Соопштенија
Маријан Салзман ги открива трендовите за 2024 година: „На работ на надежта“

Во нејзиниот нов и долгоочекуван извештај „Трендови за 2024: На работ на надежта“, Маријан Салзман открива 24 трендови кои ќе го обликуваат светот во следната година. Специјалистот за трендови, Салзман, виш потпретседател за глобални комуникации во Philips Morris International, секоја година нуди план за движење кон иднината. Меѓу 24 трендови што ги предвидува за 2024, се издвојува врската што ги спојува: „Постои невидлива нишка што ги поврзува: глобалната потрага по разум, утеха и решенија“, објаснува Салзман.
Позелени градови
Постои голема загриженост поради ублажување на влијанието на глобалното затоплување во градовите, чии тротоари, покриви и други површини ја апсорбираат топлината и придонесуваат за создавање жешки острови, пораст на температурите, загадување на воздухот, како и болестите и смртните случаи предизвикани од топлина. Како тоа да се реши? Делумно, со зголемување на зелените површини и адаптирање на инфраструктурата така што тие ја одбиваат топлината наместо да ја апсорбираат. За да се направи ова, треба да се инвестира во покриви што ја рефлектираат сончевата светлина, зелени коридори, градини на покриви и понекогаш во наједноставното и најефективното: многу бела боја, која ги рефлектира сончевите зраци.
Внимание на генерацијата Z
По децении на забрзаната култура на гужва што го карактеризира современото општество, генерацијата Z повикува на запирање. Меѓу трендовите што ја зафаќаат оваа нова генерација се буквалното „гниење“ во креветот (поминување долги периоди под покривка додека се будни) и одлучување за прекини (периоди на „полнење“ без социјална интеракција, вклучувајќи и разговор) и испраќање текстуални пораки. Овие млади луѓе ја отфрлаат хиперпродуктивноста и конкурентноста во корист на опуштањето и спокојството. Нешто што се пренесува и во светот на работата, каде многу млади претпочитаат работни места со мала одговорност и стрес.
Домаќинства за едно лице
Во светот се зголемува бројот на домаќинства со еден човек. Според ОН, 35% од домаќинствата во светот ќе бидат со едно лице во 2050 година, за разлика од 23% во 1985 година. Во Скандинавија, повеќе од четири од десет домаќинства се веќе домаќинства со едно лице. Оваа промена предизвика неколку трендови бидејќи компаниите се обидуваат да ги задоволат потребите на „осамените“, што се гледа во сè, од порастот на друштвените игри за едно лице до порастот на понудите за соло патувања, до поединечни порции храна или персонализирани четботови со вештачка интелигенција.
Други видови работници
Овој тренд зборува за тоа како јазот меѓу оние кои имаат факултетско образование и оние кои немаат, благо се намалува. Во 2024 година, се очекува повеќе компании да ги отстранат барањата за дипломи за вработување и повеќе средношколци ќе се откажат од колеџот во корист на програмите за стручна сертификација и стажирање. Салзман предвидува дека повеќе компании ќе вработуваат луѓе врз основа на нивниот начин на размислување за решавање проблеми (благодарение на вештачката интелигенција), наместо на нивната факултетска диплома, и ќе има поголем фокус на корпоративните програми за надградба и преквалификација за да се задржат талентите.
Постарите лица се снаоѓаат
Луѓето над 65 години претставуваат приближно 10 отсто од светската популација. Се очекува овој процент да се зголеми на 16% во 2050 година и 24% во 2100 година, што има широк спектар на импликации, посебно кога станува збор за тоа каде, како и со кого ќе живеат сите овие постари лица. Почнувајќи од 2024 година, ќе видиме како се консолидира тенденцијата на постарите луѓе да се групираат во заедници, реални и виртуелни, за да се соочат со предизвиците на стареењето. Ќе има и зголемување на полукомуналното живеење, заеднички станбени заедници за стари лица кои интегрираат приватни простори за живеење и заеднички области.
Други трендови што треба да се имаат на ум:
Подемот на петтиот сталеж: Во оваа последна деценија, нетрадиционалните извори на моќ, како што се социјалните мрежи и блоговите, станаа значајни. Сега, како „сопственици“ на оваа сфера на влијание, граѓаните на светот ќе работат заедно за да ја искористат оваа моќ за добро и да се борат против дезинформациите.
Стоп за автомобилската култура: Градовите ширум светот ќе ги вратат луѓето во центарот на урбаното планирање преку пешачки зони без автомобили, реновирани паркинзи, мерки за смирување на сообраќајот, финансиски стимулации за електрични велосипеди итн.
Мудроста на предците: Алатките и техниките од минатото, како што се рекултивација на древните шумски насади и земјоделски практики, ќе бидат усвоени и вреднувани низ целиот свет за да се поправат штетите предизвикани од современите техники за користење на земјиштето.
Излегување во природа: Нашиот вид е програмиран да бара врски со природата, но огромниот број часови што модерните луѓе ги поминуваат во затворен простор доведува до чувство на изолација, па дури и страв од природниот свет. „Немојте да се изненадите ако во 2024 година повеќе училишта, влади и заедници сериозно се зафатат да ги извлечат луѓето надвор“.
Враќање на аналогното: Сè додека луѓето продолжуваат да се спротивставуваат на вештачкиот живот базиран на екран, сè што е аналогно ќе добива популарност. „Немојте да се изненадите ако оваа година на листите со желби видите филмски камери и прекрасни канцеларии.
Стимулации за подобро консумирање: Понекогаш на луѓето им треба мал притисок за да донесат попаметни одлуки, без разлика дали се работи за животната средина или за нивното физичко здравје. Почнувајќи од 2024 година, повеќе локални самоуправи и компании ќе го сфатат ова.
Чувајте се од загадувањето со врева: Загадувањето на животната средина не е ограничено на смог, лош квалитет на водата и микропластика во воздухот. Исто така, постои зголемена закана од загадување со бучава, што може да предизвика реакција на телото на стрес, да ја зголеми депресијата, да ја наруши когнитивната функција на децата и да го наруши спиењето, меѓу другите штетни здравствени ефекти. Затоа, почнувајќи од 2024 година, во повеќе градови ќе бидат поставени камери за бучава.
Станете!: Според СЗО, 500 милиони луѓе ќе развијат срцеви заболувања, дебелина, дијабетес или друга болест која може да се припише на физичката неактивност помеѓу 2020 и 2030 година, ако владите не преземат итни мерки да ги поттикнат луѓето да се движат. „Соочени со растечките егзистенцијални закани на неколку фронтови, неограничениот хаос и неорганизираност и речиси неразбирливото ниво на технолошки промени, на светското население му е доста. Во 2024 ќе се обидеме да вратиме одредена контрола“, предвидува Салзман.
ПР текст
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Соопштенија
АЛКАЛОИД со извоз од 108,4 милиони евра, инвестиции од 10 милиони евра и вкупни консолидирани продажби од 164,2 милиони евра во периодот јануари – јуни 2025

Приходи од продажби
Според единечниот биланс на успех, во периодот јануари – јуни 2025 година продажбите достигнуваат 6.754.023.385 денари, што е за 1 % повеќе во споредба со истиот период од минатата година. Вкупните консолидирани продажби, пак, достигнуваат 10.113.230.177 денари, што е за 7 % повеќе во споредба со истиот период од минатата година.
Во 2024 година остваривме импресивен раст од 15%, што значително ги надмина нашите првични проекции и претставуваше речиси двојно зголемување во однос на планираното за 2024 година. Ваквиот исклучителен резултат во 2024 година постави висока основа за тековната година, при што моменталниот раст е умерен, но е во согласност со предвидената динамика.
Во споредба со планираните продажби за првата половина од 2025 година реализираните се поголеми за 2 %.
Продажби според региони
Консолидираните продажби остварени на домашниот пазар се зголемени за 19 % во споредба со првите шест месеци од минатата година. Како докажан партнер на јавното здравство, компанијата активно учествува во обезбедувањето на најсовремени ретки и специфични терапии преку застапување на производите на светски реномирани фармацевтски производители, обезбедувајќи значајна поддршка за здравствениот систем во земјава. И
ако профитабилноста на овие програми е ограничена, тие значително го зголемуваат учеството на домашниот пазар во вкупните консолидирани продажби. Од вкупните консолидирани продажби 34 % се остварени на домашниот пазар, додека, пак, 66 % се остварени на странските пазари.
Гледано според региони, во земјите од Југоисточна Европа се остварени 28 %, во земјите од Источна Европа (ЗНД, УКР…) се остварени 19 %, а во земјите од Западна Европа (ЕУ и ЕФТА) се остварени 19 % од вкупните консолидирани продажби.
Најголем пораст кај извозните пазари, во споредба со минатата година, бележат продажбите остварени во Холандија, кои се зголемени 6,6-пати; потоа во Австрија, каде што се зголемени 5,3-пати, во Шведска, каде што се зголемени 4-пати, на Јужна Африка, каде што се зголемени 3-пати, како и во Финска каде што продажбите се зголемени 2,8 пати. Потоа следуваат оние во Ирска (раст од 66%), Грузија (раст од 45%), Ерменија (раст од 23 %), во Грција (раст од 17 %), Босна и Херцеговина (раст од 14 %), Германија (раст од 14 %), во Словенија (раст од 10 %), Србија (раст од 10 %), Хрватска (раст од 9 %) итн. Во периодот што следува очекуваме кумулативните пласмани на странските пазари да ги надминат минатогодишните.
Продажби според групи производи
Гледано според групи производи, во структурата на вкупните консолидирани продажби најголемо учество заземаат производите од сегментот фармација, и тоа 91 %. Од нив поголем удел имаат антибиотиците со 23 %, препаратите ОТЦ со 16 %, невролошките препарати со 13 %, кардиолошките препарати со 12 % од вкупните консолидирани продажби итн. Сегментот хемија, козметика и билкарство учествува со 9 % во вкупните консолидирани продажби, поточно хемија учествува со 2 %, козметика со 6 %, а билкарство учествува со 1 %.
Вкупните продажби бележат пораст кај сегментот фармација, додека во Сегментот хемија, козметика и билкарство бележат намалување во споредба со остварените во истиот период од 2024 година. Сегментот фармација бележи раст од 8 %, хемија раст од 15 %, козметика пад од 7 %, а билкарство намалување од 17 %.
Намалувањето на продажбите во сегментите козметика и билкарство во голема мера се должи на намалените и ограничени цени и маржи на речиси целото портфолио во Македонија и во Црна Гора.
Инвестиции
Вкупните инвестиции во основни средства во периодот јануари – јуни 2025 година изнесуваат 615.183.731 денари.
Резултати од работењето
Единечната добивка пред финансиските трошоци, даноците и пред амортизацијата (ЕБИТДА), која изнесува 1.614.311.178 денари, бележи зголемување од околу 10 %, додека, пак, единечната нето-добивка изнесува 941.846.091 денари и е зголемена за 7 %. Консолидираната добивка пред финансиските трошоци, даноците и пред амортизацијата (ЕБИТДА) достигна 1.699.523.384 денари и бележи раст од 9 %, додека, пак, консолидираната нето-добивка во износ од 855.738.395 денари е зголемена за 4 %.
При извршувањето на оперативните активности АЛКАЛОИД АД Скопје ангажираше повеќе од 1.000 домашни добавувачи.
Вработени
Во периодот јануари – јуни 2025 година во АЛКАЛОИД АД Скопје се реализирани 21 ново вработување во РС Македонија.
Со одлука на Управниот одбор на АЛКАЛОИД АД Скопје, во март 2025 година е одобрен и исплатен регрес во висина од 44.500 денари нето-износ за користење годишен одмор за вработените во компанијата. Групацијата АЛКАЛОИД брои 3.027 вработени, од кои 2.269 се во земјава, а 758 се вработени во капитално поврзаните друштва во странство.
Податоци за акциите
Акциите на АЛКАЛОИД АД Скопје котираат на официјалниот пазар на Македонската берза за хартии од вредност од 2002 година и важат за едни од најтргуваните и најликвидните акции на Берзата.
Цената на акцијата во периодот јануари – јуни 2025 година се движеше од 24.000,00 до 31.099,00 денари или просечно 28.140,53 денари за една акција, што претставува раст од 39 % во споредба со просечната цена на акцијата во истиот период од 2024 година. Движењето на цената на акцијата е во рамките на трендот на просечниот годишен раст и се должи на редовното и транспарентно објавување позитивни резултати од работењето на компанијата, позитивното јавно мислење, на довербата во нашите производи, управувањето со Друштвото и на генералниот тренд на движење на глобалните и на регионалните берзи.
На 30.06.2025 година акциите на АЛКАЛОИД АД Скопје беа во сопственост на 6.270 акционери, физички и правни лица, a пазарната капитализација на компанијата изнесуваше 39,7 милијарди денари. На 1 април 2025 година, на Годишното собрание на акционерите, е одобрена пресметка и исплата на бруто-дивиденда за 2024 година во износ од 901.752 илјади денари. Во согласност со дивидендниот календар, во мај 2025 година започна исплатата на дивидендата во износ од 630 денари бруто, односно 567 денари нето за една акција.
Дивидендата од акција за 2024 година е поголема за 16,67 % во однос на исплатената дивиденда од акција за 2023 година.
Бизнис-план за 2025 година
Бизнис-планот за 2025 година, донесен со одлука на Управниот одбор на АЛКАЛОИД АД Скопје на седницата одржана на 27.12.2024 година, предвидува инвестирање на околу 8 % од консолидираните приходи од продажби во материјални и во нематеријални средства, раст од 8 % на консолидираните продажби во однос на реализираните во 2024 година, како и раст од 7 % на консолидираниот профит пред оданочувањето во однос на 2024 година.
Бизнис-планот за 2025 година е базиран на очекувањата, проекциите и на можностите на тековните и на новите пазари и производи достапни за компанијата во моментот на изготвување на Планот.
Околностите и настаните во 2025 година, а со тоа и остварените резултати може да варираат во однос на прикажаните во Бизнис-планот.
Очекувања за претстојниот период Т
рендот на работење во отежнати економски услови, кои беа актуелни во изминатите неколку години, сосема е извесно дека ќе продолжи и во 2025 година. Доминанти предизвици беа инфлацијата и порастот на каматните стапки, кои, сепак, според сите очекувања, би требало да влезат во зоната на стагнација, а можеби и на благо опаѓање.
Секако, глобалните безбедносни кризи ги отежнуваат економскиот амбиент и предвидливоста, што секогаш може да повлијае и врз цените на енергенсите, да создаде тешкотии во синџирите на испораки, но и да повлијае врз достапноста на одредени материјали. Дополнително, потенцијалниот ризик од глобална трговска војна може да предизвика нови покачувања на цените на суровините и да доведе до зголемени трошоци во работењето.
Внимателно го следиме развојот на настаните и преземаме мерки за ублажување на овие потенцијални ефекти. Очекуваме во 2025 година да продолжиме по патеката на континуираниот раст базиран на можностите од нашите тековни инвестиции во нови производствени капацитети и опрема и од вложувањата во развојно-истражувачки проекти, на тој начин создавајќи конкурентно портфолио и можности за ширење на пазарите. За остварување на овие цели ќе продолжиме и со нови вработувања во земјава, но и на странските пазари, притоа континуирано вложувајќи во подигнувањето и во усовршувањето на нивото на знаења и на вештини на нашите вработени и во градењето таленти.
( ПР)
Соопштенија
„Плазма“ и „Роса“ им посакуваат на првачињата успешен почеток на учебната година со подарок пакетчиња

Министерството за образование и наука и ЗЕЛС потпишаа Меморандум со социјално одговорните компании Бамби и Пивара Скопје, според кој над 21.000 првачиња кои ќе го започнат своето школување на 1 септември, ќе добијат подарок пакетчиња со производи од Плазма и Роса.
На овој начин, ЗЕЛС, Министерството за образование и наука и компаниите со општествена одговорност преку своите брендови им посакуваат успешен почеток на најмладите ученици, одбележувајќи го овој важен момент во нивните животи.
Министерката за образование и наука Весна Јаневска изрази благодарност до општествено одговорните компании за покажаната грижа за првооделенците.
„Почетокот на учебната година е посебен и незаборавен момент за првачињата, за прв пат влегуваат во училиште, се сретнуваат со наставници и нови другарчиња, почнуваат да учат, да откриваат, да соработуваат и да бидат одговорни. Ваквите акции им покажуваат на најмладите дека пошироката заедница ги поддржува и ги охрабрува“, рече министерката Јаневска.
Претседателот на ЗЕЛС, Орце Ѓорѓиевски рече дека грижата за учениците е една од основните обврски на општините, како основачи на училиштата.
„Градоначалниците обединети во ЗЕЛС, но и сите како родители и граѓани, сакаме првооделенците да имаат добри сеќавања за првиот училишен ден. Заедно со компаниите кои инвестираат во заедницата сакаме првачињата да почнат на училиште со радост, и ова е добра порака дека ни се важни“, нагласи Ѓорѓиевски.
Директорката за бизнис развој во Бамби, Милица Шетка, рече дека се радува што Плазма се врати во Македонија по предизвиците со кои се соочуваше поради пожарот во фабриката во Пожаревац, поради кој беше запрено производството.
„За нас во Бамби, поддршката на најмладите секогаш била приоритет. Особено во важни животни моменти, како што е поаѓањето на училиште. Посебно ни е драго што, по предизвиците со кои се соочивме поради пожарот во нашата фабрика во Пожаревац, повторно сме тука – и тоа со иницијатива која носи радост. Сакаме овие подароци да бидат симбол на охрабрување и поддршка за секое дете кое го започнува своето патување во светот на образованието. Нашата цел е оваа акција да прерасне во традиција и во Македонија, како што веќе е во Србија.“
Брендот Роса, посветен на здравото растење, се приклучи на оваа иницијатива.
„Длабоко веруваме дека секое дете заслужува да ја започне учебната година со насмевка, поддршка и внимание. Како компанија која расте заедно со заедницата, свесни сме колку е важно првачињата да ја почувствуваат поддршката од сите нас. Затоа, преку брендот Роса станавме дел од оваа иницијатива — за да покажеме дека веруваме во идните генерации и дека сме со нив на секој чекор,“ изјави Огњен Лазиќ, генерален директор на Пивара Скопје.
Подарок – пакетчињата кои содржат ранец, распоред на часови, мозгалка, Плазма бисквити и шишенце Роса ќе бидат дистрибуирани до сите основни училишта низ државата за да ги пречекаат првачињата на 1 септември.
(ПР)
Соопштенија
Левица: 62 години од земјотресот во Скопје – изграден од солидарност, денес уништен од корупција и алчност

Делегација од Левица составена од членовите на Централниот комитет – Андреа Јанков, Катерина Јовановска и Дарја Мустафаоглу, денес оддаде почит и положи свежо цвеќе на Споменикот на жртвите од катастрофалниот земјотрес кој на 26 јули 1963 година, во 5 часот и 17 минути, го погоди Скопје.
„Во тој страшен миг, тагата и болката се вплетоа во животите на илјадници луѓе и засекогаш ја променија историјата на нашиот град. Над 1.000 загинати, 3.000 повредени и 200.000 останати без дом. Но, во часовите и деновите по трагедијата, заживеа нешто подеднакво моќно – солидарноста.
Првата помош стигна од југословенските републики, а потоа и од целиот свет – 87 нации испратија медицински тимови, храна, шатори, механизација. Скопје го доби епитетот „Град на солидарноста“, а 14 октомври, кога ОН усвои резолуција за обнова на градот, влезе во светската историја како Ден на Скопје. Обновата на градот ја предводеа визионерски умови.
Денес, 62 години подоцна, Скопје го разјадува корупцијата, градежната мафија и дивото градење. Наместо планско и хумано урбанизирање, имаме илјадници дивоградби, уништени паркови, станбени блокови без основна инфраструктура.
Сето тоа се случува во град кој се наоѓа на трусно подрачје – нешто што надлежните постојано го забораваат или свесно го игнорираат. Наместо да се гради отпорно, одржливо и безбедно, Скопје стана жртва на профитерско и ризично узурпирање.
Она што некогаш беше симбол на заедничка обнова и визија, денес е претворено во хаос каде што јавниот интерес е распродаден за приватен профит. Градот кој беше изграден со солидарност – денес е разјаден од алчност.
Овој ден не треба да биде само тивко сеќавање на трагедија, туку и гласно предупредување дека негрижата, корупцијата, непочитувањето на стандардите можат да чинат човечки животи.
Нека овој ден нѐ потсети не само на минатото, туку и на нашата одговорност за иднината на Скопје“, стои во соопштението од Левица.