Контакт

Култура

Дон Кихот – витезот со тажен лик

Објавено пред

Во неделата навечер, Светскиот ден на театарот Народниот театар Битола го одбележа со одличниот приказ на претставата „Дон Кихот од Ла Манча” во режија на Владо Цветановски

dobivaj vesti na viber

Идејата на Народниот театар од Битола да го освежи својот репертоар со „Дон Кихот од Ла Манча” е повеќе од одлична, особено имајќи го предвид фактот дека режисер на оваа претстава е Владо Цветановски кој со својот театарски јазик им дава една посебна димензија на делото, на просторот, на јазикот, на играта, на сцената, на музиката, со еден збор – на амбиентот во кој се одигрува претставата. Актерите Кирил Ристески и Мими Таневска, гости од Скопје, и Петар Мирчевски, првенецот на Народниот театар од Битола, полека, преку сценски приказ ја раскажуваат приказната на Дон Кихот, на витезот со тажниот лик кој ги бара своите победи, кој тежнее да биде витез и да победува се’, па дури и самиот себе, кој ја бара својата љубов Дулчинеја, кој му пркоси на се’, но и на својата „лудост”, па белото го прави црно, а црното бело, како што вели во една своја реплика Санчо Панса, за својот господар и вечен содружник.Сценската игра, актерската екипираност и сето она што ја прави претставата единствена и гледлива е целосен придонес на кохезентната игра на актерите и режисерската моќност за визија. Бидејќи она што ни го даде Владо Цветановски како режисер на сцената на Народниот театар од Битола, моќноста на неговите визури во креативниот дух, ни овозможија да видиме нешто несекојдневно, кое дури и ретко се појавува на сцените на македонските театри, воопшто. Тоа е така затоа што режисерското кредо на Цветановски покажува дека навистина е надмоќно.Можеби и затоа, чинам, дека со оваа претстава Народниот театар од Битола од себе ја изнедрил длабоката суптилност која заслужува големо внимание и почит, затоа што „Дон Кихот од Ла Манча” не е сувопарна театарска претстава во која ќе се гледаат стереотипите на актерската игра, туку напротив, меѓу другото, и еден вид на сценско-музичка атракција, која сака железното време да го направи златно, како што вели во една од своите реплики Дон Кихот – Кирил Ристески.Имајќи го пред себе моќното дело на Сервантес, Владо Цветановски преку своите авторски решенија пресудно придонесува да се одигрува играта на сцена со една целосна театарска визија која лесно ќе ве плени како публика со својот автентичен разигран карактер, но и со јасни и целосно легитимни основи на моќната театарска режија со моќните актери кои и’ даваат на сцената уште помоќно и помагично дејство.Владо Цветановски, „Дон Кихот” ја дефинира во стилски рамки, така што и до крајна суптилност ни го пренесува шпанскиот темперамент преку Дулчинеја – Мими Таневска. Благодарејќи на неговиот студиозен пристап кој ни најмалиот детаљ не го остава на случајноста, со леснотија, да речеме на медитерански полет ни го доближува чувството до целосниот белег на претставата. Во таа смисла, не смееме да ја заборавиме играта на патувачкиот театар „Дулчинеја”.Кирил Ристески во ликот на Дон Кихот уште еднаш пред битолската публика ја покажа својата брилијантна игра во едно несекојдневно дело, бидејќи, да не бидеме шкрти, ликот на Дон Кихот е тежок и кога само се чита, а не пак да се одигра, затоа што бара брза трансформација. Со еден збор, брзо „читање” на сопствената победа. Педесетгодишникот одеднаш читајќи ги витешките романи од многу читање го поматува умот и одлучува да стане витез и заминува во авантури низ Шпанија. Станува храбар и непоколеблив и си поставува цел од која не се откажува. Иако тој е безумен во своите постапки, сепак, има благородни намери. Иако покажува доза на лудост, треба да се каже дека таа не е патолошка лудост, туку само начин на неговото постоење и дејствување. И затоа режисерот Цветановски не го сведува ликот на Дон Кихот на некаква лакрдија, па ниту му го одзема човечкото достоинство. Тој не е отфрлен од околината, туку издигнат над неа иако на прв поглед не се чини така.Дон Кихот е желбата на човековиот сон и на човековата безумност, на човековите страдања и постојаната борба за првада, вистина и недостижни идеали. Тој можеби напати е луд, но е мудар и видовит, така што напати доаѓа и до чистите спознавања за себе и за сонот што го води. Во битките тој е немилосрден, храбар и ладнокрвен. Што е и незамислива промената во занесот кога и се обраќа на Дулчинеја пред секој двобој кој е достоен само за најголемите љубовници. Дури и испраќа писмо преку Санчо Панса, а за тоа време чека во гората. И мислејќи дека Санчо ја завршил мисијата со писмото, патот ги води во Тобосо, каде Дон Кихот сака да ја посети Дулчинеја. Санчо, кој требаше претходно да им договори средба, се одлучува да се послужи со итрина и за првата селанка која ќе ја сретне по патот му кажува на својот господар дека е Дулчинеја. Дон Кихот кажува дека таа девојка не може да биде Дулчинеја, туку сигурно лошите магепсници ја претвориле во гадурија. Потоа, Дон Кихот и неговиот верен пријател го продолжуваат патот на кој доживуваат разни згоди и незгоди, а меѓу нив е кога Дон Кихот се бори со театарските кукли.Пред смртта, сепак, разумот му се враќа и лажното име Дон Кихот го отфрла па умира како Алонсо.Мими Таневска, битолската публика ќе ја запознае преку ликот на Дулчинеја, љубената жена на Дон Кихот, која не дава да биде освоена од витезот со тажното лице, од “лудакот” кој се’ што го опкружува го поистоветува со непријатели. Дулчинеја се обидува да го разбуди од сонот во кој длабоко навлегол Дон Кихот, но без успех затоа што тој во своите пазуви го чува витешкиот роман.Петар Мирчевски, првенецот на Народниот театар од Битола, битолската публика ќе го види во ликот на Санчо Панса. Тој и’ е познат на битолската публика, по сите одлично одиграни ликови. Санчо Панса е препознатлив лик, на човек кој и денес може да се сретне. Иако за него се мисли дека заради неговата неукос не знае ништо, сепак подоцна се покажува спротивното. Додека Дон Кихот преку авантура се упатува да го бара идеалистичкото, Санчо сето тоа го прави заради своја полза. Наспроти Дон Кихот, тој ги избегува физичките пресметки иако е подготвен да се брани колку што може. Малку е себичен, но тоа е затоа што сиромаштијата го натерала да се однесува така. А дека е умен доказ се и неговите цитирања на некои малограѓански поговорки, со кои сака да го боцне „противникот”, а Дон Кихот пак бара да се откаже од нив. И бидејќи крушката паѓа под крушата, една од репликите на Санчо, тој по малку се вовлекува и во светот на соновите на својот господар. Заемните патишта на Дон Кихот и Санчо Панса ги водат до имотот на војвода кој добро ги знае нивните авантури, па одлучува и малку да се пошегуваат на нивна сметка, (сцената со бричењето на Санчо) дворјанките се вљубуваат, а врв на сето тоа е појавата на маѓепсаната Дулчинеја, која ќе биде ослободена од магијата само ако Санчо сам си удри 3.300 камшици по задникот. Згора на тоа, Санчо го поставуваат и за управител на островот Баратарија кој владее мудро, но неможејќи да го издржи сиот тој притисок, му се враќа на Дон Кихот.Санчо е толку многу приврзан кон својот господар, што ќе го поддржи и на неговата последна лудост иако знае дека неговиот господар е на смрт и повеќе ништо не може да му вети дека ќе му исполни.Што се однесува до патувачкиот театар „Дулчинеја”, односно до прекрасната млада екипа на актери на Народниот театар од Битола, кои го сочуваа во претставата, а станува збор за Мартин Мирчевски, Филип Мирчевски (овие наследници на одличниот актер Петар Мирчевски, само го потврдија фактот дека се талентирани актери и полека го стигнуваат својот татко), Огнен Дранговски, Васко Мавровски, Јулијана Мирчевска, Валентина Грамосли, Елена Моше и Катерина Аневска, може да се каже дека режисерот Цветановски ги постави (подвргна) на една визуелно-техничка и јазична симплификација, за кои со право може да се рече дека  за неколку години ќе мора комплетно да го носат театарот на својот грб и со прекрасните игри да ги продолжат неговите успеси.Исто така, треба да се каже дека сценографијата е на Валентин Светозарев, кој направи посебно впечатлива сценографија со своето успешно сценографско решение, која досега е невидена на некоја театарската сцена, по својата оригиналност, тежина, која го исполнува и најмалиот простор од сцената. Ваква сценографија, рака на срце, може да направи само Светозарев и никој друг, оти тој со секоја сценографија внесува дел од себе, а ни дава голема уметничка визура.Музиката е на Зоран Маџиров, кој првпат работи на театарска музика и тоа доста успешно го прави, затоа што различните комбинации потребни посебно за секоја сцена, поблиску го отсликуваат и периодот на играта. Костимите се на Благој Мицевски, човек кој многу придонесува во театарот како колективна игра.Се’ на се’, слободно може да се каже дека со театарската претстава „Дон Кихот од Ла Манча”, Народниот театар од Битола се враќа на скалилото на успехот, бидејќи, пред се’, оваа е тешка и масивна претстава, која со својот однос прави гледачот полесно да ја прими во себе, имајќи го предвид фактот дека романот „Дон Кихот” е тежок за прочит, а уште потежок за негова драматизација и театарска изведба, бидејќи тој содржи 126 глави, 1.200 страници и 670 ликови.Впрочем „Дон Кихот е книга од која цел живот можат да се прават претстави, затоа што таа во себе ги содржи сите теми на еден човечки живот. А човечкиот живот (веќе со сигурност можеме да тврдиме, потпирајќи се на сопствените искуства) е едно големо талкање низ замаглените предели на неизвесноста. На тој пат, на таа VIA DOLOROSA, се судираат сонот и јавето, мистичното и реалното и од тој судир се изнедруваат Духовните вредности, чиј врвен застапник е Дон Кихот. Тој оди по светот, како месечар, барајќи привиденија, барајќи сон и илузија, во модерниот нов живот каде што се’ е обично, сурово јаве. Дон Кихот го носи поривот на длабоко човечката особина да се трага по изгубениот идеал, по Љубовта, по Среќата, по Правдата, по Добрината, по Убавината, по Слободата како нешто најскапоцено, без кое не вреди да се живее.Највисоката среќа за Дон Кихот е во моралното задоволство и спознавањето.Во смеата на Сервантес се чуствува возвишениот напор на човек кој гордо ги крие солзите и ги претвора во смеа.Дон Кихот е роман – планета, со безброј врати. Зависи низ која ќе влезеш.  Ние, случајно или не, влеговме низ вратите кои ги отворале Достоевски, Борхес, Киш, Унамуно, Кундера…Ако ја следиме линијата на длабоката запрашаност на Дон Кихот пред себеспознанието, како да сме влегле во светот на Бекет, немоќни и поразени пред неодгатливата тајна на животот“, ќе рече кон оваа престава режисерот Владо Цветановски.Значи, ова е дефинитивно претстава која публиката навистина ќе ја сака.



©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура

Љутков: Културното наследство не е минато што го чуваме по инерција, туку иднина што ја градиме со свест

Објавено пред

Министерот за култура и туризам Зоран Љутков, австрискиот амбасадор Мартин Памер, претседателот на Управниот одбор на ЕВН Македонија, Волфганг Мајер, и директорката на Археолошкиот музеј на Македонија, Магдалена Манаскова, го посетија археолошкиот локалитет Тумба Маџари по повод потпишување Договор за долгорочно користење на парцела во сопственост на ЕВН што е во рамките на локалитетот.

dobivaj vesti na viber

Локацијата што денес се отстапува за долгорочно користење, во рамките на археолошкиот локалитет Тумба Маџари, станува дел од живата мрежа на научна работа, теренски истражувања, едукација и развој.

Кога јавниот и приватниот сектор застануваат на иста страна, на страната на заедничките општествени вредности, тогаш и ефектот никогаш не изостанува. Со потпишувањето на денешниот договор, локалитетот Тумба Маџари добива нова перспектива.

Љутков упати благодарност до Волфганг Мајер, претседател на Управниот одбор на ЕВН Македонија, до ЕВН како компанија и до австрискиот амбасадор Мартин Памер за континуираната соработка во областа на културата.

Министерството за култура и туризам стои зад оваа иницијатива, активно поддржувајќи ја соработката меѓу јавниот и приватниот сектор, создавајќи широк круг на поддршка и ангажман. Оваа партнерска врска не само што го зајакнува нашиот културен идентитет туку, исто така, го поттикнува развојот на туризмот и на економијата, притоа создавајќи нови можности за локалните заедници. Потпишувањето на денешниот договор не е само правен акт, ова е чин на зрелост на заедницата што го препознава културното наследство како вредност што има смисла само кога заеднички се чува и се споделува.

Прикажи повеќе...

Култура

Концерт на Дони Мекаслин и националниот џез-оркестар

Објавено пред

На 14 јули 2025 година, со почеток во 21:00 часот, во Македонскиот народен театар, љубителите на џезот ќе имаат можност да присуствуваат на извонреден концерт, заеднички настап на еден од најсмелите и највпечатливи саксофонисти и композитори на современата џез сцена, Дони МекКаслин и Националниот џез оркестар. Диригент на концертот ќе биде маестро Владимир Николов.

dobivaj vesti na viber

Името на Дони МекКаслин (САД) стои зад едно од најзначајните музички изданија на 21 век – Blackstar, последниот албум на Дејвид Боуви, на кој токму МекКаслин беше една од клучните креативни сили што го обликуваа неговиот експериментален звук. Од тој момент, МекКаслин продолжува да ги редефинира границите на џезот, создавајќи музика која живее на пресекот меѓу жанровите – каде електрониката, арт-рокот и импровизацијата се среќаваат со слободата на изразот. За тоа сведочат албумите Blow. (2018) и I Want More (2023) – хибриден звук кој не припаѓа на еден жанр, туку на уметноста како процес на преобразба.

New York Times за еден негов концерт напиша: „Сè започна со синтисајзер што пулсира во слободен ритам, за потоа да премине во тенор-соло што звучеше и како бура и како молитва.“

Билетите за концертот може да се набават online на MKTickets и на продажните места на МКТикетс. На самиот ден на концертот билетите ќе бидат достапни и на билетарницата на Македонскиот народен театар (МНТ).

Прикажи повеќе...

Култура

Изложба посветена на ансамблот „Мањифико“ во Градскиот музеј во Крива Паланка

Објавено пред

Од

Ретроспективната изложба посветена на еден од најзначајните македонски музички состави – ансамблот „Мањифико“, кој во своето 31- годишно постоење остави длабоки траги во македонската и меѓународната музичка сцена, ќе биде отворена на 5 јули (сабота) 2025, со почеток во 20,30 часот, во уметничката галерија на ЛУ Градски музеј Крива Паланка.

dobivaj vesti na viber

Изложбата е екслузивен и траен спомен и чествување на богатиот опус на „Мањифико“ со обемна збирка од над 240 селектирани експонати, фотографии, постери, документи, аудио-визуелни снимки и архивски материјали кои сведочат за извонредната уметничка активност и достигнувањата на овој реномиран состав. Меѓу нив е и монографијата „Ансамблот Мањифико мит-легенда или реалност“, чиј автор е еден од основачите и член на овој состав Пантелеј-Панче Кочовски.

Експонатите вклучуваат 32 големи постери и 15 оригинални плакати од концерти и настапи, над 60 паноа, над 200 селектирани уметнички фотографии, аудио и видео касети, ЦД и ДВД изданија, признанија, студиски снимки, концертни програми, сценографски документи и монографското издание.

Изложбата, со која се одбележуваат 65 години од основањето на славната група, пред се, е посветена на починатите членови на „Мањифико“, сите извонредни музички ументици, на чело со вокалниот солист и ѕвезда на ансамблот, Невенка Кочовска. Во чест на овој екслузивен настан, дел од репертоарот на легендарниот состав ќе отпеат Лидија и Тања Кочовски, наследничките на Панче и Невенка.

„Последно што посакав е да оставам траен спомен на ансамблот преку експонати, сведоштва и фактографија и да ја запознаам македонската јавност со нив“, вели Панче Кочовски автор на изложбата и на монографијата.

Ансамблот „Мањифико“ е основан во далечната 1959 година и во својата 31-годишна уметничка одисеја достигнува интернационална и интерконтинентална афирмација. На својот репертоар има над 320 композиции од Латинска Америка и Шпанија, од кои над 220 на носачи на звук, 80-тина нумери за 30-тина радио станици во поранешна Југославија и Европа, 28 мали музички плочи, 5 ЛП албуми, 4 аудиокасети, 2 ЦД и неколку ДВД изданија. Најголем дел од изданијата се продавани во златен и сребрен тираж.

Во своето над 30-децениско постоење, ансамблот „Мањифико“ има настапувано во над 42 земји ширум светот, вклучувајќи ги: Австрија, Италија, Русија, Турција, Индија, Египет, САД (Индијана, Калифорнија, Илиноис, Мичиген, Невада), Австралија, Азербејџан, Казахстан, Узбекистан, Шведска, Германија, Бугарија, и многу други. Изведени се околу 4300 концерти, со вкупна публика од над 8.700.000 посетители. Ансамблот учествувал и во театарски продукции, снимал музика за телевизија и филм, а во 16 ТВ студија низ Европа и СССР се снимени над 140 телевизиски емисии и блокови, со учество на бројни познати вокални солисти. Има настапувано и за југословенскиот претседател Тито, пред мексиканскиот претседател Лопез Матеоз, како и о победникот на Сан Ремо Тони Далара. Иако главниот репертоар е составен од латиноамериканска музика, на интернационалните настапи „Мањифико“ изведува и македонски и југословенски хитови како музичка идентификација на ансамблот и регионот. Истовремено, како познати филантропи, имаат одржано и преку 600 хуманитарни коцерти, меѓу кои и за земјотресот и поплавата во Скопје.

Покрај Невенка и Панче, дел од „Мањифико“ биле и врвните музичари Крсто Таушанов, Петар Галев, Димитар Томов, Јане Коџабашија, Хозе Свиличиќ, Владимир Нигојевиќ, Миле Барбаровски, Коце Икономов, Миле Лукаров, Димитар Павловски и менаџерот Борис Низамовски.

Прикажи повеќе...

Најново

Регион42 минути

(Фото) Масовна евакуација на туристи поради пожар на Крит

Голем пожар во Грција продолжува да беснее во источниот дел од островот Крит, откако избувна вчера попладне во тешко пристапна...

Европа53 минути

Украински функционер: Европа прави сè што може, но ќе биде тешко без американско оружје

Украина ги повика САД да продолжат со „континуираната“ воена помош, по изненадувачката најава дека некои испораки на оружје за Киев...

Европа2 часа

(Видео) Украинците уништија руско складиште за муниција, се шири снимка од огромна експлозија

Украина очигледно извршила напад врз руско складиште за муниција во градот Карцизк во окупираниот дел од Донецката област на 2...

Свет2 часа

(Видео) Траект потона во близина на Бали: четворица мртви, десетици исчезнати

Четири лица загинаа, 38 се водат како исчезнати, а 23 се спасени откако ферибот со 65 лица потона во близина...

Свет2 часа

Пентагон: Нуклеарната програма на Иран е забавена за две години

Пентагон објави дека американските напади ја уназадија нуклеарната програма на Иран за до две години, откако уништија три целни локации....

Свет2 часа

Во Лос Анџелес, луѓето мора да живеат во токсични куќи по пожарот: „Осигурителните компании нè измамија“

Луис Казарес беше меѓу ретките чиј дом остана недопрен по разорните пожари што ја опустошија населбата Алтадена, североисточно од центарот...

Свет3 часа

ЦИА не оспорува дека Путин се обидел да му помогне на Трамп на изборите во 2016 година

Ревизијата на ЦИА откри недостатоци во подготовката на проценката на американското разузнавање дека рускиот претседател Владимир Путин се обидел да...

Македонија11 часа

Костадинов го замрзнува членството во СДСМ, најави ново политичко делување

Градоначалникот на Струмица, Костадин Костадинов, соопшти дека го замрзнува членството во СДСМ, незадоволен од сегашното раководство и од насоката во...

Македонија11 часа

СДСМ објави 11 нови кандидати за градоначалници

Претседателот на Социјалдемократскот сојуз на Македонија, Венко Филипче, на денешната прес-конференција, ја соопшти одлуката на Извршниот одбор на партијата која...

Македонија15 часа

„Пулс“ ќе се суди во Основниот кривичен суд Скопје, предметот е доставен

Основниот суд во Кочани денеска го достави предметот за пожарот во „Пулс“ во Основниот кривичен суд Скопје, согласно одлуката на...

Македонија17 часа

Арсовска до Тошковски: До сега полицијата не постапуваше по заканите, сега се заканува, што е следно

Градоначалничката на Скопје, Данела Арсовска, вели дека полицискиот службеник Синан Алили ѝ упатил закани на социјалните мрежи. Во објава на...

Македонија18 часа

„Вреди“ бара истрага за намерна манипулација со бројот на Aлбанците на пописот

Од „Вреди“, известуваат дека ќе поднесат кривична пријава до Основното јавно обвинителство – Скопје против поранешното раководство на Државниот завод...

Топ19 часа

Мотоцилистот удрил во пешакот и избегал, МВР со детали за трагичната несреќа на кејот

Мотоцикл „кавасаки“ го прегазил пешакот кој загина вчера на кејот на Вардар, во близина на Паркот на франкофонијата. Според информациите...

Македонија19 часа

50-60 магационирани БТР, „хермелини“ и „пинцгауери“ ќе гаснат пожари летово, им се вградуваат резервоари за вода, рече Мицкоски

Застарените и магационирани возила на министерствата за внатрешни работи и за одбрана се приспособуваат за гаснење пожари на непристапен терен....

Македонија20 часа

СДСМ поднесе 160 амандмани за ребалансот на буџетот

Овој ребаланс е фискално нереален, социјално штетен и без развојна компонента, изјави пратеничката на СДСМ, Сања Лукаревска, на денешната собраниска...

Македонија20 часа

Граѓаните може да пријават недостапна здравствена услуга или злоупотреба на клиниките на веб-страницата на Министерството

Министерството за здравство се отвори за жалби на граѓаните од здравствениот систем. Граѓаните веќе може секоја забелешка, жалба од функционирањето...

Македонија20 часа

(Видео) Лукаревска: Со ребалансот власта крати пари од граѓаните за да се луксузира

Предложениот ребаланс на Буџетот наместо да понуди подобрување на состојбите во економијата е всушност доказ за целосниот неуспех на економската...

Свет22 часа

(Видео) Објавено какво оружје Америка престанува да испраќа во Украина

САД ја прекинаа испораката на клучно оружје за Украина, вклучително и системи за воздушна одбрана кои беа клучни за Киев...

Свет23 часа

Мерц: Русија не води војна само против Украина, туку и против нас

Германскиот канцелар, Фридрих Мерц, синоќа изјави дека Русија не води војна само против Украина, туку и против Германија. Во интервју...

Свет24 часа

Иран: Американските бомби сериозно го оштетија Фордоу

Американското бомбардирање на клучниот ирански нуклеарен објект Фордоу сериозно го оштети местото, изјави иранскиот министер за надворешни работи, Абас Араки,...