Свет
Сателитски снимки откриваат: Северна Кореја гради воен брод кој би можел да биде двојно поголем од кој било друг вид
Северна Кореја гради воен брод кој би можел да биде двојно поголем од кој било друг вид во морнарицата на лидерот Ким Џонг-ун, покажуваат новите сателитски снимки. Независните компании „Максар Технолоџис“ и „Планет Лабс“ го снимија бродот на 6 април во водите на бродоградилиштето во Нампо, на западниот брег на земјата, околу 60 километри југозападно од Пјонгјанг.
Аналитичарите велат дека снимката покажува дека инсталацијата на оружје и внатрешни системи на бродот, за кој се верува дека е фрегата со водени ракети, сè уште е во тек. Наменет е за носење ракети во вертикални цевки за лансирање и нивна употреба против цели на копно и море.
„Фрегатата е долга приближно 140 метри, што ја прави најголемиот воен брод што Северна Кореја некогаш го произвела“, се вели во анализата на Џозеф Бермудез помладиот и Џенифер Џун од Центарот за стратешки и меѓународни студии (CSIS). За споредба, американските разорувачи од класата „Арли Бурк“ се долги околу 154 метри, а новите фрегати од класата „Констелејшн“ ќе бидат долги околу 151 метар.
За познавачите, постоењето на овој воен брод не е изненадување. Режимот на Ким брзо ја модернизира војската – тие развиваат ново оружје и тестираат интерконтинентални ракети што можат да погодат речиси секој дел од САД. Тие го прават ова и покрај санкциите на Обединетите нации кои сериозно го ограничуваат нивниот пристап до материјалите и технологијата потребни за развој на такво оружје.
Но, сè поблиските врски со Русија од почетокот на војната во Украина би можеле да им помогнат да ги заобиколат тие санкции, велат аналитичарите. Ким Дук-ки, пензиониран адмирал на јужнокорејската морнарица, верува дека Москва би можела да помогне во развојот на ракетни системи за новата фрегата.
Бродот се појави во извештај објавен од државната Корејска централна телевизија кон крајот на минатата година. Видеото го прикажува Ким лично како го разгледува градилиштето. Врз основа на овие снимки, аналитичарите велат дека бродот би можел да има оружје слично на она што го користат модерните морнарици – вклучувајќи вертикални цевки за лансирање од кои можат да се испукаат различни видови ракети.
Бродот би можел да биде опремен со фазен радарски систем – технологија што ги следи целите и заканите значително побрзо и попрецизно од она што Северна Кореја го покажа досега. И покрај сето ова, експертите велат дека не треба да се донесуваат избрзани заклучоци.
„Речиси секој може да изгради труп на брод и да инсталира погонски систем“, вели Карл Шустер, поранешен офицер во американската морнарица кој сега работи како аналитичар на Хаваи. „Но, модерните воени бродови бараат сè – комуникација, електроника, оружје и сензори – да работи совршено заедно. А тоа не е лесно да се постигне“, додава тој.
Во март, претставникот Ким Бјунг-ки, член на јужнокорејскиот парламентарен разузнавачки комитет, за Си-Ен-Ен изјави дека се сомнева оти Пјонгјанг има знаење и инфраструктура за изградба на толку сложен брод.
„Управувањето со таков брод чини многу. Не е доволно само да се изгради, мора да имате и обучен екипаж, а тоа значи дополнителни трошоци за опрема, гориво и одржување. Освен тоа, толку голем брод не оди сам, мора да биде придружуван од целата група. Прашањето е дали Северна Кореја може да го финансира сето тоа“, рече тој.
Ким, пензиониран адмирал, беше претпазлив во врска со потценувањето на бродот, особено на неговата смртоносна моќ. „Доколку навистина ја опремат таа фрегата со хиперсонична балистичка ракета за која велат дека успешно ја тестираат од јануари, тоа би можело целосно да ја промени безбедносната рамнотежа во регионот“, рече тој.
Шустер, кој ги прегледал сателитските снимки за Си-Ен-Ен, проценува дека бродот нема да биде подготвен за своите први морски проби уште една година или повеќе. „Изградбата е одложена бидејќи на бродот сè уште му недостасуваат надградба, сензори и системи за оружје“, рече тој.
Според најновата проценка на Агенцијата за одбранбено разузнавање на САД (ДИА) во извештај од 2021 година, севернокорејската морнарица има околу 400 патролни борбени бродови и 70 подморници. Иако станува збор за голем број, повеќето од нив се стари и мали.
Џозеф Демпси, аналитичар во Меѓународниот институт за стратешки студии, во јануари објави на блогот дека Пјонгјанг има само два големи површински борбени брода. Тој рече дека тие фрегати од класата Наџин, воени бродови од 1.600 тони од почетокот на 1970-тите, се застарени.
ДИА наведува дека во евентуален конфликт со Јужна Кореја или САД, кои имаат далеку помоќни флоти, севернокорејската морнарица би била сведена на крајбрежна одбрана. Сепак, Ким очигледно сака да ја модернизира својата морнарица. Развива ракети лансирани од подморници и подморници што можат да ги носат, според написите.
Во септември, тој лично го посети местото каде што се гради нова поморска база. „Бидејќи наскоро ќе имаме големи површински воени бродови и подморници кои повеќе нема да можат да се закотват во старите пристаништа, изградбата на нова поморска база стана итна потреба“, рече тој во тоа време.
Пратеникот Ју Јонг-вон тврди дека бродот што се гради во Нампо не е единствениот случај – Ким паралелно гради и подморница на нуклеарен погон во пристаништето Синпо, а наводно се развива уште една фрегата или разорувач во Чонгџин.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Свет
Путин воведе нови правила за мобилизација
Државната дума во последното читање усвои закон со кој драстично се менува системот на воена регрутација, воведувајќи целогодишна регрутација наместо претходните два брана – пролет и есен. Измените на законите „За воена регрутација и воена служба“ и „За алтернативна државна служба“ го предвидуваат овој премин, објавува рускиот инфо24.
Според новите правила, регрутирањето на граѓани за задолжителна воена служба ќе се врши од 1 јануари до 31 декември.
И покрај ова, како што пишуваат руските медиуми, испраќањето регрути во единиците ќе задржи сезонски карактер и ќе се одвива двапати годишно: од април до јули и од октомври до декември. Законодавците наведуваат дека целта на овие мерки е рамномерно да се распредели товарот врз воените служби и да се подобри квалитетот на кампањата за регрутирање.
Законот, исто така, предвидува дека регрутот мора да се јави во воената канцеларија во рок од 30 дена од објавувањето на повикот во регистарот. Усвоените измени стапуваат во сила веднаш по нивното официјално објавување.
Оваа промена доаѓа во време кога есенската регрутација оваа година, во која беа регрутирани околу 160 илјади луѓе, е најголема во последните девет години.
Андреј Картаполов, претседател на Комитетот за одбрана на Државната дума, објасни дека причината за ова е недостатокот на регрути собрани за време на пролетниот циклус.
Свет
(Видео) Загинаа сите патници во кенискиот авион што се урна, меѓу нив државјани на Унгарија и Германија
Кениската авиокомпанија „Момбаса Ер сафари“ објави дека единаесет лица, меѓу кои осум унгарски државјани, двајца германски патници и еден кениски член на екипажот, загинале во авионска несреќа што се случила денес.
Компанијата „Момбаса Ер сафари“ е специјализирана за туристички и чартер-летови во Источна Африка, објави „Ројтерс“.
Fatal plane crash Kwale. 12 pax on board. No survivors. Mombasa Air.
Accident Notification, RRV203, 5YCCA, C208 Diani to Kichwa Tembo crashed in Kwale Simba area at 0530Z, POB 12. pic.twitter.com/0tN1HM4Bwr
— ONJOLO KENYA🇰🇪 (@onjolo_kenya) October 28, 2025
Локалните власти и спасувачките екипи моментно работат на пронаоѓање на телото и причината за авионската несреќа, а Управата за цивилно воздухопловство на Кенија објави почеток на истрага за инцидентот. Досега не е објавено точно каде се урнал авионот, ниту под какви околности се случила трагедијата.
Управата за цивилно воздухопловство на Кенија (KCAA) потврди дека авионот со регистрациски број 5Y-CCA на пат од Дијани до Кичва Темба се урна во 5.30 часот по локално време.
Свет
Европскиот суд ја отфрли тужбата на млади активисти против норвешката влада за истражување нафта
Европскиот суд за човекови права денес пресуди во корист на норвешката влада во тужбата за климатски промени поднесена од млади активисти тврдејќи дека политиката на земјата за истражување нафта во Арктикот ја загрозува нивната иднина.
Норвешка е најголемиот производител на нафта и гас во Западна Европа, со дневно производство од четири милиони барели еквивалент на нафта, и вели дека планира да продолжи со екстракција на јаглеводороди во наредните децении, истовремено поддржувајќи ги глобалните напори за намалување на емисиите на јаглероден диоксид.
Тужбата е поднесена во 2022 година од шест млади луѓе во своите дваесетти години, заедно со „Гринпис“ и „Младите пријатели на Земјата“, и е дел од растечкото правно движење во кое тужителите бараат правна заштита за ограничување на емисиите што предизвикуваат климатски промени.
Случајот се однесува на одлуката на Норвешка во 2016 година да додели 10 дозволи за истражување нафта во Арктичкото Баренцово Море за која тужителите тврдат дека ја загрозува животната средина и им го одзема на младите луѓе правото на живот.
„Европскиот суд за човекови права едногласно заклучи дека немало повреда на правата“, се вели во соопштението на судот со седиште во Стразбур.
Тужителите тврдеа дека Норвешка не успеала соодветно да го земе предвид влијанието врз животната средина од дополнителното производство на нафта и дека ги прекршила основните човекови права со тоа што дозволила ново дупчење за време на климатската криза.
Тие побараа пресуда од ЕСП кога три домашни судови, вклучувајќи го и Врховниот суд на Норвешка, ги отфрлија нивните барања за запирање на истражувањето. Но, иако процедурите за донесување одлуки на Норвешка во 2016 година ја одложија процената на влијанието врз климата, немаше индикации дека државата не го почитувала правото на приватен и семеен живот, соопшти ЕСП.
Фото: ЕПА

