Европа
Кризата од „Боинг“ се шири и во Европа
По инцидентот со „боинг 737 МАКС 9“, тој модел на авион е под строг надзор од американските власти. Се поставува прашањето дали овој инцидент има последици за европските авиокомпании и патниците, пишува ДВ.
Поради инцидентот со „боинг 737 МАКС 9“, кој се случи на 6 јануари, американската Федерална управа за воздухопловство (ФАА) воведе забрана за летање на 171 авион од оваа серија во САД. Според податоците на службата за анализа на воздушниот сообраќај „Цириум“, во светот се користат околу 215 авиони од овој тип. Флотата на „Јунајтед ерлајнс“ вклучува 79 од овие авиони, што го прави најголемиот во светот. „Алјаска ерлајнс“ оперира со 65 авиони од овој тип.
Освен „Јунајтед ерлајнс“ и „Алјаска ерлајнс“, и „Копа ерлајнс“ од Панама, меѓу другите, лета со „боинг 737 МАКС 9“. „Аеромексико“, „Флај Дубаи“, казахстанската авиокомпанија SCAT, „Туркиш ерлајнс“, Icelandair и индонезискиот авиопревозник „Лион ер“ користеле и неколку авиони „боинг 737 MAКС 9“.
Европската агенција за воздухопловна безбедност (ЕАСА) ја презеде американската забрана за летови за „боинг 737 МАКС 9“, се вели во соопштението за печатот на ЕАСА. Сепак, Агенцијата продолжува да наведува дека, според нејзините сознанија, ниту еден авиопревозник во земјите членки на EASA не управува со овие авиони во конкретно погодената конфигурација. Членки на EASA се земјите од ЕУ и Исланд, Лихтенштајн, Норвешка и Швајцарија. Британската управа за цивилно воздухопловство АЦВ исто така изјави дека овој тип на авион не е во употреба во Обединетото Кралство.
„Боинг 737 MAКС 9“ се произведува во разни верзии, кои се разликуваат по бројот на седишта. Ако се избере верзијата со повеќе седишта, бројот на потребните излези за итни случаи се зголемува. Овој модел е стандардна верзија на „боинг 737 MAКС 9“. Има и верзии за мал број патници. Еден таков модел користеше „Ајласка ерлајнс“.
Во конфигурацијата во која настанала штетата излезот во средината на кабината бил заменет со држач за седиште, пишува EASA. Овој тип обично го прифаќаат авиокомпаниите што летаат со помал број патници. Тука тој дополнителен излез не е неопходен за исполнување на безбедносните барања за евакуација, се наведува понатаму.
Панелот за итен излез е прикачен на авионот со дванаесет приклучоци. Четири завртки го спречуваат вертикалното движење.
„Вратата се движеше нагоре и се оддалечи од постојката предизвикувајќи пукање на држачот“, рече Клинт Крукшанкс, инженер од НТСБ.
Авиокомпанијата Icelandair во понеделникот објави дека не е засегната од заземјувањето на „боинг 737 MAКС 9“. „Потврдено е дека проблемот е поврзан со опрема што не е дел од конфигурацијата на Icelandair на „боинг 737 MAКС 9“. Новинската агенција „Ројтерс“ цитира портпарол на компанијата. Icelandair има четири авиони од овој тип, но сите имаат излези за итни случаи.
Така е и кога станува збор за верзијата со која лета „Лион ер“. Сепак, авионите на оваа компанија засега остануваат на теренот. Есента 2018 година се урна авион на „Лион ер“, „737-8 макс“, а сите патници и членови на екипажот загинаа.
„Туркиш ерлајнс“ објави дека врши проверка на пет авиони. Додека не заврши техничката истрага и не се преземат мерките што ги бараат властите, „Туркиш ерлајнс“ одлучи да повлече пет авиони „боинг 737 макс 9“ од употрба, објави порталот aeroTELEGRAPH повикувајќи се на портпарол на „Туркиш ерлајнс“.
Во моментот се чини дека идентификуваните недостатоци потенцијално би можеле да претставуваат посериозен проблем. „Алјаска ерлајнс“, како и „Јунајтед ерлајнс“, откри лабави завртки и сврзувачки елементи и на други авиони.
Безбедносните инциденти во последните неколку години станаа сѐ поголем проблем за оваа американска компанија. Минатиот декември „Боинг“ нареди да се проверат поновите „737 макс-џетс“ на лабави зглобови.
Имаше проблеми во минатото поради производствени дефекти кај доставувачот „Спирит аеросистемс“.
Шефот на главниот клиент на „Боинг“, „Рајанер“, Мајкл О’Лири, во интервју за „Фајненшл тајмс“ ја повика американската компанија да ја подобри контролата на квалитетот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Европа
(Видео) Трамп: Искрено, Украина веќе изгуби територија
Американскиот претседател Доналд Трамп синоќа изјави дека договорот за завршување на војната во Украина е „поблиску од кога било“ откако Вашингтон му понуди на Киев безбедносни гаранции по моделот на НАТО. Трамп, исто така, изрази увереност дека Москва ќе прифати таков договор, објави „Ле Монд“.
Трамп откри дека имал „многу долги и многу добри“ разговори со својот украински колега Володимир Зеленски, како и со лидерите на НАТО и европските земји како што се Велика Британија, Франција и Германија.
„Се обидуваме да го разработиме тоа и мислам дека сега сме поблиску“, им рече Трамп на новинарите во Овалната соба. „Имавме бројни разговори со претседателот Путин на Русија и мислам дека сега сме поблиску од кога било досега, па ќе видиме што можеме да направиме“.
REPORTER: An Article 5-like deal seems to be emerging without NATO membership for Ukraine. If such a security guarantee is offered, what incentive is there for Ukraine to give up any sort of territory?
US PRESIDENT TRUMP: Well, they've already lost the territory, you know, to be… pic.twitter.com/99sx8a6f03
— Status-6 (Military & Conflict News) (@Archer83Able) December 15, 2025
На прашањето дали неодамна разговарал директно со Владимир Путин, Трамп одговори остро: „да, разговарав“, без да навлегува во детали.
Сепак, Трамп се чини дека сугерираше дека во замена за безбедносни гаранции, Украина ќе мора да се согласи да отстапи делови од источниот регион Донбас што сè уште се контролирани од Киев – можност што Зеленски претходно силно ја отфрли.
На прашањето каков поттик ќе има Украина за да се откаже од територија, Трамп одговори: „Па, искрено, тие веќе изгубија територија“.
Тој додаде дека Европа, која и покрај противењето на Русија повторно предложи испраќање мултинационални мировни сили, ќе биде „голем дел“ од секоја безбедносна гаранција.
Европа
Крај на краткорочните изнајмувања станови за туристи во Шпанија, Airbnb казнет
Шпанија го казни Airbnb со огромни 65 милиони евра за рекламирање недвижности за краткорочно изнајмување, без соодветни дозволи. Одлуката доаѓа во време кога расте притисокот врз владата да го ограничи туристичкото сместување во услови на продлабочување на кризата со домувањето, објавува „Евроњуз“.
Шпанското Министерство за заштита на потрошувачите соопшти дека казната е конечна и дека на платформата со седиште во САД ѝ е наредено веднаш да ги отстрани сите нелегални огласи. Официјалните лица изјавија дека повеќе од 65.000 огласи на Airbnb ги прекршуваат шпанските закони за заштита на потрошувачите, вклучително и огласување недвижности, без дозволи или со неважечки броеви за лиценца.
Казната е шестпати поголема од профитот што Airbnb го оствари од спорните огласи помеѓу времето кога властите ја предупредија компанијата и времето кога огласите конечно беа отстранети.
Зошто беше казнет Airbnb?
Според шпанските власти, 65.122 огласи на Airbnb ги прекршиле прописите дизајнирани да ги заштитат закупците и потрошувачите. Многу од овие имоти се наоѓале во региони во кои краткорочните изнајмувања се ограничени или бараат експлицитно одобрение.
Министерството нагласи дека од платформите како Airbnb се очекува да проверат дали имотите рекламирани во Шпанија се во согласност со локалните и регионалните прописи за домување. Кога не го прават тоа, велат, тие изнајмувања остануваат на пазарот подолго отколку што треба намалувајќи го бројот на домови достапни за жителите што бараат долгорочен смештај.
Министерот за права на потрошувачите, Пабло Бустиндуј, рече дека има илјадници семејства што живеат на работ поради кризата со домувањето во земјата, а некои компании профитираат од бизнис-модели што ги принудуваат луѓето да ги напуштат своите домови.
Борбата против нелегалните изнајмувања не е ограничена само на Airbnb. Во јуни Шпанија исто така му наложи на Booking.com да отстрани повеќе од 4.000 нелегални огласи.
Барселона ја предводи борбата против масовниот туризам
Барселона стана епицентар на борбата на Шпанија против краткорочните изнајмувања. Градот оваа година објави планови за постепено укинување на сите туристички станови до 2028 година, со што ефикасно ќе им се забрани на платформи како Airbnb да продаваат приватно сместување во станбени згради.
Градските лидери велат дека краткорочните изнајмувања ги испразнија локалните населби, ги истиснаа жителите од пазарот за изнајмување и ги трансформираа цели населби исклучиво за туризам. Локалните заедници се согласуваат, а протестите – од мирни маршеви до напади со водни топови – се сè почести против масовниот туризам и растечките трошоци за живот.
Другите регионални и национални власти во Шпанија следат сличен пат. Повеќе од 53.000 нелегални туристички станови неодамна беа отстранети од официјалните регистри во целата земја, главно во Андалузија, Канарските Острови, Каталонија и Валенсија.
Шпанија пречека рекордни 94 милиони странски туристи во 2024 година и е на добар пат да го надмине овој рекорд оваа година. Иако туризмот останува клучен економски столб, официјалните лица велат дека построгата регулација на краткорочните изнајмувања е клучна за балансирање на растот на бројот на посетители со квалитетот на животот на локалното население.
Европа
Турски борбени авиони соборија дрон надвор од контрола во близина на брегот на Црното Море
Турција собори беспилотно летало „надвор од контрола“ кое се приближувало до нејзиниот воздушен простор над Црното Море, соопшти Министерството за одбрана. Инцидентот се случува по украинските напади врз руските танкери од „флотата во сенка“ покрај турскиот брег и предупредувањата од турските политичари за опасностите од ширење на војната во Украина, објави АП њуз.
Министерството во соопштението наведува дека борбените авиони Ф-16 биле испратени по откривањето на објектот. „За да се избегне каква било потенцијална штета, тој бил соборен во безбедна зона надвор од населените области“, се додава во соопштението. Во соопштението не се дадени дополнителни детали за локацијата или времето на инцидентот.
Украина соопшти дека нејзините поморски беспилотни летала погодиле два танкери на 28 ноември, додека трет брод бил погоден на 2 декември додека се движел кон турското пристаниште Синоп. Турскиот претседател Реџеп Таип Ердоган ги осуди претходните напади како закана за „безбедноста на навигацијата, животите и животната средина, особено во нашата ексклузивна зона“.

