Економија
Инфлација во Европа: причини за пораст на цените и мерки за справување

Растот на цените во еврозоната го достигна највисокото ниво во последните 13 години, но би требало да почне да опаѓа во втората половина на годината.
Остриот пораст на инфлацијата, кој покажува пораст на цените на стоките и услугите, го привлече вниманието на медиумите ширум светот, што ја зголеми загриженоста бидејќи во јануари беше поставен нов рекорд.
Според најновите податоци на Европската централна банка (ЕЦБ), потрошувачките цени во еврозоната се зголемија за рекордни 5,1 отсто минатиот месец, што ги отфрли очекувањата за забавување.
Кои се причините за тоа и што може да се направи за намалување?
Високите цени се должат пред се’ на зголемените трошоци за енергија и второ на храна. Цените на енергијата во еврозоната во јануари беа за 28,6 отсто повисоки од истиот месец минатата година, што е рекорден пораст, додека растот на трошоците за непреработена храна се зголеми на 5,2 отсто. Цените на услугите продолжија да растат за 2,4 проценти, додека растот на цените на суровините забави на 2,3 отсто. Овие зголемувања главно се должат на промените поврзани со пандемијата.
Во 2021 година, европските економии се отворија бавно, со се’ повеќе ограничувања кои беа укинати. Луѓето повторно почнаа да патуваат и да ги посетуваат рестораните, а со тоа купуваа повеќе, трошејќи дел од парите што не ги потрошиле за време на забраните.
Но, логистиката не се движи со исто темпо. Компаниите се борат да се справат со брзо растечката побарувачка бидејќи ги обновуваат синџирите на снабдување кои се тешко погодени од пандемијата. Предизвиците, како што е недостигот на транспортни контејнери, го отежнуваат и поскапуваат транспортот на стоки. Колку подолго постојат овие тешкотии, толку е поголема веројатноста компаниите да ги пренесат овие трошоци на своите клиенти во форма на повисоки цени.
Низ светот поскапеа и нафтата, гасот и електричната енергија. Цените на енергијата се зголемија бидејќи производството на нафта и гас заостанува зад закрепнувањето на побарувачката на потрошувачите од пандемијата. Според ЕЦБ, бидејќи голем дел од трошоците за компаниите и луѓето се поврзани со енергијата, цената на нафтата, гасот и електричната енергија е важна за вкупната инфлација: половина од недамнешниот пораст на инфлацијата се должи на повисоките цени на енергијата.
Колку долго може да трае ова?
Европската комисија во четвртокот соопшти дека инфлациските притисоци најверојатно ќе се намалат следната година.
„Откако достигна рекордни 4,6 проценти во четвртиот квартал од минатата година, инфлацијата во еврозоната се очекува да достигне врв на 4,8 отсто во првиот квартал од 2022 година и да остане над 3 проценти до третиот квартал од годината“, се вели во соопштение од Комисијата. „Со намалување на притисоците од ограничувањата во понудата и високите цени на енергијата, се очекува инфлацијата да падне на 2,1 отсто во последниот квартал од годината, пред да падне под целта на Европската централна банка од 2 проценти во текот на 2023 година“.
Сепак, неизвесноста останува висока, бидејќи севкупните економски перспективи на Европа зависат од геополитичките тензии меѓу Украина и Русија, но и од развојот на пандемијата ширум светот.
Томас Визер, американско-австриски економист кој претседаваше со работната група на Еврогрупата за време на тешките години на финансиската криза, изјави за „Евроњуз“ дека е навистина тешко да се предвиди кога инфлацијата ќе падне под целта на ЕЦБ.
„Не знаеме. Нашата ситуација е подобра отколку во ОК или во САД, каде особено американските извори на инфлација се делумно различни од она што го имаме во еврозоната, особено затоа што фискалниот стимул на врвот на веќе растечката економија има таму беше многу повисоко отколку во Европа“, рече тој. „Второ, немаме идеја кога ќе почнат да се решаваат проблемите во синџирот на снабдување. Има причина да се надеваме дека во втората половина од годината ситуацијата ќе биде многу подобра. И трето, враќање на рамнотежата помеѓу побарувачката на стоки а услуги во нашата економија ќе почнат да зајакнуваат дури откако ќе бидат отстранети повеќето ограничувања, вклучително и ограничувањата за патување. Повторно, можеме да бидеме оптимисти за втората половина од годината, но никој не знае“.
Што може да се направи за да се запре растот на инфлацијата?
Претходно овој месец, претседателката на ЕЦБ, Кристин Лагард, рече дека не може да ја исклучи можноста за зголемување на каматните стапки подоцна во 2022 година и рече дека состанокот на 10 март ќе биде клучен за да се одлучи колку брзо централната банка ќе стави крај на својата долгогодишна програма за купување обврзници.
„Ако инфлацијата продолжи, мислам дека има причини релативно брзо да се повлече стимулацијата во 2022 година“, рече Визер. „Инфлацијата е лоша за оние кои се штедачи. Инфлацијата е лоша за оние со фиксни или релативно стабилни номинални примања, а тоа вклучува многу луѓе со планови за пензионирање, така што високата инфлација е секогаш лоша.
Но, бидејќи посиромашните домаќинства се најтешко погодени, Гунтрам Волф, директор на бриселската тинк-тенк „Бројгел“, рече дека се потребни похрабри мерки од политичарите.
„Она што може да го направат политичарите е, се разбира, да ги поддржат овие домаќинства. Би рекол дека поддршката не треба да биде намалување на данокот на додадена вредност на енергијата, туку директен трансфер за да имаат малку поголема куповна моќ“, – рече Волф. „Сакаме домаќинствата во извесна смисла да се обидат да бидат свесни за нивната потрошувачка на енергија и да одговорат на сигналот за цената. Но, мислам дека се потребни трансфери за сиромашните домаќинства“.
Додека експертите ја следат ситуацијата во Европа и ширум светот, јасно е дека бидејќи пандемијата не ги погоди сите земји подеднакво, тоа важи и за инфлацијата.
Дебатата за тоа како да се оди напред во ерата по пандемијата нема да биде лесна, почнувајќи од сенката на геополитичките и финансиските закани што се наѕираат наоколу, пишува Ефи Куцокоста од „Еуроњуз“, пренесе БГНЕС.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Мицкоски: По седум години застој градиме интерконектор за гас со Грција, од увозно зависна земја, ќе станеме земја која извезува електрична енергија

Премиерот Христијан Мицкоски на денешната собраниска седница за пратенички прашања истакна дека конечно по 7 години застој се работи на интерконекторот за гас со Грција и стануваме земја низ која ќе транзитира гас, што заедно со другите проекти во енергетиката од увозно зависна земја, ќе нè направат земја која извезува електрична енергија што ќе влијае позитивно во финансиските биланси.
Во однос на изградбата на интерконекторот за гас со Грција, Мицкоски појасни дека на минатата влада и бил оставен завршен проект со потпишани договори, обезбедено финансирање, проектирање, но по 7 години тие ништо не направиле освен тендер со основ за корупција кој го довел во прашање финансирањето на истиот.
„Заемодавателите рекоа дека не го финансираат затоа што во тендерската документација има делови кои укажуваат на корупција и рекоа дека се повлекуваат или да се коригира тендерската документација да почне од почеток. Имајќи предвид дека овој интерконектор е многу значаен за иднината на државата, затоа што со него и интерконекторот во соседна Србија и крак до соседно Косово, ние стануваме многу значаен играч во делот на транзитот на енергенси, затоа што капацитетот на овој интерконектор околу е 3 милијарди метри кубни, со оние кои доаѓаат од исток ќе дојдеме до 4 или 4,5 милијарди метри кубни, а ние како држава трошиме половина милијарда, значи 4 милијарди ќе транзитираат. Прв пат стануваме земја која ќе биде на мапата транзит држави на ваков тип на енергенси и замислете тие си играат 7 години и тендерот паѓа затоа што имало основ за корупција. Ние ја коригиравме тендерската документација, ја објавивме, избравме изведувачи, пративме до заемодавателите и тие дадоа зелено светло“, изјави Мицкоски.
Додаде дека фирмата од пред еден месец е воведена во работа, теренските активности се завршуваат и се оди со исклучително брза динамика и околу 10 јули се планира официјално да им се претстави на македонските граѓани дека се гради втор интерконектор.
„Досега имавме еден со Бугарија, но еднонасочен, овој е двонасочен. И тој кој планираме да го градиме со Србија за да бидеме земја низ која ќе транзитира гас. Очекувам крајот 2026 година или почетокот на 2027 година, овој да биде функционален и поврзан со националниот гасовод на Македонија. Тоа е сериозна работа, бидејќи ќе може да се донесат нови количини за новите гасни централи кои ги планираме во Скопје, но и низ државата. Енергетската независност не е само со овој интерконектор, туку продолжуваме да ја градиме бидејќи тоа е архитектура за иднината на државата“, потенцираше Мицкоски.
Тој посочи дека се почнува и со многу значаен проект, а тоа е ветерниот парк во Штип, Карбинци и Радовиш кој годишно со максимален капацитет ќе произведува 1 терават час електрична енергија, тоа е околу 20% од денешно планирано производство на АД ЕСМ и за прав пат оваа година се очекува да заврши годината со резултат еднаков на нула, односно ќе произведеме онолку колку ќе потрошиме.
„Се разбира ќе има периоди од годината кога ќе увезуваме, тоа е најчесто зимно, ќе има и кога ќе извезуваме, но на крајот на годината за прв па ќе бидеме нула, нема да бидеме увозно зависна, а потоа откако ќе бидат пуштени првите количини ќе бидеме извозник, што е историски показател, ќе имаме вишок на електрична енергија и тоа ќе влијае и во финансиските биланси и во БДП“, изјави Мицкоски.
Додаде дека со Косово обезбедуваме околу милион тони јаглен кој понатаму ќе се плати со струја, а не како порано со тендери, високи цени, броење кеш, сега е поразлично и прашање е зошто порано се плаќал јагленот поскапо од сега и каде одела таа разлика.
Економија
Славески со претставници на членките на МБА: во фокусот предлозите за намалување на трошоците што ги сносат граѓаните и компаниите при користење на платежните услуги

Во просториите на Македонската банкарска асоцијација се одржа работна средба помеѓу гувернерот на Народната банка, Трајко Славески, и претставници на членките на Асоцијацијата. На состанокот, гувернерот ги претстави ставовите и предлозите на централната банка во насока на намалување на трошоците што ги сносат граѓаните и компаниите при користење на платежните услуги.
Во своето обраќање, гувернерот истакна дека целта на иницијативата е провизиите да се постават на ниво кое ќе биде одржливо за банките, но истовремено да бидат фер и прифатливи за корисниците. При тоа Народната банка е подготвена да го направи првиот чекор во оваа насока со намалување на надоместоците што ги плаќаат банките за користење на услугите во МИПС. Истовремено очекуваат банките во најкус можен рок да ја ревидираат висината на надоместоците за извршување на плаќањата за граѓаните и компаниите и да ги постават на разумно ниво, односно: намалување на надоместоците за одржување на платежни сметки за правни лица, со акцент на олеснување на товарот врз малите и средни компании; укинување на надоместоците за користење електронско и мобилно банкарство; укинување на надоместоците за плаќања со платен налог во рамки на иста банка; намалување на надоместоците за меѓубанкарски плаќања во денари преку платните системи КИБС и МИПС; поедноставување и намалување на трошоците за подигнување готовина на банкомати на други банки и намалување на надоместоците што банките ги наплатуваат од трговците за прифаќање картички.
Во рамки на средбата претседателката на Македонската банкарска асоцијација, Маја Стевкова Штериева, изрази благодарност до гувернерот Трајко Славески за изнесеното обраќање и ги сподели ставовите на Асоцијацијата по однос на предлозите за намалување на надоместоците за платежни услуги.
Во своето излагање таа потенцираше дека цените на банкарските услуги се определуваат индивидуално од страна на секоја банка, преку органите на управување, и дека Македонската банкарска асоцијација, од своето основање до денес, никогаш не дискутирала за цените на производите или услугите како заедничка тема. „Во иднина, ќе продолжиме да дискутираме за можните насоки на дејствување, но одлуките за цените остануваат во надлежност на секоја банка поединечно“, истакна таа.
Воедно, посочи дека е важно да се согледа контекстот на податоците што се објавуваат во јавноста, особено во однос на учеството на надоместоците во приходите на банките. Таа додаде дека банкарскиот сектор е меѓу најтранспарентните во земјата, обврзан да објавува точни и детални информации согласно регулативата, што не е случај со голем дел од другите сектори во економијата. „Кога правиме споредби, мора да имаме предвид дека банкарскиот сектор функционира на високо ниво на транспарентност, додека кај многу други сектори тоа не е така – податоците често се нецелосни или неточни“, нагласи Стевкова Штериева.
Во однос на евентуалното намалување на одредени надоместоци, таа посочи дека станува збор за сложен процес кој бара внимателна анализа на трошоците, особено имајќи ги предвид значајните расходи што банките ги имаат, како во делот на ИТ, така и за услугите поврзани со меѓународни провајдери во областа на картичниот бизнис. „Затоа се залагаме колку што е можно повеќе услуги да се развиваат со сопствени ресурси во Македонија, што би придонело за намалување на трошоците и овозможување поповолни услови за клиентите“, додаде таа.
Како еден од потенцијалите за намалување на трошоците, беше посочено и најавеното намалување на надоместокот за користење на МИПС-системот, што би можело да се транспонира во пониски трошоци за клиентите во иднина.
Македонската банкарска асоцијација останува отворена за соработка и ќе делува во насока на унапредување на платежните услуги, вклучително и преку разгледување на предлозите и иницијативите изнесени од страна на гувернерот.
Економија
Собранието даде зелено светло за укинување на царините за стока од САД

Собранието го усвои Законот за изменување и дополнување на Законот за царински тарифи. Со изгласувањето на овие измени, Собранието даде зелено светло на планот на Владата за намалување на царинските давачки за голем број суровини и репроматеријали кои се клучни за домашната индустрија и енергетскиот сектор. Со предлогот се предвидува намалување до 50% на царинските стапки кои важат во ЕУ и се укинуваат царините за увоз на стоки со потекло од САД, изјави Љупчо Пренџов, пратеник од Пратеничката група на ВМРО-ДПМНЕ и коалицијата „Твоја Македонија“.
Според него, овие мерки ќе имаат повеќеслојно позитивно влијание: намалени трошоци за производство, подобрена конкурентност на домашните компании на странските пазари и поттикнување на нови инвестиции и отворање нови работни места.
Како што рече, укинувањето на царините за стоки со потекло од Соединетите Американски Држави не е само трговска, туку и стратешка и дипломатска одлука – сигнал за нашата зголемена подготвеност за продлабочена економска соработка со стратешките партнери и поддршка за слободната и фер трговија.
„Со оваа законска измена македонските компании ќе бидат поконкурентни, цените на производството ќе се намалат, извозот ќе се зголеми, што директно ќе се одрази врз растот на националната економија“, рече Пренџов.