Култура
Заврши Скопскиот поетски фестивал
Со проекција на 12 поетски филма во кафе-книжарницата „Буква“, синоќа заврши второто издание на Скопскиот поетски фестивал.
На настанот „Стиховно мапирање на Скопје“ се прикажаа филмови изработени од Сандра Ѓоргиева, Марија Шаклева, Диме Данов и Валентина Бакти (Србија), врз основа на песни за Скопје од поетите: Блаже Конески, Анте Поповски, Радован Павловски, Владимир Мартиновски, Васко Марковски, Исток Улчар, Биљана Стојановска, Ана Голејшка-Џикова, Јулијана Величковска, Ивана Јовановска, Ѓоко Здравески и Андреј ал-Асади.
Претходно, пак, на темата „Урбана поезија“ се одржа работилница за креативно пишување поезија за млади, на која говореа Сергеј Тимофеев од Латвија, Радмила Петровиќ од Србија, Владимир Мартиновски и Диме Данов.
„Организацијата на второто издание на Скопскиот поетски фестивал беше предизвик, прво затоа што секогаш плановите ни се за една поголема и посериозна програма, со повеќе учесници од странство, што поради недостигот на средства претрпува сериозни компромиси, па си ги спуштаме очекувањата и се надеваме дека тоа што, сепак, ќе успееме да го донесеме за скопската публика, ќе биде на достојно ниво и, второ, што навистина временските услови деновиве беа непогодни, па моравме настаните да ги организираме во затворен простор“, вели директорката на фестивалот, Јулијана Величковска.
Величковска вели дека фестивалот минал одлично и во однос на квалитет и во однос на посетеност.
„Сепак, и покрај сето тоа, настаните беа многу посетени, со внимателна и вклучена публика, публика што долго по читањата остануваше на дружба со нас од организацијата и со учесниците. Чувствувам дека фестивалот беше навистина успешен, понудивме квалитетна поезија и од домашни и од странски поети, поинаков начин на изведба во придружба на наши познати музичари, имавме и една извонредна изложба на колажи со поезија, но сметам дека почетокот на фестивалот, настанот за млади – ‘Отскочна даска’, како и вчерашната работилница за креативно пишување и филмските проекции на 12 поетски филма изработени од четворица млади режисери, беа највпечатливото што можевме програмски да го понудиме.
Имаме среќа што многу драги луѓе ја препознаваат нашата заложба, нашата налудничава страст да го подигнеме нивото на книжевните настани во земјата и токму на тие прекрасни луѓе и на нивната помош и поддршка и креативност се должи ова убаво чувство на исполнетост и радост по завршувањето на фестивалот и будењето со мислата, а сега време е да се подготвува следниот! За крај, би сакала да упатам голема благодарност до тимот и до сите пријатели и поддржувачи на фестивалот“, додава Величковска.
Фестивалот, неофицијално, се отвори на 29 август со настанот „Отскочна даска“, на кој учество зедоа 13 поети на возраст од 16 до 25 години и на кој Марија Велинова беше избрана да настапи и на официјалното отворање на фестивалот следниот ден.
На отворањето во киното „Фросина“ во Младинскиот културен центар поетското читање беше тематско и посветено на битничката генерација, со наслов: „Во друштво на мртвите поети: како битник – џез и поезија“, при што во придружба на џез-музичарите Шамба и Сол од „Летечки пекинезери“ настапија Андреј ал-Асади, Јовица Ивановски, Делвина Крлуку, Мариета Дукиќ, Д. А. Лори, Митко Апостолов, Васко Марковски, Радмила Петровиќ од Србија и Сергеј Тимофеев од Латвија.
Следната вечер на интернационалното поетско читање настапија Влада Урошевиќ, Владимир Мартиновски, Радмила Петровиќ од Србија и Сергеј Тимофеев од Латвија, а вечерта заврши со кус поетско-музички перформанс на Пијан Славеј.
За времетраењето на фестивалот во кафе-книжарницата „Буква“ посетителите можеа да ја разгледаат и изложбата колажи на Валентина Бакти посветени на Скопје: „Сум страдал, ама убаво ми било“.
Фестивалот е поддржан од Град Скопје, од Младинскиот културен центар – Скопје, од кафе-книжарница „Буква“, клуб-ресторанот МКЦ и винарницата „Стоби“. Медиумски покровител беше „Нова Македонија“, а „Култура бета“ медиумски партнер.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
„Јон Вардар против Галаксијата“ со белгиска премиера во Бриж
Анимираната научно-фантастична комедија „Јон Вардар против Галаксијата“ на Гоце Цветановски денес има белгиска премиера на Razor Reel Flanders Film Festival во Бриж. Фестивалот е дел од Мелиес организацијата — европска мрежа на филмски фестивали посветени на фантастичниот филм, именувана по пионерот на кинематографијата Жорж Мелиес, француски режисер кој уште на почетокот на 20 век ги постави темелите на филмската фантазија и специјалните ефекти со класични дела како „Патување на Месечината“ (1902).
![]()
Основан во 2008 година, Razor Reel е препознатлив по својата посветеност на фантастиката, хоророт, анимацијата и независниот филм, промовирајќи авторски дела што ги поместуваат границите на жанрот.
Режисерот Гоце Цветановски вели: „Октомври беше многу активен за Јон Вардар: имавме десет фестивалски прикажувања, меѓу кои премиери во Тајван, Австралија, Турција, Канада, Германија, и мило ми е што ритамот не успорува ни во ноември. Наскоро ќе објавиме уште возбудливи новости.“
Филмот е во сценарио и режија на Гоце Цветановски, арт директор е Михајло Димитриевски – Тхе Мичо, продуцент е Алан Кастиљо, а главните улоги ги толкуваат Жарко Димоски, Емилија Мицевска и Дамјан Цветановски.
Култура
Oбјавен романот „За мајките се’ најдобро“ на хрватската писателка, Сања Пилиќ
„Македоника литера“ неодамна го објави романот за млади „За мајките сè најдобро“ на познатата и најчитаната хрватска писателка за деца Сања Пилиќ. Ова е нејзиниот прв роман, првпат објавен во 1990 година, за кого ја доби книжевната награда „Григор Витез“ и долг период е задолжителна лектира во основното образование во Хрватска.
Овој роман зборува за проблемите на пишувањето, за техниката, ликовите, заплетот, но и за животот на писателот, за неговиот социјален и финансиски статус и за проблемот на усогласување на пишувањето како професија и за семејниот живот. Зборува за мајчинството, но од перспектива на мајка која чувствува дека прерано пораснала и дека нејзиниот „возрасен“ живот ѝ забранува многу работи за кои копнее. Тоа се некои детски желби и фантазии, но и време за себе и за сопствените интереси.
Романот зборува и за семејното секојдневие, за обичните мајчински проблеми, за готвењето ручек, детските игри и проблеми, брачните врски и пријателствата. Сепак, сè е раскажано од перспектива на мајката која, како и сите други, има свои индивидуални потреби, проблеми и соништа што се во спротивност со нејзиниот мајчински идентитет.
„За мајките сè најдобро“ нема силен заплет, што значи дека во преден план не се заплетите, интригите и општите настани, туку романот е многу „разигран“ и непредвидлив, но не толку поради настаните во него, колку поради начинот на кој е напишан. Писателката често си игра со зборови, како на пример во следните реченици: „Лицемерите не се мерачи на лицето…“, „Валдемар има полутетка. Затоа тој ја полуслуша“… Таа, исто така, измислува свои зборови, користи сленг изрази, си игра со поговорки, со правопис и пишување со големи букви, со графички приказ или со празниот простор на страницата.
Сања Пилиќ (1954 година, Сплит, Хрватска) дипломирала на Факултетот за применети уметности, отсек фотографија. Работела како фотограф, трик-снимател и колорист на цртани филмови. Живее и работи во Загреб.
Објавила повеќе од осумдесет книги, вклучувајќи сликовници, книги за деца и млади и книги за возрасни. Добила бројни награди и признанија за својата работа. Неколку нејзини книги се задолжителна лектира за основните училишта, меѓу кои и овој роман, а повеќе наслови се толку популарни што се објавени во повеќе од десетина изданија.
Нејзини најпознати дела се: „За мајките сè најдобро“, „Немам време“, „Трошки од дневната соба“, „Па, не ми е жал“, „Женски песни“, „Фактор на успех“, „Мала торба, голема слобода“, „Ми одиш на нерви!“, „Се гледаме на Фејсбук!“ и други. За своите дела добила повеќе награди и признанија. Освоила над дваесет награди, а номинирана е за двете највисоки меѓународни награди за книжевност за деца „Ханс Кристијан Андерсен“ и Меморијалната награда Астрид Линдгрен (АЛМА).
Нејзини книги и текстови се преведени на повеќе јазици, а ова е втора нејзина книга на македонски јазик, по „Баш сум хепи!“, книга со куси раскази, исто така во издание на „Македоника литера“.
Сања Пилиќ (1954) е автор на повеќе од седумдесет книги, меѓу кои сликовници, книги за деца и за млади и книги за возрасни. На списокот на задолжителни лектири за основните училишта во Хрватска има повеќе наслови, а повеќето од нив се публикувани по десетина изданија. Нејзини најпознати дела се: „Сè најдобро за мајките“, „Немам време“, „Трошки од дневната соба“, „Е, баш не ми е жал“, „Женски песни“, „Фактор за успех “, „Мала торба, голема слобода“ „Ми одиш на нерви!“, „Се гледаме на Фејсбук!“, „Баш сум хепи!“ и многу други.
Добитничка е на дваесетина награди и е номинирана за меѓународната награда „Ханс Кристијан Андерсен“ за 2024 година, како и за наградата АЛМА (Astrid Lindgren Memorial Award) за 2024 година.
Нејзини текстови се преведени на словенечки, англиски, германски, холандски, италијански и унгарски. Нејзини книги се преведени на словенечки, бугарски и албански јазик. „Баш сум хепи!“ е прва нејзина книга објавена на македонски јазик. Дипломирала на Факултетот за применета уметност, отсек фотографија. Работела како фотограф, снимател на кинематографски ефекти и сликар на сцени за цртани филмови. Живее и работи во Загреб.
Култура
Концерт на Дуо Лазар Соколов & Емилија Кабранова Филипова во Скопје
На 4 ноември во Салон 19:19 со почеток во 19:19 часот, концерт ќе одржи Дуо Лазар Соколов & Емилија Кабранова Филипова.
„На 04 ноември 2025 година, со почеток во 19:19 часот, во Културно Информативен Центар – Скопје, салон 19:19, ќе настапи дуото Лазар Соколов (саксофон) и Емилија Кабранова Филипова (пијано). Публиката ќе има можност да ужива во програма составена од дела на реномирани композитори: Claude Bolling, Dimitrije Buzarovski, Roger Boutry, Jana Andreevska, Roberto Molinelli и Pedro Itturalde – спој на француска елеганција, медитеранска експресивност и современа македонска уметничка мисла“, се вели во најавата.

