Култура
Четкар: Како македонски уметник добив историска музичка можност во САД

Владимир Василевски- Четкар веќе неколку години својата музичка кариера ја гради во колевката на џез и соул музиката Њујорк.
Владимир Василевски- Четкар веќе неколку години својата музичка кариера ја гради во колевката на џез и соул музиката Њујорк. По завршувањето на неговите студии на реномираниот колеџ „Беркли“ во Бостон, одлучи џез, соул и панк музичката приказна да ја раскажува низ реномирани џез клубови во Њујорк, Бостон, Вашингтон, соработувајќи со музички имиња значајни за неговиот развој како уметник и музичар. Компонирањето, аранжирањето, џез -гитарата и гласот се неговата добитна комбинација во создавањето на музички дела кои публиката ги сака, а музичката критика ги оценува позитивно.
Неговиот втор албум „We will never end“, зад кој стои издавачката куќа „Хармониа продакшн “се продава секаде во светот низ повеќе специјализирани музички продавници како и дигитално (Итјунс, Амазон). Продажбата според информациите на Четкар оди добро во САД и Англија. Песните се наоѓаат на плејлистите на Би-Би-Си, Си-Би-Ес, Лајт FM, „Министри оф саунд“, дел се и од повеќе компилациски изданија во различни земји.
Во текот на годината освен американскиот го освојува и светскиот пазар, но летото секогаш е резервирано за настап пред македонската публика, пред која настапува со задоволство и го промовира она што во меѓувреме го сработел.„Ова лето повторно ќе го имам задоволството да се претставам пред македонската публика и тоа со големи концерти на Охридско лето (7 август во Антички театар), Бит фест (10 август на Широк сокак во Битола), а ќе имам настапи и низ другите македонски градови како Струга и Штип, каде до сега не сум имал можност да настапам. Ќе бидам придружуван од мојот европски квартет составен од Ху Вајт на клавијатури, Џонатан Харви на бас и Бено сатлер на тапани. Оваа година премиерно ќе бидат изведени моите нови музички материјали,“ вели Четкар во интервјуто за „Макфакс“.
Во изминатиов период Владимир Василевски Четкар имаше многу настапи во живо и ретка привилегија да свири во најпознатите џез клубови во светот од кои би ги издвоиле „Блу ноут“ во Њујорк, „Блу алеј“ во Вашингтон, „ Регатабар“ во Бостон, „Будапест џез клуб“ во Будимпешта. „Да се биде музички уметник кој ја негува џез, соул и фанк музиката во Њујорк, светскиот центар на овие музички правци е најголемиот предизвик со кој еден музичар може да се соочи. За многу кратко време откога се преселив во Њујорк ми се случија многу значајни нешта и како македонски музички уметник добив историска можност да почнам да настапувам во некој од најпознатите музички клубови и сцени во САД. Истовремено, музичката критика во САД и светот ми даде фантастична поддршка со што дополнително ме мотивира и отвори многу врати на интернационалната музичка сцена во жанрот на џез, соул и фанк музиката“ додава Четкар
Годинава соработувал со повеќе музичари и продуценти од кои најзвучни се имињата на Димитри фром Париз и Том Мултон. Димитри е меѓу најпопуларните и најреспектирани диџеи- продуценти во светот. Па неговата покана до Четкар да гостува на негов проект, за македонскиот уметник е огромна чест.
„Искуството кое го стекнав со овие мајстори на својот занает е бесценето и секако дека позитивно влијаеше врз моето усовршување,“ додаде Четкар.
Ричи Харт, Џон Томас, Грег Хопкинс и Џеј Кенеди биле негови реномирани професори на „Беркли“, а џез музиката ја засакал слушајќи ги Џорџ Бенсон, Квинси Џонс Хенкок…
„Со Бостон ме поврзуваат прекрасни мемории. Во Бостон ги завршив студиите на музичкиот колеџ „Беркли“ и таму ги направив првите професионални чекори како музичар. Њујорк од друга страна е најконкурентното и најдинамичното место во светот каде си опкружен од светскиот музички крем меѓутоа, и вистинското место каде еден уметник може да се исчеличи, докаже и промовира како себе така и својата земја,“ вели нашиот соговорник.
По настапите во Македонија, ќе настапува на џез музичките фестивали во Ниш и Лондон, а според него, со секое учество на сериозен музички ивент или фестивал се отвораат нови можности и се стекнуваат со нови фанови кои секако се најбитни за долговечноста на еден музички уметник.„Во Лондон ќе дебитирам со два концерти во октомври, а во Ниш ја имам честа да настапам на затворањето на Ниш џез фестивал (15 август) кој моментно е најголемиот интернационален џез фестивал во Југоисточна Европа,“ говори Четкар за неговите настапи во интервјуто за „Макфакс“.
Освен што се подготвува за доаѓање во Македонија, моментно работи на неговата светска турнеја, промоцијата на азискиот пазар и на неговиот нов албум. Првите нумери „Оушн оф лав“, „Лет јурселф гоу“, „Хипнотајзд“ му ја отворија вратата на Четкар за влез на американската и светската џез сцена. Овие музички материјали Четкар ги снимаше во познатите „Легаси рекординг“ и „Катинг рум“ студија од каде што се лансираа повеќе платиниумски албуми на Мараја Кјери, Џенифер Лопез, Алиша Кис. До сега соработувал со „Џестофанк“, „Хауславерс“, „Релатив депт“ и многу други музичари, а на гостувањата во Македонија со Дамир Имери и Оливер Дуев.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”
Култура
Промоција на романот „Арагон“ од Михајло Свидерски

Вечерва, 12 мај, во 19 часот, на Саемот на книгата, во Арена Борис Трајковски, на штандот на издавачката куќа Антолог, ќе се одржи промоцијата на романот од македонскиот писател Михајло Свидерски. Промотор ќе биде младиот македонски писател на крими романи Анде Јанков.
Романот „Арагон“ е структуриран во три поглавја, Овој свет (Олам ха Зе), Светот што ќе дојде (Олам ха Ба), и Дрвото на животот (Ец Хаим).
Во „Арагон“ Свидерски ја обработува темата на животот на Сефардските Евреи кои живеат во Битола, сè додека не се соочат со суровоста на војната. Централната приказна се движи околу Алегра, која е заробена во брак без љубов, и се осмелува да побегне со својот љубовник Јешуа, но нивната забранета љубов завршува со трагичен крај кога нејзиниот сопруг, Рахамим, го убива Јешуа. Во една конзервативна заедница, која дотогаш живеела спокоен живот, покрај присутниот страв и злокобните најави за депортацијата се случува и убиство.
Младиот Елиезер, кој случајно ја избегнува депортацијата, се вљубува во Марија. И двајцата успеваат да се спротистават на забраните на домашните. Приказната се испреплетува со храброста на Несима Ерен, муслиманка која во тие сложени времиња ризикува сè за да ги спаси Алегра и Елиезер од депортацијата. Понекогаш и во најтешките моменти има мигови на среќа. Некои членови на организацијата „Хашомер Хацаир“ кратко пред депортацијата, преку илегални канали, заминуваат за ветената земја, и така ќе се спасат.
Во поговорот на книгата, истакнатата критичарка, книжевна теоретичарка и универзитетски професор, Елизабета Шелева ќе напише: „Арагон на Свидерски е проникнат во духот на парадокасалната (загадочна) метафизика на загубата и на тежината, вградена во чинот на (принудниот) избор, заедно со ироничната лаовност на светот, што му се разоткрива на Елиезер, небаре оксиморонски исход од бегството како негов животен и судбински хазард“.