Македонија
Вештак во судењето за Ласкарци: Човечкиот фактор пресуден за несреќата
Првата реакција и обидот за сопирање кај возачот настанала во првата секунда, кога ја кренал ногата за гас и ја префрлил кај педалот за сопирање, одговори вештакот Драган Аксентиев, одговарајќи на прашањето на адвокатот Сашо Дуковски дали возачот реагирал со хавариско, односно таканаречено „ѓаволско кочење” дури во моментот кога несреќата била неизбежна.
Сообраќајно-техничкиот вештак Драган Аксентиев на денешното рочиште за автобуската несреќа кај Ласкарци, одговарајќи на адвокатско прашање рече дека делумно се согласува со констатацијата дека возачот ја создал опасната ситуација.
„Гледано од сообраќајно-технички аспект, најодговорно тврдам дека ниту еден сообраќаен технички вештак не може да каже кое е тоа краткотрајно дејствие што го има направено возачот за да му го одземе вниманието и тоа да се рефлектира преку отсуство на внимание”, рече Аксентиев.
До човечкиот фактор како виновен за несреќата се дошло по пат на елиминација.
„Како што имаме наведено во вештачењето, како што кажав на минатата расправа и како што беше поставено едно од прашањата на почитуваната адвокатка, нашата наука познава анализа и во таа анализа едно по едно се елиминираат одредени фактори кои можат да доведат до насочување на автобусот кон лево. Сите тие фактори коишто се анализирани се јасно прикажани во вештачењето, а особено на страница 50, 51 се анализирани и прикажани еден по еден, каде што се вели дека вештачењето на Електро факултетот укажува дека дејствијата извршени врз фактографот не доведуваат до почнување на незгодата.
Вештачењето на Машински факултет укажува дека одредените слабости во одржувањето на автобусот исто така не се причина за почеток на незгодата”, рече Аксентиев.
Тој истакна дека стручната литература вели дека таква ситуација кога ќе се елиминираат сите можни фактори кои би довеле до почеток на незгодата останува човечкиот фактор, но како и минатиот пат повтори дека и стручната литература вели треба внимателно да се оперира со термините кои се врзани со човечкиот фактор.
„Вештакот не може да навлезе во главата на возачот, тоа претпоставувам можат психијатрите, но не сообраќајно техничкиот вештак”, рече Аксентиев.
Според Аксентиев, неприфатливо е тактичко-теоретско посматрање на сообраќајната ситуација, меѓутоа возачот не реагирал со воланот.
Адвокатот Дуковски сакаше да дознае од вештакот дали возачот спиел во секундите пред несреќата, на што обвинителот Јакимовски приговараше дека вештакот веќе има одговорено на прашањето. По што, Дуковски се пожали дека обвинителот пречесто приговара и со тоа можно сугерира на одговорите на вештаците и сведоците.
Обвинителот Јакимовски неколку пати ургираше до Судот за претерано долги експозеа на сите кои земаат збор во судницата поради што сите присутни го губат фокусот и вниманието.
Денешното рочиште за несреќата кај Ласкарци трае веќе повеќе од четири часа. За автобуската несреќа се обвинети шест лица. Сопственикот на „Дурмо турс“, Дурмиш Белули, одговорниот за транспорт во фирмата Ремзи Мифтари, и возачот на автобусот Маноел Трифуновски се товарат за сторени тешки дела против безбедноста на луѓето и имотот во сообраќајот, а тројца вработени во станицата за технички преглед Игор Ѓорѓиевски, Горан Дуковски и Јане Боварски за соучество во истото дело.За автобуската несреќа се обвинети шест лица. Сопственикот на „Дурмо турс“, Дурмиш Белули, одговорниот за транспорт во фирмата Ремзи Мифтари, и возачот на автобусот Маноел Трифуновски се товарат за сторени тешки дела против безбедноста на луѓето и имотот во сообраќајот, а тројца вработени во станицата за технички преглед Игор Ѓорѓиевски, Горан Дуковски и Јане Боварски за соучество во истото дело.
Искра Манојлоска
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Ахмети од протестот на плоштадот „Скендербег“: Процесот во Хаг треба да заврши со ослободителна пресуда
Лидерот на ДУИ, Али Ахмети, денеска се обрати на протестот што се одржа на плоштадот „Скендербег“ во Скопје, организиран во знак на поддршка за поранешните команданти на Ослободителната војска на Косово (ОВК), на кои им се суди во Хаг за воени злосторства.
Ахмети порача дека судскиот процес треба да заврши со ослободителна пресуда, оценувајќи дека обвинетите се соочуваат со обвинувања за дела кои, како што рече, не ги сториле.
Тој нагласи дека ОВК не била насочена против ниту еден народ, туку дека се борела за слободата на албанскиот народ.
„Време е нашите синови да се вратат дома. Нашите синови се невини, нашата борба е чиста. Војната на ОВК е света и затоа сите ние, големи и мали, мажи и жени, сме ОВК“, рече Ахмети .
Лидерот на ДУИ оцени дека, по Тирана и Приштина, и Скопје го покажало својот став со поддршката за, како што наведе, слобода и правда за поранешните припадници на ОВК.
Меѓу обвинетите во Хаг се поранешниот косовски премиер Хашим Тачи и поранешниот косовски претседател Јакуп Красниќи.
Македонија
Затворен сообраќајот на граничниот премин Евзони
Од 11:00 часот граничниот премин Евзони (ГП Богородица) е затворен за сообраќај, соопшти АМСМ.
Сообраќајот на државните патишта се одвива непречено, по претежно суви коловози.
Од 15.11.2025 година започна законската обврска за задолжително поседување на зимска опрема во возилата, без оглед на моменталната временска состојба. Оваа обврска ќе трае до 15.03.2026 година.
Интензитетот на сообраќај на патните правци надвор од градските средини е умерен. На граничните премини од македонска страна, нема подолги задржувања за влез и излез од државата.
АМСМ препорачува прилагодена брзина на движење, почитување на поставената сообраќајна сигнализација и внимателно управување со возилата, особено на патиштата низ котлините, речните долини и клисурите, каде има можност од појава на одрони. Ова посебно се однесува за делниците Катланово – Велес, Маврово – Дебар – Струга, Виница – Берово и Кочани – Делчево.
Македонија
За првпат во Македонија е изведена хируршка интервенција кај дете со ретка конгенитална деформација
На Универзитетската клиника за трауматологија, ортопедски болести, анестезија, реанимација, интензивно лекување и ургентен центар (ТОАРИЛУЦ) за прв пат во Македонија е изведена комплексна хируршка интервенција кај 4-годишно дете со редок конгенитален Спренгелов деформитет (Sprengel deformity), во соработка со проф. д-р Уфук Ајдинли од Република Турција.
Интервенцијата претставува значаен чекор во јакнење на капацитетите на македонскиот здравствен систем за третман на ретки и сложени ортопедски состојби во детската возраст, преку тимска работа, пренос на знаење и примена на современи оперативни техники.
„Оваа интервенција е резултат на врвна мултидисциплинарна координација – ортопедски тим, анестезија, интензивна нега и ургентна поддршка – со јасен фокус на сигурноста и квалитетот на самата постапка. Благодарение на соработката со проф. д-р Уфук Ајдинли, направивме значаен исчекор во третманот на ретки конгенитални деформации кај деца. Нашата цел е овој тип процедури да станат стандарден дел од клиничката пракса во земјата, со континуирана едукација и развој на домашните тимови,“ вели директорот на ТОАРИЛУЦ, проф. д-р Игор Мерџаноски.
Според министерот за здравство, Азир Алиу градењето доверба во здравствениот систем се прави со ваков вид на резултати, со знаење, со тимска работа и со создавање услови најсложените интервенции да се изведуваат во државата.
„Ова е пример како меѓународната соработка, размената на експертиза и знаење директно се претвораат во подобра грижа за пациентите. Министерството ќе продолжи да ја поддржува модернизацијата на клиниките, развојот на човечките ресурси и воведувањето современи медицински методи, со цел граѓаните да добијат модерен, функционален и одржлив здравствен систем“, вели министерот Алиу.
Спренгеловиот деформитет е ретка конгенитална состојба при која лопатката е поставена ненормално високо и е недоволно развиена поради неуспешна надолна миграција за време на ембрионалниот развој. Ова најчесто предизвикува видлива „испакнатина“ и ограничување на движењето на рамото. Состојбата неретко е поврзана и со други придружни наоди, како синдромот Клипел-Фил, сколиоза, а понекогаш и дополнителна коскена/влакнеста врска со ’рбетот (омовертебрална лента), поради што за прецизна дијагностика и планирање се користат снимања како КТ и/или МРИ. Оперативниот третман најчесто се резервира за потешки случаи во возраст од 3 до 8 години, со цел подобрување на функцијата и изгледот.

