „Ingrid Goes West“ со Обреј Паза во главната улога, е црна комедија за нестабилна и опсесивна млада жена во Лос Анџелес, за да ѝ се доближи на ѕвезда од социјалната мрежа Instagram, додека „ The Hero“ на Брет Хејли е уште едно режисерско истражување на стареењето.
Документарната програма, пак, и годинава е посветена на актуелните светски проблеми. Со 14-те филмови Санденс во оваа програма посветува посебна тема на климатските промени, а иако Редфорд секогаш инсистираше на неполитичност на фестивалот, овојпат не можеше да го заобиколи сеприсутниот Доналд Трамп.
Во филмот „Trumped: Inside the Greatest Political Upset of All Time“, ги прикажуваат настаните од заднината на претседателската кампања на Трамп и неговата неочекувана победа над Хилари Клинтон.
И пред самиот почеток на фестивалот интересот го предизвика филмот „An Inconvenient Sequel“, продолжување на со Оскарите наградениот документарец „Непријатна вистина“, која го следи поранешниот американски претседателски кандидат Ал Гор во неговите настојувања да го реши проблемот на климатските промени.
Меѓу документарците од годинешната програма се издвојуваат „ City of Ghosts“, на еден од денес најистакнатите документаристи Метју Хејнеман, кој ги покажува новите видови војување на групи анонимни активисти кој ги ризикуваат животите за да му се спротистават на џихадистичкото движење Исламска држава.
Интерес би можел д апредизвика и филмот на Брајан Канпенберг, „Nobody speak: Hulk Hogan, Gawker and Trials of a Free Press“ кој ја следи судската битка на контроверзниот професионален борач против таблоидот кој објави негова приватна снимка со секс.
Од меѓународните документарци се истакнува филмот ој ја прикажува секојдневната трагедија во Сирија, „Last Men in Aleppo“ на Ферас Фајад, посветен на луѓето кои додека сите бегаат во засолништа, трчаат кон местата на експлозиите за да ги спасат настраданите.
Приказната за сиромашното кинеско девојче кое сонува за подобар живот додека времето го минува на големите насипи од увозен пластичен отпад ја носи филмот „Plastic China“, а „Rumble: The Indians Who Rocked The World“ за непознатото влијание на индијанското наследство на некои од најуспешните светски музичари.
Ќе биде прикажан и филмот „Winnie“, комплексен портрет на контроверзната поранешна сопруга на јужноафриканскиот лидер Нелсон Мандела, која поради своите постапки во медиумите често беше критикувана и осудувана.
Фестивалот на свеченоста на 28-ми јануари ќе ги додели 28-те награди за најдобрите филмови, додека во краткометражните дела ќе бидат наградени на посебна церемонија на 24-ти јануари.
Минатогодишното издание на Санденс фестивалот привлече 46.600 посетители, а сојузната држава Јута заработи околу 143 милиони долари.
Произлезен од иницијативата на американскиот ветеран на актерството Роберт Редфорд, кој во 1981 година во Jута ја собра групата свои пријатели и колеги сакајќи да развие средина којашто ќе ја поттикнува независноста, откривањата и појавата на новите струи во американската филмска индустрија, Санденс претставуваше рампа за лансирање на кариерите на режисери како што се Стивен Содерберг, Пол Томас Андерсон, Дарен Аронофски и Квентин Тарантино.
Името на фестивалот е дадено во чест на ликот кој го толкува Редфорд во филмот „Буч Касиди и Санденс Кид“. Институтот Санденс е непрофитна организација којашто ги поддржува независната филмска и театарска уметност во светот./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Светска премиера на „Киука – Пред летото да заврши“ во Кан – филмот е копродукција помеѓу Грција и Македонија
„Киука – Пред летото да заврши“ (Kyuka Before Summer’s End) во режија и по сценарио на Костис Харамуданис, кој е реализиран како билатерална копродукција помеѓу Грција и Северна Македонија и е поддржан од Агецијата за филм на Република Северна Македонија, својата светска премиера ќе ја има на Канскиот филмски фестивал како дел од 32. издание на програмата ACID, што ќе се одржи од 15 до 24 мај оваа година. На „Куика“ му е доверена честа да ја отвори оваа програма.
„Лист продукција“ е македонски копродуцент на дебитантскиот филм на режисерот Харамуданис со Марија Димитрова и Игор Иванов како копродуценти, а Херетик од Грција е главен продуцент со Данае Спатхара, Јоргос Карнавас и Константинос Контовракиси како продуценти.
„Киука – Пред летото да заврши“ е приказна за едно трочлено семејство, кое како и секое лето, плови со својата едрилица до островот Порос, каде што таткото Бабис и децата Константинос и Елса, кои се веќе на прагот пред полнолетството, го минуваат годишниот одмор. Додека пливаат, се сончаат и создаваат нови пријателства на островот, децата случајно ја запознаваат Ана, жената што ги родила и ги напуштила уште во најраното детство, со што ќе почне едно горко-слатко патешествие на созревање под летното сонце, а долгогодишната огорченост на Бабис избива на површина.
Програмата на ACID (Association for the Distribution of Independent Cinema – Асоцијација за дистрибуција на независен филм) на Канскиот филмски фестивал е креирана во 1993 година и прикажува 9 долгометражни филма, фикција и документарци. Овие филмови се избираат од стотиците пристигнати филмови од цел свет од страна на петнаесетина филмаџии, членови на асоцијацијата.
Снимањето на филмот се одвиваше во октомври 2022 година во Атина и на островот Порос, а постпродукцијата се работеше на релација Атина – Скопје.
Главните улоги во филмот ги играат Симеон Цакирис, Елса Лекаку, Константинос Георгопулос, Афродита Капокаки и Елена Топалиду.
Македонската екипа во овој филм ја сочинуваат Михаил Димитров, Игор Поповски и студиата за постподукција „Аудио хаус“ и „Слобода филм“.
Филм
Утре се отвора четвртиот Фестивал на грчки филм
Утре, на 7 април 2024 година, во 20 часот, во Кинотеката на Северна Македонија (Никола Русински 1, Скопје 1000) ќе биде отворено четвртото издание на Фестивалот на грчки филм. На отворањето ќе биде прикажан кусометражниот филм „Тишината на рибата кога умира“ на Василис Кекатос (2019, 19′), а потоа долгометражниот филм „Не би сакал да сум непристоен, но треба сериозно да разговараме“ на Јоргос Георгопулос (2019, 99′).
Ова се две црни комедии во кои што идејата за смртта се прикажува со доза на хумор. Филмот „Тишината на рибата кога умира“ учествуваше на некои од најважните фестивали како Sundance, а Василис Кекатос е еден од најважните претставници на кусометражните филмови со многу награди, вклучително и Златна палма во Кан.
Фестивалот е во ко-организација на Амбасадата на Грција во Скопје и Меѓународниот филмски фестивал Киненова спонзориран од фирмите Armos Balkan и Mermeren.
Влезот е бесплатен.
Култура
Во февруари 50-годишен јубилеј на Кинотека: Старите вредности во нови контексти
Пред 5 децении е формирана македонската кинотека. Честитки за сето она што досега го направила оваа значајна културна установа. Една од основните дејности на филмскава институција е да го прикаже сето она што го има, и ново и старо; ова второто во нови контексти и изданија. Тоа ќе биде карактеристика на програмата на најкусиот месев во годината – февруари. Календарски, ќе трае 29 дена. Ете можност да се види сето она што кинотеката го подготвила за февруарските денови.
Ќе се стартува со премиерна проекција. Со филм кој има наслов СЛОБОДА. Тоа е краткометражен филм во омнибус формат, чијшто автор е филмскиот критичар Златко Ѓелески. Веднаш потоа враќање децении наназад. Ќе бидат проектирани неколку архивски филмски записи од 1912 до 1952. Тоа се дел од новопримените кино-материјали што кинотеката ги прибра во текот на изминатата година.
Кинотека се решила, враќајќи се децении наназад, да потсети на филмовите создадени во 40-тите, 50-тите, 60-тите, 80-тите, 90-тите и 2000-тите. Режисерите се од различни земји – Италија, Франција, Германија, Шведска, САД. Ставени се во различни контексти, во нови програми. Всушност, станува збор за циклуси на Великаните на фестивалот на филмската камера БРАЌА МАНАКИ и пократок цилкус филмови на францускиот режисер на т.н. француски нов бран Луј Мал.
Во исклучително богатата кинотечна понуда се и неколку филмови на чехословачкиот режисер, оскаровецот Јан Кадар.
Она што е многу интересно, многу потребно за да се знае и запамети, се петте документарни македонски филмови со етнолошка содржина. Во нив е забележана традицијата, обработени се народни и религиозни обичаи од средината на 20-тиот век. Во четири од нив Вера Кличкова, пионерот на етнолошкиот филм кај нас, е сценарист, режисер или консултант.
Филмофилите ќе бидат почестени да го видат сигурно еден од најозборуваните лански филмови – НАПОЛЕОН на Ридли Скот. Во различните оценки за филмот доминираат, што е сосема разбирливо, Англичаните и Французите. Едните го фалат, другите го кудат. Критиките за најновата продукција на Скот се поделени, но не смее да се изостави фактот дека, и покрај одредени пропусти, станува збор за прецизно сработен биопик. Дело кое функционира на неколку нивоа – како биографска сторија, историска рекреација, но и омаж кон еден од омилените филмови на Ридли Скот – Бари Линдон од 1975, по сценарио и режија на Стенли Кјубрик.
Уште една филмска творба којашто предизвика интерес и претежно позитивни рецензии – УБИЈЦИ НА ЦВЕТНАТА МЕСЕЧИНА на Мартин Скорсезе– ќе биде проектирана во кино салата на Кинотека месецов.
Во финалето на месецов, ќе погледнеме два филма со музичка содржина. Познатиот ТОМИ, рок операта на Кен Расел, ќе биде прикажана на оригинална 35 милиметарска лента. Новитетот е музичкиот документарец за екс ју панк легендите Панкрти. Специјален гостин на кинотеката тие денови ќе биде фронтменот на групата, Перо Ловшин.
Февруари е можеби календарски пократок месец , но затоа ќе биде исполнет со исклучително богата кино-програма.