Македонија
Заев: Гасификација во целата држава и електричен трамвај за намалување на загадувањето
Премиерот Зоран Заев, одговарајќи на пратенички прашања на седницата во парламентот, посочи на активности што се преземаат и со кои, како што рече, се очекуваат конкретни ефекти против загадувањето.
Тој укажа дека проблемот со загадувањето е присутен со години и децении во нашата држава, но дека е сега видлив поради поставените мерни уреди, што е добро бидејќи главната свест за ова прашање расте, а сите граѓани, најмногу институциите, може да реагираат ефективно.
Заев објасни што презема Владата во делот на гасификацијата, што значи употреба на природен гас, а со тоа и значително помало загадување.
„Жалам што ова прашање се отвори во последните една-две години како потребни интензивни мерки за негово решавање.
Минатата влада можеше да инвестира стотици и стотици милиони евра токму во овој проект, кој е еден од приоритетите на оваа Влада. Како опозиција тогаш укажувавме цело време колку е важна навременоста на гасификацијата поради економската и енергетската вредност, но, пред сè, поради еколошката вредност што природниот гас ја носи. За жал, не беше направено ништо. Гасификацијата денес се реализира на 80 проценти од завршувањето на годината со повеќе од 83 проценти во реализацијата на предвидените планови. Се работат двата главни коридора, коридорот Неготинo – Кавадарци и Прилеп – Битола и другиот, покрај Скопје, Tетово – Гостивар. Се извршуваат постапките за експропријација на Гостивар – Кичево“, рече Заев.
„Сите општини добија налог, замолница, да ги работат главните проекти, така и Град Скопје за гасификацијата. Од поголемите градови, повеќе од 50 проценти веќе имаат изработено главни проекти, очекуваме да завршат општините од градот Скопје, некои имаат завршено, Чаир, на пример, со конечна цел да се отвори дебата на готова проектна документација, кој е моделот што ќе се спроведе во Скопје и во другите градови. Гасифицирани градови, кои имаат пуштено цевка во државата, се Струмица и Куманово“, рече премиерот Заев.
Тој соопшти дека методите за гасификација се: сопствени пари од буџетите на општините, тие да се задолжат како општини, државата да земе кредит да им помогне или по пат на концесии и јавни партнерства, како и за интерес од повеќе светски компании што работат во оваа област.
„Очекувам дека во 2020 година ќе почне изградба на секундарни и терцијарни гасоводни системи, барем во поголемите 10-ина градови во државата во согласност со одлуките на општините како надлежни за нив“, рече премиерот Заев.
За Скопје, премиерот Заев посочи дека градоначалникот веќе има набавено електрични автобуси и превозни средства за јавниот превоз.
„Не застануваме тука. Владата има намера да ги заврши своите работни состаноци со Град Скопје и да влезе во проект што ќе го овозможи електричниот трамвај во Скопје, со проектирана вредност некаде околу 100 милиони евра. Сакаме како држава да влеземе во таков проект и поради јавниот превоз, да биде еколошки и економски за граѓаните и поради тоа што претставува конкретна мерка што ќе даде и тоа како голем придонес во севкупните напори на државата против загадувањето. Намерата на Владата е да повлече кредитна линија во 2020 година, а постапката да ја почне уште сега за да се заврши целата тендерска постапка во зимскиот период за да може Град Скопје да влезе во имплементација и реализација на електричен трамвај на гуми“, најави премиерот Заев.
Тој оцени дека загадувањето доаѓа од три главни извори: греењето, јавниот превоз и индустриските објекти и дека се работи на сите три полиња. Тој рече дека Министерството за здравство има определено буџетски средства за системите за греење во многу болници, меѓу кои и болницата во Чаир, дека се работи за промена на целиот систем на котли и греење, а дека ваква одлука од Владата има и за болницата во Куманово, за „Затвор Скопје“ и за студентските домови.
„Имаме конкретни 15 милиони евра предвидени јавни државни пари за борба против загадениот воздух. Покрај редовната програма, секое министерство има определено и алоцирано средства, најмногу во Министерството за екологија, 618 милиони денари, или 10 милиони евра за инвертерите. Постапката почнува во неколку општини, во Скопје, Битола, Тетово, Кичево, а во согласност со одлука на Владата се проширува и во Куманово и во други општини понатаму. Целта е во партнерство со граѓаните да ги разубедиме во лоцирани зони, да се заменат системите на фосилни горива, дрва, нафта, мазут со инвертери или клима-уреди во вкупна вредност од 1.000 евра земајќи предвид дека има клима-уреди по 270-280 евра“, рече премиерот Заев.
Тој дополни дека инвестициите се насочени и кон обновливите извори на енергија: фотоволтаици и ветерници за што дел од дозволите е издаден, а дел од системите се гради.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Трагично е кога во една земја зборот „политика“ се поврзува со зборот „корупција“, рече Гаши
Иако се претпоставува дека политиката треба да го подобри животот и да ја гради иднината, трагично е кога една земја ќе дојде до точка каде што за многу граѓани зборот „политика“ се поврзува со зборот „корупција“. Ова е индикатор дека веќе не се соочуваме само со институционален проблем, туку со длабока рана во општествената култура, менталитет кој е вкоренет години наназад преку злоупотреби и разочарувања, изјави претседателот на Собранието, Африм Гаши, во Клубот на пратеници на одбележување на Меѓународниот ден за борба против корупцијата – 9 декември.
Соочени со ваквата реалност, додаде тој, не е доволно само да реагираме, туку пред се, неопходно е сите заедно да размислиме, отворено да го признаеме предизвикот и храбро да дејствуваме.
„И, на оваа раскрсница помеѓу предизвикот и реформата, морам да нагласам дека новата Национална стратегија за спречување на корупцијата 2026–2030 претставува неопходна пресвртница. Таа одразува нова визија за тоа како треба да функционира државата – визија изградена врз сериозна анализа на ризик, врз европските практики, како и врз обемни консултации со институции, експерти, меѓународни партнери и граѓанското општество. Додека Стратегијата се наоѓа во својата најинтензивна фаза на подготовка, сакам посебно да ја истакнам работата на Државната комисија за спречување на корупцијата и да ја реафирмирам целосната поддршка на Собранието за овој процес. Убеден сум дека ниту една стратегија, колку и да е добра, не може да даде резултати без одговорно, активно и независно Собрание во вршењето на своите функции“, рече Гаши.
Тој, исто така, кажа дека корупцијата не е само законски прекршок, туку длабока општествена рана што го допира животот на секој граѓанин, ги разнишува темелите на демократијата и го забавува економскиот потенцијал.
„Таа е невидливата рака што им ги краде правата и надежите на луѓето. За жал, овој порок е и главната причина зошто нашите најсветли умови ја гледаат својата иднина надвор од земјата. И ова повеќе не е само начин на гледање на реалноста, туку факт потврден во секој меѓународен извештај и во секоја домашна анкета“, рече Гаши.
Македонија
„Името го сменивме двапати, Уставот седум“ – Николоски во Брисел побара чесен пристап и одговор дали со уставните измени завршуваат барањата
Заменик претседателот на Владата, Александар Николоски, се обрати на Форумот „Прашања на проширување: Новата геополитичка, безбедносна и економска граница на Европа“, што се одржа во Брисел во организација на „Пријатели на Европа“.
Во своето излагање, Николоски рече дека земјите од регионот со децении се борат за европските вредности, но дека испораката од Европската Унија недостасува. Тој посочи дека Северна Македонија направила низа отстапки, вклучително и промена на името двапати, промена на валутата, знамето и седум измени на Уставот, а во тек е и осма измена.
„Прво, името го променивме двапати – прво беше за меѓународна употреба: Поранешна југословенска Република Македонија, потоа моравме да го промениме името за целиот свет, како и за внатре, во земјата, во Северна Македонија. Ја променивме валутата, знамето, уставот седум пати, сега треба и по осми пат. И тоа е бескрајна приказна и кога зборувате со луѓето, тие прашуваат: дали е ова последната работа. И тоа е одговорот што не го добиваме. Сега во комуникација со наши бугарски пријатели и со други засегнати страни, тоа е нашето главно прашање. Тоа е што е, има договор, не ни се допаѓа, некој друг го потпишал, мораме да спроведеме, но дали е ова последната работа и никој не ни одговара. Прашуваме дали другата страна може да направи нешто, за да има некаква рамнотежа и многу често одговорот е не. Тоа е реалноста, но мислам дека треба да живееме со неа, не треба да кажеме: во ред, се откажуваме“, рече тој.
Додаде дека Северна Македонија продолжува да се трансформира однатре, користејќи домашни ресурси и соработка со ЕУ, САД и Обединетото Кралство. Николоски потсети дека земјата е прва од регионот што потпишала договор за стратешко партнерство со Велика Британија.
Во однос на проширувањето на ЕУ, Николоски оцени дека секое проширување досега било политичко прашање и дека за Западен Балкан недостига политичка волја во Унијата. Тој смета дека е фер земјите-членки јасно да кажат што е возможно, а што не, наместо регионот постојано да биде во „состојба на чекање“.
„Ниедно проширување на ЕУ не било неполитичко, почнувајќи од Грција и Португалија, во претходниот век, па големото проширување на почетокот на овој век, па се’ до Романија и Бугарија – се’ било политички. Јасно е дека за овој регион недостига политичка волја. За различни земји причините се различни, но очигледно има недостиг на политичка волја. Сметам дека е фер да им се каже на луѓето од регионот – ова може, ова не може. И ајде да ги правиме работите што може да се направат. Ако може да направиме 10 од 20 работи, тогаш да ги испорачаме, бидејќи вака сме заглавени во ситуација на чекање: следниот самит, следниот самит, јуни, декември, можеби во средина на март… и така времето си минува и она од што се плашам е што може да му се случи на регионот во иднина“, рече вицепремиерот.
Николоски предупреди на ризиците што би ги носело евентуално пропаѓање на европскиот процес, наведувајќи дека во регионот постојат екстремни сили кои би можеле да ја преземат моќта. Тој потсети на трагичните искуства од 90-тите и истакна дека политичките елити денес главно се умерени, но дека ваквите сили чекаат простор.
Во говорот, тој посочи и на регионалната економска соработка и инфраструктурното поврзување преку европските коридори 8 и 10, за кои се вложуваат значајни средства во автопатска и железничка инфраструктура. Николоски истакна дека во моментот трговијата во регионот функционира речиси без граници и оти се работи на олеснување на движењето со Грција и Бугарија.
Тој се осврна и на теориите на заговор присутни во дел од медиумите во регионот, наведувајќи пример со реакции по потпишувањето на договорот за железничко поврзување со Бугарија. Според Николоски, единствениот начин да се надмине ваквата состојба е „да се испорачуваат резултати“.
Во однос на Европската политичка заедница, Николоски оцени дека форумот има потенцијал да ја обедини Европа и дека регионот денес живее подобро отколку пред две децении, и економски и демократски. Но тој нагласи дека постојат нови сили кои се спротивставуваат на европскиот пат и дека е важно да се зборува чесно со граѓаните.
На крајот, Николоски посочи дека примерите на решавање билатерални спорови меѓу други земји-членки, како Словенија и Хрватска, не се применети за Северна Македонија, и повтори дека потребен е фер и јасен пристап на Европската Унија кон регионот.
Македонија
Костадинов тврди дека јавната набавка на електрични автобуси е според закон
Поранешниот градоначалник на Струмица, Костадин Костадинов, ги отфрла обвинувањата за злоупотреба на јавната набавка на електрични автобуси во вредност од околу 430 милиони денари.
„Ги отфрлам во целост наводите за сомнение за сторено кривично дело во врска со јавната набавка на електричните автобуси во Струмица. Проектот од стратешко значење за општина Струмица од кој, денес во пракса сите жители на општината имаат јасни економски, еколошки и сообраќајни бенефити, процедурално е инициран од Општината, изгласан на Советот на Општина Струмица, со јасни насоки за формирање Јавно Сообраќајно Претпријатие, спроведување на јавна набавка за автобуси и имплементација на проектот“, објави тој на „Фејсбук“.
Тој изрази уверување дека овие чекори се спроведени според важечките закони.
„Верувам дека сите овие чекори се спроведени според важечките закони. Истовремено, сакам да потенцирам дека лично јас, а се надевам и сите наведени лица за кои што постои сомневање дека сториле кривично дело, стоиме на располагање на сите надлежни органи и институции со цел да им биде елаборирано и појаснето на каков начин е спроведен овој проект кој денес беспрекорно функционира во пракса. Политички коментар не би сакал да давам“, напиша Костадинов.
Полицијата поднесе кривична пријава против Костадинов, и уште пет лица за злоупотреба на постапка за јавна набавка за електрични автобуси. Од МВР информираат дека биле набавени 10 електрични автобуси за износ од 429.933.595 денари со што е причинета материјална штета од поголеми размери.

