Свет
„Секогаш ќе се чувствувам виновен за смртта на Леди Ди“
																								
												
												
											Францускиот лекар кој очајнички се обиде да ја спаси принцезата Дијана по фаталната сообраќајна несреќа во Париз на 25-годишнината од нејзината смрт, изјави дека секогаш ќе се чувствува одговорен за нејзината смрт.
Фредерик Мелиес на 31 август 1997 година ја нашол принцезата во несвест, тешко дишела, на подот на оштетениот „мерцедес“ во тунелот Алма.
Сега, кога се наближува 25-годишнината од нејзината смрт, лекарот вели дека сè уште е прогонуван од она што се случи таа ноќ и сознанието дека тој бил еден од последните луѓе што ја виделе принцезата жива.
„Сфаќам дека моето име секогаш ќе се поврзува со оваа трагична ноќ. Се чувствувам донекаде одговорен за нејзините последни моменти. Тргнав кон уништениот автомобил. Ја отворив вратата и погледнав внатре. Четири лица, од кои двајца беа очигледно мртви, не реагираа , дишеше, а другите двајца, од десната страна, живи, но во тешка состојба. Патникот врескаше, дишеше. Можеше да почека неколку минути. А патничката, млада госпоѓа, беше на колена на подот на мерцедесот, со главата надолу. Тешко дишеше. И требаше брза помош“ – изјави за АП Мелиес, кој се враќал дома од забава кога наишол на сообраќајната несреќа.
Докторот подоцна ќе ја дознае веста – заедно со остатокот од светот – дека жената што ја лекува е принцезата Дијана.
„Знам дека е изненадувачки, но не ја препознав принцезата Дијана. Бев на задното седиште во автомобилот и помагав. Сфатив дека е многу убава, но моето внимание беше толку фокусирано на она што треба да направам за да и го спасам животот што немав време да размислувам која е таа жена“, изјави тој.
„Некој зад мене ми кажа дека жртвите зборуваат англиски, па почнав да зборувам англиски, велејќи дека сум доктор и повикав брза помош. Се обидов да ја утешам“, рече докторот.
Потоа забележал блесок од папараци собрани да ја документираат сцената. Британската истрага откри дека возачот на Дијана, Хенри Пол, бил пијан и возел со голема брзина за да избегне да ги брка фотографите.
Малиес изјавил дека немал замерка за постапките на фотографот по несреќата.
„Тие не ми го попречија пристапот до жртвите. Не барав од нив помош, но тие не ми се мешаа во работата“ – вели тој.
Пожарникарите пристигнале брзо, а Дијана била пренесена во париската болница, каде починала неколку часа подоцна. Загинаа и нејзиниот сопатник Доди Фаед и возачот.
„Беше голем шок кога дознав дека таа е принцезата Дијана и дека починала. Дали направив се што можев за да ја спасам? Дали ја завршив мојата работа правилно?” – рече Мелиес.
„Проверив со моите професори по медицина и проверив со полициските истражители“, рече тој и тие се согласија дека направил се што можел.
Како што наближува годишнината од несреќата, тие спомени повторно се будат во него, но и се враќаат, вели: „Секогаш кога возам низ тунелот Алма“.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
																	
																															Свет
Крај на мисијата: Земјата ја губи единствената врска со Венера
														Единствената врска на Земјата со Венера е прекината. Јапонската агенција за вселенски истражувања (JAXA) официјално го прогласи своето вселенско летало Akatsuki за „мртво“, повеќе од една година откако го изгуби контактот.
Со ова официјално се запираат операциите, бидејќи агенцијата процени дека шансите за враќање на сондата се минимални, пишува Futurism.
Лансирано во 2010 година, леталото Akatsuki имаше задача да го проучува времето на нашиот пеколен сосед. Сондата од 300 милиони долари, позната и како Venus Climate Orbiter, доживеа дефект на моторот за време на првичното приближување кон Венера. Како резултат на тоа, помина пет години талкајќи околу Сонцето пред инженерите на JAXA да најдат начин да го спасат вселенското летало и конечно успешно да го постават во орбитата на Венера во 2015 година.
Сондата во облик на коцка, со димензии од околу метар и пол од секоја страна, беше лансирана со шест инструменти. Сите го преживеаа почетниот дефект, но две инфрацрвени камери престанаа да работат во 2016 година.
И покрај сите почетни неуспеси, Akatsuki далеку го надмина својот проектиран животен век од 4,5 години. Петнаесетгодишната мисија собра податоци во траење од осум години, што резултираше со 178 објавени научни трудови, а тој број сè уште расте. Останатите четири инструменти беа оперативни до април 2024 година, кога JAXA ја изгуби комуникацијата со сондата.
Тоа беше најблискиот контакт што човештвото го имаше со Венера и првата успешна јапонска мисија за истражување на друга планета. Пред Akatsuki, според NASA, седум други орбитатори успешно кружеле околу Венера – четири од СССР, два од САД и една од Европската вселенска агенција (ESA). Последната сонда пред јапонската беше Venus Express на ESA, која пристигна во 2006 година, а го изгуби контактот со неа во 2014 година.
Сепак, Венера можеби нема засекогаш да биде без роботски посетители. Мисијата DAVINCI на NASA, закажана за лансирање во 2030 година, е дизајнирана да ја проучува атмосферата на планетата со планови за слетување. Една година подоцна, мисијата VERITAS е закажана да влезе во орбитата и да ја проучува површината и внатрешноста на планетата. Судбината на обете мисии останува неизвесна поради сегашните и идните намалувања на буџетот на Трамп за NASA.
Но, дури и ако тие планови не успеат, постои резервна опција: ESA планира да го лансира орбитерот EnVision во 2030-тите, дизајниран да ја набљудува атмосферата, површината и внатрешноста на планетата. Дотогаш, се збогуваме со Венера од Земјата.
Свет
Романија купува 18 авиони Ф-16 по симболична цена од 1 евро
														Романското Министерство за одбрана потпиша договор со холандската влада за купување на 18 борбени авиони Ф-16 Фајтинг Фалкон, заедно со потребната опрема, објави романскиот министер за одбрана Јонут Муштеану.
Според него, овие авиони ќе се користат исклучиво за обука во Европскиот центар за обука Ф-16 во Фетешти, Романија. Центарот веќе стана регионален центар за обука на пилоти од земјите-членки на НАТО и сојузничките земји.
Муштеану истакна дека Романија ќе плати симболична цена за авионите од 1 евро.
„Ова е паметна инвестиција во обуката, соработката и иднината“, нагласи тој.
Романија ќе ги покрие трошоците за обука на украински пилоти во Фетешти од државниот буџет. Обуката ќе се финансира преку романското Министерство за национална одбрана. Во 2023 година, неколку земји-членки на НАТО одлучија да испратат борбени авиони Ф-16 во Украина и да обучуваат украински пилоти да ги летаат.
Според „Политико“, Украина врши притисок врз европските земји и САД да ги забрзаат напорите за обука на пилоти за летање со авиони Ф-16, бидејќи Киев беше незадоволен од темпото и обемот на обуката на пилоти на Запад.
Свет
Лавина однесе седум животи на Хималаите: „Можеа да бидат спасени ако помошта стигнеше побрзо“
														Најмалку седум планинари, петмина од нив странци и двајца Непалци, загинаа во лавина што ги затрупа на хималајски врв во североисточен Непал. Трагедијата се случи вчера во 9 часот по локално време во близина на планинскиот камп на планината Јалунг Ри во округот Долаха, потврди експедициската агенција „Седум самит трекс“, пишува Би-Би-Си.
Спасувачките екипи пронајдоа две тела, додека потрагата по преостанатите петмина, за кои се верува дека се закопани длабоко под снегот, продолжува. Потрагата по остатокот од групата, во која има и други странски државјани и локални водичи, продолжува. Петмина планинари успеаја да се вратат во базата со полесни повреди.
„Спасувачките напори се попречени од лошите временски услови и логистичките проблеми, што го отежнува користењето хеликоптери или стигнувањето до местото пеш“, изјави локалниот полициски службеник Гјан Кумар Махато. Тој додаде дека спасувачкиот хеликоптер успеал да слета само во областа На Гаун, на пет часа пешачење од базниот камп.
Еден од повредените алпинисти изјави за The Kathmandu Post дека постојано повикувале помош, но не успеале. „Доколку спасувачите стигнеа на време, можеа да се спасат повеќе животи“, изјави тој за еден непалски весник.
Меѓу загинатите се двајца Италијанци, еден Канаѓанец, еден Германец, еден Французин и двајца непалски водичи. Сите биле дел од група која тргнала повеќе од еден час пред да удри лавината. Според извештаите, групата се подготвувала да се искачи на блискиот врв Долма Канг (6.332 м) и се искачувала на Јалунг Ри (5.630 м) како дел од нивната аклиматизација.
Трагедијата се случува во време кога продолжуваат спасувачките напори за двајца италијански алпинисти, Стефано Фаронато и Алесандро Капуто, кои исчезнаа додека се обидуваа да се искачат на планината Панбари во западен Непал. Трет член од нивната група, 65-годишниот Велтер Перлино, оттогаш е спасен.
Есента е популарна сезона за планинарите во Непал поради подоброто време и видливост, но ризикот од лавини и ненадејни промени на времето останува висок. Минатата недела, циклонот Монта донесе обилни дождови и снежни врнежи низ Непал, заробувајќи голем број алпинисти на Хималаите.
Две Британки и една Иркиња беа исто така спасени откако беа заробени со денови во регионот Мустанг, додека стотици алпинисти беа заглавени во близина на Монт Еверест во октомври.

