Култура
Со големата завршна прослава на главната вечер Таксират го затвори 17. издание
Со одржувањето на главната вечер, во понеделник, во Метрополис Арена во Скопје беше официјално затворено 17. издание на Таксират Фестивал кој помина со одлична забава и во неверојатно позитивна атмосфера.
Завршната прослава на Таксират 17 ја отвори групата Sabaton, а фестивалот го одбележаа и настапите на Laibach, La Pegatina, 2Cellos, С.А.Ф. & Тони Китановски Little Big Band и Modestep.
Со долгоочекуваниот прв настап пред македонската публика, Sabaton ја отвори главната вечер на Таксират и ја загреа веќе многубројната публика со својот моќен и масивен звук, но и атрактивниот изглед на сцената.
Атмосферата веќе беше одлична, а по нивниот настап, Метрополис Арена татнеше во звукот на маестралните и единствени Laibach и нивниот перфектен перформанс кој покрај музиката, беше надополнет и со визуелни детали и видео проекции.
Следни беа шпанците La Pegatina кои ја разиграа публиката со својот енергичен ритам и жесток настап, а таа секако ќе го памети нивниот харизматичен концерт. И тие, членовите на групата воодушевени од атмосферата, по нивниот сет, додека сцената се подготвуваше за следниот изведувач, се симнаа со своите инструменти меѓу публиката и заедно, еуфорично ја продолжија забавата.
Со последните тактови од нивната музика, забавата во арената се движеше кон својот врв, а следниот изведувач кој ја освои бината на Таксират 17 беше светската атракција 2Cellos. За време на нивниот одличен настап и избор на нумери, сѐ се спои во магична синергија на хрватското дуо и публиката составена од илјадниците луѓе со различни возрасти, вкусови, стилови.
Посебно најавеното изненадување или повеќе привилегија на Таксират беше настапот на легендите на македонскиот хип хоп С.А.Ф. со Тони Китановски Little Big Band, чиј настап постојано беше проследен со овации од публиката која прв пат имаше прилика да го чуе култниот албум „Сафизам“ изведен во придружба на бенд. Препознатливата хип хоп жестина на С.А.Ф. и префинетите џез линии на меастро Тони Китановски пробиваа низ звучниците во одличен спој!
Крајот на вечерта беше означен со енергичниот дабстеп на извонредната лондонска група Modestep чиј диџеј состав ја презема сцената во Метрополис Арена за полноќниот дел од забавата – сѐ до раните утрински часови.
Само главната вечер на Таксират успеа да привлече околу 7.000 посетители со кои заедно го прославивме затворањето на 17. едиција на фестивалот. Оваа година Таксират фестивал подготви многу дополнителни активности и настани на кои публиката имаше ретка прилика да се забавува. Атрактивните имиња и дополнителната програма совршено ја надополнуваа музичката понуда која се одвиваше изминативе 10 дена на три различни локации. Во некои од овие денови истовремено се одржуваа и по три различни настани, а секој од публиката на Таксират можеше да го пронајде своето омилено место и настан за забава или уживање.
17. издание на Таксират пречека скоро 60 изведувачи од над 26 земји во Европа, актуелни ѕвезди и оние кои допрва ќе блеснат на музичката сцена, а сите тие во рамки на: меѓународната ПИН музичка конференција, Лузер фест, концертот на Рундек карго трио, настанот за пензионери Ретро матине, стендап шоуто Ѓурологија, настаните Taksirat volunteers day и 20 години те сакам, концертот на 2Cellos и главната вечер на Таксират 17!
Одлична музика, многу забава и прекрасно дружење. Овие 10 дена нам ни се чинеше дека целиот град пулсира како едно, како Таксират. Повеќе од 18.000 посетители ги посетија десетте дена на Таксират фестивал во потрага за добра забава и незаборавни спомени, а судејќи по насмеаните лица и еуфоријата која го освојуваше просторот – секако успеаја во намерата.
Таксират повторно покажа дека може да се направи уште еден чекор напред во квалитетот и квантитетот на фестивалската понуда кај нас. Се покажа дека и публиката живее со фестивалот, чиј интерес оваа година го потврдија и трите целосно распродадени настани со недели пред нивното одржување.
Огромна благодарност до сите посетители, пријатели, партнери на фестивалот и сите кои на било кој начин беа дел од реализацијата на ова издание на најголемиот и единствен од овој профил музички фестивал во Македонија. Зад нас е уште еден од најважните културни и музички настани во Македонија. Заврши 17. Таксират Фестивал./крај/со/бб
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
„Варвари“ на Горки првпат на македонската сцена: премиера во МНТ во режија на Владимир Милчин
Македонскиот народен театар ја најавува премиерата на претставата „Варвари“ – дело на големиот руски писател Максим Горки, во режија на проф. Владимир Милчин.
Премиерата ќе се одржи на 13 ноември, а следната изведба е закажана за 14 ноември 2025 година. Во оваа амбициозна сценска постановка учествува импресивна актерска екипа: Тони Михајловски, Габриела Петрушевска, Никола Ристановски, Звездана Ангеловска, Софиа Насевска-Трифуновска, Владо Јовановски, Григор Јовановски, Ана Стојановска, Оливер Митковски, Тања Кочовска, Александар Микиќ, Верица Недеска, Сашко Коцев, Гораст Цветковски, Јордан Симонов, Сашка Димитровска, Емил Рубен, Александар Ѓорѓиески, Дамјан Цветановски, Ивица Димитријевиќ, Александар Михајловски, Јана Вељановска и Стефан Спасов. Голем дел од актерската екипа се поранешни студенти на режисерот Милчин, што му дава на проектот дополнителна уметничка димензија.
„Во годината кога МНТ одбележува 80 години од постоењето, горд сум што за првпат во историјата на македонскиот театар, делото „Варвари“ ќе оживее токму на оваа сцена. И уште повеќе, благодарен што професорот Владимир Милчин го стави својот режисерки печат токму на оваа претстава. Благодарен сум на актерите, кои под палката на Милчин, безрезервно се дадоа во процесот на подготовките, како и на тимот зад сцената. И сите заедно успеаја да го материјализираат овој театарски подвиг – за првпат да ги погледнеме Варвари на нашата сцена.“, изјави на денешната средба со медиумите, директорот на МНТ, Никола Кимовски.
Делото „Варвари“ за првпат се поставува на театарска сцена во Македонија. Напишана во 1906 година, драмата на Горки се занимава со длабоки социјални и морални конфликти на почетокот на 20 век во Русија, преку судирот меѓу старото и новото, традицијата и модерноста, човечноста и бездушниот технички напредок. Главните ликови — интелектуалци, инженери, работници и обични луѓе — се поставени пред морални дилеми што ги откриваат нивните најдлабоки човечки слабости и противречности. Како автор, Максим Горки останува извонредно современ и во 21 век. Неговите дела, меѓу кои и „Варвари“, се остра критика на лажната цивилизација и моралната корупција што ги носи капитализмот. Преку инженерите Черкун и Циганов, симболи на „железната“ Русија, која ја уништува човечноста на „дрвената“, Горки поставува суштинско прашање — дали напредокот има смисла ако не е заснован на морал и совест. Наспроти нив, студентот Лукин ја олицетворува немоќната интелигенција, која ја согледува неправдата, но не наоѓа сила да ѝ се спротивстави.
„Земајќи предвид дека драмата била забранета да се изведува дури и во Русија, матичната земја на Горки, па затоа нè е ни чудно што за првпат се изведува во Македонија.“, рече професорот и режисер, Милчин. И денес, повеќе од еден век подоцна, Горкиевите „варвари“ нè потсетуваат дека вистинскиот напредок е невозможен без човечност. Креативниот тим на претставата го сочинуваат: сценограф – Беди Ибрахим; костимограф – Марија Пупучевска; преводот на текстот го направија Ема Марковска Милчин и Владимир Милчин; aсистент на режисерот е Шенај Мандак; асистенти на сценографот се Бојана Исијанин и Мартин Манев; асистент на костимографот е Ангела Богеска; изборот на музиката е на Владимир Милчин; извршни продуценти се Виктор Рубен и Симона Угриновска.
По премиерата следи коктел и забава со диџеј Шурбе.
Култура
Двојна изведба на балетскиот спектакл „Госпоѓа Бовари“ на 18 и 21 ноември
Двојната изведба на балетскиот спектакл „Госпоѓа Бовари“ ќе се одржи на 18 и 21 ноември со почеток во 20.00 часот на сцената на Националната опера и балет. Балетот, поставен во два чина и инспириран од безвременскиот роман на Г. Флобер, ја прикажува внатрешната борба на жената меѓу копнежот по страст и слобода и стегите на општествените норми – тема која останува актуелна и денес.
Диригент на изведбите е Едуард Амбарцумјан од Ерменија, додека кореографијата ја потпишува Виктор Ишчук од Украина, кој со прецизен и суптилен современ израз го доловува духот на 19 век и емотивната комплексност на главниот лик. Музичката подлога е составена од дела на Камиј Сен-Санс, Морис Равел, Жил Масне, Феликс Менделсон и Георг Фридрих Хендл, со сценографија и костимографија на Андреј Злобин и Гана Ипатиева (Украина). Светло-дизајнот е на Милчо Александров, концерт-мајстор е Климент Тодороски, пијанист – Андреја Наунов, а менаџер на проектот е Киро Павлов.
Во главната улога на Ема Бовари ќе настапи примабалерината Марија Кичевска Шокаровска, во улогата на Шарл Бовари, Франциско Хименез Руиз и Балаж Лочеи како Рудолф Буланже, заедно со солистите, балетскиот ансамбл и оркестарот на Националната опера и балет.
„Госпоѓа Бовари“ ја претставува сложената психологија на главниот лик преку балет, музика и сценска уметност. Со внимателно избрани музички партитури и динамична кореографија, постановката ја доловува борбата на Ема Бовари меѓу личните желби и општествените ограничувања. Секоја сцена е внимателно дизајнирана да ја истакне емоционалната длабочина, визуелниот сјај и современиот пристап кон класичната приказна, создавајќи незаборавно сценско искуство.
Култура
Почина поетесата д-р Славица Свидерска
Друштвото на писателите на Македонија со длабока тага информира дека денеска, на 12.11.2025 година, почина поетесата Славица Свидерска (1984, Битола). Доктор на филолошки науки, лекторка по македонски јазик на Универзитетот „Св. Кирил и Методиј“ во Скопје, на Факултетот за странски јазици во Тирана.
Зад себе остави богато поетско, есеистичко и научно творештво од областа на теорија на книжевноста. Членка е на Друштвото на писателите на Македонија. Преведувана е на десетина јазици и добитничка е на повеќе поетски награди во земјава и во странство.
Авторка е на поетските книги „Бесконечност“ (2001), „Писма“ (2012), „Политики на љубовта“ (2015), „Тела“ (2016), „Политики на стравот“ (2021), Golgotha Feminarum (2023), „Мистичен си свету“ (2025), научните монографии „Книжевноста и дискурсите на моќта“ (2013), „Книжевноста и политичкото насилство“ (2018), како и книжевно-филозофските есеи „За смислата и за апсурдот“ (2017).
Погребот ќе се одржи утре, 13.11. од 11 до 12 часот на Светонеделските гробишта во Битола.

