Култура
Шефот на Минхенската филхармонија доби отказ поради неговата блискост со Путин
Градоначалникот на Минхен, Дитер Рајтер, денеска го отпушти директорот на Минхенската филхармонија, Валери Гергиев, поради неговата блискост со рускиот претседател Владимир Путин и неговото одбивање да се огради од рускиот напад врз Украина.
„Гергиев, и покрај тоа што беше побарано да го стори тоа, не се огради од бруталната агресија што Путин ја спроведува против Украина и особено нашиот град партнер Киев“, рече градоначалникот на Минхен, Дитер Рајтер, од германската Социјалдемократска партија.
Рајтер во петокот му постави ултиматум на познатиот руски диригент, кој е на чело на Минхенската филхармонија од 2015 година, до понеделник да се огради од рускиот напад врз Украина, што Гергиев не го направи.
„Очекував Гергиев да го преиспита и да го ревидира својот многу позитивен став кон претседателот Путин. Но, тој не го стори тоа“, рече Рајтер.
Градоначалникот на третиот по големина град во Германија објасни дека јасниот сигнал на Гергиев е неопходен за оркестарот, публиката, јавноста и за градската политика да може воопшто да ја продолжат соработката.
Од кабинетот на градоначалникот објаснија дека настапот на Гергиев е прекинат веднаш и дека повеќе нема да има концерти под негово раководство. И агенцијата на Герги од Минхен го раскина договорот со рускиот диригент.
Гергиев долго време беше цел на критики за отворената поддршка на политиката на Владимир Путин. Во 2014 година Гергиев потпиша петиција за одобрување на анексијата на Крим.
Познатиот руски диригент минатиот викенд не ја режира Виенската филхармонија на концертите во њујоршката „Карнеги хол“ откако беше донесена заедничка одлука на двете институции по почетокот на руската инвазија на Украина. Париската филхармонија вчера објави и дека ги откажала концертите на Валери Гергиев од солидарност со украинскиот народ.
Миланската Скала го повика маестро Гергиев кон крајот на минатата недела јавно да се заложи за мирно решение на конфликтот заканувајќи се дека ќе ја прекине соработката во следните два проекта во март.
Валери Гергиев (68) е генерален директор на престижниот театар „Марински“ во Санкт Петербург и еден од најбараните диригенти во светот.
Тој беше во центарот на многу контроверзии во изминатата деценија во врска со неговото пријателство со Путин, кого го знае од 1992 година, и неговата поддршка за рускиот претседател во врска со анексијата на Крим, како и неговото учество на концерти во бомбардираните Јужна Осетија и Палмира, каде што застана на страната на сириската војска.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

