Свет
Претставник на СЗО ја критикува мерката карантин: „Последицата е ужасна глобална катастрофа“

Специјалниот пратеник на Светската здравствена организација (СЗО) за Ковид-19, доктор Давид Набаро, пред неколку денови испрати прилично изненадувачко предупредување во врска со повторното воведување на општ карантин, попознат под англискиот термин „локдаун“.
Во интервју за конзервативниот британски весник Spectator, Набаро вели: „Ние (од СЗО) не се залагаме за употреба на локдаун како примарен метод за контрола на вирусот. Единствениот случај кога веруваме дека општиот карантин е оправдано решение е кога треба да купите време за да се реорганизирате, да ги прегрупирате ресурсите, заштитувајќи ги вашите истоштени здравствени работници. Но, генерално, ние претпочитаме да не се прави тоа“.
Those of us who have been saying that lockdowns have disastrous economic and health effects have been called selfish conspiracy nuts by public health officials and the mainstream media.
What will they say now that even the WHO agrees?#COVID19https://t.co/yY1cHjechb
— Maxime Bernier (@MaximeBernier) October 11, 2020
Набаро го упати својот апел како одговор на прашањето на новинарот Ендрју Нил за таканаречената Декларација од Барингтон, во која се потпишани голем број научници, предводени од епидемиологот и експерт за имунологија од Универзитетот во Оксфорд, Сунетра Гупта, епидемиологот и биостатистичар од Универзитетот Харвард, Мартин Кулдорф и епидемиологот и експерт за јавно здравје од Универзитетот Стенфорд, Џej Батачарja.
Во нивната декларација тие побараа локдаун да не се воведува поради неговите штетни влијанија врз економијата и општото јавно здравје и, наместо општите мерки за борба против пандемијата, властите да се фокусираат на најранливите групи, односно на старите лица и хронично болните. Овие групи, според научниците, се 1.000 пати поподложни на коронавирус отколку децата, а идејата е дека доколку на нив им се посвети повеќе внимание, со мерки за изолација, здравите луѓе ќе може да продолжат да живеат како пред пандемијата.
Според нив, ова би овозможило што побрзо достигнување на таканаречениот имунитет на стадо, односно процентот на оние кои преживеале Ковид-19 и стекнале имунитет, ќе го стабилизира и минимизира понатамошното ширење на инфекцијата.
„Само погледнете што се случи со туристичката индустрија, на пример на Карибите или Пацификот, затоа што луѓето не заминаа на годишен одмор. Погледнете што им се случи на малите земјоделци ширум светот затоа што нивните пазари се намалија. Погледнете што се случи со нивото на сиромаштија – се чини дека светското ниво на сиромаштија може да се зголеми двојно. Исто така нивото на неухранетост кај децата може да се зголеми двојно, затоа што децата не добиваат оброци во училиштата бидејќи нивните родители од сиромашни семејства не се во можност да си ги дозволат тоа. Ова е страшна, ужасна глобална катастрофа“, коментира Набаро.
„И затоа навистина апелираме до сите светски лидери: Престанете да користите локдаун како ваш примарен метод на контрола (на епидемијата). Развијте подобри системи за контрола. Соработувајте едни со други и учете едни од други, но запомнете, општиот карантин има една последица што никогаш не се намалува, а тоа е да се направат сиромашните многу посиромашни“, заклучува претставникот на СЗО за Ковид-19.
Сепак, во однос на предлозите за имунитет на стадо реагираше и шефот на Светската здравствена организација (СЗО), Тедрос Гебрејесус, кој рече дека ваквите идеи се неетички.
„Имунитетот на стадо се добива преку заштита на луѓето од вирус, не преку нивно изложување на него. Никогаш во историјата на јавното здравство имунитетот на стадо не бил користен како стратегија на одговор за зараза, а камо ли на пандемија“, смета челникот на СЗО, кој нагласи дека да се дозволи Ковид-19 да циркулира неконтролирано, би значело непоребни инфекции, страдање и смрт.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Колесник: Складиштата со нуклеарно оружје во Полска ќе станат цели за руски ракети

Локациите на нуклеарно оружје во Полска ќе станат легитимна цел на руската армија, изјави членот на Комитетот за одбрана на државната дума, Андреј Колесник. Тој нагласи дека ваквите провокации од страна на Полјаците би можеле да доведат до трета светска војна.
„Или можеби ќе сфатиме дека мора да започнеме превентивен удар врз нуклеарниот потенцијал што е во Полска? Трета светска војна, светот ќе се сруши – нема опции. Значи, ова е пат што води кон ескалација и на крајот до Трета светска војна. Дали им е потребно? Секој претседател сака да ја покаже својата сила и цврстина. Не мислам дека Полска ќе има корист од ова. Значи, за нас, ова е само уште една цел. Или ќе бидат крстосувачки ракети – нема разлика. Некои [руски] ракети ќе бидат пренасочени кон Полска“, забележа Колесник.
Пратеникот нагласи дека досега Русија беше доста попустлива кон непријателските потези на Полска за распоредување конвенционално оружје.
Развојот на нуклеарниот капацитет би бил пресвртница во односите меѓу двете земји, додаде тој.
„Ќе имаме нови цели на полска територија ако Полска одлучи да стане цел. Претходно бевме попустливи по ова прашање: конвенционално оружје, авијација. Полска порано беше пријателска земја. Но, во изминатите 30 години, тие се направија целосно бескорисни ако одлучат да распоредат нуклеарно оружје на нивна територија“, заклучи Колесник.
Претходно, полскиот претседател Карол Навроцки изјави дека земјата треба да добие пристап до заедничка употреба на нуклеарно оружје од страна на сојузниците. Затоа, Варшава треба да се приклучи на програмата на НАТО за нуклеарно одвраќање.
Фото: принтскрин
Свет
(Видео) Два летачки автомобили се судрија во Кина

Два летачки автомобили од кинескиот производител на електрични возила Xpeng Inc. се судрија во воздух за време на тест лет на аеромитинг во Чангчун, повторно отворајќи прашања за безбедноста на технологијата, објави Bloomberg.
Според Xpeng Aeroht, стартап компанија која стана подружница на Xpeng во 2020 година, едно од таканаречените електрични возила за вертикално полетување и слетување (eVTOL) се запалило при слетувањето, додека другото успеало безбедно да слета.
Flying Car collision in China raised safety concerns for eVTOL Industry for the Urban Air Mobility (UAM) networks while confronting real-world risks.
The flying car collision in Changchun shocked a crowd during an airshow rehearsal on September 16, raising questions on… pic.twitter.com/FdXmJeLtVK
— FL360aero (@fl360aero) September 17, 2025
Снимките од инцидентот покажуваат облак од црн чад што се издига од урнатиот eVTOL на рамно тревно поле, со противпожарни возила во близина. Двата летачки автомобили се приближиле еден до друг и воспоставиле контакт за време на тест летот, а властите оттогаш ја расчистиле областа и започнале истрага за причината, соопшти Xpeng Aeroht.
The XPENG X2 is a two-seater flying car developed by XPENG AEROHT. It adopts an enclosed cockpit with a minimalist teardrop-shaped design. To reduce weight, the XPENG X2 has a complete carbon fiber structure.
Credit: XPENG AEROHT #flyingcars #technology #engineering #evtol… pic.twitter.com/mucyJU12kU
— Wevolver (@WevolverApp) February 7, 2025
Според Bloomberg, инцидентот би можел да биде сериозен удар за Xpeng Aeroht, кој се подготвува да започне со испораки на својот модел на носач на авиони – класично електрично возило кое доаѓа со посебен eVTOL модул. Копнениот носач на авиони моментално е достапен за нарачка во Кина, а масовното производство се очекува во 2026 година.
Кина долго време промовира визија за таканаречената економија на ниска надморска височина, што би и користело на индустријата eVTOL и би го поттикнало нивното масовно усвојување. Сепак, остануваат прашањата за безбедноста и сигурноста на летачките возила што треба да превезуваат луѓе на кратки растојанија, а се предвидува дека многу од нив ќе бидат без пилоти, пренесува медиумот.
Xpeng Aeroht изјави дека никој не е повреден, иако на местото на несреќата се видени служби за итни случаи. Во видеата споделени на социјалните медиуми, може да се видат пожарникари како истураат вода врз летачкото возило што гори, додека претставник на компанијата сè уште не одговорил на прашањата за можни повреди.
Несреќата со eVTOL се случи само една недела откако Xpeng ги повлече повеќето од своите електрични возила P7+ поради дефект на контролниот систем.
Свет
ОН: Жените од Газа се принудени да се породуваат на улица поради израелските напади

Обединетите нации соопштија дека жените во Појасот Газа се принудени да се породуваат на улица, додека илјадници се раселени поради израелските воени операции што траат од октомври 2023 година, пренесува Анадолија.
„Израелската офанзива во Газа ги принудува жените да се породуваат на улица, без болници, лекари или чиста вода“, изјави портпаролот на ОН, Стефан Дујарик, на прес-конференција, повикувајќи се на Фондот за население на ОН (УНФПА).
„Ситуацијата се влошува од час во час“
„УНФПА вели дека 23.000 жени се оставени без грижа, а околу 15 бебиња се раѓаат секоја недела без медицинска помош“, додаде тој.
Дујарик повика на итна заштита на цивилите, велејќи дека ситуацијата на терен „се влошува од час во час“. Тој нагласи дека „издавањето наредби за раселување не ги ослободува страните во конфликтот од нивната одговорност да ги заштитат цивилите за време на непријателствата“.
Тој рече дека Израел „уште еднаш им наредил“ на луѓето во градот Газа да ја напуштат областа во следните 48 часа и „да се движат кон југ преку привремениот премин на патот Салах ад Дин, кој поминува низ центарот на Појасот Газа“.
„Илјадници луѓе продолжуваат да бегаат поради активните непријателства. Патиштата, како што можете да замислите, се пренатрупани. Луѓето се гладни, а децата се трауматизирани“, рече тој.
Тој, исто така, нагласи дека Израел продолжува да ги попречува операциите за помош во енклавата, велејќи дека „вчера, две хуманитарни операции за прием на пратки храна од преминот Газа беа откажани или одбиени“.
„Другите мисии беа овозможени, но се соочија со пречки на терен. Преминот Зиким беше затворен петти ден по ред“, рече тој.
Фото: принтскрин