Култура
Џијан Емин меѓу светската музичка елита: авторска музика на Емин во изведба на Симфонискиот оркестар на Гимараеш со наши солисти
Препознавајчи ја автентичноста и ингениозноста, нарекувајќи го нашиот Џијан Емин „идиосинкратски македонски музичар“, го најавуваат концертот како „исклучително современо патување низ хибридни звуци без граници“.
Престојното 33. издание на џез фестивалот во Гимараеш, Португалија, што ќе се одржи од 7- 16 ноември, ќе биде заокружено со настапот на Октетот Џијан Емин со Симфонискиот оркестар на Гимараеш. Оваа соработка е всушност дел од проектот на фестивалот и оркестарот на Гимаареш, кој веќе седма година избира иновантна авторска музика од целиот свет која се изведува заедно со португалските музичари.
„Еклектицизмот и стилската различност беа доминантна нота на минатите избори направени од фестивалот во однос на ова партнерство. Беа експериментирани различни формати и композитори поврзани со џез рок (Нелс Клајн), со европски оркестарски џез-поп (Лина Ниберг) или со бразилска музика под влијание на џезот (Леа Фреир), меѓу другите од различни стилски и географски широчини, решително придонесоа за нејзиниот раст.“, стои во појаснувањето на организаторите на фестивалот.
Оттаму, препознавајќи ја автентичноста и ингениозноста, нарекувајќи го нашиот Џијан Емин „идиосинкратски македонски музичар“, го најавуваат концертот како „исклучително современо патување низ хибридни звуци без граници“.
„Во 2024 година, балканската традиционална музика – на крајот еден од изразите на европската народна музика со најголем одек и најимпресивно присуство во глобалното музичко имагинарно ќе влезе во флуидните територии на џезот преку рацете и талентот на идиосинкратскиот македонски музичар Џијан Емин кој ќе го предводи Оркестарот на Гимараеш како и осум македонски музичари кои ќе го придружуваат на исклучително современо патување низ хибридни звуци без граници.“, пишува во фестивалската најава за концертот.
Диригент на концертот е маестро Џијан Емин а како солисти ќе настапат Кирил Кузманов, Трајче Велков, Иван Иванов, Сашко Николовски, Гордан Спасовски, Кирил Туфекчиевски и Гоце Стефковски.
На фестивалот ќе настапат водечки светски имиња како Марија Шнидер со својот „Класи оркестар“, Лео Вадада Смит Крег Таборн, Џеф Балард, Амброуз Акинмузир.
Во биографијата за Џијан Емин која ја објави фестиовалот стои:
Роден во Македонија, Џијан Емин е мултиинструменталист, композитор и продуцент со повеќеслојна и исклучително оригинална музичка кариера, материјализирана во делот од творештвото ширум неколку уметнички фронтови: интерпретацијата на класичниот репертоар како прв хорнист на Македонската филхармонија; создавање на импровизирана музика; уметнички раководител на оркестри и големи ансамбли; компонирање саундтраци за кино и театар; и, конечно, уметничкото кураторство на музичките фестивали. Сржта на неговото уметничко творештво е инкорпорација на мултикултурни звуци што ја отсликуваат културната средина на самиот Балкан, означена со флуидното вкрстување на западните и источните влијанија. Наставната програма за соработки на Џијан Емин е исто толку неортодоксна како и неговата авторска работа, вклучувајќи заеднички проекти во партнерство со различни музичари како што се продуцентот на електронска музика Џеф Милс, познатиот џез вокал Курт Елинг, контрабасистот и композитор Вилијам Паркер, неодамна починатиот јапонски пејач Дамо Сузуки. (поранешен член на влијателниот германски краутрок бенд Кан и главна фигура во Европа експериментална музика) или, на крај, електронско-поп дуото Air. Композициите на Емин, кои се карактеризираат со исклучителни инфекции меѓу различните музички јазици, беа интерпретирани од реномирани оркестри ширум светот и резултираа со десет дискографски изданија под негово име.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Ексклузивен гала-настан „Жените на Пучини“ на 19 ноември во фоајето на Националната опера и Балет
На 19 ноември со почеток во 20.00 часот во фоајето на Националната опера и балет ќе се одржи ексклузивен гала настан, насловен како „Жените на Пучини“, во рамките на проектот „Месец на Пучини“.
Публиката ќе има единствена можност да ужива во изведбите на некои од највпечатливите и најпопуларни арии од големиот италијански композитор Џакомо Пучини. На ексклузивниот гала настан ќе настапат нашите оперски солистки: Весна Ѓиновска Илкова, Сандра Митровска, Павлина Новакова Георгиев, Злата Тошевска, Александра Лазаревска Василевски, Катерина Стојановска, Билјана Јосифов и Илина Митревска, со пијано придружба: Андреј Наунов, режисер на настанот е Дејан Прошев.
Во исто време во фоајето е поставена изложба од богатата архива на Националната опера и балет, насловена како „Пучини низ историјата на МОБ“.
Култура
„Пред дождот“ за малку немаше да се случи, откри Манчевски во Кина, на 30-годишнината од македонскиот класик
Македонскиот светски признат филмски класик „Пред дождот“ на Милчо Манчевски, во чест на 30-годишнината од премиерата во 1994, изминатата недела беше прикажан во Сужу, Кина. Во организација на Државниот филмски архив на Кина, режисерот Манчевски со видеообраќање го претстави „Пред дождот“ пред кинеската публика, а филмот имаше три проекции за три дена проследени со панел-дискусии со реномирани кинески филмолози.
„Како да ви го претставам ‘Пред дождот’? Тоа е филм што ‘Њујорк тајмс’ го стави на својата листа на 1.000 најдобри филмови некогаш создадени. Македонската држава го прогласи за културно наследство. Тоа беше филм што се случи многу бргу; тоа е исто така филм што речиси и немаше да се случи откога две недели по почетокот на продукцијата проектот беше речиси откажан. Снимањето на филмот беше исполнето со позитивна енергија, со инспирација, но и со борба да се одржи на вистинскиот пат, да се зачува неговата душа. Снимавме во македонските планини, кои не беа лесно достапни. Професионалци од 13 земји ги здружија силите во оваа македонско-британско-француска копродукција. Во близина, во Босна, беснееше војна“, рече Манчевски.
Тој додаде дека филмот е снимен и завршен на 35-милиметарска филмска лента, на старомоден начин. 20 години подоцна, во 2014 година кога македонската Кинотека ја презеде дигитализацијата на неговите филмови, меѓу кои и „Пред дождот“, се сочил со можност, но и со дилема – дали со дигитално коригирање на боите да се промени изгледот на филмот на значаен начин.
„Сепак, имав сериозни сомневања за оваа опција колку и да изгледаше привлечна. Причината за ова беше етичка. Чувствував дека ‘Пред дождот’ беше завршен во 1994 година. Тоа беше филмот што требаше да биде, завршено уметничко дело, што ги претставува филмаџиите во одреден момент во времето. Влегувањето во филмот повторно се чинеше малку како сквернавење. Се чинеше малку нечесно да се смени филмот години по неговото завршување. Така, решив дека најдоброто нешто за филмот и најчесното нешто во целина е да не ги сменам колор-корекциите на ‘Пред дождот’. Освен некои мали дотерувања, кои ги направија боите и светлината поспецифични и поверни на првичната идеја, новата колор-корекција најмногу ја зачува и ја изострува сликата од оригиналниот негатив. И, еве го, пред вас, драги гледачи во Кина. ‘Пред дождот’ од моето до вашите срца“, рече Манчевски.
„Пред дождот“ во Сужу беше дел од фестивалот со 8 реставрирани светски класици, меѓу кои и „Седум самураи“ на Акира Куросава, „Жртвување“ на Андреј Тарковски, „Разјарениот бик“ на Мартин Скорсезе, „Сенки на заборавените предци“ на Сергеј Параџанов, а ќе следуваат проекции и во Пекинг.
На 30-годишнината од светската премиера на Венецискиот фестивал и освојувањето на „Златниот лав“ за најдобар филм, „Пред дождот“ набргу повторно ќе се прикаже и во Бразил, каде што своевремено освои и фестивалски награди, имаше извонреден прием од публиката и критиката во кинодистрибуцијата и беше меѓу избраните за филм на годината. Исто така, „Пред дождот“ до крајот на годинава ќе игра и на државната телевизија во Словенија.
„Пред дождот“ беше прв македонски филм прикажан во Кина, наиде на голем успех и има култен статус. Неколку кинески режисери – како Лу Је и Шу Хаолун – го цитираат како еден од клучните филмови во нивниот развој. Менаџерот на Шангајскиот фестивал, Мао Лијун, вели дека филмската академија го предава „Пред дождот“ „како библија во филмската нарација во три чина“. Филмовите на Манчевски се многу популарни во Кина и се предаваат на универзитетите во Пекинг, Шангај и Чонкинг, а со „Пред дождот“ студентите учат за филмската структура.
Минатиот месец Државниот филмски архив на Кина обезбеди прикажување на сите филмови на Манчевски. Филмскиот архив, кој е и единствениот дистрибутер на странски авторски филмови во Кина, во земјата ќе ги прикажува „Пред дождот“, „Прашина“, „Сенки“, „Мајки“, „Бикини Мун“, „Врба“, „Кајмак“ и краткометражните „Четврток“ и „Крајот на времето“.
Во 2017 Манчевски беше првиот македонски уметник со сеопфатно претставување во Азија воопшто. Три големи институции во Шангај одвоено го поканија да гостува пред кинеската публика. На јубилејното 20. издание на фестивалот во Шангај во 2017 имаше ретроспектива на филмовите на Манчевски, а тој беше и во жирито за главната награда на фестивалот. Потоа одржа и мастер-клас при Универзитетот во Шангај, а имаше изложба фотографии и се промовира негова книга со фотографии и есеи издадена во Кина. Беше поканет и да предава на државната филмска академија во Пекинг. Во 2019 Манчевски беше и во жирито на Интернационалниот филмски фестивал во Хаинан заедно со француската филмска ѕвезда Изабел Ипер и култниот американски режисер Абел Ферара.
Култура
Гена Теодосиевска член на официјалното жири на 37. меѓународен фестивал на документарен филм во Амстердам
На 37. Меѓународен фестивал на документарен филм во Амстердам (IDFA) што годинава се одржува од 14-24 ноември, на покана на уметничкиот директор Орва Нирабија, за член на официјалното жири за најдобар холандски филм е поканета новинарката и филмска критичарка од Македонија, Гена Теодосиевска.
Таа во соработка со Амбасадата на Кралството Холандија ја иницираше Неделата на современиот Холандски филм во 2012 година, а во 2015 година заедно со Маријке Рави во просториите на Амбасадата ја органзираше и учествуваше во туторинг сесиите на пет сценарија на филмски автори од Македонија.
Позната како искусен ТВ новинар, критичар, фестивалски селектор и познавач на филмските состојби, Теодосиевска беше селектор, уметнички директор и директор на ИФФК „Браќа Манаки“ (2008-2020), а од 2022-2024 година е назначена за уметнички директор на ИФФ „Киненова“.
Како продуцент се појавува во 23 кратки видео дела во продукција на МТВ, а беше извршен продуцент на филмот „Судијата“, прикажан на над 30-тина филмски фестивали низ светот, вклучително премиерно и на Венециската филмска Mostra во 2001 година.
Во последниве три и пол децении таа е посветен проследувач филмската уметност, туторинг експерт за документарен и краток филм на неколку европски филмски работилници, и промотор на македонскиот филм на меѓународната сцена.
За член на жири била поканета на повеќе од 30. меѓународни филмски фестивали. Гена Теодосиевска е активен член на Македонската секција на Fipresci, и EWA, а вработена е во МРТ.