Култура
Вечерва три настана на Скопско лето
Прво 20.30 ч., во Чифте-амам, ќе може да се проследи изложба на слики од два циклусаод уметникот Димитар Стојчевски, во 21 ч. е концертот на Куд „Кочо Рацин и „Разиграна Македонија – Австралија“, а во Сули-ан е репризата на премиерата „3327 (Деветте книги на Никола Тесла)”
Димитар Стојчевски мина низ неколку творечки и стилски фази. Во дел од нив авторот остварил тематска и стилска кохерентност и препознатливост на сликарскиот израз. Тој е отворен за извесни предизвици од новите уметнички струења (нова фигурација, неоекспресионизам и др.) но останува доследен на својата природа и убедувања.Стојчевски, по осум години работа ја отвори втората самостојна изложба на која го претстави новиот циклус на слики од 1988 година наречен „Пасторален Орфеј”. Неговите платна ќе бидат населени со нови мотиви, како што се црква и рид, потоа митолошки сцени и секако централниот лик на митскиот Орфеј. Светот на пасторални предели и на митолошки претстави добил во сликите на Стојчевски архаична , исконска нота. Станува збор за активирани слики на меморијата, за некои предели од сонот и имагинацијата. Скиката е исткаена од рафинирани колористички (комплементери) и хармонии од создадена линеарната И формална страна на делото. Цртежот – боја ја обележува формата, значењето на симболичната фигурација и апстрактно – асоцијативни содржини на сликата. Смирениот ритам на формите, енергијата вткаена во боената структура откриваат занес и топлина катактеристични за медитеранското поднебје. Таквите својства ќе не упатат на можните влијанија и сродности со некои историски имиња: станува збор за одделни аспекти на сликарството на К.Моне, набистот Рисел, О. Кокошка, М. Шагал, Ж. Дибифе, Уметноста на поп- артот итн.Во 1994 г. настанал циклусот, „Сакралиум” во кои се нагласува присуството на религиските и духовните содржини. Средишен мотив во сликите е манастирот “Св. Јоаким Осоговски” , кој се наоѓа во близина на градото Крива Паланка, родниот крај на уметникот. Стојчевски стремел, со обработката на овој познат манастирски комплекс со неговите карактеристични симболи да пронајде “нов духовен амалгам”, да ги изрази сопствените потраги по „ недофатливиот свет” на сакралните архетипови. Авторот, користејќи ги средствата и формите на сликарскиот модернизам како и на сопствената природа интуитивен карактер остварил спиритуални сликовни претстави. Корените на ова религиско доживување би требало да се побараат, меѓу другото , во раните искуства на уметникот. Во сликите на Стојчевски има видливи траги на сериозна интроспекција и пулсирање на некаков архиичен библиски звук со извесна емпфаза на пораката. Ова сликарство во еден дел, не не остава рамнодушни и на свој начин – уверливо и чисто партиципира во обнновата на современата уметност со религиски содржини, на сето ова би можело да се додаде: каде и да се наоѓа овој сликар некако постојано се наоѓа во себе зензибилно загледан во околината и светот. вели за творештвото на Стојчевски, др. Владимир Величковски. На Платото пред Домот на АРМ, во склоп на истат манифестација Скопско лето 2010 ќе с епретстави и Македонското културно уметничко друштво „Разиграна Македонка” од Квибејн,– Астралија, кое првпат под ова име се формира во 1991 г. со цел да се зачува и претстави убавата македонска култура и фолклор, а воедно и македонскиот идентитет како богато културно наследство во овие простори на дијаспората. 15 години подоцна една нова генерација на млади македонци со макотрпна работа, крајна одушевеност и голема љубов спрема македонскиот фолклор достигнаа кулминација на успеси во ова друштво. Друштвото брои 70 членови поделени во три соодветни групи врз основа на возраст и искуство. Седиштето се наоѓа во малото историско гратче Квибијан кое се наоѓа во непосредна близина на главниот град Канбера. Друштвото работи под покровителство на Македонската православна црковна општина Свети” Пророк Илија” од Квибијан.Во изминатите години “ Разиграните Македонки” градеа искуство и статус со многубројни настапи во повеќе градови низ Австралија како што се Сиднеј, Мелбурн, Волонгонг, Канбера, и се разбира Квибијан. Исто така земаа учество во повеќе манифестации и фестивали, меѓу кои: Национален фолклорен фестивал – Канбера и др. каде со голем успех ги презентираа македонскиот фолклор и култура.Заедно со гостите од Австралија вечерва ќе настапи и ансамблот за народни песни и ора „Кочо Рацин“ Скопје – Македонија е основан во далечната 1946 г. и работи под патронат на градежната оператива на Македонија. Историјата на овој наш реномиран ансамбл е мошна значајна и плодна. Во неговите редови денес членуваат повеќе од 400 активни членови, претежно млади луѓе кои своите афинитети и способности ги пројавуваат во играорната, музичката и пејачката секција. Концертниот репертоар на Ансамблот “ Кочо Рацин “ е атрактивен и содржи околу 20 кореографии: “Седенка”, “Драчевка”, “Тресеница”, “Тешкото”, “Невестинско”, “Сплет на песни и игри од Егејска Македонија”, “Пиринско пролетно цвеќе”, “Игри од Преспа”, “Калајџиско”, “Осоговско -Малешевската фолколорна платенка”, “Тутуноберачите”, “Гроздобер”, и други. Сите кореографии ги карактеризира елеганцијата во изворно обработениот фолклор, лесна динамика, восхитувачки темперамент и мелоритмика. Прекрасни се и живописните носии што ги поседува истиот. Ансамблот “Кочо Рацин” ја “разнесе” убавината на македонските ора и песни ширум светот одржувајќи повеќе од 6000 концерти во многу наши градови и места, а посебно се значајни гостувањата во: Австралија, Англија, Бугарија, Белгија, Германија, Данска, Италија, Иран, Ирак, просторите на поранешна Југославија, Кипар, Канада, Норвешка, Полска, Русија, Романија, Словачка, САД, Турција, Франција, Холандија, Чешка, Швајцарија, Шведска, Јапонија, Португалија, Шпанија. Значајните постигнувања на ансамблот се илустрирани со повеќе од 350 домашни и меѓународни признанија и награди, додека на повеќе светски фолклорни фестивали освојувани се први награди, и ансамблот е прогласуван за најдобар.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
MUSICAL – десетта јубилејна инклузивна танцова претстава
„Dancers United“ оваа година одбележува 10 години од инклузивните танцови претстави каде сите танчари на танцовото студио ја слават различноста преку танц, музика и уметност.
Десеттата јубилејна инклузивна танцова претстава „MUSICAL“ по сценарио и режија на Сара Кочан ќе се одржи на 3 Декември – Светскиот ден на лицата со попреченост во Македонскиот Народен Театар со почеток од 19:00 часот.
Во танцовата претстава „MUSICAL“ ќе учествуваат повеќе од 200 танчари од различна возраст кои со своите танцови перформанси уште еднаш ќе покажат и докажат дека танцот е универзален јазик кој ги обединува сите без оглед на полот, возраста, можностите и способностите.
Инклузивната претстава е поддржана од Комерцијална Банка и е дел од програмата на Министерството за култура и туризам за поддршка на проекти од национален интерес.
Култура
Изложба на Клелија Живковиќ – „Не си одам дома“
Изложбата „Не си одам дома“ на младата уметница Клелија Живковиќ ќе се одржи на 3 декември во националната галерија „Мала станица“, со почеток во 20 часот.
Изложбата, којашто ќе биде отворена до 14 декември, е дел од наградата „ДЕНЕС“, која ја организира „Факултет за работи што не се учат“ (ФРУ). Содржи дела создадени во периодот од 2023 – 2024 година.
– Тишината во темнината е поинаква од тишината на денот. Кога ќе стивне денот, шепотот најјасно се слуша. Изговореното и премолченото женско знаење. Молитвите и баењето долги колку еден здив. Насилството од кое се штитиме една со друга. Насилството што си го нанесуваме една на друга. Ужасот што го обзема односот кој некогаш бил безбеден. Она што не си дозволуваме да го именуваме, а кое клокоти во нашите клетки и не дозволува да биде занемарено. Угнетувањето на нашата планета и на нашите тела се истата приказна. Расткајувањето на светот што умира може да се случи само со љубов и грижа. Оваа изложба е мојот пренос од меѓусветот. Од несветот. Од разсветот. Ја сочинуваат неуредноста на оживувањето, блуењето на насилството, живоста на оплакувањето, еротичноста на распаѓањето. Му ја посветувам на мојот вресок – вели авторката Живковиќ.
Клелија Живковиќ, родена во 1989 година, е трансдисциплинарна уметница од Скопје. Таа е формално образована во неколку дизајн-дисциплини, а нејзината работа е теоретски, материјален и искуствен увид во границите, физичките, психолошките, емотивните и духовните бариери што ги создаваме за да се спознаеме себеси како битија што зафаќаат простор и кои ни овозможуваат површина за контакт со опкружувањето.
Во 2021 година, студиото „Приватен принт“ ја издаде нејзината прва уметничка книга „Prototyping tenderness: a personal log of a dying world”, каде се одржа и нејзината прва самостојна изложба со истото име.
Таа ја доби наградата „Ладислав Баришиќ“ од АИКА Македонија за нејзиното предлог-истражување „Дизајн за оживување“ во 2022 година, а во 2023 година ја доби наградата „ДЕНЕС“ за млади визуелни уметници. Има учествувано на неколку групни изложби во Северна Македонија и меѓународно, вклучувајќи го Биеналето за Западен Балкан во Јанина, „Под земја полесно се дише“ во Скопје, Биеналето на млади уметници и „Настан од една нишка: Глобални наративи во текстил“ во Музејот на современата уметност – Скопје.
Култура
Мултимедијален проект „Мечтаење помеѓу празното и празнината“ на Билјана Петровска и Марина Цветановска
Денеска, со почеток од 18:30 часот, во галеријата на Македонскиот културно-информативен центар во Софија ќе се одржи мултимедијалниот проект „Мечтаење помеѓу празното и празнината“ – солистички концерт на авторска музика на Билјана Петровска (соло пијано) и сценска визуелна инсталација на Марина Цветановска-Мартиновска.
За проектот:
Потребата да се дополнуваат музиката и визуелното во просторот е карактеристика на наведените уметнички во претходните уметнички настапи, од каде и произлегува оваа идеја. При тоа наоѓајќи ја заедничката фреквенција преку современ пристап и обработка на заедничка тема мечтаењето, желбите и потребите на луѓето во секојдневието. Всушност создавајќи ги своите форми за сценската инсталација, Марина ги работи под инспирација на музиката на Билјана Петровска.
Музиката на албумот на Билјана е инспирирана од мелодии и мотиви фолклорни песни, од она за кое се претпоставува сите го имаме запишано во нашиот код. Самиот стил на компонирање, амбиентален и медитативен донесува моменти во кои се чувствува инспирацијата од уметничките композиции и форми на Марина.
Современата релаксирачка и амбиентална музика на Билјана Петровска уште повеќе го оформува невидливото, исполнувајќи го празниот волумен со изведба на пијано звуци во современиот стил. Во целина, композициите создадени во умерено темпо, со мелодиски линии и хармонски подлоги со музикална, концептуална структура и позадина, поседуваат приемчивост и слушливост. Употребата на мелодијата и изедначените ритмизации во хармонската основа во нив, остваруваат наизменично прелевање на тонски бои со изразена суптилност. Нивното преплетување и дијалог во разните гласови и регистри, вообичаениот вовед, наместа вметнатите разработки на тематските мотиви во композициите, доведуваат до создавање на чувствено-контемплативни и медитативни расположенија, ја дополнуваат креацијата на Марина Цветаноска – Мартиновска и создаваат чувство на исполнетост, релаксираност и современо естетско визуелно и музичко оплеменување на просторот и доживување кај реципиентите.
Програма
Самовила (Fairy) оп. А
Сон ( dream ) оп. A
Исчекување (Anticipation) оп. A
Носталија (Nostalgy) оп. Ц
Вечно твоја (Forever yours) оп. A
Сеќавање (Memory) op. 1
Молк (Silence) оп.A
Единаесеттиот час (Тhe eleventh hour) – Никола Стојковски, аранжман за пијано Билјана Петровска
Мечтаење (Daydreaming) оп. A
Жед (Thirst) оп. A