Култура
Објавувањето на номинациите за „Оскар“ одложено поради разорните пожари во Лос Анџелес
Пожарите што беснеат во Калифорнија ја погодија и филмската заедница, а голем број настани, како што се објавувањето на номинациите за „Оскар“ и наградите за избор на критичарите, беа одложени поради катастрофата.
Американската академија за филмски уметности и науки соопшти дека објавувањето на номинациите за 97. доделување на наградите „Оскар“ ќе се одложи за два дена поради катастрофалните пожари, кои ја зафатија областа Лос Анџелес.
Според официјалното соопштение на Академијата, гласањето за номинации, кое почна на 8 јануари, е продолжено до 14 јануари. Објавувањето на номинациите, првично планирано за 17 јануари, е одложено за 19 јануари. Самата церемонија на „Оскарите“, чиј водител е Конан О’Брајан, сè уште е закажана за 2 март 2025 година.
Пожарите исто така резултираа со откажување на гала-ручекот на наградите АФИ и настанот за чајна забава БАФТА. Откажани се и премиерите на филмовите Unstoppable и Wolf Man, како и премиерите на Better Man и The Pitt. Доделувањето на наградите „Критикс чоис“ е одложено од 12 јануари на 26 јануари поради новонастанатата ситуација.
Пожарите што ја зафатија областа Лос Анџелес се покажаа како исклучително деструктивни. Според последните извештаи, потврдени се пет смртни случаи, а повеќе од 1.100 дома се уништени. Од речиси 10.000 члена на Академијата, приближно 6.000 живеат во јужна Калифорнија, што го објаснува значителното влијание на оваа катастрофа врз филмската заедница.
Бил Крамер, извршен директор на Академијата за филмски уметности и науки, изрази длабока загриженост: „Сакаме да им изразиме длабоко сочувство на сите оние што се погодени од разорните пожари во јужна Калифорнија. Многу од нашите членови и колеги од индустријата живеат и работат во областа Лос Анџелес и нашите мисли се со нив“.
Како одговор на кризната состојба, Академијата воведе неколку алтернативни решенија. Виртуелните состаноци ги заменија откажаните презентации во живо, сите филмови од потесниот избор станаа достапни преку Собата за прикажување на Академијата (ASR), а меѓународните филмови продолжуваат да се прикажуваат според планираното во Њујорк и Лондон.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Дијана Илкоска: Во светот диригирам со реномирани уметници, а во Макeдонија останав на улица!
По неодамнешните медиумски натписи за случајот со неколкумина работници од НУ Филхармонија на РСМ, кои не добија продолжување на договорите, диригентка Дијана И. Илкоска испрати отворено писмо, во кое соопшти дека останала на улица, а од завчера ѝ бил забранет и пристап во зградата.
Нејзиното отворено писмо го пренесуваме во целост:
„Јас, Дијана И. Илкоска – дипломиран музичар, теоретичар и педагог, хорски диригент и дипломиран и магистриран оркестарски диригент, позната на јавноста исто така како композитор и аранжер на повеќе дела изведувани во земјата и странство, диригент кој е етаблиран на меѓународната сцена, но и во Македонија, диригирајќи и соработувајќи со светски реномирани оркестри и уметници, како Џошуа Бел (добитник на Греми-награда), Брус Лиу (лауреат на познатиот ‘Шопен натпревар’), Лола Астанова, Божо Вреќо, диригентот Џанандреа Носеда (шеф-диригент на националниот симфониски оркестар во Вашингтон, главен гостин диригент на Лондонскиот симфониски оркесар и музички директор на фестивалот ‘Цинандали’ во Грузија), асистент диригент на повеќе светски диригенти, како Клаудио Вандели (шеф-диригент на Wurth Philharmoniker, основач на младинскиот оркестар ‘Пан-Кавказки’ и уметнички директор на светскиот фестивал ‘Вербие’ во Швајцарија), Габриел Бебешелеа, Јерухам Шаровски, Тимоти Редмонд и многу други, наградувана со позитивни критики и препораки од страна на Жига Пирнат од Лос Анџелес (продуцент на ‘Оскарите’, Барбара Стрејсенд, ‘Музички идол’, Андреа Бочели, Ријана и други), Урош Лајовиц (професор и диригент, кој предава на академијата во Виена) и многу други, основач на ID chamber orchestra, со кој концертирам повеќе од 10 години на домашната музичка сцена изведувајќи класична, современа и популарна музика – ОСТАНАВ НА УЛИЦА!
Се вработив во НУ Филхармонија на РСМ во јули 2022 година на местото стручен соработник за музичка архива – нототекар, работна позиција за која се согласувам дека сум преквалификувана во согласност со моето образование и професионално портфолио, како и моето досегашно искуство и кариера како диригент. Но, кога се поништи местото диригент во систематизацијата на Филхармонијата во 2019 година, решив да прифатам вработување на работното место нототекар во оваа институција на местото на пензиониран колега (не специјално отворено работно место за мене) поради мојата желба во таа институција да напредувам и да го дадам својот максимум како работник, но и како музичар и уметник. Изминативе две години (од 2022 до 2024 година) мојот договор се засноваше на определено време и се продолжуваше со анекс кон договорот секоја календарска година. Според Законот за работните односи, член 46, став 3, договорот за вработување на определено време може да се трансформира во работен однос на неопределено време ако работникот работи повеќе од две години на работното место, кое е ослободено по основ на пензионирање или други основи и за кое се обезбедени финансиски средства доколку работодавецот утврди дека има трајна потреба од работникот. Со оглед на оваа одредба од законот и горенаведените услови, кои ги исполнувам, поднесов писмено барање до Филхармонијата мојот договор да се трансформира на неопределено време, а по истекување на рокот предвиден за одговор на моето барање, откога не добив никаков одговор од институцијата, почната е судска постапка меѓу мене и институцијата, која е сѐ уште во тек и која е некаква гаранција за моето враќање на работното место таму. Филхармонијата, свесна за сето ова, не само што не побарала трансформација на мојот работен однос на неопределено време (со што тужбата би била повлечена веднаш и би се избегнале големите финансиски трошоци за институцијата во случај пресудата да биде во моја корист), туку, наместо тоа, побарала од Министерството за култура и туризам повторно продолжување со анекс-договор на определено време. Истовремено, не го предвидува моето работно место во планот за вработувања за 2025 година.
Замислете, бара јас да продолжам да работам, но не ме планира во годишниот план за работни места. Каква е оваа небулоза? Каков е овој контрадикторен пропуст и како настанал? Филхармонијата не ги прави овие договори и годишни планови сефте. Всушност, токму овој пропуст е причина за одбивањето финансиска согласност од страна на ресорните министерства.
Откога побарав образложение од Филхармонијата зошто е така постапено, првично не добив одговор поради тоа што бил во тек судски спор, а во понатамошен разговор ми беше посочено дека не ги исполнувам критериумите за трансформација на мојот работен однос бидејќи работодавецот немал трајна потреба од работникот. Уште една небулоза! Се бара продолжување, но нема потреба од работното место, а го нема ни во планот! Згора на сѐ, од завчера забранет ми беше и пристапот во зградата (како некој што не работи повеќе во таа институција), освен со специјално одобрение од службено лице задолжено за обезбедување. Внимавајте! Моето име и презиме стоеја бедно напишани на жолто ливче, небаре сум криминалец или, пак, човек од безбедносен ризик кон оваа институција во која до вчера ги услужував сите вработени со нотен материјал и за која се вложив максимално – физички и емотивно. Одеднаш претставувам опасност за безбедноста на институцијата и зградата! Неважно е што во таа зграда, без специјални дозволи, секојдневно слободно влегуваат, излегуваат, циркулираат (дури и паркираат возила) лица што со години не се во работен однос во институцијата или никогаш не ни биле – важно е да се забрани влезот на Дијана.
Го поздравувам тоа – Филхармонијата треба да биде отворена институција во која културно ќе може да се изразат сите уметници бидејќи не е ничија лична сопственост. Затоа барам од надлежните и од Синдикатот на културата (СКРМ) да го разгледа овој случај подетаљно и да побара одговори од институцијата за сторената неправда – нека биде што побргу додека овој однос не се претворил во нормална појава, па утре некој друг работник или уметник да си го прочита името на некое осамнато жолто ливче.
Во меѓувреме, продолжува мојата и егзистенцијалната борба на моето семејство преку сите достапни законски механизми, а продолжува и мојата уметничка работа преку која ја афирмирам македонската култура на реномирани сцени во светот и дома – тоа не може да ми го одземе никој. Во оваа институција не оставив ништо, освен огромен труд и пожртвуваност, секогаш навремено извршувајќи ги задачите што ми беа предвидени во описот на работното место и притоа за овие две и пол години никогаш ниту сум задоцнила ниту сум побарала ослободување и ниеднаш не сум користела боледување и извршувајќи многу други работи што не ми беа во описот на работното место, но ги правев со огромна волја и љубов, како, на пример: сум диригирала неколку концерти, еден од нив беше прогласен за најпродаван концерт и од него институцијата имаше заработка 11.000 евра (концертот со наслов ‘Севда’ по повод Денот на вљубените во 2023 година), на кој се изведуваа мои аранжмани на 13 песни од Балканот, сум издала носач на звук – ЦД, со наслов по еден од најуспешните концерти на камерниот оркестар на Филармонијата, ‘Филхармонија во срцето’, сум оставила во нејзина сопственост многу аранжмани за разни ансамбли, сценарија за детски работилници и концерти – една од тие работилници беше ‘Магичниот диригент’, работилница која тогаш се распродаваше до последно столче (исто 2023) и своевремено беше гордост на Филхармонијата, како и многу други работи, кои се со непроценлива вредност затоа што се од уметничка природа. Сето ова не го сметам за мој трошок, напротив – ова ми е само каписла што мене ме води на поинакво духовно ниво, ми носи задоволство и чистота, која понатаму мене ќе ми отвори и веќе ми отвора врати кон поубави нешта.
Покрај тоа што повеќе од една и пол година бев планирана во програмата за јубилејната 80-годишна сезона на Филхармонијата, а потоа бев сменета со странски диригент, кој ја диригира музичката програма што јас лично ја предложив, сакам да кажам дека тоа не ме обесхрабрува да ја продолжам својата уметничка работа успешно со странски и други домашни оркестри и ансамбли.
На крајот, се поставува прашањето до кога политиката на оваа куќа лошо ќе се одразува врз интересот на публиката, квалитетот и изведбата на програмата, како и отсуството на стабилна и долготрајна стратегија за развој на културната сцена поради неколкумина луѓе што си играат богови?“, се вели во писмото на Илковска.
Култура
Почина писателот Наум Бајо
Друштвото на писателите на Македонија со жалење информира дека денес почина писателот и новинар и публицист Наум Бајо (30.4.1943 – 8.1.2025), роден на 30 април 1943 во Долна Белица, Струшко.
Наум Бајо беше член на ДПМ од 2001 година. Помеѓу другите дела, автор е на романите „Живот“ (1994), „Црвените птици над Рим“ (1995), „Часовник од цвеќе“ (1997), „Камено сонце“ (2001).
Култура
Соработка меѓу Националниот џез-оркестар и академскиот сликар Сергеј Андреевски
„Сликам како џез-музичар“, ќе рече за себе Сергеј Андреевски. „Јас сум сликар што често патува и сонува низ светот вкрстувајќи ги четките и насочувајќи ги своите потези кон сонцето. Светот е моето ателје. Мојата творечка припадност е стилот на постекспресионизмот, а тоа е бесконечна слобода на изразувањето. Звукот е мојот партнер при создавањето. Особено џезот оти јас кога сликам, импровизирам – не случајно велам дека сликам како џез-музичар“.
Со оваа изјава на академскиот сликар Сергеј Андреевски беше најавена соработка меѓу Националниот џез-оркестар и академскиот сликар Сергеј Андреевски.
Имено, оваа година дизајните на плакатите за концертите на Националниот џез-оркестар ќе содржат дела на овој истакнат ликовен уметник со меѓународна кариера. Неговото творештво се движи во границите на постекспресионизмот, а импровизацијата и слободата на изразувањето се едни од главните одлики на џез-музиката, па вксрстувањето на нашите сродни сензибилитети веруваме дека неминовно ќе вроди со плод.
Сергеј Андреевски (1960, Скопје) дипломирал на Факултетот за ликовни уметности во Скопје во 1985 година. Во текот на својата кариера добитник е на повеќе стипендии за студиски престој во странство, меѓу кои може да се издвојат оние во Рим („Галерија ди арте модерна“, 1987/88), Нирнберг во 1991 година, потоа во Архус, Данска; Cité des Arts Internationale-Paris, Франција; Acme Art Studios, Вилмингтон, САД; Asolare Fine Arts Foundation, Лексингтон, САД; Imadate, Јапонија; Pi Artworks, Истанбул, Турција; Cromarty Arts Trust, Кромарти, Шкотска; In Situ, Александрија, Египет; Al Maken, Тунис и други.
Андреевски има реализирано над 60 самостојни претставувања во светот, меѓу кои изложбата „Неизложени дела на хартии,“ Општинска галерија REMEZZO во Каламарија, Солун, Грција; АЗБУКА, Народен музеј „Конак кнегиње Милице“, Белград, Србија; Имадате, Јапонија – Музеј на современа уметност; изложби во Фетвил (Fayetteville), Северна Каролина, САД – Музеј на модерна уметност; Париз, Франција – Cité des Arts Internationale; Њујорк, САД – Lincoln Centre, Cork Gallery at Avery Fisher Hall; Франкфурт на Мајна – LHB Bank, Gallery New Europe; Салзбери (Salisbury), Северна Каролина, САД – Waterworks Visual Arts Center, како и многубројни изложби во земјата. Бил дел и од над 200 групни претставувања во светот.
Основач е на меѓународниот центар за уметност и одржлив развој „Арт поинт – Гумно“, со седиште во с. Слоештица, каде што е и куратор на Меѓународната уметничка резиденција и колонија, што успешно се реализира од 2003 година.
Добитник е на повеќе награди и признанија.
Неговите дела се дел од поставките на државни институции, музеи и приватни колекционери во светот.