Економија
ВМРО-ДПМНЕ: Енергетскиот систем на Македонија речиси се распрсна после неполн месец од стартот на грејната сезона

Енергетскиот систем на Македонија речиси се распрсна како меур од сапуница после неполн месец од стартот на грејната сезона! Иако температурите се далеку над нулата македонија веќе увезува речиси половина од потребната енергија за регулираниот пазар. Но, самобендисаното фалење и неспособноста набрзо ја покажаа сосема реалната состојба во енергетиката, каде состојбата е особено катастрофална, се вели во соопштението од ВМРО-ДПМНЕ.
Од партијата наведуваат дека термоелектрани Битола работат само со еден блок, односно со БЛОК 2 после испадот на БЛОК 1 во РЕК Битола поради пукање на цевки во котелот на Блок 1 кој е директна последица од нестручниот ремонт и неквалитетниот јаглен кој се носи на депонија со големи количини на земја и песок. Веќе еден месец надвор од систем е и ТЕЦ Неготино и се крие хаваријата која е предизвикана директно од нестручно ракување кое го зголемило дефектот и предизвикало горење на статорска намотка од генератор. ХЕЦ Глобочица е надвор од енергетскиот систем поради дефект на мрежата !!!
Хидроелектраните се на најниско можно ниво од околу 18 % и не се во погон поради незнаење и трошење на ресурсите со водните акумулации. Моментално ги трошат и оние мали количини вода што се зафатија со последните дождови.
РЕК Осломеј се трансформира во мазутара и троши мазут. Ископ на јаглен речиси нема, и се увезува. Интересно би било да се знае со кој договор и по која цена се врши тој наводен увоз на јаглен. Термоелектраната работи со несоодветен јаглен полн со сулфур и засилено ја загадува животната средина. Термоелктраната работи далеку под технички дозволениот минимум и така се уништува основната опрема на котелот и турбината.
РЕК Битола е во очајна состојба. При првиот снег или дожд да заврне, рудниците ке се во колапс. Рударски машини ниту се соодветно водени, ниту пак истите редовно се одржуваат. Квалитетот на јагленот е катастрофално лош. Полн со силикати и јаловина(земја) со што се предизвикува директно оштетување на котлете што е и директна последица за испаѓање на БЛОК 1. Исто така се троши мазут во огромни количини.
АД ЕСМ овој месец не го исполнува производствениот план и увезува електрична енергија по екстремно високи цени на што раце тријат Нарко картелот од Муртино и ЕКС Вицепремиерот . Најстрашно е што ова се случува во ноември, кога сите производни капацитети би требало да бидат спремни за погон.
Од партијата потсетуваат дека само пред еден и пол месец фигурата поставена за генерален директор на АД ЕСМ Васко Ковачевски ја замајуваше јавноста дека од средината на декември 2022 година, РЕК Битола ќе работи со полн капацитет со три блока. А денес работи со еден БЛОК со половина снага и подршка од мазут.
Според ВМРО-ДПМНЕ раководството на СДСМ не може да ги реши овие состојби затоа што тие ја доведоа енергетиката во колапс. Наместо тоа, тие се занимаваат со меѓусебни расправии кој е крив за ваквата состојба и си прават прослави по канцелариите во РЕК Битола со ракија, пушење цигари и слики од ваквите настани на социјалните мрежи директно од работното место.
Од министерствата и од Влада се најавуваат проекти и агенда за Зелено сценарио и продажба на енергетски јавни компании или јавно приватни партнерства како и затворање на рудниците во Битола а во Кичево веќе во наредната 2023 година. Следи ли најава за уште еден “бонбона“ бизниси со продажба на АД ЕСМ режиран повторно од СДСМ. Тоа ли е причината зошто се носи во колапс АД ЕСМ?
Од партијата наведуваат дека подолг период укажувале дека АД ЕСМ е во колапс и дека Владата ја доведе состојбата да има само две решенија: драстично да се покачи цената на електрична енергија за домаќинствата после нова година или АД ЕСМ да оди во колапс со катастрофални последици за стопанството и населението.
ВМРО-ДПМНЕ се загрижени за натамошната иднина и згрозени од нестручноста, безобразието и лошото раководење и безидејност и бараат веднаш оставка од комоплетното раководство на АД ЕСМ.
Не само што не дозволивте реконструкција на филтрите во РЕК Битола ,не само што не го решивте лроблемот со одлагањето на пепелта и загадувањето во Битола, туку и уништивте еден гигант кој години после Вас не ќе може да се донесе во погонска спремност.
Доста е ! Оставка! За Македонија се работи, а таа поважна од сé, се вели во соопштението.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.