Мисијата ExoMars-TGO ги пренесе на Земјата првите фотографии од Марс

Сондата TGO пренесе на Земјата првите фотографии и научни податоци од Марс, добиена со помош на инструментите соопшти во вторникот Европската вселенската агенција (ESA).

Заедничката европско-руската мисија „ExoMars-TGO“ пристигна во орбитата на Марс 19-ти октомври. Таа треба да оствари две клучни цели – изведување на сондата TGO во стабилната орбита и слетувањето на демонстрациониот модул „Скиапарели“ на платото Меридијана на самиот екватор на Марс, а втората заврши со неуспех.

Сондата TGO сега се движи во прилично издолжената орбита којашто поврено го оддалечува „ExoMars“ на 98.000 километри од површината на Црвената планета. Во последните два вакви круга, сондата ги користела за проверка сите четири научни системи, вклучително и руските неутронскиот детектор FREND и спектрометарот ACS, кои европската агенција ги користи во оваа заедничка мисија.

Дел од овие податоци и фотографии ESA ги објави на својата интернет страница. Овие снимки, добиени со помош на камерата CaSSIS, какви што досега не се направени, со сондата TGO во моментов прелетува на само 230 километри над површината на Марс, во точката на максималното приближување, што нема да биде возможно откако таа ќе влезе во стабилната орбита. На секој пиксел од снимката се прикажани само 7 метри од површината на планетата, што овозможува да се разгледуваат дури и најмалите форми на релјефот и деталите.

Дел од снимките, направени за време на прелетот над познатиот „Лавиринт на ноќта“ на екваторот на Марс, научниците ги искористиле за реконструкција на тридимензионалниот облик, кој им помага на планетолозите во изучувањето на оваа загадочна структура. Квалитетот на снимките, коишто се очекуваат од мисијата, треба да биде со значително подобар квалитет, кога камерите ќе се прилагодат за функционирање во орбитата.

Според научниците, рускиот уред ACS и неговиот европски „помошник“ NOMAD се покажале на највисоки ниво, покажувајќи дека тие може да ја фиксираат дури и најмалата трага од различните хемиски материи во атмосферата на Црвената планета. Иако научниците сé уште не користеле за решение на главните цел на „ExoMars“, потрага по траги од метан и возможни појави на живот, и се ограничиле на мерење на концентрациите вода и јаглерод диоксид во горните слоеви на атмосферата. Слично бил тестиран и неутронскиот детектор FREND, регистрирајќи траги од присуство на вода на Марс.

Наскоро експертите на ESA ќе започнат серија маневри, чијашто цел ќе биде „заспивање“ на сондата и нејзино поставување во посакуваната орбита со помош на силите на триењето во атмосферата на Марс. Првите научни набљудување ќе започнат по една година, кога овие маневри ќе завршат./крај/мф/сн

(©ESA/Roscosmos/ExoMars/CaSSIS/UniBE // AutoStitch)

(Видео) Историски момент за НАСА – вселенското летало Дарт успешно се судри со астероид

Вселенското летало Дарт што денеска го лансираше НАСА, директно се судри со астероид, со што успешно заврши мисијата за „спасување“ на Земјата.

Необичниот настан се случил на околу 11 милиони километри од Земјата, на небесното тело познато како Диморфос, пренесува Би-би-си.

Тоа е прв обид на човештвото да придвижи друго небесно тело, а целта е да се види дали голем астероид кој се движи кон Земјата може да се пренасочи.

Леталото беше околу 100 пати помало од Диморфос, па затоа не го уништи астероидот. Наместо тоа, Дарт се надева дека судирот ја променил брзината и траекторијата на астероидот во вселената. Научниците очекуваат притискањето малку да го придвижи Диморфос и да го направи гравитациски врзан за Дидимос, поголемиот астероид во системот.

„Влегуваме во нова ера на човештвото, ера во која потенцијално имаме способност да се заштитиме од опасен удар на астероид. Каква неверојатна работа. Никогаш не сме имале таква способност“, рече Лори Глејз, директор на одделот за планетарна наука на НАСА, веднаш откако потврди дека вселенското летало Дарт успешно го удрило Диморфос во првата „мисија за планетарна одбрана“.

Копнените опсерватории ширум светот, вклучително и вселенскиот телескоп Џејмс Веб, ќе го набљудуваат астероидниот систем во наредниот период за да потврдат дали Дарт успешно го променил движењето на астероидот.

Новиот вселенски телескоп првпат го сними Марс

Телескопот „Џејмс веб“ на американската агенција НАСА, чии фотографии од длабоката вселена ги воодушевуваат научниците и јавноста, првпат го сними Марс – соседот на Земјата.

Новообјавените податоци доаѓаат од инфрацрвените инструменти на телескопот и им даваат на научниците информации за површината на Марс и составот на атмосферата. Европската вселенска агенција во понеделникот објави дека „Веб“ ја направил првата слика од Марс на 5 септември со помош на камера и спектрограф во блискиот инфрацрвен регион.

Првиот „веб“-поглед на Црвената планета е, всушност, составен од две слики направени на две инфрацрвени бранови должини, пишува „Гизмодо“. Ја прикажува сончевата источна хемисфера на Марс, гледана од „Веб“ од речиси 1,5 километар оддалеченост од точката Лагранж 2.

Првата фотографија покажува поглед на Марс со пиксели од 2,1 микрона, а втората е направена на 4,3 микрони – двете бранови должини што одговараат на блискиот инфрацрвен регион невидлив за човечкото око.

„Веб“ исто така собрал некои спектроскопски податоци за атмосферата на Марс. Откриени се соларните молекули, кои ја сочинуваат тенката атмосфера на планетата, вклучувајќи јаглероден диоксид, вода и јаглероден моноксид. Иако не е откриено ништо ново, тоа ја покажува способноста на телескопот прецизно да го карактеризира составот на атмосферата на другите планети, истакнува „Гизмодо“.

Интернетот досега има обезбедено неверојатни слики од Јупитер, маглината Тарантула и многу повеќе.

Сончева бура утре ќе ја погоди Земјата

Се очекува утре Земјата да биде погодена од умерена геомагнетна бура бидејќи сончевиот ветер ќе излезе од огромна дупка во атмосферата на Сонцето.

Во четвртокот, Центарот за предвидување на времето во вселената (SWPC) на американската Национална океанска и атмосферска администрација (NOAA) предупреди дека геомагнетната бура Г2 е „веројатно“ да се случи оваа недела.

Геомагнетната бура е големо нарушување на магнетосферата на Земјата – регионот околу Земјата во кој доминира магнетното поле на нашата планета.

Магнетосферата може да се наруши секој пат кога сонцето исфрла материјал кон нас, како прилив на наелектризирани честички познати како сончев ветер.

Овие интеракции помеѓу сончевиот материјал и магнетосферата произведуваат интензивни струи и ги загреваат горните делови на нашата атмосфера. Ова може да има секакви ефекти, вклучително и зголемување на отпорот на сателитите во ниската орбита на Земјата, менување на патеката на радио сигналите и создавање грешки во сателитската навигација, па дури и создавање штетни струи во електричните мрежи на земјата. Овие интеракции можат да предизвикаат и разнобојни полови на небото.

Геомагнетните бури се мерат во зголемување на јачината од G1 до G5 – од најслаба до крајна.

SWPC вели дека бурата G2 може да вклучи прекин на радио сигналот со кратки бранови, што може да влијае на радио-операторите и навигациските системи, но не се очекува да предизвика шумски пожари или прекини на електрична енергија како најголемата соларна бура во историјата.

Сепак, жителите на поголеми географски широчини ќе можат да го набљудуваат „танцот“ на поларната светлина на ноќното небо.

Во последните месеци имавме можност да видиме слични настани поради зголемената сончева активност поврзана со циклусот на активност на Сонцето.

Сонцето се движи кон фазата на сончев максимум кога неговата активност ќе биде најголема. НАСА тврди дека овој врв се очекува во 2023 година, а може да очекуваме и поинтензивни соларни бури да ја погодат нашата планета.

Ковачки до Ковачевски: Македонија не се сака со затворени очи, не се брани под јорган

Пратеникот Драган Ковачки од ВМРО-ДПМНЕ бара да се провери дали премиерот Димитар Ковачевски има деловна способност. Остана на ставот дека...

Ковачевски до Ковачки: Не бев во војска поради абдоменален проблем, ти си кодош и дезертер

Премиерот Димитар Ковачевски тврди дека имал абдоменални проблеми и дека поради тоа не служел војска во 2000 година. Тој смета...

Македонија ќе добие 4 милиони долари од продажбата на вилата на СФРЈ во Њујорк

Една од најстарите њујоршки вили, која Југославија ја купила во 1946 година, продадена е за 50 милиони долари во готовина,...

Анкета: Општинските инспектори се жалат на недостиг на опрема и кадар за определени области

НВО Инфоцентарот заедно со партнерските организации Спектар од Крива Паланка и Центарот на заедницата на општина Струга, во јуни годинава,...

Апсења во Подгорица – со години работеле за руската разузнавачка служба

Неколку црногорски државјани се уапсени во Подгорица под сомнение дека работеле за руската разузнавачка служба, дознава „Вијести“ од повеќе извори....

Трамп: Се смееја на моите предупредувања, ама веќе не се смеат

Саботажата што ги оштети гасоводите Северен тек 1 и Северен тек 2 може да доведе до ескалација или дури и...

Дали Путин би ризикувал да ги искористи своите подморници во предизвикување експлозии на „Северен тек“?

Три крајбрежни линии на рускиот гасовод Северен тек, кој ја снабдува Германија, претрпеа „невидена“ штета во понеделникот, што резултираше со...