Свет
Конкурсот за учебници беше наместен!
Виолета Ачкоска, професорка на Институтот за историја на Философскиот факултет и долгогодишен автор на учебници, смета дека конкурсот за новите учебници по историја бил пробиен и дека поради огромни слабости во учебникарството, македонската историја се наоѓа „ни на небо, ни на земја“.
Мери Јордановска
Виолета Ачкоска, професорка на Институтот за историја на Философскиот факултет и долгогодишен автор на учебници, смета дека конкурсот за новите учебници по историја бил пробиен и дека поради огромни слабости во учебникарството, македонската историја се наоѓа „ни на небо, ни на земја“.
Ачкоска беше член на комисијата што ги подготвуваше наставните програми и е автор на учебниците по историја за седмо одделение и за четврта година реформирано гимназиско образование. Таа вели дека нема никаква желба понатаму да биде член на комисијата, бидејќи нејзините членови толку често се менуваат, што станува бесмислено. Освен тоа, во некои од учебниците се промовира неквалитет и со тоа, како што вели, самите си ја деградираме историјата.
* Велите дека конкурсот за новите учебници по историја бил пробиен. Зошто?
– Кога ги направивме новите наставни програми, министерот за образование Положани рече дека тим од реномирани експерти-историчари ќе ги подготвува новите учебници. Не свика на состанок, за да се договориме како ќе се подготвуваат учебниците. Потоа, на големо изненадување на сите, видовме дека е објавен анонимен конкурс. Кога ни ги кажаа резултатите од конкурсот, претседателката на комисијата ја извести јавноста дека им дале предност на учебниците што ги пишувале практичарите. Се прашувам, од каде знаеја дека авторите на учебникот за осмо одделение што добиле на конкурсот се практичари, кога тој беше анонимен? Освен тоа, најнеквалитетниот учебник за осмо беше рангиран на прво место, а половината автори не се историчари и немаат практика во наставата. Според тоа, јасно е дека конкурсот беше пробиен и однапред се знаеше кој учебник ќе добие.
* Дали се соочувавте со притисоци од надлежните додека ги подготвувавте учебниците по историја?
– Најголем проблем во подготовката беше тоа што имавме многу кратко време за да ги напишеме учебниците, па можеби затоа голем дел се импровизирани. Затоа, учебниците не можат да имаат добар квалитет како во другите земји, каде што еден учебник се пишува со години. Секој нов министер што ќе дојде си прави своја наставна програма како што ќе му текне. Со тоа си ја деградираме историјата и ја ставаме ни на небо ни на земја. Во нашите учебници Министерството и комисијата ни тргнаа повеќе фотографии што би можеле да предизвикаат негативни чувства. Така, во учебникот за четврта година ни тргнаа фотографии од холокаустот, кои беа во дидактичка целост со текстот. Во оној за седмо одделение, пак, добивме забелешка дека Даме Груев сме го спомнувале премногу често во учебникот – дури трипати!
* Во учебникот за четврта година реформирано гимназиско образование се споменуваат настани како бомбардирањето на НАТО врз Белград, косовската криза, спорот за името со Грција… Вашите колеги реагираат дека овие настани се уште немаат разврска, па затоа не може да се застапени во учебниците?
– Историјата за четврта година е изборен предмет, надвор од циклусот што завршува со трета година гимназија, па нашата замисла беше да се развие креативниот дух кај учениците. Тие низ дебати ќе треба да стекнат мислење за она што се случувало од 1945 до 2000 година. Тоа се вика мултиперспективност на современата историја. Знам дека на постарите наставници ќе им биде тешко да го предаваат периодот од 1991 година, бидејќи за нив тоа е нешто ново. Сепак, тие поминаа низ специјални семинари за тоа и се задоволни. Им го кажавме упатството како треба да предаваат, а главната цел е да се развие истражувачкиот дух кај учениците.
* Зошто се решивте да направите наставна програма по историја, каде што толку голем дел од учебниците ќе и биде посветен на историјата на Албанија?
– Досега не знаевме што и од кои учебници учат албанските паралелки. Случајно до раце ми дојде таков учебник по историја и се вчудовидов. Тоа беа учебници од Косово и од Албанија, полни со шовинизам. Затоа, прифативме да ја правиме новата програма, за да имаме контрола врз тоа што се учи. Тоа беше најсоодветно решение. Учениците-Македонци нема да бидат принудени да учат за историјата на Албанија. Сега сите ќе учат од исти учебници и така ќе ги доближиме учениците. Сепак, тоа не треба да се направи со толкување дека балистите се ослободители, туку со научен пристап кон сите личности и појави во историјата.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Свет
САД ги укинаа санкциите против сирискиот претседател
САД денес ги укинаа санкциите врз сирискиот претседател Ахмед ал-Шариа, само неколку дена пред неговата средба со американскиот претседател Доналд Трамп.
Според белешката на веб-страницата на американското Министерство за финансии, САД ги отстранија ознаките за глобални терористи од ал-Шариа и сирискиот министер за внатрешни работи Анас Хатаб. Велика Британија, исто така, денес ги укина санкциите врз сирискиот претседател, еден ден откако Советот за безбедност на ОН го стори истото.
Портпаролот на Европската унија денес изјави дека одлуката на ОН ќе влијае и врз мерките на ЕУ. Ал-Шариа и Хатаб претходно беа под финансиски санкции кои беа насочени кон Исламска држава и Ал Каеда.
фотo: принтскрин
Свет
Универзитетот Корнел постигна договор со Трамп за деблокирање на парите за истражување
Универзитетот Корнел денес објави дека постигнал договор со администрацијата на Трамп за моментален поврат на повеќе од 250 милиони долари од финансирањето за истражување кое беше замрзнато од април.
Претседателот на Корнел, Мајкл Котликоф, во соопштението изјави дека универзитетот ќе ѝ плати на владата 30 милиони долари и ќе инвестира дополнителни 30 милиони долари во земјоделски истражувања во текот на три години како дел од договорот.
Тој нагласи дека ниту една владина истрага или преглед на работата на универзитетот не открила дека ги прекршил законите за граѓански права. Администрацијата се согласи да ги затвори сите истраги.
Министерката за образование, Линда Мекмахон, објави на платформата X дека договорот е уште една победа во напорите за ставање крај на „поларизирачките политики на DEI“ на врвните американски универзитети кои ја сочинуваат таканаречената Ајви лига.
Администрацијата на Трамп го замрзна финансирањето на универзитетот во април бидејќи рече дека не направил доволно за борба против антисемитизмот.
Администрацијата на Трамп врши притисок врз врвните американски универзитети поради пропалестинските студентски протести, кои ги смета за антисемитски, и политиките насочени кон поттикнување на различноста, кои ги смета за дискриминаторски.
Харвард, најбогатиот и најстариот универзитет во Соединетите Американски Држави, е исто така цел на администрацијата на Трамп и започна правна битка, но сè уште бара спогодба. Трамп во септември изјави дека договорот со Харвард е блиску.
Универзитетот Колумбија и другите американски универзитети постигнаа договори со Трамп ова лето.
фото: принтскрин
Свет
ОН дискутираше за човековите права во САД, американските претставници не се појавија
САД станаа втората земја по Израел што одби да учествува во дебатата на ОН за состојбата со човековите права во својата земја, оставајќи празни места на сесијата на Работната група на Советот за човекови права на ОН во Женева денес.
САД, исто така, не достави национален извештај пред состанокот, соопшти работната група, со што официјално е евидентирана „несоработката“ на Вашингтон. Одлуката нема непосредни последици, а групата ги повика САД повторно да се приклучат на процесот подоцна. Во соопштението од американската мисија во Женева се вели дека ОН „се преправа дека е загрижена за човековите права“, додека им дозволува на познатите злоупотребувачи да ја користат организацијата за „да се кријат од контрола“.
Во соопштението, исто така, се обвинува ОН за „постојана пристрасност против Израел“. Од 2008 година, од сите 193 земји-членки на ОН се бара да поминат низ таканаречен Универзален периодичен преглед (УПР) на нивната состојба со човековите права приближно на секои пет години. Потоа, земјите ги презентираат своите извештаи за напредок, додека други можат да постават прашања и да дадат препораки.
фото: принтскрин

