Економија
Бектеши: Потпишани договори со 23 инвеститори за изградба на фотоволтаици на приватно земјиште

Министерот за економија, Крешник Бектеши, на денешната прес-конференција информира за реализацијата на јавниот повик за изградба на фотонапонски централи на приватно земјиште, што ќе значи почеток на еден нов инвестициски циклус во делот на обновливите извори на енергија во земјата.
Како што информира Бектеши, еден од главните приоритети на Владата е подобар квалитет на животот на своите граѓани, а овој приоритет се применува и во енергетскиот сектор преку политики, кои овозможуваат промоција на обновливите извори на енергија, како и унапредување на енергетската ефикасност.
„Министерството за економија како надлежно министерство за политиките во делот на енергетиката поддржува активности за промоција на обновливите извори на енергија и поттикнување на енергетската ефикасност, со цел реализација на зацртаните цели за учеството на обновливите извори на енергија утврдени во стратешките документи во насока на постигнување национална цел за заштеда на енергија. Со новиот Закон за енергетиката и со големиот број инвестиции во обновливи извори на енергија и гасификација, Владата го стабилизира вртоглавиот раст на цената на струјата. Во споредба со времето на претходната влада, кога цената на струјата порасна 100 отсто, денеска граѓаните плаќаат една од најниските просечни цена за киловат-час во регионот и во Европа“, потенцира министерот Бектеши.
Министерот потсети дека со Стратегијата за енергетика е обезбедена регулатива и политики за максимално искористување на обновливите извори на енергија, што и една од главните цели на енергетската политика на Владата.
Бектеши потенцира дека и во овој момент, во време на светска пандемија, која предизвика и економска криза во целиот свет, Министерството за економија не застана со реализацијата на своите проекти, кои значат подобар и поквалитетен живот за граѓаните, што се потврдува и денеска со финализацијата на јавниот повик и потпишувањето на договорите за нови инвестиции во обновливи извори на енергија.
Министерството за економија објави два меѓународни тендера за доделување премии за електрична енергија произведена од фотонапонски електроцентрали, при што првиот е успешно завршен.
„На почетокот на август минатата година беше објавен јавниот повик за доставување доделување премии за електрична енергија произведена од фотонапонски централи на приватно земјиште.
Тендерската постапка за доделување премии се спроведе како отворена постапка, најтранспарентно, при што беа доставени 44 понуди и по комплетно спроведената евалуација и роковите за жалби, се утврди дека од понудените 27 MW, потпишани се договори за право на користење на премија за вкупно 21 MW, во согласност со доставените понуди за 29 локации во целата држава, со вкупно 23 инвеститори во 16 општини. Јавниот повик беше поделен во четири дела во зависност од површината на земјиштето, при што: во првиот дел од 0 до 200 kW, каде што вкупната инсталирана моќност на сите електроцентрали од овој дел за кој се доставени понуди не може да биде повисока од 2 MW – потпишани се 7 договори за инсталиран капацитет од 800 kW; за вториот дел од 201 до 500 kW, при што вкупната инсталирана моќност на сите електроцентрали од овој дел за кој се доставени понуди не може да биде повисока од од 5 MW – потпишани се 6 договори за инсталиран капацитет од 2,4 МW; за третиот дел од 501 до 1.000 kW, при што вкупната инсталирана моќност на сите електроцентрали од овој дел за кој се доставени понуди не може да биде повисока од 10 MW – потпишани се 12 договори за инсталиран капацитет од 10,2 МW; и за четвртиот дел од 1.001 до 3.000 kW, при што вкупната инсталирана моќност на сите електроцентрали од овој дел за кој се доставени понуди не може да биде повисока од 10 MW – потпишани се 4 договори за инсталиран капацитет од 8,16 МW. Инвеститорите ќе имаат рок од 3 години да завршат со изградбата на фотонапонските електрани и по пуштањето во употреба, ќе се потпише договор за користење премиуми во траење од 15 години“, информира Бектеши.
Министерот додаде дека на годишно ниво за сите договори и за државното земјиште и за приватното земјиште ќе се исплаќа приближно 420 илјади евра, во зависност од производството на електрична енергија, но со оглед на тоа што на тендерот за државно земјиште, каде што поради големиот интерес, наместо државата да исплаќа премии, добивме приближно три милиони евра од компаниите што ги потпишаа договорите. Тоа значи дека со парите од државното земјиште, ќе се покријат трошоците за 7 години за премиумите и на приватното земјиште и на државното земјиште.
„Исто така, сакам да информирам дека со оваа спроведена постапка за фотоволтаици на приватно земјиште и онаа претходно за изградба на 35 мегавати фотонапонски централи на државно земјиште во Свети Николе и Македонски Брод, која успешно ја спроведовме, во државава ќе се градат вкупно 56 мегавати електрична енергија од обновливи извори од овие два тендера. Дополнително, во ноември минатата година АД ЕСМ го потпиша договорот за изградба на 10 мегавати фотоволтаична централа во ТЕЦ ‘Осломеј’ со компанијата ‘Гиришим електрик’, а во февруари годинава беше објавен јавен повик за изградба на фотоволтаична централа од 100 мегавати на просторот на некогашниот рудник за јаглен ТЕЦ ‘Осломеј’, која ќе испорачува електрична енергија за 20.000 семејства“, истакна министерот.
Според него, со сите овие инвестиции, како и планираната фотоволтаична електрана во РЕК „Битола“, која се проектира на 20 МВ, ќе се постигнеме инсталираната моќност од 200 МВ, што Владата ја вети на почетокот. Колку за споредба, во сите претходни 11 години изградени се само 16 мегавати со финансиска поддршка од неколку милиони евра само на годишно ниво, кои ги плаќаат сите граѓани.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.