Откриена првата комета без опашка

Астрономите открија комета без опашка, прва од ваков вид, чиј систем би можел да даде увид во проблематиката за формирањето и еволуцијата на Сончевиот систем, се наведува во истражувањето објавено во петокот во научното списание Science Advances.

Кометата C/2014 S3 е наречена „Манкс“, според видот мачки кои немаат опаш од островот Ман, составена е од карпест материјал кој може да се најде недалеку од Земјата. Повеќето други комети се состојат од мраз и други смрзнати споеви и формирани се во најоддалечените предели на Сончевиот систем.

„Ја откривме првата ‘каменеста комета’ во историјата на науката, и се обидуваме да ја пронајдеме нејзината сестра C/2014 S3, која ѝ е слична според составот и обликот. Бројот вакви комети ќе ни каже дали џиновските планети се движеле во насока на Сонцето за време на раѓањето на Сончевиот систем, или тие уште постојат во оние предели каде и што настанале“, вели еден од авторите на истражувањето Оливие Хајнаут, од Европската јужна опсерваторија во германски Гархинг.

Научниците веруваат дека откриената комета е формирана во истата област како и Земјата, а потоа исфрлена на периферијата од Сончевиот систем поради гравитациската интеракција на планетите. Сега се обидуваат да дознаат колку има уште такви комети, тоа би им помогнало во наоѓањето на одговорот на прашањето како и кога точно Сончевиот систем ја заземал својата сегашна конфигурација.

„Зависно од тоа колку ќе ги пронајдеме, ќе осознаеме дали огромните планети се движеле низ Сончевиот систем кога биле млади или тивко растеле без премногу придвижувања“, додава Хајнаут.

Новата комета е откриена со помош на автоматскиот телескопски систем Pan-STARRS, додека Хајнаут и неговите колеги набљудувале различни комети, преку овој систем кој го следи ноќното небо на северната хемисфера во потрага по нови астероиди, комети и други мали небесни тела.

Пред две години овој систем открил, како што изгледало тогаш, сосема обична комета од Ортовиот облак, која направила еден круг околу просторот за 860 години, ретко престојувајќи во оние пространства од Сончевиот систем кои доволно силно се осветлени од Сонцето, за кај неа да се појави светлата опашка. Таа била означена со името C/2014 S3.

Кометите коишто доаѓаат од истиот регион од кој доаѓа и Манкс обични имаат сјајни опашки додека се приближуваат кон Сонцето, што е резултат на топењето на мразот од кој се изградени.

Меѓутоа, извонредно тапиот облик на оваа комета ги изненадил авторите на студијата, и започнале да ја следат C/2014 S3 фактички од самото нејзино откривање. Манск била темна и без опашка кога е забележана. Подоцнежните анализи покажале дека наместо мраз и замрзнати гасови, содржи космичка прашина и материјал сличен на карпестите астероиди кои се наоѓаа во појасот меѓу Марс и Јупитер.

Сега научниците предлагаат сличните објекти да се класифицираат во посебна група небесни тела, таканаречени „комети Манкс“.

Кога истражувачите го испитувале хемискиот состав, набљудувајќи како светлината се одразува од површината на кометата, ги очекувало уште едно изненадување – се покажало дека таа се состои од приближно исти карпи и соединенија како и астероидите од S класата, кои се изградени во најголем дел од карпи со висок процент на железо и магнезиум. Таквите астероиди, како што во моментов сметаат планетолозите, се составен од приближно ист вид како и Земјата.

А малото количество вода и гасови на површината на C/2014 S3 и нејзината хемиска сличност со Земјата и астероидите, од своја страна, упатува на тоа дека таа, најверојатно, е родена во внатрешниот дел од Сончевиот систем истовремено со планетите. По извесен период таа била исфрлена во Ортовиот облак под влијание на гравитацијата на гигантските планети, кои во тоа време мигрирале кон светлата страна на системот, каде што се задржала следните 4,3 милиони години како во еден џиновски „фрижидер“.

Затоа, нејзиното проучување може да помогне во разбирањето од што се состоела првичната материја до која била „слепена“ Земјата и трите други планети од внатрешниот дел на Сончевиот систем, како и да ги расветли другите тајни на нејзиното раѓање./крај/мф/сн

Извор: Science Advances

Научниците пронајдоа вода на планета слична на Земјата

Астрономите првпат открија водена пареа во атмосферата на планетата која е надвор од Сончевиот Систем и е оддалечена 110 светлосни години. Според научниците, оваа планета е на вистинска оддалеченост од своето „сонце“, така што ги исполнува двата основни услови за потенцијален живот: вистинска температура и вода.

Сепак, научниците предупредуваат дека не треба веќе сега да се зборува за „втора Земја“. Планетата е двапати поголема од Земјата и има осум пати поголема маса. Ѕвездата околу која кружи – К2-18 – исто така не може да се спореди со Сонцето. Освен тоа, сè уште не е јасно дали откриената вода навистина тече на површината, велат авторите на студијата објавена во Nature Astronomy.

Планетата К2-18б беше откриена во 2015 година со помош на американскиот вселенски телескоп Кеплер. Водената пареа сега е откриена со помош на телескопот Хабл. Ова откритие ја прави планетата, која се нарекува К2-18б, веродостоен кандидат во потрагата по вонземски живот.

За 10 години, нови вселенски телескопи би можеле да утврдат дали атмосферата на К2-18б содржи гасови што би можеле да се создадени од живи организми.

Професорката Џована Тинети, лидер на тимот од Универзитетскиот колеџ во Лондон (УЦЛ), го опиша откритието како „неверојатно“. „Ова е првпат да откриеме вода на планета во населива зона околу ѕвезда, каде што температурата е потенцијално компатибилна со присуство на живот“, рече таа.

,,К2-18б се наоѓа на 111 светлосни години од Земјата, премногу далеку за да испрати сонда. Значи, единствената опција е да почекаме следната генерација на вселенски телескопи да бидат лансирани во 2020-тите и да бараат гасови во атмосферата на планетата што може да ги произведуваат само живи организми”, вели д-р Инго Валдман од УЦЛ. Тој додава дека ова е едно од најголемите прашања во науката и отсекогаш сме се прашувале дали сме сами во универзумот. Во следните 10 години ќе знаеме дали има хемикалии што се должат на живот во тие атмосфери.

Тимот кој дојде до откритието ги разгледувал планетите откриени од вселенскиот телескоп Хабл помеѓу 2016 и 2017 година. Истражувачите одредиле некои од хемикалиите во атмосферата на планетите проучувајќи ги промените на ѕвездената светлина додека планетите орбитирале околу своите сонца. Само К2-18б дала молекуларен потпис на вода, што е витална состојка за живот на Земјата. Компјутерското моделирање на податоците сугерирало дека до 50% од нејзината атмосфера може да биде вода.

Во фаза на тестирање е лек што може да го одврати процесот на стареење

По сè изгледа, човештвото е на работ на откритие на првиот лек што го одвраќа процесот на стареење, барем така сметаат научниците што стојат зад почетната фаза на клиничките истражувања за ваквиот лек, пишува стручното списание „Њу сајантист“.

За време на прелиминарната студија, деветмина мажи во текот на една година зале коктел од лекови, чија примарна цел е да го поништат стареењето, а по завршувањето на тестирањето, во биолошка смисла биле една и пол година помлади во споредба со почетната состојба.

Ова е прво човечко клиничко испитување на лек што може да го промени процесот на стареење и го продолжува животниот век. Сепак, резултатите не се сметаат за целосно релевантни бидејќи студијата не вклучувала друга контролна група за плацебо-ефект.

Мажите на возраст од 51 до 65 години, во текот на една година, од три до четирипати неделно, зеле човечки хормон за раст (rhGH), а за да ја тестираат ефикасноста на лекот, научниците ја мереле нивната биолошка возраст на почетокот и крајот на студијата.

Сите се свесни дека луѓето имаат хронолошка возраст, односно бројот на свеќички што секоја година ги ставаме на роденденската торта. Но, исто така имаме и епигенетска, односно биолошка возраст, што покажува колку бргу пропаѓаат нашите клетки во споредба со општата популација. Хронолошката и биолошката возраст може да се разликуваат, но се смета дека епигенетиката подобро го предвидува очекуваниот животен век.

Научниците за време на студијата користеле четири методи за определување на епигенетската возраст, а сите тие покажале дека биолошката возраст на испитаниците е една и пол година помлада отколку на почетокот на третманот.

Сепак, со оглед на тоа што многумина мислат дека оваа студија треба да се земе со резерва бидејќи вклучува мал број учесници и била спроведена без контролна плацебо-група, научниците планираат набргу да ја повторат вклучувајќи и плацебо-група, односно овој пат лекот би се тестирал на 100 учесници.

Шведска го изгуби својот највисок планински врв

Според најновите научни мерења, Шведска во последните неколку години, поради забрзаното топење на мразот на планинскиот масив Кебнекаисе, го изгубила својот највисок планински врв, објави „Гардијан“.

„Ова е мошне јасен показател за сите во Шведска дека работите се менуваат“ рекла Гунхилд Нинис Росквист, географ од универзитетот во Стокхолм, која неколку години се занимава со мерење на нивото на мразот.

На крајниот север на Шведска, околу 150 километри внатре во Арктичкиот круг, се наоѓа масивот Кебнекаисе, кој има два врва- јужен и северен. Од кога почнале мерењата, од 1880 година, јужниот врв бил повисок. Но кога Росквист и нејзиниот тим ги објавија овогодинешните мерења, северниот врв бил повисок за 1,2 метри од јужниот и имал висина од 2.097 метри.

Според мерењата, јужниот врв бил висок 2.106 метри.

Во Шведска последните мај и јули беа најтопли месеци во историјата, со температури повисоки за 10 степени од просекот.

Регион26 минути