Свет
Застрашувачко видео: итно слетување на авион на „Ер Индија“ со 179 патници и членови на екипажот, моторот се запали

Авион на „Ер Индија“ со 179 патници и членови на екипажот бил принуден итно да слета кога избувнал пожар во еден од моторите на авионот.
Како што објави „Дејли мејл“, се работи за лет од Бангалор до Кочи, а инцидентот се случил минатиот викенд.
Набргу по полетувањето, избувнал пожар на еден од моторите на авионот. Никој не бил повреден при овој инцидент. За проблемот била известена контролата на летање, била издадена тревога и пожарот бил изгаснат 20-ина минути по неговото избувнување.
На социјалните мрежи е објавен клип снимен од еден од патниците во авионот, кој седел на десната страна. Во заднина се слушаат гласовите на преплашените патници.
Air India Express plane engine catches fire, forcing emergency landing at Bangalore airport https://t.co/euO2LZmftt
— FOX Business (@FoxBusiness) May 20, 2024
„Ве молам, останете на вашите места. Сè е под контрола“, се слушаше преку системот за јавно обраќање откога некои од преплашените патници се обидоа да го напуштат запалениот авион.
Набргу бил активиран и воден топ, кој бргу го изгаснал пожарот.
„Сите бевме исплашени. Плачевме. Персоналот беше професионален, ни помогна и бевме безбедни за една минута. Многу сме им благодарни“, рекол еден неименуван патник.
Во соопштението на „Ер Индија“ се наведува дека пожарот го зафатил десниот мотор на авионот поради што е извршено итно слетување, при што соодветните служби за итни случаи го изгаснале пожарот и ги евакуирале патниците:
Жалиме за предизвиканите непријатности и работиме на алтернативни аранжмани за нашите клиенти што побргу да стигнат до својата дестинација“, се вели во соопштението.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Иранскиот парламент демантира дека земјата се повлекува од Договорот за неширење на нуклеарно оружје

Иранскиот парламент денес негираше дека разгледува закон за повлекување на Техеран од Договорот за неширење на нуклеарно оружје (ННП) како форма на одговор на израелските напади, објави иранската новинска агенција Мехр.
„Извештаите во медиумите за ова прашање не одговараат на реалноста“, се вели во соопштението на парламентот.
Порано денес, „Ројтерс“ објави дека портпаролот на иранското Министерство за надворешни работи, Исмаил Багаи, изјавил дека парламентот на земјата подготвува закон за повлекување на Техеран од ННП.
Багаи рече дека Техеран сè уште се спротивставува на развојот на оружје за масовно уништување, објави „Ројтерс“.
Израел, кој не го потпишал глобалниот Договор за неширење на нуклеарно оружје (ННП), објави дека има за цел да го спречи Иран да развива атомско оружје.
Меѓународната агенција за атомска енергија (МААЕ) во четврток усвои резолуција во која се наведува дека Иран ги крши своите обврски според ННП.
Се верува дека Израел поседува нуклеарно оружје, според британската агенција.
Свет
Израел: Имаме целосна контрола врз воздушниот простор над Техеран

Израелската армија објави дека воспоставила целосна воздушна контрола над Техеран и дека уништила значаен дел од ракетните капацитети на Иран во последните напади, објавува Би-би-си.
„Постигнавме целосна контрола врз воздушниот простор над Техеран“, изјави бригадниот генерал Ефи Дефрин, портпарол на израелската војска. Во обраќање до медиумите, тој додаде дека од почетокот на израелската операција се уништени повеќе од 120 лансери за ракети земја-земја, што е околу една третина од вкупниот број што е на располагање на Иран.
Погодени се лансерите
Според него, повеќе од 20 лансери биле уништени само за време на синоќешните напади, „неколку минути пред да треба да се користат за испукување ракети кон Израел“.
Дефрин, исто така, рече дека израелските воздухопловни сили извршиле голем бран напади врз околу 100 воени цели во Исфахан, во централен Иран. Во нападот биле вклучени околу педесет борбени авиони, насочени кон ракетни складишта, системи за лансирање и командни центри.
Израел вели дека нападите се дел од поширока операција насочена кон трајно намалување на способноста на Иран да лансира ракети против израелска територија. Иран сè уште јавно не го потврди обемот на своите загуби.
Свет
Зошто Иран најчесто лансира ракети врз израелските градови ноќе?

Додека сирените се вклучуваат, а израелската воздушна одбрана пресретнува смртоносни закани во глувата ноќ, јасно е дека постои едно правило во ракетната стратегија на Иран: темнина. Ноќните лансирања на ракети од страна на Иран не се случајност, туку одразуваат воена и технолошка доктрина дизајнирана да прикрие, изненади и всади страв.
Додека ноќта нуди очигледни можности за прикривање, одлуката за напад под закрила на темнината има свои корени во нешто многу поголемо од видливоста. Тоа е комбинација од технички ограничувања, оперативна неопходност и психолошка војна, пишува „Ерусалем пост“.
Комплексниот процес на лансирање ракети на течен погон
За разлика од авионите, ракетите не можат да се потпираат на атмосферски кислород за погон. Наместо тоа, тие мора да имаат и гориво и оксидатор – компонентите потребни за согорување – во нивниот систем. Ова е затоа што балистичките ракети достигнуваат височини каде што кислородот е оскуден или воопшто не постои.
🚨 The sky over Beirut is lit up with rockets headed south toward Israel — hundreds launched, streaking visibly above the city.
For many in Beirut, the war is no longer on the news — it’s overhead, unfolding in real time.
No Kings Haifa Armypic.twitter.com/askiTi57jT
— Liisa Nieminen (@SheKnowsScience) June 14, 2025
Овој фундаментален услов ги дели ваквите ракети во две категории: оние што се напојуваат со течно гориво и оние што користат цврсто гориво, од кои секоја има свои стратешки импликации.
Ракетите со долг дострел на Иран, како што е Шахаб, обично користат течно гориво. Овие ракети бараат сложен процес на полнење гориво што вклучува два одделни резервоари – еден за горивото, а другиот за оксидаторот – пред лансирањето. Овој процес е временски чувствителен, опасен и бара стационарна инфраструктура за лансирање и обучен персонал.
Ова ја прави фазата на полнење на ракетата со гориво најранлив период, особено под будното око на непријателските сателити и извидувачките авиони. За да се намали ризикот од откривање и напад, Иран често врши полнење гориво ноќе, кога видливоста е намалена, а веројатноста за откривање од воздух е значително помала.
Спротивно на тоа, ракетите со краток и среден дострел, како што се Фатех-110 и Золфагар, обично се напојуваат со цврсто гориво. Овие системи се претходно наполнети со мешавина од цврсто гориво и оксидатор складирана во телото на ракетата. Тие се подготвени за веднаш лансирање, не бараат полнење гориво на лице место и можат да бидат испалени од мобилни платформи, што ги прави идеални за изненадувачки напади и децентрализирано војување.
Сепак, откако ќе се запалат, ракетите на цврсто гориво не можат да се изгаснат или контролираат во однос на нивната брзина на работа. Лансирањето е неповратно – оперативен компромис што дава мобилност и брзина.
Често се поставува прашањето зошто ракетите треба да имаат оксидатори во нивните куќишта. За разлика од млазните мотори, кои црпат кислород од атмосферата, ракетните мотори мора да работат во средини каде што кислородот е оскуден или воопшто не постои.
Балистичките ракети можат да се искачат десетици, па дури и стотици километри, далеку над нивоата на кои е достапен кислород. За да се обезбеди континуиран погон, ракетите мора да носат сè што им е потребно за да согорат од самиот почеток.
Приоритет на Иран е да ја зачува ракетата
Повторената практика на Иран за ноќни лансирања не е случајна одлука. Таа одразува повеќеслојна воена доктрина која ги зема предвид техничките реалности, стратешките можности и психолошката динамика на војувањето.
Користејќи ракети на цврсто и течно гориво, мобилни платформи за лансирање и природното прикривање на ноќта, Иран изгради систем кој дава приоритет на преживувањето на ракетите, изненадувањето и психолошкото влијание, дури и кога самите ракети не успеваат да ги погодат своите цели. Во тековната битка за одвраќање и одбрана, времето на лансирање е исто толку клучно колку и самата ракета.