Економија
SEAT el-Born: Приклучен кон електричната мобилност
– Светска премиера на новиот концепт на SEAT-el-Born
– el-Born е првото електрично возило на SEAT базирано на платформата MEB
– Овој концепт го нагласува фокусот на SEAT за продолжување на обезбедувањето на одржлива мобилност во постојано менување на светот
– Целиот електричен автомобил ги вклучува најсовремените автономни функционалности и технологии за поврзување за подобрување на возачкото искуство
– Батеријата на возилото може да се полни за само 47 минути, дополнувајќи го својот опсег до 420 км

SEAT el-Born ќе се појави првпат пред светските медиуми на Меѓународниот саем на автомобили во Женева 2019 година. SEAT el-Born е концепт автомобил кој одговара на различните прашања што ги поставува електричната револуција, и станува менувач на играта во процесот.
Светот се менува, а со тоа и мобилноста. Исто како што моторот со внатрешно согорување го смени начинот на кој патувавме во почетокот на 20 век, електрификацијата нè движи кон следната генерација на развој на автомобилите.
Градовите стануваат сè погусто населени, но корисниците сакаат да продолжат да ја користат личната мобилност, така што концептот на SEAT el-Born ги спојува главните аспекти на возачките промени во автомобилската индустрија: електрификација, автономно возење, споделена мобилност и поврзување.

SEAT el-Born е првото 100% електрично возило базирано на платформата Volkswagen Group MEB. Овој концепт е именуван по една од најпознатите иконски соседства во Барселона. Инспирација за дизајнерите и инженерите на SEAT кои создадоа спортски автомобил со најсовремена електрична технологија.
Возилото е дизајнирано и развиено во Барселона, а ќе биде произведено во фабриката Цвикау во Германија; SEAT ќе биде втор бренд кој воведува целосно електрично возило базирано на платформата MEB во групацијата Volkswagen. Автомобилот се очекува да се појави на пазарите до 2020 година.
„Мобилноста се развива, а со тоа и автомобилите што ги возиме. SEAT помеѓу лидерите на оваа промена, а концептот el-Born ги отелотворува технологиите и дизајнерската филозофија што ќе ни помогнат да ги решиме предизвиците со кои се соочуваме“, рече Лука де Мео, претседател на SEAT.
Со голема моќност на батериите, SEAT el-Born поминува до 420 км со едно полнење и забрзува до 100 км/ч за само 7,5 секунди, возилото е толку динамично и практично како што го очекувате од SEAT. Дополнето со способноста да ја надополнувате батеријата за само 47 минути и почнува да ги менува перцепциите за електрификација.
SEAT el-Born не е само ветување за употреблива електрификација, туку и интеграција на други технологии. Возилото вклучува автономна функционалност за поддршка на возачот, како и голем број системи за помош.

Дизајниран за возење
SEAT el-Born е дизајниран за возење. Неговите динамички пропорции се овозможени со својот електричен мотор, притискајќи ги тркалата на четирите агли на возилото и дозволувајќи им поголем животен и енергичен став во споредба со традиционално придвижуваните автомобили.
Тој ја отелотворува иднината на дизајнот на возилото на модерен и интегриран начин, најмногу нагласен на предниот дел на возилото. Аеродинамиката е клучна за максимизирање на опсегот на возилото, за таа цел логото на SEAT на предната страна е рамно, каде што нема потреба да се зема воздух за ладење на моторот, така што нема потреба од решетка. Отвори за ладење се поставени пониски по предниот дел на возилото, обезбедувајќи воздух на батеријата и така насочување на протокот на воздух над предниот дел на возилото.
Како што окото се движи над SEAT el-Born, позицијата на A-столбот забележително се поместува напред, создавајќи повеќе простор во кабината. Ова е олеснето од електричниот мотор кој бара помалку простор.

„El-Born е врвен превод на нашиот емотивен дизајн на SEAT во новиот свет на електрични возила. Нашиот тим за дизајн сериозно го сфати предизвикот да го направиме нашето прво целосно електрично возило привлечно. Верувам дека возењето електрични автомобили мора да биде возбудливо, мора да биде забавно. Мораме да ги натераме клиентите да се заљуби во идејата за електричен автомобил“, рече Алехандро Месонеро-Романос, директор за дизајн на SEAT.
На задниот дел на возилото, двојниот дифузер придонесува за аеродинамичните перформанси на SEAT el-Born исто така, осигурувајќи дека протокот на воздух останува мазен и турбуленцијата е минимизирана. Исто така, ги нагласува динамичните перформанси на возилото.
Внатре, просторот е максимизиран благодарение на електричниот мотор, давајќи можност да понуди сосема ново искуство.
Извајаната кабина дава чувство на леснотија и флексибилност, но исто така и технолошки напредок, со интеграција на дигиталниот кокпит, 10-инчен инфозабавен систем и поврзување на екранот во центарот на контролната табла.
Откако ќе се погледне внатрешноста, моменталниот фокус е на возачот, со сите линии на контролната табла кои упатуваат кон оној кој седи зад управувачот.
Просторот повеќе не е премија во внатрешноста на кабината, при што сите патници уживаат повеќе простор за релаксација во нивните удобни седишта, благодарение на зголемените внатрешни пропорции, но просторот се користи и за максимизирање на практичноста и функционалноста. Исто така има и поголем простор за складирање; способноста да се складира торба меѓу двете предни седишта е едноставен и ефективен пример за овој максимизиран капацитет.

Комплетно напојување
SEAT el-Born е вистински т.н. game changer на пазарот со перформанси што се совпаѓаат со желбата на потрошувачите и со потребата од возење во реалниот свет, за разлика од кое било возило досега.
Со моќност до 150kW (204PS), возилото може да достигне 100 км/ч за само 7,5 секунди – доволно за да ги задоволи барањата на секое сценарио за возење. Но, тоа е само половина од приказната.
Електричните возила не се оценуваат само за нивните перформанси, туку и за нивната способност да патуваат што понатаму со едно полнење на нивните батерии и да го минимизираат времето потребно за полнење откако ќе се потроши складираната енергија. Метрик кој el-Born го задржува.
Со реален опсег до 420 километри, базиран на WLTP циклусот од 62kWh енергија, возилото е подготвено да патува каде и да му треба на клиентот. И со компатибилност на DC полнење до 100kW, батеријата може да се полни од 0% до 80% за само 47 минути.
Возилото, исто така, интегрира напреден систем за управување со топлината за да го максимизира опсегот на возилото во најекстремните услови на животната средина. Топлинската пумпа на возилото може да ја намали потрошувачката на електрична енергија, заштедувајќи до 60 км автономија – корисна во земји каде што температурите може да се намалат и патниците треба да користат клима-контролни системи.
Технологија која испорачува
Со оглед на тоа што нашите патишта стануваат сé повеќе пренатрупани, автомобилите треба да преземат дел од притисокот од патниците. SEAT el-Born го прави токму ова, интегрирање на најновите случувања во автономната функционалност и поврзување за да се ослободи дел од притисокот на модерниот живот.
SEAT el-Born користи автономни системи на второ ниво, давајќи делумна автоматизација на возилото за да може да ги контролира настаните во управувањето, забрзувањето и забавувањето. Додајте го ова меѓу останатите системи за помош при паркирање и SEAT el-Born е концепт автомобил кој ја инкапсулира иднината на возење.
(ПР текст)
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

