Култура
Кондратенко: Водиме сметка нашите кадри да настапуваат во странство, но да не ја забораваат домашната публика

Музичката младина на Република Северна Македонија со камерниот оркестар „Саша Николовски-Ѓумар“, под диригентската палка на маестро Олег Кондратенко вчеравечер го одржа традиционалниот концерт на „Охридско лето“ со што уште еднаш докажа дека младите музичари се носат рамо до рамо со интернационалните уметници во светот на класичната музика.
Солист на вечерта беше младиот виолинист Ѓорѓи Петровски од Охрид, кој живее во Германија, а настапува на престижните европски концертни подиуми.
Музичката младина веќе 34 години е дел од фестивалската програма на „Охридско лето“ и секоја година носи млади, но исклучително талентирани уметници кои публиката ги наградува со бурни овации.
-И во вакви тешки услови се одлучивме да работи камерниот оркестар којшто практично суштествува 34 година. Идната година ќе имаме јубилеј, 35 години. Се работи за спој на малку поискусни младинци и би рекол, помалку искусни. Правиме една промена на генерации што се случува на секоја петта или шеста година, имајќи предвид дена нема музичар од Македонската филхармонија или од Опера и балет и други помлади професори кои не учествувале во овој оркестар и тој е еден дел од нивната лична карта, изјави претседателот на Музичката младина на Република Северна Македонија, Александар Герасимовски.
Концертниот репертоар креиран за публиката на „Охридско лето“ која и синоќа си замина задоволна од прекрасно поминатата вечер во предворјето на црквата „Света Софија“, содржеше внимателно одбрана програма, како што тоа всушност се прави секоја година за нивниот настап на фестивалот.
-На програмата беа мошне интересни дела кои содржат дел-фолклор од северните краишта на Европа како Едвард Григ со неговите „Нордиски танци“. Следуваше интересна композиција, „Канон во Д“ од Јохан Пахебел, па Моцарт со „Концерт за виолина и оркестар“ со која настапи охриѓанецот Ѓорѓи Петровски којшто подолг период живее во Германија и Австрија. На концертот ги изведовме „Италијанската серенада“ од Волф, „Приспивна“ за гудачки оркестар од Џорџ Гершвин, познатата композиција „Игра со сабји“ на Арам Хачатуријан, а имавме и изведба на дело од музичарот Марко Виденовиќ којшто учествува во оркестарот а се појавува и како композитор, појасни Герасимовски.
Трета година по ред, диригент на вечерта, на концертите што ги одржува Музичката младина со камерниот оркестар „Саша Николовски-Ѓумар“ е врвниот виолинист и педагог Олег Кондратенко, според кого огромно е задоволството да се работи со младите уметници од кои дел се и негови ученици.
-Најголем дел ученици се во мојата класа на Факултетот за музичка уметност, но ги познавам и другите колеги како член на комисија на факултетот. Оваа година имаме и членови на оркестарот кои се дел од средното музичко училиште, што значи имаме промена на генерации и ми е драго што иако беше навистина тешко да се направат проби, сепак имавме прекрасен концерт. Од февруари никој не настапувал и ним им беше предизвик што успеавме да дојдеме во Охрид, рече маестро Кондратенко.
Според него, младите уметници кои концертираат ширум светот, не смеат да ја заборават домашната публика.
-Солистот на вчерашниот концерт Ѓорѓи Петровски кој е мој ученик, повеќе од три години е во Германија. Како професори, водиме сметка нашите кадри да настапуваат во странство, но да не ја забораваат домашната публика. Затоа го поканив како солист. Ова е еден од начините како ние ги промовираме нашите музички кадри кои веќе се во светот. Не сакаме нашата публика да ги заборави, ниту тие солисти да ја заборават македонската публика, истакна Кондратенко.
Камерниот оркестар на Музичката младина на Северна Македонија постои повеќе од 32 години и е основан како прв сегмент на Летниот музички камп на МММ во Охрид, во 1986 година. Овој ансамбл е прв и единствен од ваков вид на просторите на Југоисточна Европа и е составен од студенти на ФМУ- Скопје но и гости-музичари од други земји. Повеќе од 350 млади музичари биле дел од овој уникатен состав кој низ годините ѝ се наметна на музичката јавност, не само како неопходност, туку и како изведувачки состав со високи професионални квалитети.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
„Танец“ ја заокружи својата балканска турнеја

Националниот ансамбл за народни игри и песни „Танец“, триумфално ја заврши својата Балканска турнеја, оставајќи зад себе трага од воодушевена публика и силни емоции.
Со наслов „Ритамот на душата, бојата на традицијата“, турнејата го потврди статусот на „Танец“ како ненадминат амбасадор на македонската култура.
Оваа турнеја не беше само серија настапи, туку и културна мисија. Таа успеа да ја премости географската оддалеченост, да поврзе генерации и да ја претстави виталноста и убавината на македонскиот фолклор.
Концертите во Валпово (Хрватска), Крањ (Словенија), Виена (Австрија) и Лакташи (Босна и Херцеговина) „Танец“ ја воодушеви публиката со енергични кореографии и раскошни носии, пренесувајќи ја богатата македонска култура и традиција. Експлозијата на бои и звуци, од нежните звуци на тамбурите до моќните удари на тапаните, создадоа магична атмосфера што ги спои гледачите и изведувачите во еден ритам.
Турнејата претставуваше повеќе од обични концерти-тоа беше културна мисија која ги поврза Балканот и Европа. Играорците, пејачите и оркестарот маестрално пренесоа порака за виталност, убавина и културно богатство кое заслужува светско внимание. Секој настап беше доказ дека традицијата не е само минато, туку жива, пулсирачка сила.
Со овој голем триумф, Ансамблот „Танец“ ја зацврсти својата позиција како еден од најзначајните чувари и промотори на културното наследство на Македонија.
„Срцето на Македонија чука во ритамот на нашите ора и песни. Каде и да одиме, носиме дел од таа душа и таа топлина“.
Култура
Диригентката Дијана Имери-Илкоска била дискриминирана од поранешниот директор Котевски

Комисијата за спречување и заштита од дискриминација (КСЗД) утврди дека диригентката Дијана Имери Илкоска била жртва на директна дискриминација во областа на работата и работните односи од страна на Александар Котевски, поранешен в.д. директор на НУ Филхармонија.
Случајот датира од почетокот на годинава, кога работниот однос на Илкоска не бил трансформиран од определено на неопределено време иако ги исполнувала условите. Само неколку дена подоцна, таа добила забрана за влез во институцијата, а нејзиниот уметнички профил бил избришан од официјалната веб-страница на Филхармонија.
Во своето мислење, КСЗД утврдила дека Котевски не дал оправдување за прекинот на постапката за трансформација на договорот, ниту за измената на ставот дека постои потреба од вработување на неопределено време. Дополнително, ограничувањето на влезот на Илкоска во институцијата било спроведено без легитимна цел, а бришењето на нејзиниот профил не може да се сведе на техничка грешка, бидејќи било направено токму по нејзината јавна реакција.
Комисијата заклучува дека преземените дејствија биле директно насочени кон Илкоска, ставајќи ја во понеповолна положба во однос на колегите, што претставува дискриминација согласно Законот за спречување и заштита од дискриминација.
КСЗД препорача Котевски во рок од 30 дена јавно да ѝ се извини на диригентката. Доколку не постапи по оваа препорака, Комисијата најавува барање за покренување прекршочна постапка пред надлежен суд.
Култура
Клаудио Губитози: Во „Џифони“ ги обожаваме македонските учесници – знаат одлично англиски и умеат вешто да дискутираат

Што сработиле учесниците на 13. „Џифони Македонија“, публиката ќе може да види вечерва во 19 часот на затворањето на фестивалот во киното „Фросина“ во Скопје. Џифонци ќе ги прикажат нивните дела кои се резултат на изминатите шест дена на работилниците за кратки документарни филмови, за фотографија, видео во еден кадар, работилница за кратки филмови, за стрип, а кај основците – за перформанс и мјузикл и за краток филм.
По шест години, во Скопје деновиве е и основачот на фестивалот, Клаудио Губитози, кој на прес-конференција денес го сподели своето огромно одушевување од „Џифони Македонија“.
-Македонија е во центарот на фестивалот „Џифони“. Има важна улога во сите наши активности и покрај тоа што имаме многу поголеми земји соработнички. Зошто многу ги сакаме македонските учесници на Џифони? Прво, затоа што одлично зборуваат англиски и второ, затоа што имаат одлични комуникациски вештини и знаат да дискутираат добро и да кажат свое мислење. Единствено за македонското издание на фестивалот ние како „Џифони Италија“ бараме финансиска поддршка и од Министерството за култура и од Националната агенција за млади. Фестивалот „Џифони“ е нешто различно од фестивалите како Кан, Берлин, Венеција, ние ги ставиме младите во центарот на приказната. Брендот е раширен во 35 држави, нè следат 1.600.000 луѓе – рече Губитози.
Тој посочи дека да се работи со млади воопшто не е лесно.
-Ние многу внимаваме како ќе им пристапиме, да го задржиме нивното внимание во овој свет и општества што се менуваат многу брзо. Нема тема што не сме ја опфатиле, а била важна – сајбербулинг, ментално здравје, врсничко насилство. Ја започнав оваа приказна пред 56 години и од самиот почеток верував во мисијата. Ме гледаа малку како да ми фали нешто, кога им велев дека на овој тревник ќе никне кино. Успеав да го донесам Михаил Горбачов во Џифони една година по паѓањето на Берлинскиот ѕид. Седнав, му напишав писмо и се охрабрив. Треба да знаете што да кажете. Намерно ја раскажувам мојата приказна пред младите, за да се охрабрат и да зборуваат. Нашата наредна мисија е „Џифони“ да влезе на УНЕСКО листата на нематеријално културно добро, заради огромното позитивно влијание што го има врз младите. Се радувам што Башески веќе го препушта фестивалот на младите. И јас најавив дека од 31 декември веќе нема да бидам директор на фестивалот и го препушта на мојот тим од 90 луѓе – објасни тој.
Македонските учесници создаваат мостови на културата, вели идејниот творец на „Џифони“. Филмот „Диџеј Ахмет“ влезе во официјалната програма на фестивалот во Џифони годинава.
-Порано имавме изданија во кои фокус ни беше одредена земја, со што се претставуваше културниот живот, нашата намера е да се навратиме на ваквите изданија. Да ја претставиме македонската култура и потемелно. Од самиот почеток верував во овој фестивал. Отсекогаш сум знаел дека најважната работа е да се сака она што се работи. Треба да убедите многу луѓе во тоа во што верувате – да го убедите регионот, италијанските политичари, европските, исто така. Тоа не е мала работа.
Директорот на „Џифони Македонија“, Дарко Башески, истакна дека во првите години од Македонија учествувале по две три деца, а денес веќе делегациите ги сочинуваат по 12-13 секоја година во јули. Тој му се заблагодари на Клаудио Губитози за сета поддршка што ја дава на фестивалот, но и што се труди секогаш да ги поврзува двете култури и со настани што не се директно поврзани со „Џифони“.
– 13 години како одам во Џифони, секоја година се појавува нешто ново. Тоа што некогаш беше ливада, денес е мултимедијален капацитет на околу 6.500 квадратни метри. По неколку години тоа здание никна. Филмот е само повод младите да гледаат филмови, но тоа што го добиваат е многу суптилно и влијае на нив. Собирањето шишиња, на пример, што го воведовме од лани, дава нова вредност. И изборот кој ќе оди на Џифони, пак е даден на веќе искусните џифонци, тие гласаат кој е најзаслужен за да биде дел од македонската делегација. Практично ги мотивираме дека нивната иднина зависи од нив и дека ако се заложат, ќе добијат тоа што сонуваат. Губитози за мене беше голема мотивација. Успеа да ми го сврти целиот фокус во животот и да се посветам на работата со младите – сподели искрено Башески.
Фестивалот „Џифони Македонија“ е поддржан од: Агенција за филм, Градот Скопје, Општина Карпош, Џифони Експириенс од Италија, Министерство за култура на Италија и Италијанската амбасада во Скопје, Италијанската младинска агенција, British Council преку проектот Culture and creativity for Western Balkans, Пакомак, Витаминка, Дивела и др.