Македонски научник e дел од ново астрономско откритие

За прв пат астрофизичарите најдоа доказ за експлозија на супернова која формирала неутронска ѕвезда која многу блиску орбитира до друга неутронска ѕвезда. Студијата беше предводена од тим од Caltech (Калифорнискиот институт за технологија), а вклучи и истражувач од Универзитетот во Нова Горица, каде во моментов работи Mакедонката Тања Петрушевска. Системот на блиски неутронски ѕвезди е важен за астрофизиката бидејќи спојувањето на две неутронски ѕвезди создава гравитациски бранови. Нивното истражување е објавено во престижното списание Science на 12 октомври.

Во најголема мера, ѕвездите се изградени од наједноставниот елемент, водород, и светат поради термонуклеарната фузија која што се одвива во нивното јадро. Кога станува збор за ѕвездите и нивната судбина, се се сведува на нивната маса. Нашето Сонце е прилично досадна ѕвезда со помала маса, којашто ќе згасне за околу 5 милјарди години. Sвездите пак кои имаат 8 пати поголема маса од Сонцето, со текот на времето стануваат доволно топли за да извршат фузија на многу потешки елементи. Кога ќе се потроши нуклеарното гориво во нивното јадро, тие колабираат во супернова, при што се формира неутронска ѕвезда или црна дупка. Неутронските ѕвезди и црните дупки се неверојатно многу стиснати од нивните гравитациски сили, па затоа тие се наречени и компактни објекти.

Постои една класа на експлозии на супернови која што е резултат на колабирање на масивни ѕвезди кои изгубиле дел или целата надворешена обвивка на водород и хелиум. Поради тоа тие се наречени ултра-лишени супернови. Како ја губат надворешната обвивка овие ѕвезди?

Тоа може да биде предизвикано од силен ѕвезден ветер или од друга ѕвезда во непосредна близина. Се смета дека повеќето масивни ѕвезди се родени во бинарни системи.
Кога две ѕвезди се наоѓаат многу блиску, материјалот од едната може да прејде кон другата ѕвезда. Кога масивна ѕвезда има компактен објект за придружник, таа може да изгуби толку многу материја, што комплетно ќе ги тргне нејзините надворешни слоеви, оставајќи ја со голо метално јадро. Ако ова јадро е доволно масивно, ќе колабира во слаба експлозија на супернова и при тоа ќе исфрли малку материја. После ова екплозија остануваат две неутронски ѕвезди кои орбитираат блиску една до друга.

Иако е тешко со сигурност да се идентификуваат овие експлозии, ултра-лишени супернови неодамна наидоа на голем интерес поради тоа што водат до создавање на двојни неутронски ѕвезди во блиска орбита, што подоцна можат да се спојат и при тоа да станат извор на гравитациски бранови. Затоа откривањето и проучувањето на ултра-лишените супернови се од голем интерес за астрофизичката заедница.

Суперновата iPTF14gqr беше откриена на 14 октомври 2014 година, во спирална галаксија оддалечена од нас речиси милијарда светлосни години. Откритието беше направено од intermediate Palomar Transient Factory (iPTF) кој работеше од 2013 до 2017 година, а Тања Петрушевска беше дел од оваа соработка.

iPTF користеше 1.2 метарски телескоп на опсерваторијата Паломар кој е целосно роботизиран. Два пати ноќе, тој сликаше дел од небото. Автоматската машинерија на iPTF овозможуваше да се откријат експлозии на небото во рок од 10 минути откако беа направени фотографиите на опсерваторијата. Можните супернови детектирани во Калифорнија каде што е ноќ, беа испитувани од астрономите во Европа каде што е ден. На овој начин се овозможи да се детектираат и класифицираат суперновите и другите астрофизички феномени во рок од еден ден. Ова е од особена важност, бидејќи почетните фази на експлозијата содржат важни информации за ѕвездата која експлодира и нејзината околина.

“iPTF се трансформираше во Zwicky Transient Facility којшто неодамна започна и ќе трае три години. Го користи истиот телескоп, но со многу поголема дигитална камера, така што очекуваме уште поголем број на необичи откритија. Понатаму, нашата група на Универзитетот во Нова Горица се спрема за Large Synoptic Survey Telescope (LSST) кој со работа треба да започне во 2021 г. со траење од десет години. LSST ќе биде 8.4-метарски телескоп во Чиле и ќе ја има најголемата дигитална камера што некогаш била направена, значи ќе откриваме и следиме експлозии на небото како никогаш порано”, вели Петрушевска.

Откриен лек што го враќа видот и го спречува слепилото

Спиноцеребрална атрофија тип 7 ​​е многу ретко заболување што ги зафаќа и ги дегенерира нервите во различни делови на мозокот, поради што најчесто се губи видот. Меѓутоа, дури и луѓето со овој вид на слепило сега имаат шанса да оздрават.

Спиноцеребралната атрофија, освен слепило, може да доведе и до отежнато движење и говор и губење на рамнотежата.

Болеста се јавува кога краткиот дел од ДНК кој носи атаксин 7 ген, диспропорционално се повторува и се јавува подеднакво и кај младите и кај старите.

Меѓутоа, сега постои нов лек што ја уништува информациската РНК пред таа да биде претворена во протеин и на тој начин спречува да се повтори спорниот ген.

Истражувањето даде извонредни резултати на испитување на глувците како заморчиња при тестирање на овој лек.

Третманот може да го запре слепилото, па дури и да доведе до тоа луѓето повторно да гледаат.

(Видео) Сондата „Инсајт“ ги сними првите звуци на Марс

Научниците од НАСА објавија звучен запис на треперење што неодамна го забележа новата платформа Инсајт.

Звукот што се слуша е снимен со помош на Инсајт сензорот од 1 декември и е предизвикан од вибрациите што ги создава ветрот на Марс. Брзината на ветрот е, според научниците, од 16 до 24 километри на час.

Инсајт, по шестомесечно патување, на 26 октомври успешно слета на рамнина на Марс – Елисиум Планитија. „Снимката на ветрот навистина е непланиран подарок за сите љубопитни”, изјави водителот на истражувањата во JPL лабораторијата на НАСА.

„Една од работите што планираме да ги следиме е движењето, вклучувајќи го и она предизвикано од звучни удари”.

Леталото е опремено со два сензора – едниот го мери притисокот на воздухот, другиот движењето на тлото, односно неговата вибрација. Сеизмографот во овој случај забележа вибрации на воздухот кој поминуваше помеѓу соларните плочи на платформата Инсајт.

(Видео/аудио) НАСА ги сними првите звуци на Марс

Сондата „Инсајт“ која од минатата недела се наоѓа на Марс ги сними првите звуци од ветерот на Црвената планета. Аудио снимката ја објави Центарот за развој на НАСА. Се проценува дека ветерот бил со брзина од 16 до 24 километри на час, а научниците наведуваат дека станува збор за први звуци од Марс кои човечкото уво може да ги слушне.

„Ме потсетува на ветер во летно попладне. Во најмала рака, вака би звучело да седите во сондата ‘Инсајт’ на Марс“, вели Дон Бенфилд, научник од Универзитетот „Корнел“.

Научниците вклучени во проектот велат дека звукот има вонземски квалитет. Томас Пајк, од Империјал колеџот во Лондон вели дека звуците се прилично поинакви од сè што сме искусиле на Земјата.

Звукот што се слуша на снимката е предизвикан од ветерот кој удирал во соларните панели на „Инсајт“ и така предизвикал вибрирање на целата сонда. Звуците ги снимиле сензорот за воздушен притисок и сеизмометарот на сондата. Ниската фреквенција е последица на реткиот воздух на Марс, но и на самиот сеизмометар чија цел е откривање на сеизмички бранови.

Европа15 минути

Пукање во Стразбур – еден загинат и шестмина повредени

Едно лице загина, а шестмина се повредени во пукање во центарот на Стразбур во близина на плоштадот Клебер, каде што...

(Видео) Бразил: Вооружен маж пукал во верници во катедрала – шестмина мртви

Вооружен маж пукал во верници во катедрала во близина на Сао Пауло на југот на Бразил, при што убил пет...

Бегството на Груевски3 часа

На интернет се шири фотографија од Груевски и Трајковски во Будимпешта

Фотографија на која се гледа експремиерот Никола Груевски, сега унгарски азилант, како се шета низ Будимпешта, се прошири на социјалните...

Крвав четврток4 часа

Села: Претседателите на партиите што не присуствуваа на 27 април, најверојатно, се и организатори

„Некој знаел дека ќе се случи она што се случи на 27 април и не беше присутен. Немаше друга причина...

Крвав четврток5 часа

Припадничка на собраниското обезбедување: Ѓошевски даде наредба да се отворат вратите од собата за видеонадзор

Судењето за крвавиот четврток, по паузата, продолжи со сведочење на Милунка Јовановска, вработена во МВР, која на 27 април била...

Крвав четврток6 часа

Кој е тој Душко и кои се сите тие од МВР што треба да знаат, Кацарска го праша Трајко Вељаноски

Во кривичниот суд попладнево продолжи испитувањето на поранешниот претседавач на Собранието, Трајко Вељаноски, во својство на сведок предложен од обвинетиот...

Крвав четврток8 часа

Игор Југ го праша Вељаноски за албум на „Металика” – Дали политичарите беа господарите, а ние што скапуваме по затвори сме куклите?

Обвинетиот Јане Ченто, пред да му постави прашање на експретседавачот на Собранието Трајко Вељаноски, рече дека некои калкулираат со човечки...