Економија
Со дигиталната технологија ќе се оствари нова иднина на глобалната економија (2)
Дигиталната борба против пандемијата и дигиталната трансформација на општеството се темите на кои во статија се осврнува кинескиот амбасадор во земјава, Џанг Ѕуо.
Денеска го објавуваме вториот и последен дел од неговите укажувања за ефектите од дигиталната економија.
Првиот дел кој беше споделен вчера можете да го прочитате ТУКА.
4. Дигиталната борба против пандемијата ја промовира социјалната трансформација, и изгради еколошки ланец на интерконекција
На Меѓународниот самит за меѓународна соработка „ Еден појас и еден пат“, одржан во мај 2017 година, претседателот Ши Џинпинг посочи, „Ќе ја промовираме изградбата на големи податоци, „облак“ клауд компјутерство (cloud computing) и паметни градови, за да ја реализираме идејата за дигитален свилен пат во 21 век“. Дигиталниот свилен пат ќе стана важна платформа за глобалната меѓусебно поврзана екологија. Во продолжувањето на дигиталната борба против пандемијата, изграден е екосистем, вклучувајќи ја основната екологија од хардверот и софтверот, мезо-екологијата од разни интернет апликации и микроекологијата на ниво на платформа-компании.
Дигитализацијата ја промовира трансформацијaта на општеството
На 7 ноември 2018 година, во својата честитка на Петтата светска Интернет-конференција, претседателот Ши Џинпинг потенцираше, „заеднички да го промовираат развојот на глобалната дигитализација и да се изгради дигитален свет со одржлив развој, со цел развојот на Интернетот да биде од голема корист за целиот свет“. Според оваа насока, Кина го зајакнува влегувањето на дигитализацијата во секојдневието, и таа ги покажува своите разновидни и социјализирани карактеристики.
До крајот на март 2020 година, бројот на кинески корисници беше 904 милиони, со 75,08 милиони повеќе од крајот на 2018 година, а стапката на пенетрацијата на Интернет во Кина достигна 64,5%. Како резултат на тоа, изградбата на дигитални градови се забрзува, развиен е интегриран систем на „транспорт, медицинска нега и административни услуги“.
Врз основа на дигитализацијата, Кина пробува да ги разреши проблемите со гужвата во сообраќајот, градското управување и борбата протов епидемии и др. Користејќи големи податоци, „облак“ клауд компјутерство (cloud computing), блок-синџир, блокчејн (blockchain), вештачка интелигенција и други врвни технологии, промовира иновации во методите и идеите во текот на управувањето со градовите.
Нивото на дигиталниот развој во руралните области исто се зголемува. Стапката на пенетрацијата на Интернет е 46,2%, што претставува зголемување од 7,8 проценти во споредба со крајот на 2018 година. Разликата на процентите на Интернет-пенетрација помеѓу урбаните и руралните области е намален за 5,9%. Со помош на дигиталната трансформација, Кина извојува уште поголеми победи во битката против сиромаштијата. До крајот на октомври 2019 година, во 99% од кинеските сиромашни села е поставен широкопојасниот интернет, кој што го достигна водечкото место во покривањето на руралните места во светот. Тој помогна во надминување на сиромаштијата на разни начини, како што се електронска трговија, онлајн образование и др.
На пример, во југозападната провинција на Кина Јунан, е изграден Центар за дигитален Јунан, кој е првиот центар на блок-синџир, блокчејн (blockchain) во земјата. Во центарот се регистрирани 24 компании, како Алибаба, Чу Лиен и Сент Гален и др. Задачата на центарот е да го реализира севкупното покритие на 5G мрежа во целата провинција.
Дигиталната инфраструктура ќе промовира меѓусебно поврзана екологија на сите нешта
На специјалниот состанок на дигиталната економија на Самитот на Г20 во Осака од 2019 година, претседателот Ши Џинпинг предложи дека „зајакнување на изградбата на дигиталната инфраструктура ќе ја промовира меѓусебната поврзаност и интерконекција“. Покрај оваа насока, Кина ќе го промовира брзиот развој на нов тип инфраструктура – меѓусебната интерконекција со сите земји во светот.
Особено впечатливо е што во контекст на нормализација на превенцијата и контролата на епидемијата, Кина привлече десетици трилиони инвестиции за поддршка на изградбата на нови инфраструктурни проекти.
Новата инфраструктура генерално опфаќа три аспекти: информатичка инфраструктура, како што е 5G мрежа, Интернет на нештата, индустриски Интернет и сателитски Интернет, вториот аспект е конвергираната инфраструктура, која ја означува продлабочената употреба на Интернетот, технологиите на вештачката интеграција и податоците да реализираат паметен сообраќајен или енергетичен систем.
5. Дигиталната борба против пандемијата го подобрува глобалното управување и гради синџир за безбедност на Интернет-просторот
На оддржаниот специјален состанок за дигитална економија на Самитот на Г20 во Осака во 2019 година, претседателот Ши Џинпинг посочи, дека „дигиталната економија се развива брзо и го менува длабоко обликот на светската економија и на човечкото општество“, „ на нас ни е потребно да ги подобриме правилата за управување на податоците заедно“. Овој важен став ја укажува насоката за управување на дигитализацијата. За време на превенција на епидемија и обновување на производството и животот, „здравствениот код“ стана популарен во Кина како важна почетна точка за дигитално управување, водејќи ја изградбата на дигиталниот ланец за безбедност на општеството.
Дигитализацијата на општеството е од корист за подобрување на ефикасноста на социјалното управување
На Втората светска Интернет-конференција во 2015 година, Ши Џинпинг истакна, дека „интернет-просторот е простор за активности на целото човештво, иднината и судбината на просторот треба да се контролираат од сите земји во светот“,
Дигитализацијата дава очигледен ефект во битката на Кина против пандемијата. На пример, интелигентна медицинска помош за дијагностицирање, што обезбеди безбедност на медицинските персонали, изградбата на паметни градови ја зајакнува ефикасноста за превенцијата и контролата на епидемијата; паметната логистика ги обезбедува најитните порачки на средствата и материјалите; дигиталното образование ги задоволува потребите на учениците; интелигентното производство дополнително ја подобрува ефикасноста на производството и го поддржува висококвалитетниот економски развој во земјата, а последното е „Интернет+административни услуги“ ја помага дигиталната трансформација на владата и модернизацијата на владиното управување.
До крајот на март 2020 година, бројот на корисниците на административните услуги преку Интернет во Кина достигна 694 милиони, што претставува 76,8% од вкупните интернет-корисници. Благодарение на континуираниот развој на дигиталната администрација, националната интегрирана платформа за сервиси преку Интернет е ставена во пробна фаза и игра важна улога како „дигитална влада“ во борбата против епидемијата. Освен ова, легализација на дигиталната влада исто така се зајакнува, таа станува се повеќе нормализирана, стандардизирана и интензивирана. Постепено, провинциите реализираа унифицирани извори на податоците, а кај мобилните услуги на владата успеаа да ги користаат унифицираните апликации. Како резултат на тоа е реализирана „заедничка национална игра“ во изградбата на дигитална влада.
Создавање на меѓународен систем за дигитално управување
Градењето на заедница во сајбер-просторот е план на Кина за глобално дигитално управување. Претседателот Ши Џинпинг во својата честитка за „Експо 2019“ на меѓународната индустрија со големи податоци истакна, дека „Сите земји треба да ја зајакнат соработката, да ја продлабочуваат размената и заеднички да ги искористат можностите од дигиталниот, мрежниот и интелигентниот развој.“ Мора да се справат истовремено со предизвиците со легалност, безбедност и со начините на владиното управување. Кина се надева дека ќе придонесе со кинеска мудрост во глобалното дигитално управување, да ја зајакнува глобалната размена и соработката, да ги решава заедно со сите земји ризиците и предизвиците со кои се соочува дигиталното управување, и да се залага за почитување на интернет-суверенитетот, со цел да ги реализираат дигиталната интерконекција и заедничкото управување преку билатерална и мултилатерална соработка.
За да може да се справи со пандемијата, Кина искористи серија на врвни технологии, како на пример големи податоци, вештачка интелигенција и други методи на дигиталната технологија, ја реализираше универзалната онлајн соработка на целиот народ, кој придонесе за квалитетната општествена координација, и е од корист за да ја постави граница помеѓу собирање, обработување и дистрибуирање на податоците. Кина ќе ја обезбедува легалноста на дигиталното управување, ќе ги осигурува националната безбедност, личната приватност и деловните тајни. Истовремено, Кина уште поактивно ќе ја промовира и ќе учествува во меѓународната соработка во управувањето со податоците, ќе ја унапредува изградбата на Дигиталниот Пат на свилата, ќе ја зајакнува комуникацијата со СЗО во идните битки против епидемии, а ќе ги споделува и научните истражувачки податоци и информации.
ЛИНК до англиската верзија на текстот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Пуштена во употреба новата микробиолошка лабораторија за квалитет на „Алкалоид“ при официјалната посета на владина делегација на компанијата
ГЛАВНАТА ЦЕЛ НА МИКРОБИОЛОШКАТА ЛАБОРАТОРИЈА ЗА КОНТРОЛА НА КВАЛИТЕТ, НАЈНОВАТА ИНВЕСТИЦИЈА НА „АЛКАЛОИД“ АД ВРЕДНА 3,1 МИЛИОНИ ЕВРА, Е ОБЕЗБЕДУВАЊЕ НАЈВИСОКО НИВО НА КОНТРОЛА НА МИКРОБИОЛОШКИОТ КВАЛИТЕТ НА СУРОВИНИТЕ, ПРИМАРНАТА АМБАЛАЖА, ПОЛУПРОИЗВОДИТЕ И НА ГОТОВИТЕ ПРОИЗВОДИ.
На простор од близу 700 м2 се спроведуваат активности како што се мониторинг на просториите и површините, мониторинг на системите за производство и дистрибуција на прочистена фармацевтска вода, мониторинг на компримираниот воздух, верификација на чистењето на процесната опрема, тестови за стерилност, идентификација на микроорганизми, тестирање на антимикробната ефикасност, потврда за ефикасноста на дезинфициенсите, како и други анализи, во согласност со регулаторните барања.


Оваа најнова инвестиција на „Алкалоид“ беше пуштена во употреба при официјалната посета на владина делегација на компанијата, предводена од Претседателот на Владата проф. д-р Христијан Мицкоски, придружуван од д-р Азир Алиу, Министер за здравство, и од г. Сашо Клековски, Директор на Фондот за здравствено осигурување.
„Со Микробиолошката лабораторија за контрола на квалитет Македонија се позиционира како регионален лидер не само во фармацевтската микробиологија, туку и во целокупната контрола на лекови. Проектот е целосно финансиран и реализиран од ’Алкалоид’ АД, со сопствени ресурси, интерна експертиза и со инвестиција од околу 3,1 милиони евра реализирана во период од речиси две години, што е јасна потврда за визијата, знаењето и за долгорочната посветеност на компанијата на врвниот квалитет“, изјави Живко Мукаетов, Генерален директор и Претседател на Управниот одбор на „Алкалоид“ АД Скопје.

„За мене претставува огромна чест и задоволство што денеска во ’Алкалоид’ видовме работи кои ги гледаме во најсовремените светски фармацевтски индустрии. Горди сме што се македонски. Благодарност до Генералниот директор и до сите вработени кои денеска стручно ни објаснија со што сè се занимава оваа компанија и можам со задоволство да констатирам дека над 3000 вработени ја градат својата иднина во ’Алкалоид’. Извозното портфолио на компанијата, кое е повеќе од две третини од производството, позитивно влијае во насока на економската состојба на државата и зголемувањето на БДП и на индустриското производство, па затоа ние како Влада секогаш ќе поддржуваме успешни македонски приказни бидејќи нема подобра промоција за државата од ваква успешна приказна надвор од границите“, изјави Претседателот на Владата проф. д-р Христијан Мицкоски.

Новата Микробиолошка лабораторија за контрола на квалитет на „Алкалоид“ АД Скопје има капацитет да изведува околу 20.000 различни микробиолошки анализи годишно, a во неа работи 21 високостручно лице. Одделот за контрола на квалитет носи стратешка одговорност за усогласеност со меѓународните регулаторни стандарди во фармацијата, а со него раководи д-р Ѓорѓи Петрушевски, доктор по хемиски науки со значаен научен придонес (33 објавени научни трудови во меѓународни списанија со фактор на влијание и повеќе од 500 цитати) и со експертиза на полето на фармацевтската хемија и фармацевтските системи за квалитет.


Економија
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија (SECO) потпишаа меморандум за соработка и јакнење на институционалните капацитети
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија – СЕKО (SECO) потпишаа Меморандум со кој се воспоставува рамка за соработка во периодот 2025 ‒ 2028 година. Меморандумот го потпишаа гувернерот на Народната банка, Трајко Славески и амбасадорот на Швајцарија во земјава, Кристоф Зомер.
Соработката опфаќа обезбедување техничка помош и размена на знаење заради унапредување на истражувачката активност, модернизација на алатките неопходни за водење монетарна политика, зајакнување на стабилноста на финансискиот сектор, како и за понатамошно јакнење на институционалните капацитети на Народната банка.
„Воспоставената соработка претставува значаен поттик за натамошно зајакнување на капацитетите на Народната банка во повеќе важни области на работењето и потврда на долгогодишното партнерство меѓу нашата земја и Швајцарија“, истакна гувернерот Славески нагласувајќи ја улогата на централната банка во обезбедувањето макроекономска стабилност и поддршката на одржливиот економски развој.
„Швајцарија е посветен партнер за развој на Северна Македонија повеќе од 30 години. Преку овој меморандум за соработка, ја потврдуваме нашата поддршка за економските институции и реформите во земјата, како и за силна, независна и кредибилна централна банка којашто ги применува меѓународните и европските стандарди. Швајцарија го почитува ова партнерство и е посветена на унапредување на макроекономската стабилност и на одржливиот економски развој“, истакна амбасадорот Зомер.
Во рамките на Програмата, активностите се насочени кон унапредување на спроведувањето на монетарната политика, промовирање стабилен и сеопфатен финансиски сектор, зајакнување на отпорноста, одржливоста и ефикасноста во работењето. Поддршката опфаќа анализа и спроведување на монетарната политика, макроекономски податоци и статистика, истражувања, финансиска стабилност и вклученост, развивање нови дигитални решенија за модернизација на платежната инфраструктура преку подобрување на пристапот до платежните услуги, еколошката одржливост, управувањето со ризиците, како и управувањето со човечките ресурси и меѓународната соработка.
Соработката се остварува во рамките на Програмата за билатерална помош и градење капацитети за централните банки (Bilateral Assistance and Capacity Development for Central Banks – BCC), финансирана од СЕКО и спроведена од Женевскиот институт за меѓународни и развојни студии. Програмата има за цел да ги зајакне капацитетите на централните банки во земјите во развој преку унапредување на нивната аналитичка и техничка експертиза за водење ефикасна монетарна политика и одржување стабилен финансиски систем. Со потпишувањето на Меморандумот, Народната банка ќе биде дел од оваа мрежа на институции коишто преку оваа програма инвестираат во знаење и напредок.
Економија
Божиновска пред Енергетската заедница: Македонија ја забрзува интеграцијата во европскиот енергетски пазар
Министерката за енергетика, рударство и минерални суровини, Сања Божиновска, се обрати на состанок на Енергетската заедница, каде што ја презентираше реалната и мерлива динамика на напредокот на Северна Македонија во усогласувањето со европското енергетско и климатско законодавство и во јакнењето на регионалната енергетска интеграција.
Во своето обраќање, министерката истакна дека изминатата година била обележана со предизвици, но и со конкретни институционални резултати, пред сè во делот на законодавните реформи и стратешките инфраструктурни чекори.
Како клучна пресвртница, Божиновска го нагласи усвојувањето на новиот Закон за енергетика, со кој во голема мера е транспониран Пакетот за интеграција на електричната енергија. Според неа, Законот создава јасна правна основа за активна интеграција на националниот електроенергетски и гасен систем во регионалниот и во внатрешниот пазар на Европската Унија и претставува најзначајниот чекор кон идното спојување на македонскиот пазар со европскиот пазар на електрична енергија.
„Со овој закон се редефинираат улогите, обврските и одговорностите на институциите, операторите на преносните системи и пазарните оператори – не само во имплементацијата, туку и во активното учество во креирањето на заедничките правила за регионалните енергетски пазари“, беше истакнато во обраќањето.
Дополнително, министерката информираше дека во 2025 година е усвоен и Законот за изменување и дополнување на Законот за енергетска ефикасност, со кој се отстрануваат регулаторните и нерегулаторните бариери за реализација на проекти за енергетска ефикасност, се зајакнува соработката меѓу сите чинители, се поттикнува користењето обновливи извори на енергија кај крајните корисници и се овозможува поефикасно користење на финансиски механизми и стимулации.
Во делот на стратешкото планирање, Божиновска информираше дека Ревидираниот Национален енергетски и климатски план (НЕКП) за периодот 2025–2030 се наоѓа во финална фаза пред усвојување. Јавната консултација со сите релевантни засегнати страни, вклучително и со Енергетската заедница, е завршена, а усвојувањето се очекува во најкраток можен рок.
Посебно беше истакнат и пристапот на МЕПСО кон Заедничката канцеларија за алокација (JAO) – заедничката европска платформа за аукција на прекугранични преносни капацитети, што, како што кажа Божиновска, претставува стратешки исчекор за националниот електроенергетски систем и практична интеграција во најголемата и најтранспарентна европска платформа од овој тип.
Во таа насока, министерката најави дека МЕПСО има намера да номинира еден преносен инфраструктурен проект во рамки на процесот за избор на Проекти од интерес на Енергетската заедница / Проекти од заемен интерес (PECI/PMI) во циклусот за 2026 година, како дел од заложбите за јакнење на регионалната поврзаност и усогласување со европските плански рамки.
На крајот, Божиновска подвлече дека државата паралелно работи на критични инвестиции во регионалните електроенергетски и гасни интерконекции, со цел зголемување на енергетската безбедност, вклучително и проектот за гасен интерконектор со Грција и продолжување на разговорите со Србија.

