Забава
Интервју со графитчиите кои се изразија на ѕидовите во новите канцеларии на „Вип“
Графитите како уметничка форма датираат уште од времето на античка Грција и Римската Империја. Иако во денешно време во Македонија графитите сè уште се еден вид вандализам, во некои држави или градови тие се дозволени и претставуваат вистинска уметност, дури и кога се нацртани на јавни површини. Ако навлеземе повеќе во зборот графити ќе дознаеме дека тоа е име за слики или букви, изгребани, исчкртани, насликани или означени на кој било начин, меѓутоа како уметничка форма тие еволуираат и се трансформираат во вистинска уметност.
За жал, во Македонија графитите се сè уште во категорија „загрозени“ и графитчиите се тајни уметници, но, за среќа, постојат луѓе, компании и институции кои ја препознаваат оваа уметност и кои сакаат нивните ѕидови да бидат украсени со истата.
Во разговор со двајца графити-артисти, еден скопјанец и еден кумановец, дознавме како успеваат да ја изразат својата креативност и дали од времето кога почнале да цртаат па до сега работите се сменети на подобро.
• Верувам, од мали сте имале желба да се изразите креативно, но кога се роди вашата љубов токму кон графитите и желбата да цртате на јавни места?
Хром: Мојата љубов кон графитите се роди пред околу 22 години и еве, сè уште трае. Уште од мал имав дарба да се изразам преку слики, а во ’96-тата сосема случајно еден мој пријател ме вовлече во графити-уметноста. Иако првиот графит не беше целосно мој, туку на него работев како поддршка на еден мој другар, тоа дефинитивно беше моментот кога знаев дека тоа е мојата голема љубов.
Трендо: Кога бев петтооделенец почнаа да ме привлекуваат графитите кои беа исцртани по ѕидовите на моето училиште, беа толку примамливи што секогаш кога ќе поминував покрај нив застанував и ги анализирав боите, стилот и начинот на кои се нацртани. На истите ѕидови за краток период се изредија многу нови и интересни графити, па кругот околу училиштето секогаш ми беше интересен.
• Колку години имавте кога го создадовте вашиот прв графит?
Хром: Мислам дека имав 13 или 14 години, не се сеќавам точно, но знам дека приказната почна кога еден мој другар ме замоли да му помогнам со боење на графитот. Сепак, тоа не беше целосно мој графит затоа што тој веќе ја имаше целосната идеја од тоа што ќе биде темата, до боите што подоцна ги користевме. Подоцна и сам почнав да создавам и еве, сè уште го правам тоа.
Трендо: Дарбата за цртање и креативно изразување ја имав уште од мал. Се сеќавам дека скици од графити имав исцртани насекаде, но создавање голем графит е нешто сосема различно, потребна е добра ориентација и планирање на површината. Мојот прв успешен графит го нацртав во 2008 година, се сеќавам дека беше нацртан со три боци спреј и дека надвор беше многу ладно.
• Од каде ја црпите инспирацијата и тематиката за вашите графити?
Хром: Да бидам искрен, за разлика од порано, во денешно време е многу потешко да измислиш нешто свое. Затрупани сме со многу информации и слики, интернетот си го направи своето дури и во графити-културата. Генерално секогаш се трудам да бидам интересен и оригинален како графити-цртач. Најчесто црпам идеи од филмови, видеоигри, цртани филмови, стрипови и работи со кои растев и кои ме правеа среќен.
Трендо: Се согласувам дека интернетот можеби ѝ штети на уметничката слобода, меѓутоа отвора и нови погледи и е добар канал за инспирација. Ако ги земеме како целина, моите графити немаат една иста или конкретна тематика што им е заедничка. Идеите некако ми доаѓаат спонтано, можеби поради секојдневната посветеност кон графитите, но дефинитивно стилот е ист, секој мој графит може да се препознае по формите и прецизните линии што ги користам.
• „Вип“ е компанија во Македонија која во својата нова зграда ги отвори вратите за вас и својата внатрешност ја разубави со графити. Кој беше предизвикот за вас?
Хром: Со оглед на тоа дека цртањето графити во Македонија сè уште не е легално, а и постои одредена категорија луѓе кои истите не ги смета за уметност, многу се израдував кога од „Вип“ ме повикаа на разговор. Навистина е убаво чувството кога знаеш дека на некој му се допаѓа тоа што го правиш секојдневно, а уште поубаво е дека некој ги следи градските графити. Уште од првиот состанок со претставниците од „Вип“ се почувствува таа добра енергија за соработка и креативност, а самото тоа што „Вип“ ни ги отвори вратите и ни ги препушти своите осум ѕида беше предизвик.
Трендо: Цртањето графити е предизвик само по себе, од друга страна цртањето во внатрешна просторија на внатрешен ѕид е поразлично од цртање на ѕид што е под отворено небо. Целиот проект, целата организација и идејата да се црта во „Вип“ беше предизвик и навистина се радувам што работите испаднаа како што беше замислено. Ретки се компаниите кои своите работни простории ги украсуваат со графити, јас искрено се надевам дека и другите компании во Македонија ќе го следат примерот на „Вип“ и ќе ја искористат креативноста на графити-цртачите.
• Графитчиите кај нас се „загрозена“ категорија, какво е чувството кога некој ќе ти даде парче ѕид и ќе го препушти на твојата креативност?
Хром: И по повеќе од 20 години во Скопје сè уште нема легални ѕидови за цртање графити. Последниве неколку години почнаа некакви мали соработки со градските власти, што е за пофалба. Повеќето цртежи со во договор со приватни сопственици или се нелегални. За нас секогаш сликите говорат. Затоа соработката со „Вип“ многу ни се допадна. Од тимот на „Вип“ бевме ослободени од притисоци и бевме препуштени на целосна креативност. Графитите се во склад со просторот, темата што ја зададовме беше телефонија, интернет, компанија, тим, достапност, односно зборови што го опишуваат семејството на „Вип“. Исто така, и боите што преовладуваат се блиски до боите на логото на „Вип“, но се во склад и со самите простории. Сакавме графитите да се блиски до секој што ќе ја посети зградата на „Вип“ на возраст од 7 до 77 години, а сепак секој цртач да го задржи и својот препознатлив стил.
Трендо: За жал, малку луѓе ја знаат вредноста на графитите. Цртањето графит бара многу работа и труд, целиот процес од идеја до имплементација не е толку лесен како што изгледа. Секој уметник е среќен кога неговата работа ќе биде препознаена и вреднувана, особено кога работата се наоѓа во категорија на „загрозени дејности“. Чувството што некој во Македонија ги препознава графитите како уметност, а во исто време ти дава можност да ја изразиш својата креативност е еднакво на радост. Секој ѕид е поубав со графити!
• Како ја остварувате таа интеракција помеѓу формата и содржината? Дали вообичаено размислувате за пораката што сакате да ја пренесете, а потоа барате соодветна слика за тоа?
Хром: Сакам да си поиграм со перцепцијата на минувачите. Морам да признаам дека не секогаш моите дела кријат и некоја голема порака. Последниве неколку години сум заинтересиран за форми и букви, постојаната игра помеѓу нив. Ги упростувам буквите оо наједноставни до необични форми и обратно.
Трендо: Пред да почнам со цртање, прво размислувам за пораката што сакам да ја пренесам, согласно со тоа подоцна ги бирам боите. Кога работам на проекти како во „Вип“, прво сликата ја поврзувам со компанијата и со пораката што сакам да ја пренесем и на крај ги вклопувам во еден креативен цртаж.
• Како е да се биде графитчија во Македонија?
Хром: Да се биде графитчија во Македонија, односно Скопје секогаш имало две страни. Може да биде многу забавно зашто генерално нашата мала супкултура функционира добро. Се знаеме колку сме и кои сме активни. Сепак, не е Скопје град каде е ептен опасно да се биде графити-цртач, градот си има свои многу поголеми проблеми за решавање. Поголемиот проблем за графити-цртачите е финансискиот. Треба повеќе да се поработи на мали пазари и продавнички за продажба на дела од графитчии и улични уметници за да можат цртачите да бидат повеќе мотивирани.
Трендо: Да се биде графити-уметник во Македонија не е многу поразлично од другите држави каде што ваквата уметност не е дозволена. Не ни е отворен патот за да можеме слободно да создаваме, попречени сме во средината во која живееме и твориме. Да бидам искрен, градските власти не се многу се сконцентрирани на нас и на нашите графити што ни остава простор за творење, но јас секако не се откажувам. Цртањето графити и изразување преку ваквата уметност за мене е задоволство, јас сакам да креирам бидејќи преку нив создавам своја димензија и линија на движење.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Забава
Хороскопски знаци кои ќе ве полудат: со нив е како да сте на емотивен ролеркостер
И покрај тоа што ги сакаме, понекогаш изгледа како да се родени да бидат тешки. Хороскопот потсетува дека овие два знака често се на врвот на листата кога станува збор за ситничарење и тврдоглавост.
Девица
Ако има еден збор кој совршено ја опишува Девицата, тоа е „зошто“. „Зошто не го направи тоа подобро?“, „Зошто не размисли за секоја можна последица?“, „Зошто не го следеше планот? итн. Девиците имаат неверојатен талент и можат да ја забележат секоја мала мана и нема да застанат додека не ви укажат на тоа.
Нивната потреба за совршенство може да биде исцрпувачка, особено затоа што не разбираат зошто сите други не ја споделуваат нивната визија. Иако нивните напори честопати се добронамерни, нивната тенденција да се жалат и анализираат може да ги излуди дури и најтрпеливите. Ако сакате да и угодите на Девицата, подгответе се за огромна листа на задачи.
Овен
Ако Девицата троши енергија на перфекционизам, Овенот ја троши на сопственото мислење. Овој огнен знак не го знае зборот „компромис“ и често влегува во ситуации со менталитет на генерал. Без разлика дали се работи за избор на филм, ресторан или глобална политичка ситуација, Овнот е уверен дека најдобро знае. Кавга со Овен? Заборавете.
Овнот не е само досаден поради тврдоглавоста, туку нивната импулсивна природа често ве става во ситуации за кои не сте ни знаеле дека постојат. Со Овен, секогаш сте на емотивен тобоган.
Забава
Стинг: Седум часа сексуален однос вклучува вечера, филм и пет часа молење
Музичарот Стинг е во брак со Труди Стајлер од 1992 година. Во раните 90-ти, тој зборуваше во медиумите за нивните „седумчасовни секс маратони“. Сега откри дека тоа е лага и дека само се шегувал.
„Седум часа вклучува вечера, филм и пет часа молење“, рече тој во интервју за „Тајмс“.
Иако тоа дури сега го призна, неговата сопруга уште во 2011 година рече дека изјавата за седумчасовен секс е „пијано фалење“ и се пошегува дека „тоа го прават цел ден“.
„Стинг го кажа тоа пред 21 година. Неодамна наполни 60 години и претпоставувам дека таа тантричка приказна ќе трае додека не умре. Знаете кој е виновен за тоа? Боб Гелдоф. Тој и Стинг отидоа на интервју со рок новинар што прерасна во ‘пиенка’, а во еден момент, новинарот ги праша колку долго им трае сексот. Гелдоф рекол дека е „маж од три минути“. Бидејќи Стинг практикува јога, веројатно би можел да издржи со часови, па тој рекол: „Дали сте слушнале за тантричкиот секс“, рече Труди.
Во новото интервју Стинг сподели и други детали за бракот. Тој вели дека тантричкиот секс за него е духовен чин.
„Не знам почист и подобар начин да ја изразам љубовта кон друга личност од споделувањето на тој убав настан, кој јас го нарекувам „света тајна“. Не е седум часа, но идејата стои“, рече тој.
Стинг и Труди се запознале во 1982 година, додека музичарот сè уште бил во брак со неговата прва сопруга Френсис Томелти. Отпрвин биле пријатели, но се заљубиле. Откако се разведе од Френсис во 1984 година, тој започна врска со Труди.
Забава
Камерон Дијаз за паузата од актерството: Најдобрите десет години од мојот живот
Филмската ѕвезда на Холивуд, Камерон Дијаз, која се враќа на големото платно овој месец во новиот шпионски трилер со колешката Џејми Фокс наречен Back in Action, изјави дека десетте години што ги поминала во привремено актерско пензионирање досега биле најдобрите десет години во нејзиниот живот.
Не е познато дали ова е нејзино трајно враќање на актерството, но, како што рече во емисијата на Би-Би-Си, ова можеби е само почеток.
На прашањето дали и се допаѓа анонимноста и тоа што се вратила чекор назад, таа одговорила: „О, Боже, да, ми се допадна“, додавајќи дека тоа и овозможило слободно да ја исполни својата улога на мајка и сопруга, но таа е „навистина среќна и благодарна“ што повторно глуми.
Нејзината последна улога, онаа на Ханиган во римејкот на филмот Ени, беше во 2014 година. Но, Дијаз (52) официјално го потврди своето повлекување од актерството во 2018 година.
Зборувајќи за нејзината пауза од снимањето филмови, Дијаз рече дека тоа биле „најдобрите 10 години од нејзиниот живот“. Иако целото ова време ги одбиваше улогите, таа рече дека и денес чувствува дека е привилегија да глуми.
„Би била навистина глупава да го пуштам ова сега, сета добра волја што расте во мене толку долго, страста за правење филмови што ќе ги забавуваат и насмеат луѓето, ако не се вратам во тоа, ако не ја искористам оваа прилика. Благодарна сум“, објасни таа.