Македонија
ДКСК ги потсети новите градоначалници на обрските во Законот за спречување на корупцијата

По завршување на изборите за градоначалници и членови на Советите на општините и Градот Скопје, Државната комисија за спречување на корупцијата ги потсетува избраните градоначалници, односно членовите на советите, за почитување на начелата, обврските и забраните утврдени во Законот за спречување на корупцијата и судирот на интереси, и тоа:
1. Почитување на начелото на интегритет, односно обврската при вршењето на функцијата да внимаваат на евентуален судир на интереси, а при извршувањето на јавните овластувања и должности не смеат да се раководат од лични, семејни, верски, партиски и етнички интереси, ниту од притисоци и ветувања од претпоставениот или од друго лице (член 4);
2. Почитување на правилата за неспоивост на функцијата што ја вршат, со други функции или дејности утврдени во Уставот и законите.
Функцијата претседател на Републиката, претседател на Владата на Република Македонија, министер, пратеник, член на совет, градоначалник, судија, јавен обвинител, јавен правобранител, народен правобранител и други функции кои ги избира или именува Собранието на Република Македонија, Владата на Република Македонија или органите на локалната самоуправа се неспојливи една со друга (член 44 став 1).
На службено лице вработено во локалната администрација, ако биде избрано за член на совет на општина, односно градот Скопје, работниот однос му мирува согласно со закон, со денот на верификацијата на мандатот на член на совет (член 44 став 7).
Во таа насока, а врз основа на постапувањето по предмети во изминатиот период, Државната комисија укажува на следното:
– функцијата советник, иако се врши непрофесионално, е неспоива со вршење функцијата член на управен, надзорен или училишен одбор во јавни претпријатија или органи каде општината именува или назначува свои претставници;
– адвокатската дејност се става во мирување доколку адвокатот е избран за градоначалник или член на совет, согласно Законот за адвокатурата;
– вршењето на должноста декан и продекан е неспоиво со вршење на друга јавна функција, односно неспоиво со вршење на функцијата градоначалник/член на совет, согласно Законот за високото образование.
3. Градоначалник кој управува со трговско друштво или установа како сопственик e должен пред да стапи на функција, управувањето да му го довери на друго лице или тело, освен на членови на неговото семејство, за времето на вршењето на функцијата. Кога во трговското друштво/установа е образуван орган на управување во кој градоначалникот ги врши управувачките права, пренесувањето на истите подразбира негова обврска да поднесе оставка на членството во органот на управување. Во рок од 30 дена од пренесувањето на управувачките права, до Државната комисија е обврзан да достави податоците за лицето на кое се пренесени управувачките права и доказ за пренесувањето на истите. Лицето на кое се пренесени управувачките права се смета за лице со кое градоначалникот има приватен интерес, согласно со членот 8 став (4) од законот. РЕПУБЛИКА СЕВЕРНА МАКЕДОНИЈА REPUBLIKA E MAQEDONISË SË VERIUT
Градоначалник/член на Совет на општина е должен во рок од 30 дена од денот на стапување на функција до општината да ги пријави правните лица во негова сопственост, во кои има акции, удели или управувачка функција, а општината е должна овие податоци јавно да ги објави (член 45);
4. Градоначалник/член на совет на општина не може да биде член на управен или надзорен орган во трговско друштво, јавните претпријатија, агенции, фондови и сите други правни лица со доминантен државен капитал, освен ако со закон не е поинаку утврдено (член 49);
5. Во вршењето на својата функција, јавните овластувања или должности градоначалникот не може да воспостави деловни односи со правно лице кое е во негова сопственост или во сопственост на член на неговото семејство или во кое тој или член на неговото семејство поседува акции или удели или кое го основал тој или член на неговото семејство или во кое одговорно лице е член на неговото семејство.
Во спротивно, на склучениот договор се применуваат одредбите за ништовност на договорот од Законот за облигационите односи (член 51);
6. Не може да биде корисник на грант, заем, односно финансиска поддршка од единица на локалната самоуправа, правно лице чиј основач или сопственик бил или е градоначалник/член на совет или член на неговото семејство или во кое градоначалник/член на совет или член на неговото семејство е одговорно лице или поседува удели или акции (член 52);
7. Градоначалник/член на совет не смее да врши влијание за вработување или унапредување на блиско лице во општината во кој е избран или во друг државен орган или јавно претпријатие, јавна установа или друго правно лице што располага со државен капитал.
Градоначалник/член на совет е должен да ја извести Државната комисија за секој избор, именување или вработување, унапредување на член на неговото семејство во државен орган, орган на локалната самоуправа, јавно претпријатие или друго правно лице што располага со државен капитал, во рок од десет дена од денот на извршениот избор, именување, унапредување или вработување (член 56);
8. Градоначалник/член на совет не смее да врши незаконско влијание во постапка за јавна набавка. Истото се однесува и кога врз основа на јавен конкурс, оглас или лицитација се одлучува за давање одобренија, концесии, контингенти или дозволи за вршење на стопанска или друга профитна дејност (член 57);
9. Градоначалник/член на совет при вршењето на јавните овластувања и должности не смее да прима подароци, освен во случаите, во износ и на начин утврдени со Законот за користење и располагање со стварите во државна сопственост и со стварите во општинска сопственост (член 58);
10. Градоначалник/член на совет, при вршењето на јавните овластувања и должности, не смее да склучува договор за спонзорство во свое име (член 59);
11. Градоначалник/член на совет во случај на постоење на сомневање за судир на интереси, должен е да побара мислење од Државната комисија (член 72);
12. Градоначалник/член на совет доколку учествува во расправа во која се одлучува за работи зa кои тој или негово блиско лице има приватен интерес, должен е да го пријави постоењето на приватниот интерес и да се изземе пред расправата и одлучувањето, а најдоцна пред почетокот на одлучувањето. Прикривањето на постоење приватен интерес од страна на градоначалник/член на совет претставува повреда на должноста и основа за покренување постапка за утврдување на одговорност и изрекување на мерки согласно со Законот за спречување на корупцијата и судирот на интереси (член 73);
13. Градоначалник/член на совет кој учествува или одлучува во постапката за избор, именување или вработување или е вклучен како член на тело што ја спроведува таа постапка, должен е да ги преземе сите неопходни мерки за спречување на појавата на судир на интереси (член 74);
14. Кога градоначалник/член на совет ќе дознае за околности што укажуваат на постоење на судир на интереси или на потенцијален судир на интереси, должен е веднаш да побара да биде изземен и да запре со своето постапување. Градоначалник/член на совет може да биде изземен и по барање на заинтересирано лице кое дознало за околности што укажуваат на постоење на судир на интереси или на потенцијален судир на интереси (член 75);
15. Избраните градоначалници/членови на совет на општина, односно Градот Скопје, имаат обврска за поднесување изјава за имотна состојба и судир на интереси, најдоцна во рок од 30 дена од денот на изборот.
Градоначалниците/членовите на совет на кои функцијата им престанала, имаат обврска за поднесување изјава за имотна состојба и судир на интереси, најдоцна во рок од 30 дена од денот на престанувањето на функцијата (член 82);
16. Градоначалниците/членовите на совет се должни во рок од 30 дена да го пријават секое зголемување на нивниот имот, односно имотот на членовите на нивното семејство, во вредност што надминува дваесет просечни нето-плати во претходниот тримесечен период, како и промена на интереси (член 85).
17. Непочитувањето на сите горенаведени обврски и забрани од Законот за спречување на корупцијата и судирот на интереси претставуваат прекршок и за истите се изрекува одредена прекршочна санкција, односно јавна опомена.
Покрај наведените обврски и забрани, избраните градоначалници/членови на совет на општина, односно на Градот Скопје, при вршењето на својата функција треба да се придржуваат и да ги почитуваат и останатите одредби од Законот за спречување на корупцијата и судирот на интереси.
Сите претходно наведени обврски важат и за директори, в.д. директори и членови на надзорни, управни и училишни одбори, кои ги избира или именува градоначалникот, односно советот на општината.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Родителите од Демир Хисар револтирани: Законот ги принудува учениците на сместување во домови за да добијат превоз

Родители од Демир Хисар изразија незадоволство од измените на законот за средно образование и изразија загриженост за превозот на децата до и од училиште. Тие велат дека со измените, децата мора да аплицираат во училишните домови, а ако бидат одбиени или, пак, не сакаат да престојуваат таму, не им следува превоз од државата.
„После нашето долго талкање по институции кои се засегнати во случајов, мислејќи дека тоа е правиот пат, досега не најдовме решение. Први септември е на прагот и наместо нашите деца да се радуваат што ќе се вратат во школските клупи во средното училиште кое бил нивен избор, тие, а и ние, се соочуваме со банални работи.
Со измените на законот нашите деца принудени се да аплицираат во училишните домови, а ако одбијат не следува превоз, а со тоа се кршат правата на учениците на избор, дали да седат или патуваат, бидејќи средното образование е задолжително. Кога ги запишувавме децата ни беше дадена изјава дека како родители се согласуваме да патуваат, а не да седат во интернат. За преку ноќ сето тоа да се смени и по брза постапка да поднесуваме документи во средношколскиот дом, иако тоа воопшто не го сакаат децата. Ако не се поднесе пријава, не следува превоз, ако се примени, а одбијат да седат, пак не им следува превоз. Едноставно сметаме дека сме уценети, за нешто што сепак е задолжително. Сметаме дека се направени доста неправилности со изборот и критериумите“, се наведува во дописот на родителите.
Велат дека ако едно дете е оддалечено 30 километри од Битола превозот чини 3.500 денари, а домот чини 11.000 денари.
Пример, велат родителите, има ученици, брат и сестра, каде сестрата е примена во домот, а братот не е. Со овие измени, додаваат тие, се прават само дупли трошоци.
Родителите прашуваат зошто воопшто е земена како критериум финансиската состојба на родителите за нешто што треба да го покрие државата.
„За овој проблем се обративме прво кај директорката на домот, со којашто не наидовме на разбирање, и таа не препрати кај градоначалникот на општина Демир Хисар, кој патем воопшто и не е засегнат со превозот на учениците од битолските училишта, но културно не прими и ни вети дека ќе помогне во рамките на можностите. Потоа се обративме и до градоначалникот на општина Битола , кој впрочем и е најзасегнат со превозот на овие ученици, бидејќи средствата за учениците од битолските училишта се праќаат во општина Битола, но таму ни беше кажано дека само ги почитуваат измените на законот. Пуштивме допис и до министерството за образование, до министерката Весна Јаневска, каде што ни беше вратено, навидум со автоматска порака, дека ќе се разгледа и реши проблемот. Министерката во вторникот, 26 август, имала средба со градоначалникот на Битола и кажала нема измени на законот во наша полза. Како родители сметаме дека не се во ред измените на законот, кој патем се направени многу брзо, без претходно истражување и консултација“, велат родителите.
Тие велат дека ниту децата сакаат да седат во домот, ниту пак тие како родители сакааат, бидејќи Демир Хисар не е многу оддалечен од Битола.
„Повеќе не изреволтира фактот што според нашите првични сознанија имаше ученици кои што се со место на живеење во Росоман, Демир Капија, Неготино, изминатите години седеа во домот, и оваа година сакаа, а не беа првично примени во домот, иако се најоддалечени, што всушност би требало да биде прв и најважен критериум. За потоа како откажуваат нашите деца тие по дифолт да ги примаат во домот тие што првично не се примени, а на тие што не сакаат да седат му го укинуваат превозот“, се наведува во дописот.
Родителите наведуваат дека учениците од општина Демир Хисар, кои што се запишани во училиштата во општина Битола, на почетокот на учебната година нема да присуствуваат на наставата во училиштата.
„А во моментов тоа се околу 100 ученици од општина Демир Хисар кои што учат во општина Битола и се соочуваат со тој проблем, а со самото тоа и ние како родители. Во Демир Хисар има само едно средно училиште, и тоа со два смерови општа гимназија и компјутерска автоматика. Со овие измени на учениците му се скратува правото на избор на саканото училиште, пр.други смерови од техничката струка, медицинска или економска струка, кои ги има во Битола. Бидејќи нашите деца не сакаат да седат во домот, дали треба да се отпишат и да се презапишат во Демир Хисар? Немаат право да им ја уништуваат иднината и соништата на децата.
Со овој проблем не се засегнати само учениците што учат во битолските училишта, туку и од цела Македонија.
После нашето долго талкање по институции кои се засегнати во случајов, мислејќи дека тоа е правиот пат, досега не најдовме решение“, пишуваат родителите.
Тие најавија дека ако проблемот не се реши, на 1 септември ќе организираат протест со блокади на патиштата.
Македонија
Алијанса за Албанците: ВМРО-ДПМНЕ се обидува да ја оцрни фигурата на Таравари преку клевети и игри со зборови

Алијансата за Албанците оценува дека ВМРО-ДПМНЕ, заедно со „експериментот ВЛЕН“, се обидува да ја оцрни фигурата на претседателот, д-р Арбен Таравари, преку клевети и игри со зборови, се наведува во реакцијата на Алијанса за Албанците на обвинувањата од ВМРО-ДПМНЕ.
„ВМРО-ДПМНЕ и нивните сателити, доколку имаат некакво сомневање или тврдење, нека го докажат. Во спротивно, тоа останува само ниска пропаганда за одвлекување на вниманието од вистината: д-р Арбен Таравари им ги урна мрачните планови против Албанците. Ова можат многу лесно да го направат, бидејќи сите државни институции ги имаат под контрола и имаат целосен пристап до секој официјален документ. Ги повикуваме да се разбудат – тие не се опозиција, тие се власт и држава. Алијансата за Албанците ги повикува, користејќи ги сите надлежности и институции што ги раководат, да презентираат барем една единствена врска помеѓу инвеститорот од Албанија и д-р Арбен Таравари. Или можеби, за нив секој инвеститор од Република Албанија е сомнителен?“, се наведува во реакцијара.
Македонија
Вилијам Михајловски, осуден на 14 години затвор, ќе ја води Комисијата за безбедност и правда на Единствена Македонија

Централниот комитет на Единствена Македонија на дводневната седница во Охрид меѓудругото донесе и неколку кадровски одлуки од своја надлежност.
„Беше избран нов Извршен комитет, а воедно за генерален секретар беше избран Милан Јовчески, а за член на Извршниот комитет беше избран уставобранителот Вилијам Михајловски – Гајда во моментот неоправдано осуден на 14 години затвор за Македонија. Вилијам Михајловски како член на Извршниот комитет ќе ја води и Комисијата на Единствена Македонија за внатрешна безбедност, одбрана, правда и политички затвореници“, соопштија од партијата.
Централниот комитет утврди 29 кандидатски листи за локалните избори, а уште шест се во постапка за утврдување на следната седница на Централниот комитет.
Од партијата соопштија дека е донесена и одлука за кандидат за градоначалник на Град Скопје.