113-от елемент од периодичниот систем наречен „нихониум“

Еден од навите ткн супертешки елементи од Периодичниот систем на Менделеев со број 113 официјално е наречен „нихониум“ (нихониј) и го доби симболот Nh.

Ова во средата го објави јапонскиот институт за природни науки RIKEN, чиишто научници претходно го открија овој елемент. Зборот „нихониум“ е изведен од локалниот назив на земјата – „Нихон“.

Претходно годинава Меѓународниот сојуз за теоретска и применета хемија издаде препорака за именување на новите елементи со броевите 113, 115, 117 и 118, односно нихониум (Nh), московиум (Mc), тенесиуниум (Ts) и оганесон (Og).

Инаку, споменатиот елемент „нихониум“, првпат беше добиен во 2003 година од страна на руските и американските физичари при експерименти врз синтезата на 115-от елемент, но тоа не беше признато од страна на Меѓународната унија за теоретска и применета хемија.

Во природата не постојат елементи со атомски број (број на протони во јадрото на атомот) над 92, односно потешки од ураниумот. Потешки елементи, како што е на пример плутониумот, може да се покажат во нуклеарни реактори, а елементите потешки од 100 (ферми) може да се добијат само во акцелератори со бомбардирање со тешки јони. При интеграцијата на целените јадра и „проектилите“ и се јавуваат јадрата на нов елемент.

Тим научници предводен од Косуке Морита во статијата објавена во магазинот Journal of Physical Society of Japan во 2012 година ги опиша резултатите од долгогодишните експерименти на линеарен акцелератор, кој се наоѓа во градот Вако во областа на престолнината Токио. Од 2003 година, истражувачите се обидуваат да го добијат 113-от елемент, со бомбардирање на акцелераторот на цели на бизмут-209 со јонски сноп од цинк-70, забрзуваат до една десетина од брзината на светлината.

Како резултат на тоа, тие биле во можност да регистрираат три вериги на распаѓање, коишто одговараат на настаните од „раѓањето“ на 113-от елементи, на 23-ти јули 2004 година, на 2-ри април 2005 година и на 12-ти август 2012 година. „Животот“ на јадрото на новиот елемент изнесувал од 4,9 до 0,3 милисекунди.

Јапонските научници веруваа дека нивното откритие може да биде основа Меѓународна унија за теоретска и применета хемија да го признае нивното откритие. Така, во тој случај, јапонските научници првпат во историјата ќе имаа право да го именуваат новиот елемент. Меѓутоа, за признавање неопходна беше и независна потврда – експериментот мора да се повтори во друга лабораторија или во вкрстена реакција.

„Ова е одличен резултат, но да се произведе ќе биде исклучително тешко, бидејќи ваков случај се регистрира приближно еднаш годишно, и не постои вкрстена реакција“, коментира за РИА Новости, Андреј Попеко, заменик директор на

Специјалистите од руската Лабораторија „Флеров“ при Обединетиот институт за нуклеарни истражувања во Дубна, заедно со американските колеги во 2003 година првпат го добија 113-от елементи. Јадрата на овој елемент се произведувани како „спореден продукт“ од експериментот на синтезата на елементот 115. Тогаш 115-от елемент беше добиен при реакција на фузија реакции на америциум-243 и калциум-48. При распаѓањето 115-от се конвертираше во 113-от елемент, кој од своја страна се распадна на полесни јадра. Овој резултат е официјално објавен во научното списание Physical Review, во почетокот на февруари 2004 година. Во септември истата година, јапонските истражувачи објавија извештај за првиот случај на раѓање на 113-от елемент во реакцијата на бизмут и цинк.

Подоцна руските научници објавија дека им успеало да го добијат 113-от елемент при експериментот на синтезата на елементот 117. Во јуни 2012 година, научниците од Дубна поднесоа извештај во Меѓународната унија за теоретска и применета хемија за признавање на 113-от, 115-от, 117-от и 118-от елемент, коишто тие први ги синтетизирале во Обединетиот институт за нуклеарни истражувања./крај/мф/сн

Новите откритија покажуваат дека нашите предци почнале да ја готват храната пред 780.000 години

Научниците во археолошки локалитет во Израел ги пронајдоа најраните познати докази за готвењето. Преминот од конзумирање на сирова кон зготвена храна беше драматичен пресврт во човечката еволуција, а откритието покажа дека праисториските луѓе можеби намерно палеле оган за да зготват храна пред најмалку 780.000 години, пишува Си-Ен-Ен.

Деталната студија на рибините заби откриени на местото Гешер Бенот Јааков, лоцирана на работ на античкото езеро Хул, откри дека некои од нашите рани предци – најверојатно Хомо еректус – можеле да готват риба, вели авторот на студијата д-р Ирит Зохар, истражувач во Природонаучниот музеј Стајнхард на Универзитетот во Тел Авив. Жителите на областа околу езерото јаделе големи видови слатководни риби, додава Зохар.

На локалитетот не се пронајдени човечки останки, но камените алатки се совпаѓаат со оние пронајдени на местата на Хомо еректус низ Африка. Зохар вели дека езерото е плитко и дека е лесно рачно да се ловат големи риби како изумрениот луциобарбус долгицепс, кој може да порасне до два метри.

„ Ова е неверојатно важно откритие. Доказите за контролирана употреба на оган во раното камено доба во најдобар случај се минливи. Затоа, доказите за антропогени (поради човечката активност) акумулирани и варени остатоци од риба ќе имаат големо влијание врз истражувачката заедница “, изјави археолошкиот геохемичар, д-р Бетан Линскот од Универзитетот Оксфорд, кој не бил вклучен во студијата.

Преминот кон готвената храна значеше дека луѓето интензивно трошат помалку енергија барајќи и варејќи свежа, сирова храна, ослободувајќи повеќе време за развој на нови социјални и системи на однесување.

„ Исхраната имаше големо влијание врз еволуцијата на нашиот вид. Се смета дека консумацијата на месо особено придонела за зголемување на релативната големина на мозокот на нашите рани предци, но патогените бактерии го прават јадењето неварено месо ризична активност“, вели Линскот и продолжува:

„ Меѓутоа, готвењето ги убива бактериите и ја зголемува енергетската вредност на месото, создавајќи нов, сигурен извор на храна за раните хоминини. Затоа, разбирањето кога се случило тоа е тема од голем интерес, бидејќи може да помогне да се објасни зошто нашите предци хоминини еволуирале токму така”. Истражувањето беше објавено во понеделникот во списанието Nature Ecology and Evolution.

Претходните истражувања на Зохар, кој работел на локацијата 16 години, откриле дека слоевите на седиментот во кои биле пронајдени камени алатки – што укажува на човечка активност – биле поврзани со голем број рибини заби од два специфични видови (luciobarbus longiceps и carasobarbus canis ) кои биле дел од семејството на краповите, а сега се изумрени.

Меѓутоа, имало многу малку рибини коски, кои за разлика од забите, омекнуваат на високи температури и лесно се распаѓаат. Друга работа на коавторот на студијата, Нира Алперсон-Афил, професорка на одделот за израелски студии и археологија на Универзитетот Бар-Илан, идентификуваше траги од огништа – некои од најраните надвор од Африка.

Со цел да се утврди дали праисториските жители таму навистина готвеле риба, односно ако не фрлале само остатоци од риба во оган, истражувачите идентификувале промени во големината на кристалите на забната глеѓ, кои различно реагираат на промените во температурата.

Во експериментите, Зохар и нејзиниот соработник д-р Јенс Најорка, шеф на лабораторијата за рендген во Природонаучниот музеј во Лондон, анализирале 56 заби на праисториска и слатководна риба, што им овозможило да ги идентификуваат промените предизвикани од готвењето на ниско и високо ниво на температура. Резултатите покажале дека рибата била варена на температура меѓу 200 и 500 степени Целзиусови.

„ Не знаеме точно како се варат рибите, но со оглед на недостатокот на докази за изложеност на високи температури, јасно е дека тие не се варени директно во оган и не биле фрлени во оган како отпад или како материјал за согорување“, изјави Најорка за Си-Ен-Ен.

Научниците исто така успеаја да утврдат дека рибата е редовен дел од исхраната, односно дека не била само сезонски деликатес или последно средство кога исчезнале другите извори на храна. Истражувачите го постигнале ова со разгледување на геохемискиот состав на изотопи на кислород и јаглерод во глеѓта на забите за да откријат во кое време од годината умрела рибата. Резултатите покажале дека рибата се варела и јадела во текот на целата година.

Хомо еректус бил првиот хоминин кој мигрирал надвор од Африка, а истражувањата сугерираат дека древното езеро Хула можеби било клучна дестинација за време на тие рани миграции.

Не е познато точно кога луѓето првпат почнале да готват риба – или кој било друг вид на храна – и не постои консензус за тоа кога древните хоминини првпат ја развиле способноста да прават оган и да готват. До оваа студија, најраните цврсти докази за употребата на оган за готвење биле поврзани со неандерталците и хомо сапиенсот, кои готвеле скробни корени во денешна Јужна Африка пред околу 170.000 години.

Кумулативната тежина на доказите презентирани во студијата сугерира дека рибата била варена, вели Џон Мекнаб, професор во Центарот за археологија на човечко потекло на Катедрата за археологија на Универзитетот во Саутемптон. Тој не бил вклучен во студијата.

Кинезите на Месечината го открија горивото на иднината

Кинеските научници пронајдоа нов лунарен минерал во форма на кристал кој бил скриен во примероците собрани на Месечината во 2020 година. Кина е третата земја по САД и поранешниот Советски Сојуз, која откри нов минерал на нашиот небесен придружник.

Во лунарните базалтни честички, кои се испитуваат во лабораториите во Кина, пронајден е минерал на млада месечина. Changesite-(Y), именуван по кинеската митолошка божица на месечината Chang’e, е фосфатен минерал и колонообразен кристал.

До ова откритие дојдоа истражувачи од Истражувачкиот институт за геологија на ураниум во Пекинг, кои пронајдоа единствен кристал Changesite-(Y) користејќи дифракција на Х-зраци додека ги проучуваа честичките собрани на Месечината.

Комисијата за нови минерали, номенклатура и класификација (CNMNC – Комисија за нови минерали, номенклатура и класификација) на Меѓународната минералошка асоцијација (Меѓународна минералошка асоцијација – IMA) потврди дека станува збор за нов минерал, јавуваат кинеските државни медиуми.

Мисијата Chang’e-5, која слета на Месечината во декември 2020 година, беше првата мисија за враќање примероци од Месечината од 70-тите.

(Видео) Историски момент за НАСА – вселенското летало Дарт успешно се судри со астероид

Вселенското летало Дарт што денеска го лансираше НАСА, директно се судри со астероид, со што успешно заврши мисијата за „спасување“ на Земјата.

Необичниот настан се случил на околу 11 милиони километри од Земјата, на небесното тело познато како Диморфос, пренесува Би-би-си.

Тоа е прв обид на човештвото да придвижи друго небесно тело, а целта е да се види дали голем астероид кој се движи кон Земјата може да се пренасочи.

Леталото беше околу 100 пати помало од Диморфос, па затоа не го уништи астероидот. Наместо тоа, Дарт се надева дека судирот ја променил брзината и траекторијата на астероидот во вселената. Научниците очекуваат притискањето малку да го придвижи Диморфос и да го направи гравитациски врзан за Дидимос, поголемиот астероид во системот.

„Влегуваме во нова ера на човештвото, ера во која потенцијално имаме способност да се заштитиме од опасен удар на астероид. Каква неверојатна работа. Никогаш не сме имале таква способност“, рече Лори Глејз, директор на одделот за планетарна наука на НАСА, веднаш откако потврди дека вселенското летало Дарт успешно го удрило Диморфос во првата „мисија за планетарна одбрана“.

Копнените опсерватории ширум светот, вклучително и вселенскиот телескоп Џејмс Веб, ќе го набљудуваат астероидниот систем во наредниот период за да потврдат дали Дарт успешно го променил движењето на астероидот.

Нападнати руски аеродроми, има повредени и загинати