Култура
Општествената вредност на културното наследство во Европа

Наследството на Република Македонија е дел од европското и светското културно наследство и претставува вредност со општо цивилизациско значење, рече министерката за култура Елизабета Канческа – Милевска
Наследството на Република Македонија е дел од европското и светското културно наследство и претставува вредност со општо цивилизациско значење, рече министерката за култура Елизабета Канческа – Милевска на денешното обраќање на конференцијата „Општествената вредност на културното наследство во Европа“.
Целта на конференцијата на министрите за култура на земјите-членки на Советот на Европа, која денеска и утре се одржува во Скопје, а која е дел од македонското претседателство со Комитетот на министри на Советот на Европа како што рече министерката Милевска е да се придонесе кон засилување на интегрираниот пристап во третманот на културното наследство меѓу земјите-членки на Советот на Европа.
„Во насока на остварување на нашата голема стратешка цел, интеграцијата на РМ во Европската Унија, во овој клучен момент кога Република Македонија е претседавач со Комитетот на министри на Советот на Европа, ја реализираме и оваа конференција, „ Општествената вредност на културното наследство во Европа“, со која испраќаме суштинска порака за значењето на културното наследство како мост за поврзување на традицијата со денешницата, врска меѓу времето и просторот, меѓу народите и генерациите“, посочи Милевска.
Таа изрази уверување дека ќе даде силен импулс кон продлабочување на пошироката и регионалната соработка меѓу државите кои имаат водечка улога во промоцијата на нови и одржливи методи за зачувување и користење на културното наследство.
И вицепремиерот Васко Наумовски кој се обрати пред претставниците од земјите-членки на Европа рече дека конференцијата е од големо значење имајќи предвид дека вредностите на Европа доаѓаат токму од разновидноста на културното наследство кое секоја држава членка го носи со себе како национално обележје.
„Македонското претседателство има за цел за јакнење на фундаментално принципи и вредности на оваа организација во годината кога се слави 60 – годишнината од донесувањето на европската Конвенција за човекови права, 25- годишнината на европската Конвенција за заштита на архитектонското наследство но и планираното стапување на сила на Рамковната конвенција за вредноста на културното наследство за општеството“, рече Наумовски.
Два важни документа во рамки на конференцијата треба да бидат усвоени попладнево – „Агенда Скопје“ и ФАРО – Рамковна конвенција за општествена вредност на културното наследство во Европа. Република Македонија ќе биде десетта потписничка на Конвенцијата ФАРО, со која ќе се прифатат препораките на Советот на Европа за примена на современ и одржлив третман на културното наследство.
Со усвојувањето „Скопје Агенда“, Македонија ќе стане лидер во регионот во мониторингот и евалуацијата на проектите на СЕ во областа на заштитата на културното наследство во период од три години, почнувајќи од јануари 2011.
Роберт Палмер, Директор за култура и културно и природно наследство, Совет на Европа кој ја промовираше теоретската експликација на иницијативата “Скопје Агенда“ рече дека таа е дизајнирана да ги опфати европските предизвици и да се осврне на нив, при тоа промовирајќи поотворен дијалог меѓу земјите од Европа.
Утре во рамките на конференцијата е предвидено да биде промовиран Советот на министри за култура на црноморскиот регион, по примерот на постојниот Совет на министри за култура на ЈИЕ.
За време на министерската конференција планирано е и да бидат потпишани и билатерални програми за соработка во културата со Бугарија и Словенија.
На конференцијата учествуваат 48 делегати од 23 земји-членки на СЕ, министрите за култура на Бугарија, Хрватска, Србија, Црна Гора и Азербејџан, замениците-министри на Ерменија, Украина, Молдавија и Грузија и државните секретари за култура на Романија и Словенија, како и стручни претставници од меѓународни организации посветени на заштитата на културното наследство, а Грција испрати претставник на експертско ниво. /крај/бд
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”