Економија
Македонецот сака 565 евра просечна плата и вработување според знаења и вештини
Порталот Vrabotuvanje.com.mk за време на првиот регионален онлајн-саем за вработување во Македонија (Виртуелни денови за вработување 2019) спроведе истражување со цел да се откријат сличностите и разликите во условите за работа во Хрватска, Србија, Босна и Херцеговина и Македонија.
Во истражувањето, во кое учествуваа и водечките портали за вработување во Србија (Poslovi.Infostud), Хрватска (MojPosao) и Босна и Херцеговина (Posao.ba), беа опфатени 4.000 испитаници, од кои речиси 1.000 од Македонија. Од испитаниците во Македонија, 52 отсто се вработени, 41 отсто се невработени и 7 отсто се студенти.
Висината на платата е сѐ уште најважен фактор при избор на работа
Речиси две третини од нашите сограѓани (62 отсто) како најважен фактор при избор на работа ја истакнале висината на платата. На второ место се добрите меѓучовечки односи (57 отсто), а на трето можноста за учење и напредување (45 отсто), што укажува на фактот дека работобарателите преферираат компании што инвестираат во својот човечки капитал.
Во споредба со земјите во регионот, висината на платата е најзначаен фактор и за работобарателите во Босна и Херцеговина (68 отсто), а државјаните на Србија и Хрватска поголем акцент ставаат на добрите меѓучовечки односи (65 отсто од испитаниците во Србија и 69 отсто од испитаниците во Хрватска).
Што е најважно за добивање на работата?
На прашањето што мислат дека најмногу влијае на нивните шанси да ја добијат работата, мнозинството од македонските испитаници (43 отсто) одговориле дека тоа се знаењата и вештините, а секоја трета личност верува дека тоа е работното искуство. Околу 8 отсто од испитаниците веруваат дека во процесот на барање работа може да пресуди среќата, а само 7 отсто сметаат дека се клучни добрите познанства и контакти.
Околу 4 отсто од испитаниците веруваат дека партиската припадност е клучна во процесот на вработување, а само 3 отсто важност му придаваат на формалното образование.
Знаењата и вештините се пресуден фактор за добивање на работата и за испитаниците од Хрватска (54 отсто), Србија (44 отсто) и Босна и Херцеговина (44 отсто).
62 процента од Македонците не се задоволни од својата работа
Повеќето од македонските испитаници (62 отсто) планираат следната година да ја променат својата работа што ги става на исто рамниште со испитаниците од Босна и Херцеговина, а поотворени од нас во однос на промена на работата се и Србите (67 отсто) и Хрватите (70 отсто).
Од друга страна, Македонците најмалку стравуваат дека ќе останат без работа (16 отсто). Најголем страв од губење на работата постои во Босна и Херцеговина (26 отсто), а потоа следуваат Србија со 24 отсто и Хрватска со 18 отсто.
Мнозинството невработени бараат каква било работа
Над една третина од испитаниците (39 отсто) се невработени помалку од три месеци, а секоја шеста личност (17 отсто) е без работа од 3 до 6 месеци. Како долгорочно невработени (над 5 години) се изјасниле 14 отсто од испитаниците.
Повеќето од невработените во Македонија (52 отсто) бараат каква било работа, без оглед на тоа дали е по струката или не, а само 32 отсто од невработените испитаници се изјасниле дека бараат работа исклучиво по струката. Попребирливи од нас се само Босанците, каде што работа по струката бараат 38 отсто од невработените.
Младите се оптимистични за времето за пронаоѓање работа
Добар дел од испитаниците, кој сѐ уште студира (40 отсто), очекува дека ќе најде работа за помалку од три месеци по завршувањето на своето образование, а речиси петтина од нив (17 отсто) сметаат на тоа дека ќе успеат да се вработат за помалку од еден месец.
Мнозинството студенти (56 отсто) точно знаат со што сакаат да се занимаваат во иднина, а само 3 отсто од испитаниците се изјасниле дека сѐ уште немаат јасна слика за својата професија. Србите (65 отсто) и Хрватите (60 отсто) имаат некои идеи за своето идно занимање, но сѐ уште не се 100 отсто сигурни во тоа, а 57 отсто од испитаниците во Босна и Херцеговина имаат јасна визија за тоа што сакаат да бидат во иднина.
Највисока плата очекуваат Хрватите, а најниска Македонците
На прашањето за очекувана висина на платата, нашите сограѓани се изјасниле дека би биле задоволни со просечна плата од 565 евра. Граѓаните на Србија би се задоволиле со просечна плата од 600 евра, а Босанците со 100 евра повеќе (700 евра). Со посакуван износ од 1.300 евра граѓаните на Хрватска предничат во однос на своите очекувања за плата.
Интересен е фактот што невработените испитаници во просек очекуваат околу 160 евра пониска плата во однос на тие што се веќе во работен однос, а исто така постои разлика од речиси 75 евра во очекувањата на машките наспроти женските испитаници, каде што жените очекуваат пониска просечна плата.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Ангеловска-Бежоска во колумна за „Топ 100 извозници“: Извозот на услуги станува сѐ позначаен двигател на економскиот раст
Со трговска отвореност од над 150% од БДП и извоз на стоки и услуги од над 70% од БДП, нашата економија е пример за мала и отворена економија успешно интегрирана во глобалните трговски текови. Притоа, извозот на услуги станува сѐ позначаен двигател на економскиот раст и поддршка на платнобилансната позиција на економијата со позитивно влијание врз девизните резерви. „Во периодот по 2020 година се забележува раст на извозот на услужниот сектор, особено во делот на компјутерските и деловните услуги. Во делот на ИТ-услугите е забележано удвојување на учеството во БДП во однос на извозот во 2019 година, додека во делот на деловните услуги е забележан пораст од 50%“, посочува гувернерката на Народната банка, Анита Ангеловска-Бежоска во авторскиот текст објавен во петтата годишна едиција „Топ 100 извозници 2024“ на специјализираниот портал Извоз.мк.
Во колумната гувернерката истакнува и дека според индексот за подготвеност за вештачката интелигенција на Меѓународниот монетарен фонд (ММФ), нашата земја е на 77 место од вкупно 174 земји, што укажува на простор за унапредување на нивото на дигиталната зрелост на земјата за вештачката интелигенција, од аспект на соодветноста на човечките ресурси, дигиталната инфраструктура и регулативата во оваа област.
„Еден показател каде што нашата држава е релативно добро рангирана во споредба со земјите од регионот, па и со дел од земјите на ЕУ, е процентот на компании коишто користат вештачка технологија и аналитика на големи бази на податоци (близу 13% од компаниите користат големи бази на податоци (англ. big data), а речиси 10% вештачка интелигенција). Ова укажува на потенцијал за искористување на оваа компаративна предност и задржување на добрите извозни остварувања на услужниот сектор и во иднина“, вели гувернерката Ангеловска-Бежоска.
Гувернерката во текстот укажува и на можните ризици, како дополнителен предизвик за идните остварувања на македонскиот извозен сектор, како геофрагментацијата, влошените очекувања за германската економијата, како наш најважен трговски партнер, како и климатските промени. Гувернерката нагласува дека периодот којшто ни претстои изобилува со предизвици, и за носителите на економските политики, и за економските субјекти, но и можности доколку компаниите успеат брзо и успешно да се приспособат на динамичните промени.
„Јасна е потребата за јакнење на продуктивноста, којашто значително заостанува зад поразвиените економии (за илустрација, продуктивноста на домашната економија е околу 50% во однос на просечната продуктивност на земјите од ЕУ), за подобрување на конкурентниот профил, следење на технолошкиот напредок и за нови инвестиции“, нагласува Ангеловска-Бежоска.
Авторскиот текст на гувернерката е достапен на следнава врска.
Економија
БРАКО на АНАНАС: медицинскиот мебел на БРАКО отсега и со онлајн продажба на Ананас
Дел од програмата на медицински мебел на БРАКО отсега ќе може да се купи на сајтот за онлајн тргување Ананас. На сајтот се изложени производи кои се од домашно македонско производство и кои досега беа достапни за купување директно oд капацитетите во фабриката во Велес.
На овој начин, со партнерството со популарниот сајт за онлајн продажба Ананас, се излегува во пресрет на приватни лица и помали правни субјекти од областа на здравството и козметологијата да можат набават опрема за лично користење и за обавување на својата дејност, на начин кој е во тек со светските трендови на купување.
На сајтот се достапни кревет за медицински преглед, столчиња за медицински преглед, медицински паравани, рефлектори, сталаци, отомани за физиотерапија и масажа, сервисни колички и други производи.
Палетата на БРАКО која ќе биде достапна на Ананас во иднина ќе се проширува и ќе биде од корист особено за постари лица и лица кои се соочуваат со одредени физички здравствени попречености и на кои им се потребни помагала за олеснување на секојдневното функционирање, дома и надвор од домот.
Сите големи нарачки на медицински мебел и натаму се возможни во директен контакт со производителот БРАКО.
(ПР)
Економија
Македонските вина се продаваат во 40 држави во светот, Владата најавува зголемено производство и извоз
Македонија денес се претставува на „Винскa визија на Отворен Балкан“ во Белград.
Оваа година 80 винарски визби се претставуваат на овој саем од кои што 68 се мали семејни винарии и 12 винарски визби кои што се дел од здружението „Wines of Macedonia“, а за првпат имаме и изложувачи на квалитетна македонска традиционална храна.
Министерот за земјоделство, шумарство и водостопанство, Цветан Трипуновски, рече дека ова е одлична можност македонските квалитетни вина да бидат промовирани на саемот.
Тој посочи дека е зголемена продажбата на македонското вино надвор од границите на државата.
„Република Македонија е на 22 место во светот по производство на вино, а се наоѓа на 29-то место по извоз на вино во светот“, заклучи министерот.
Трипуновски додаде дека Владата има за цел да се зголеми производството на вино во државата со што ќе се зголеми и извозот на истото во светот. Девизен прилив од извоз на вино за 2023-та година изнесуваше над 57 милиони евра.
„Нашите вина се продаваат во преку 40 држави во светот. А, најголем дел се пласира овде во регионот, односно на Балканот“, истакна тој.
„Како Влада продолжуваме посветено да работиме во делот на секторот винарство бидејќи е втора најзначајна гранка во Република Македонија по извоз и девизен прилив“, нагласи министерот Трипуновски.