Економија
Нoва Opel Astra Electric: Бестселерот од компактна класа станува целосно електричен

Нoва Opel Astra Electric, Бестселерот од компактна класа станува целосно електричен
• Деби: Последната генерација на Astra за прв пат е достапна и како електрично возило
• Пионир: Astra Sports Tourer Electric прв електричен караван од германски производител
• Врвни перформанси: 270 Nm, опсег до 416 km (WLTP), максимална брзина од 170 km/h
• Широк избор: електричната верзија ја проширува гамата на погонската група
• Наелектризирани перформанси: одлично држење на патот, чиста забава при возење – локално без емисија на штетни гасови.
Opel го отвори следното револуционерно поглавје со новата Astra: денес производителот на автомобили од Риселсхајм ги откри првите слики од новата Opel Astra Electric. Марката „Blitz“ на тој начин ја претставува првата целосно електрична верзија на Astra. Повеќедецениско успешно прикажување на бестселерот од компактната класа и ново крунисан како „Златен возач за 2022 година“. Но, тоа не е сè: во исто време со електричната верзија со пет врати, марката богата со традиција ја претставува и новата Opel Astra Sports Tourer Electric, првиот целосно електричен караван од германскиот производител.
„Astra Electric и Astra Sports Tourer Electric се вистински пионери: со новите електрични верзии на моделот со пет врати и караванот, клиентите ќе имаат придобивки во нивните секојдневни задачи во комбинација со удобноста, а пред сè без емисии и уживање при возењето. Ова е она што го мислиме кога зборуваме за разумно „позеленување“ на мобилноста“, рече извршниот директор на Opel, Florian Huettl. „Во исто време, ние продолжуваме да ја спроведуваме нашата офанзива за електрификација. Новата Opel Astra Electric е важна пресвртница на нашиот пат да станеме целосно електричен бренд во Европа“.
Во иднина, клиентите на Opel Astra ќе можат да избираат од повеќе алтернативи на погони отколку за кој било друг модел на „Blitz“. Покрај високоефикасните мотори со внатрешно согорување, Astra и Astra Sports Tourer се веќе достапни како електрифицирани plug-in хибридни верзии, вклучувајќи го и новиот врвен модел, Astra GSe. А гамата на погонски склопови наскоро ќе биде надополнета со целосно електричната верзија Astra Electric, која ќе биде достапна за нарачка од пролетта 2023 година.
Забавно и безбедно возење: емотивно, секојдневна допадливост, управување локално без емисија на штетни гасови
Новите Opel Astra Electric и Opel Astra Sports Tourer Electric ќе ги наелектризираат клиентите. Како и сите верзии на Astra, тие не само што импресионираат со смелиот и елегантен дизајн, туку и со нивните перформанси. Новата Astra Electric пренесува чиста забава при возење локално без емисија на штетни гасови. Електричниот мотор испорачува 115 kW/156 КС и моќни 270 Nm максимален вртежен момент – и двата модели од првиот допир на педалата за гас, обезбедуваат брзо стартување и убедливо забрзување. И додека многу други електрични автомобили се ограничени на 150 km/h или 160 km/h, новата Astra Electric има максимална брзина од 170 km/h. Во зависност од преференциите за возење, возачите на Astra Electric можат да избираат помеѓу трите режими Eco, Normal и Sport.
Енергијата се складира во литиум-јонска батерија од 54 kWh. 102-те батериски ќелии се сместени во 17 модули и гарантираат дека новата Astra Electric може да покрие до 416 km локално без емисија во согласност со WLTP. Инженерите придаваат големо значење на ефикасното пакување и беа во можност да обезбедат примерен опсег со компактна големина на батеријата. Новата Astra Electric бара само 12,7 kWh електрична енергија на 100 km (14,9 kWh според WLTP), што го прави не само совршено, ефикасно возило за секојдневна употреба, туку и идеален придружник кој заштедува време на подолги патувања – како модел со пет врати или како караван Sports Tourer. Дури и кога електричната Astra треба да се наполни, ова значи само краток „стоп“ на станица на полнење. Astra Electric може да се наполни до 80 проценти од капацитетот на батеријата за околу 30 минути на станица за брзо полнење со директна струја од 100 kW. Дополнително, целосно електричната Astra е стандардно опремена со трифазен вграден полнач од 11 kW за ѕиден полнач дома.
Батериите практично се сместени во долниот дел од каросеријата – така што во внатрешноста не се губи од просторот за патници и багажот. Дури и со исправени задни седишта, Astra Sports Tourer Electric нуди 516 литри простор во багажникот – со склопени седишта, капацитетот се зголемува до 1.553 литри. Друга предност: ниската положба на батеријата, исто така, им дава на Astra Electric и Astra Sports Tourer Electric безбедна и цврста позиција на патот, како што е типично за Opel.
Одвнатре и однадвор: Интензивно искуство со електричната мобилност на Astra Electric
Внатрешноста, исто така, обезбедува особено интензивно искуство при возење: ергономските активни спортски седишта, опционално достапни во Alcantara, им овозможуваат на возачите и патниците на Astra Electric највисоко ниво на удобност во седиштата на Opel. Седиштата, кои се сертифицирани од Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR; Кампања за поздрав грб), обезбедуваат одлична странична стабилност и широк опсег на опции за мануелно и електрично прилагодување. На овој начин, возачот се чувствува уште поцврсто интегриран во возилото и доживува уникатно чувство на управувачот.
Целосно дигиталниот Pure Panel со два големи 10-инчен широк екран, исто така, го носи возачот во модерен свет на cockpit. Последната генерација на интуитивен интерфејс човек-машина ги прикажува сите важни функции како што се статусот на полнење на батеријата или опсегот, додека важните поставки како што е контролата за климата сè уште може лесно да се прилагодат со притискање на копче. А со големиот E-HUD head-up дисплеј и природното препознавање на глас, погледот на возачите може да остане фокусиран на патот и сообраќајната ситуација. Бројни системи за помош, од предупредување за можен преден судир со автоматско итно сопирање до активна помош за задржување лента, детектирање поспаност и предупредување за возила од страна при возење наназад до полуавтоматско менување лента, се вклучени во новиот Intelli-Drive 2.0, меѓу другото, и дополнително ја подобруваат безбедноста – како и водечките во класата, прилагодливи Intelli-Lux LED® Pixel светла со вкупно 168 LED елементи.
Новата Astra Electric пренесува директно, динамично чувство при возење на прв поглед. Смел и елегантен дизајн, целосно електричната Astra доаѓа со лицето на брендот Opel Vizor, вклучувајќи дополнителен спортски дизајн на предниот браник во секое ниво на опременост. Друго што привлекува внимание се стандардните 18-инчни алуминиумски фелни со дијамантски сјај или целосниот црн финиш. И овде, новата Opel Astra Electric е непогрешливо јасна: компактната класа на Opel отвора ново поглавје – емотивно, електрифицирано и, за прв пат, целосно електрично.
ПР
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
За шест месеци наплатени 546,9 милиони денари од концесионерите на рудниците, 126 отсто повеќе од лани во истиот период

Економската моќ на општините каде што работат рудниците расте. Министерството за енергетика, рударство и минерални суровини (МЕРМС) во првата половина на 2025 година наплатило рекордни 546,9 милиони денари од концесионерите – дури 126% повеќе отколку во истиот период лани.
Главниот дел од овие пари завршува во општинските буџети. Според важечката законска рамка, 78% од концесискиот надоместок останува во општината каде што е концесијата, а остатокот од 22% оди во државниот буџет. Така локалните власти добиваат директна финансиска инјекција за патишта, здравство, образование и заштита на животната средина – токму во време кога јавните пари се најпотребни.
Зголемувањето на приливите произлегува од два клучни фактори: повисоките тарифи што ги плаќаат концесионерите и построгата контрола врз наплатата. Во почетокот на 2025 година МЕРМС усвои нов Тарифник, со кој надоместоците за експлоатација се зголемија и до 100%. На пример, концесискиот надомест за обоени метали скокна од 2% на 4% од вредноста на ископаниот минерал, а за мермерот на 5% од приходите.
Новите правила се задржани и во нацрт-законот за рударство, кој е на јавна расправа. Со него се воведуваат построги механизми за наплата, казнени камати, листи на стратешки и критични суровини, како и можност за раскин на концесијата при неплаќање. Се зајакнуваат и обврските за заштита на здравјето и биодиверзитетот. Целта е јасна, Македонија се стреми кон одржливо рударство со транспарентно работење и видлив придонес за економскиот раст, и строги правила за заштита на здравјето на луѓето и животната средина.
Во четири општини најголемиот работодавач се рудниците
Распределбата на парите од концесискиот надоместок веќе ја движи локалната економија – гради улици, реновира училишта, инвестира во јавна инфраструктура и еколошки проекти. Најдобар пример за тоа се три општини во Македонија каде рударството има клучно влијание на економскиот развој.
Општината Македонска Каменица, со помалку од 7.000 жители, директно зависи од рударството. Рудникот САСА е најголем работодавач во регионот со околу 770–790 вработени, што претставува повеќе од половина од активната работна сила во градот. Во 2024 година, приходите од концесиски надоместоци во општината достигнаа речиси 107 милиони денари (околу 1,8 милиони евра). Од нив, 106 милиони денари произлегуваат од надоместокот за експлоатација на минерални суровини, кој тогаш изнесуваше 2%. Со оглед дека од 2025 година овој процент се зголеми на 4%, општината може да очекува значителен раст на приходите и дополнителна финансиска стабилност за финансирање на локалната инфраструктура и јавни услуги.
Двете општини, Крива Паланка и Пробиштип, ги поврзува истиот концесионер – компанијата Булмак, која управува со рудниците Тораница и Злетово. Компанијата во рудниците двата рудника вработува над 800 лица, што ја прави најголем работодавач во регионот.
Со околу 18.000 жители, Крива Паланка е дом на рудникот Тораница, со годишен капацитет од 320.000 тони. Рудникот е еден од најстабилните извори на приходи и работни места во регионот. Во 2024 година, општинската каса инкасирала околу 40 милиони денари по основ на концесиски надоместоци. Од нив, 32 милиони денари (околу 520 илјади евра) се само од експлоатација на минерални суровини. Со зголемувањето на тарифите во 2025 година, се очекува приходите да бидат речиси двојно повисоки.
Традиционално рударски град со околу 13.000 жители, Пробиштип речиси целосно зависи од рударството. Во 2024 година, општината наплатила 23,7 милиони денари (околу 390 илјади евра) од концесиски надоместоци.
Бучим од Радовиш пак, веќе најави дека очекува кон општините Радовиш, Конче и Штип каде работат рудниците Бучим и Боров Дол, да исплати концесиски надоместоци во висина од 181.7 милиони денари или речиси 3 милиони евра.
Финскиот баланс – рударство и туризам заедно
Финското искуство покажува дека рударството и туризмот не мора секогаш да бидат во судир. Во општината Киттила во Лапонија, во Финска, каде што е најголемиот ски-центар Леви, веќе повеќе од една деценија функционира и златниот рудник Сурикусусико. Рудникот обезбедува стотици постојани работни места и стабилна економска база за локалното население, додека туризмот продолжува да биде двигател на сезонските приходи. Општината инвестира во инфраструктура што служи и за туристите и за рударските семејства, а рударската компанија одржува постојан дијалог со локалните жители и дури нуди туристички тури во рудникот. Пример кој покажува дека со строга еколошка регулатива, транспарентна комуникација и активна улога на општините, рударството може да стане партнер, а не закана за туризмот. Пример кој и Македонија може да го земе како модел.
Што ако ги снема рудниците?
Економските показатели и историјата покажуваат дека рударството е една од најстарите и најважни индустрии која обезбедува суровини за градежништво, енергетика, технологија, здравството и за комуникациите. Денес минералите се сметаат и за стратегиско оружје за развој. ЕУ веќе ги вклучи оловото, цинкот и ретките метали во листата на критични суровини. Македонија, со своите ресурси и растечка регулатива за одговорно рударство, има потенцијал да биде стратешки партнер во европската приказна за суровинска безбедност.
Економија
УЈП ја унапредува соработката со даночните обврзници-воведени нови дигитални услуги

Управата за јавни приходи, како што е соопштено, континуирано ја унапредува соработката со даночните обврзници и инвестира во современи услуги што се брзи, сигурни и достапни без физичко присуство.
Во февруари годинава, УЈП ја воведе новата дигитална услуга „е-Уверение за остварен доход“, која им овозможува на граѓаните целосно електронски, бесконтактно и преку сигурна постапка да го добијат овој документ. Од нејзиното воведување досега, за само неколку месеци, се издадени 5.688 уверенија, со што е заштедено значително време како за граѓаните, така и за службениците на УЈП, а работата се одвива според најсовремени дигитални стандарди. Покрај тоа, значително е модернизирана и услугата за издавање на „Уверение за состојба на даноци“. Со автоматизација на внатрешните процеси, во изминатите три месеци сите поднесени барања навремено се обработуваат и уверенијата се издаваат во рок од најмногу пет календарски дена, што претставува значително подобрување во споредба со претходниот период. Тоа значи дека 100% од уверенијата се издадени во законски предвидениот рок, се истакнува во информацијата од УЈП.
Во следната фаза, како што е најавено, оваа услуга ќе биде целосно дигитална и бесконтактна, овозможувајќи уште поедноставен, побрз и поефикасен пристап за граѓаните и компаниите. „Нашата цел е јасна – даночните услуги да бидат со висок стандард, брзи, едноставни и доверливи. Сакаме граѓаните и компаниите да добиваат квалитетна услуга со само неколку клика, без непотребни процедури и без губење време. Долгорочната и стратешка определба за трансформација на УЈП е создавање „нов лик“ и „нов амбиент“ – како за даночните обврзници, така и за даночните службеници и соработниците на даночната администрација. Овие резултати покажуваат дека сме на вистинскиот пат“, изјави директорката на УЈП.
Економија
Секој почеток е полесен кога е како на вода – Back to School без финансиски стрес!

Септември е на прагот со нови возбудливи моменти за децата, но и со нови финансиски предизвици за родителите. Купување книги, ранци, тетратки, прибор за цртање, спортска опрема или нов компјутер – списокот е долг, а трошоците знаат да бидат големи токму во период кога семејниот буџет е најоптоварен.
Како што традиционално се фрла чаша вода за среќа и успешен почеток, така и ние во Mint Credit сакаме да бидеме вашиот добар знак за лесен и безгрижен старт на учебната година. Со Mint Credit добивате aванс до плата – 20.000 МКД со 0% камата и без дополнителни трошоци*.
Колку земаш – толку враќаш!
Со Mint Credit, овој септември училишните подготовки стануваат полесни од кога било. Со понудата аванс до плата добивате финансиска поддршка кога ви е најпотребна, а враќате точно онолку колку што позајмивте.
Она што е најважно е што средствата може да ги искористите каде и да сакате:
· Во книжара за книги, прибор и училишен материјал,
· За нова чанта, патики или спортска опрема,
· За таблет или лаптоп кој ќе им помогне на децата во учењето
· Или за било која друга потреба поврзана со стартот на учебната година. Аплицирањето е брзо и лесно преку Mint App – со само неколку клика го добивате потребниот износ директно на вашата сметка. Нема редици, нема чекање, сè завршувате од удобноста на вашиот дом.
Ние веруваме дека секое дете заслужува да тргне во новата учебна година подготвено, со самодоверба, насмевка и чаша вода по нив за успешен почеток. А вие заслужувате да уживате во тие моменти, наместо да се грижите за финансии.
🎒 Со Mint Credit, овој септември вашето семејство ќе биде подготвено за нови успеси – лесно, сигурно и без финансиски стрес.
💡 За повеќе информации, посетете ја нашата веб-страница, контактирајте нѐ на 15 107, или во некоја од нашите филијали. Ние сме тука за вас!
*Оваа понуда важи за првиот земен кредит од ваков тип.
ПР