Свет
Потрагата по летот „MH370“ продолжува: „Новите податоци за локацијата на авионот се веродостојни“

Малезија се согласи да ја обнови потрагата по остатоците на исчезнатиот авион MH370 на Малезија ерлајнс, повеќе од 10 години откако исчезна во една од најголемите воздухопловни мистерии во историјата, објави денеска министерот за транспорт Ентони Локе, пренесува Ројтерс.
Летот MH370, Боинг 777 со 227 патници и 12 членови на екипажот, исчезна на 8 март 2014 година, на пат од Куала Лумпур кон Пекинг.
„Нашата одговорност, обврска и посветеност се кон семејствата на жртвите“, рече Лок на прес-конференција.
„Се надеваме дека овој пат потрагата ќе биде успешна, дека ќе бидат пронајдени остатоците од авионот и дека семејствата ќе го добијат толку потребното затворање“.
Малезиските истражители првично не ја исклучија можноста авионот намерно да бил пренасочен од својата рута. Остатоци за кои е потврдено или се верува дека се од авионот биле најдени долж брегот на Африка и на островите во Индискиот Океан.
Локе рече дека предлогот за продолжување на потрагата во јужниот дел на Индискиот Океан дошол од истражувачката компанија Ocean Infinity, која последната потрага по авионот ја извршила во 2018 година. Договорот ќе опфаќа период од 18 месеци, а компанијата ќе добие 70 милиони долари доколку се откријат значителни делови од остатоците, додаде тој, објаснувајќи дека потрагата ќе се фокусира на морското дно на нова површина од 15.000 квадратни километри.
На летот имало повеќе од 150 кинески патници, заедно со 50 Малезијци и државјани на Франција, Австралија, Индонезија, Индија, САД, Украина и Канада.
Локе рече дека Малезија ги проценила новите податоци за можната локација на остатоците од повеќе експерти, а Ocean Infinity е уверен во шансите да ги најде.
„Сите податоци се презентирани. Нашиот тим ги разгледа и смета дека се веродостојни“, рече тој.
Малезија го ангажираше Ocean Infinity во 2018 година за да го пребарува јужниот дел на Индискиот Океан, но компанијата не успеа во два обиди.
Претходно, Малезија, Австралија и Кина пребаруваа површина од 120.000 квадратни километри во јужниот дел на Индискиот Океан, врз основа на податоците од автоматската комуникација помеѓу сателитот Инмарсат и авион.
Новиот договор ќе се заснова на принципот „не се најде, нема такса“, што значи дека Малезија нема да мора да плаќа Ocean Infinity освен ако не се најдат и проверат значителни остатоци.
На прашањето за изгледите за пронаоѓање на целиот авион, Лок рече дека би било неправедно да се очекуваат конкретни обврски. „Во овој момент, никој не знае со сигурност. Поминаа повеќе од 10 години“, рече тој.
Последната комуникација со летот MH370 беше приближно 40 минути по полетувањето од Куала Лумпур до Пекинг. Авионот навлегол во виетнамскиот воздушен простор, по што транспондерот бил исклучен.
Воениот радар покажа дека авионот скршнал од курсот и се вратил над северна Малезија, потоа во Андаманското Море пред да сврти кон југ, по што контактот бил целосно изгубен.
Во извештајот за исчезнувањето од 2018 година, кој има 495 страници, се вели дека контролите на Боинг 777 најверојатно биле намерно изманипулирани за да се пренасочи авионот од курсот, но иследниците не можеле да утврдат кој е одговорен и не заклучиле што се случило, велејќи дека тоа зависи од пронаоѓањето на леталото.
Инспекторите исто така рекоа дека нема ништо сомнително за потеклото на пилотот и копилотот, финансиските работи, обуката или менталното здравје.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Колесник: Складиштата со нуклеарно оружје во Полска ќе станат цели за руски ракети

Локациите на нуклеарно оружје во Полска ќе станат легитимна цел на руската армија, изјави членот на Комитетот за одбрана на државната дума, Андреј Колесник. Тој нагласи дека ваквите провокации од страна на Полјаците би можеле да доведат до трета светска војна.
„Или можеби ќе сфатиме дека мора да започнеме превентивен удар врз нуклеарниот потенцијал што е во Полска? Трета светска војна, светот ќе се сруши – нема опции. Значи, ова е пат што води кон ескалација и на крајот до Трета светска војна. Дали им е потребно? Секој претседател сака да ја покаже својата сила и цврстина. Не мислам дека Полска ќе има корист од ова. Значи, за нас, ова е само уште една цел. Или ќе бидат крстосувачки ракети – нема разлика. Некои [руски] ракети ќе бидат пренасочени кон Полска“, забележа Колесник.
Пратеникот нагласи дека досега Русија беше доста попустлива кон непријателските потези на Полска за распоредување конвенционално оружје.
Развојот на нуклеарниот капацитет би бил пресвртница во односите меѓу двете земји, додаде тој.
„Ќе имаме нови цели на полска територија ако Полска одлучи да стане цел. Претходно бевме попустливи по ова прашање: конвенционално оружје, авијација. Полска порано беше пријателска земја. Но, во изминатите 30 години, тие се направија целосно бескорисни ако одлучат да распоредат нуклеарно оружје на нивна територија“, заклучи Колесник.
Претходно, полскиот претседател Карол Навроцки изјави дека земјата треба да добие пристап до заедничка употреба на нуклеарно оружје од страна на сојузниците. Затоа, Варшава треба да се приклучи на програмата на НАТО за нуклеарно одвраќање.
Фото: принтскрин
Свет
(Видео) Два летачки автомобили се судрија во Кина

Два летачки автомобили од кинескиот производител на електрични возила Xpeng Inc. се судрија во воздух за време на тест лет на аеромитинг во Чангчун, повторно отворајќи прашања за безбедноста на технологијата, објави Bloomberg.
Според Xpeng Aeroht, стартап компанија која стана подружница на Xpeng во 2020 година, едно од таканаречените електрични возила за вертикално полетување и слетување (eVTOL) се запалило при слетувањето, додека другото успеало безбедно да слета.
Flying Car collision in China raised safety concerns for eVTOL Industry for the Urban Air Mobility (UAM) networks while confronting real-world risks.
The flying car collision in Changchun shocked a crowd during an airshow rehearsal on September 16, raising questions on… pic.twitter.com/FdXmJeLtVK
— FL360aero (@fl360aero) September 17, 2025
Снимките од инцидентот покажуваат облак од црн чад што се издига од урнатиот eVTOL на рамно тревно поле, со противпожарни возила во близина. Двата летачки автомобили се приближиле еден до друг и воспоставиле контакт за време на тест летот, а властите оттогаш ја расчистиле областа и започнале истрага за причината, соопшти Xpeng Aeroht.
The XPENG X2 is a two-seater flying car developed by XPENG AEROHT. It adopts an enclosed cockpit with a minimalist teardrop-shaped design. To reduce weight, the XPENG X2 has a complete carbon fiber structure.
Credit: XPENG AEROHT #flyingcars #technology #engineering #evtol… pic.twitter.com/mucyJU12kU
— Wevolver (@WevolverApp) February 7, 2025
Според Bloomberg, инцидентот би можел да биде сериозен удар за Xpeng Aeroht, кој се подготвува да започне со испораки на својот модел на носач на авиони – класично електрично возило кое доаѓа со посебен eVTOL модул. Копнениот носач на авиони моментално е достапен за нарачка во Кина, а масовното производство се очекува во 2026 година.
Кина долго време промовира визија за таканаречената економија на ниска надморска височина, што би и користело на индустријата eVTOL и би го поттикнало нивното масовно усвојување. Сепак, остануваат прашањата за безбедноста и сигурноста на летачките возила што треба да превезуваат луѓе на кратки растојанија, а се предвидува дека многу од нив ќе бидат без пилоти, пренесува медиумот.
Xpeng Aeroht изјави дека никој не е повреден, иако на местото на несреќата се видени служби за итни случаи. Во видеата споделени на социјалните медиуми, може да се видат пожарникари како истураат вода врз летачкото возило што гори, додека претставник на компанијата сè уште не одговорил на прашањата за можни повреди.
Несреќата со eVTOL се случи само една недела откако Xpeng ги повлече повеќето од своите електрични возила P7+ поради дефект на контролниот систем.
Свет
ОН: Жените од Газа се принудени да се породуваат на улица поради израелските напади

Обединетите нации соопштија дека жените во Појасот Газа се принудени да се породуваат на улица, додека илјадници се раселени поради израелските воени операции што траат од октомври 2023 година, пренесува Анадолија.
„Израелската офанзива во Газа ги принудува жените да се породуваат на улица, без болници, лекари или чиста вода“, изјави портпаролот на ОН, Стефан Дујарик, на прес-конференција, повикувајќи се на Фондот за население на ОН (УНФПА).
„Ситуацијата се влошува од час во час“
„УНФПА вели дека 23.000 жени се оставени без грижа, а околу 15 бебиња се раѓаат секоја недела без медицинска помош“, додаде тој.
Дујарик повика на итна заштита на цивилите, велејќи дека ситуацијата на терен „се влошува од час во час“. Тој нагласи дека „издавањето наредби за раселување не ги ослободува страните во конфликтот од нивната одговорност да ги заштитат цивилите за време на непријателствата“.
Тој рече дека Израел „уште еднаш им наредил“ на луѓето во градот Газа да ја напуштат областа во следните 48 часа и „да се движат кон југ преку привремениот премин на патот Салах ад Дин, кој поминува низ центарот на Појасот Газа“.
„Илјадници луѓе продолжуваат да бегаат поради активните непријателства. Патиштата, како што можете да замислите, се пренатрупани. Луѓето се гладни, а децата се трауматизирани“, рече тој.
Тој, исто така, нагласи дека Израел продолжува да ги попречува операциите за помош во енклавата, велејќи дека „вчера, две хуманитарни операции за прием на пратки храна од преминот Газа беа откажани или одбиени“.
„Другите мисии беа овозможени, но се соочија со пречки на терен. Преминот Зиким беше затворен петти ден по ред“, рече тој.
Фото: принтскрин