Култура
(Видео) Битиќи – Костадиновска Стојчевска: Обезбедивме достоен дом за Националната установа „Џез оркестар на Северна Македонија“

Заменик претседателот на Владата, задолжен за економски прашања, координација на економските ресори и инвестиции, Фатмир Битиќи, заедно со министерката за култура, Бисера Костадиновска-Стојчевска и директорот на ТАВ Констракшн во Северна Македонија, Фатих Кан, потпишаа договор за реконструкција и адаптација на просторот доделен на Националната установа „Џез оркестар на Северна Македонија“, што ќе се реализира преку средства од ТАВ програмата.
Чинот на потпишувањето е последниот чекор во подготовките за непречено да започнат градежните работи на домот на Националната установа Џез-оркестар.
Во неговото обраќање, вицепремиерот Битиќи рече дека потпишување на договорот е дел од мозаикот на концептот „Едно Општество“, секој е важен, секој треба да биде претставен и секој заслужува еднакви права.
„Концептот на „Едно Општество“ нема само етничка димензија, туку и социјална и културна, за што говори и доделувањето на трајна адреса за Национална установа „Оркестар за џез-музика во Република Северна Македонија“ овде во Националната опера и балет. Посветеноста на Владата за културната различност ја препозна улогата на националниот џез оркестар во нашиот културен мозаик. Токму поради тоа, новиот дом на џезерите, „Куќата на џезерите“ доби од Владата над 11 милиони и 700 илјади денари од кои 10 милиони се средства од ТАВ програмата, поточно со позитивната разлика од околу 30 милиони денари помеѓу проектираната и изведбената цена од веќе изведените проекти кои ги реализираме низ сите општини со оваа програма“, рече Битиќи.
Вицепремиерот Битиќи посочи дека вкупниот износ на инвестициите на ТАВ програмата е 49,7 милиони евра, со кои се реализираат инфраструктурни проекти низ сите општини, со моментално завршени 67 проекти, а уште три проекти ќе бидат завршени до крајот на годинава.
„Вкупно 70 проекти во исто толку општини низ цела држава, со што ја јакнеме локалната инфраструктура, што за мене е исклучително важно, бидејќи сметам дека само преку подеднакво вложување во сите региони, во сите општини работиме кон еднакво, едно општество за сите. Веќе знаете дека преку оваа програма со која се реализираат инфраструктурни проекти низ сите општини, градиме водоводи, канализации, спортски сали, патишта и улици, градинки, домови за стари лица, младински центри, поточно инфраструктурни проекти кои се значајни за нашите сограѓани“, рече Битиќи.
Министерката за култура, Бисера Костадиновска-Стојчевска од нејзина страна посочи дека запазувајќи ги сите законски процедури и рокови, на наше големо задоволство, но и на џез-музичарите и на вљубениците во џезот, денеска сме уште еден голем чекор поблизу до целта.
„Сите договорни страни имаме иста цел, а тоа е брза и квалитетна реконструкција. И овој објект, по својата опременост, мора да биде според светски стандарди, а изведбата на беспрекорно ниво. Затоа на сите чекори досега се работеше внимателно и темелно, не само поради специфичноста на „куќата на џезот“ туку и поради фактот дека културата не смее да си дозволи уште еден објект чие реконструирање и адаптација ќе траат кратко време, а потоа неговото одржување да биде агонично и прескапо.
Такви објекти наследивме. И доста е. За оваа Влада, „куќата на џезот“ не е предизборно ветување и не се соочуваме со предизборна трка со времето туку со огромен напор да создадеме квалитетен простор во овој објект“, рече Костадиновска-Стојчевска.
Директорот на ТАВ Констракшн во Северна Македонија, Фатих Кан, го изрази неговото задоволство но и на компанијата, за можноста да допринесат за подобрување на секојдневниот живот на граѓаните.
„Како корпоративно општествено одговорна компанија, ни претставува чест да придонесеме за локалните заедници, за подобрување на секојдневниот живот на граѓаните. Реконструкцијата на еден сегмент од зградата на Националната опера и балет, за потребите на оркестарот на џез музиката, е еден од оние проекти кои позитивно влијаат, создавајќи културни придобивки за целото општество“, рече Кан.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Затворен 13. „Џифони Македонија“ – избрани најдобрите филмови на фестивалот

Шведскиот филм „Престолонаследникот и враќањето на Тиранинот“ од Торд Даниелсон е најдобар кај јуниорите (шесто до деветто одделение), а рускиот „Од почеток“ од Полина Кондратева е најдобар за кадетите и сениорите (прва до четврта година средно) на 13. „Џифони Македонија“, што заврши синоќа.
Вообичаено, по изгледаните филмови во повеќе категории, жирито на фестивалот кое се состои од сите негови учесници, гласаат за наградите на фестивалот.
Кај јуниорите, најдобар краток ученички филм е прогласен „Безвредна борба“ (Combat de merda) од Нико Ферари и Таина Арагонес (Шпанија). Најдобар краток филм е „Метеора“ на Микеле Бучи од Италија.
Во категоријата на кадети и сениори најдобар ученички филм е „„Доста е!“ од Јоханес Брандвајнер и Ана Хилтгартнер (Австрија). Најмногу гласови за категоријата краток филм освои „Андромеда“ од Ана Меликјан (Русија). Најдобар анимиран краток филм е прогласен „17 часот“ од Флака Коколи (С. Македонија / Косово).
Неда Стојановиќ, Јана Петрушевска и Бисера Чоневска се првите учеснички на „Џифони Македонија“, избрани за наредното издание на „Џифони експериенс“ во 2026 година.
На последната вечер што се одржа во киното „Фросина“, видовме што креирале учесниците на фестивалот во изминатите денови, на нивните работилници. Мјузикл, фотоизложба, кратки филмови… го видовме раскошниот талент на нашите џифонци, предводени од нивните ментори. Фестивалот се одржа под мотото „Да се стане човек“.
Давиде Русо, директорот за институционална соработка на „Џифони експериенс“ му се заблагодари на тимот на „Џифони Македонија“ за добрата работа.
– Ги поздравувам италијанските учесници и поздрав до Дарко Башески, едниот дел е дрвено пиперче што се верува дека носи среќа, а другиот дел е симбол на градот Џифони. Благодарение на финансиската поддршка од Италијанското Министерство за култура, а од оваа година и италијанската агенција за млади, го организираме фестивалот и подобро – рече Русо.
Ви благодарам за целата поддршка и за големата мотивација. Џифони фестивалот е голем извор за мотивација и инспирација. Тие џифонци што ја посетуваат Италија го знаат тоа, истакна Дарко Башески, директор на фестивалот „Џифони Македонија“ во поздравниот говор.
Во изминатите шест дена Скопје беше домаќин на 400 учесници од Македонија, како и 30-ина од Италија, Швајцарија, Данска, Романија, Србија, Косово и Црна Гора. Младите учесници од другите земји се сместени во фамилиите на нивните врсници од Скопје.
Култура
„Танец“ ја заокружи својата балканска турнеја

Националниот ансамбл за народни игри и песни „Танец“, триумфално ја заврши својата Балканска турнеја, оставајќи зад себе трага од воодушевена публика и силни емоции.
Со наслов „Ритамот на душата, бојата на традицијата“, турнејата го потврди статусот на „Танец“ како ненадминат амбасадор на македонската култура.
Оваа турнеја не беше само серија настапи, туку и културна мисија. Таа успеа да ја премости географската оддалеченост, да поврзе генерации и да ја претстави виталноста и убавината на македонскиот фолклор.
Концертите во Валпово (Хрватска), Крањ (Словенија), Виена (Австрија) и Лакташи (Босна и Херцеговина) „Танец“ ја воодушеви публиката со енергични кореографии и раскошни носии, пренесувајќи ја богатата македонска култура и традиција. Експлозијата на бои и звуци, од нежните звуци на тамбурите до моќните удари на тапаните, создадоа магична атмосфера што ги спои гледачите и изведувачите во еден ритам.
Турнејата претставуваше повеќе од обични концерти-тоа беше културна мисија која ги поврза Балканот и Европа. Играорците, пејачите и оркестарот маестрално пренесоа порака за виталност, убавина и културно богатство кое заслужува светско внимание. Секој настап беше доказ дека традицијата не е само минато, туку жива, пулсирачка сила.
Со овој голем триумф, Ансамблот „Танец“ ја зацврсти својата позиција како еден од најзначајните чувари и промотори на културното наследство на Македонија.
„Срцето на Македонија чука во ритамот на нашите ора и песни. Каде и да одиме, носиме дел од таа душа и таа топлина“.
Култура
Диригентката Дијана Имери-Илкоска била дискриминирана од поранешниот директор Котевски

Комисијата за спречување и заштита од дискриминација (КСЗД) утврди дека диригентката Дијана Имери Илкоска била жртва на директна дискриминација во областа на работата и работните односи од страна на Александар Котевски, поранешен в.д. директор на НУ Филхармонија.
Случајот датира од почетокот на годинава, кога работниот однос на Илкоска не бил трансформиран од определено на неопределено време иако ги исполнувала условите. Само неколку дена подоцна, таа добила забрана за влез во институцијата, а нејзиниот уметнички профил бил избришан од официјалната веб-страница на Филхармонија.
Во своето мислење, КСЗД утврдила дека Котевски не дал оправдување за прекинот на постапката за трансформација на договорот, ниту за измената на ставот дека постои потреба од вработување на неопределено време. Дополнително, ограничувањето на влезот на Илкоска во институцијата било спроведено без легитимна цел, а бришењето на нејзиниот профил не може да се сведе на техничка грешка, бидејќи било направено токму по нејзината јавна реакција.
Комисијата заклучува дека преземените дејствија биле директно насочени кон Илкоска, ставајќи ја во понеповолна положба во однос на колегите, што претставува дискриминација согласно Законот за спречување и заштита од дискриминација.
КСЗД препорача Котевски во рок од 30 дена јавно да ѝ се извини на диригентката. Доколку не постапи по оваа препорака, Комисијата најавува барање за покренување прекршочна постапка пред надлежен суд.