Култура
Музички спектакл ќе го отвори „Охридско лето“
Уметничките селектори на „Охридско лето“ ја претставија целосната програма на годинашното издание на најзначајниот фестивал во државата.
Уметничките селектори на „Охридско лето“ ја претставија целосната програма на годинашното издание на најзначајниот фестивал во државата.Свеченото отворање на Фестивалот ќе се одржи во традиционалниот термин, на 12 јули – Петровден, со светската премиера на спектаклот „Трилогија Романа“ во продукција на познатата куќа „Ла Фура дел Баус“ од Барцелона, Шпанија, во копродукција со „Палау де лес Артес“ од Валенсија, Шпанија, и „Опера ди Рома“ од Рим, Италија. Во проектот учествува и Македонската филхармонија со состав од 96 музичари под диригентската палка на маестро Андреас С. Вајзер. Музичкиот спектакл на отворањето на фестивалот ќе се одржи во Античкиот театар во Охрид.„За разлика од минатогодишното јубилејно издание на „Охридско лето“, кое имаше ретроспективен карактер, годинава голем акцент даваме на претставувањето на нови светски музички имиња кои досега не биле присутни на фестивалот во Охрид“, нагласи Гордана Јосифова-Неделковска, селектор на музичката програма на „Охридско лето“.Меѓу најзначајните концерти на фестивалот ќе бидат настапот на светски познатиот виолинист Најџел Кенеди, атрактивниот ансамбл од Русија во кој членуваат осум тенори, најавени како „Тенори на 21-иот век“, во оф-програмата ќе се одржат концертите на Влатко Стефановски и Стефан Миленковиќ, како и првиот настап на Дуке Бојаџиев по неговиот концерт во „Карнеги хол“ во Њујорк.Црквата „Света Софија“ е срцето на музичката програма на Фестивалот и во нејзиниот амбиент ќе настапат познатите пијанисти од помладата генерација Александар Гриндин и Алексеј Володин, како и миленикот на фестивалската публика во Охрид – Борис Березовски.Во програмата се и вечерите посветени на национални претставувања на музичари од Полска, која од 1 јули го презеде претседавањето со Советот на Европската Унија, како и музичари од САД, Германија и Франција, кои доаѓаат со поддршка на нивните амбасади во Република Македонија.Од македонските музичари на „Охридско лето“ ќе настапат Ѓорѓи Димчевски, младата пијанистка Јана Павловска, која живее во САД, Марија Ѓошевска, Владимир Костов, Александар Котевски, студенти и дипломци на ФМУ и други.Во театарската програма на Фестивалот посебно место заземаат значајни имиња на автори на драмски текстови, режисери, театарски ансамбли и значајни артисти на светската сцена.„Драмската програма ќе има многу силни и моќни автори кои во историјата на светската драматургија оставиле печат со своето пишување, како Шекспир, Бомарше, Луиз Керол, Хајнер Милер, Еврипид“, потенцираше Ѓорѓи Јолевски, селектор на драмската програма на „Охридско лето“ на денешната прес-конференција во Скопски саем.На фестивалот ќе гостуваат и режисерски имиња кои се со светски ранг и кои со својата работа оставаат печат на денешнината. Станува збор за Леван Цуладзе, Нада Кокотовиќ, Александар Морфов, Владлен Александров, Андреа Бенаглио, Маргарита Младенова и Дамир Златар-Фрај.Со особен акцент најавено е доаѓањето на иконата на театарот на движење, Јозеф Наѓ, кој со години живее во Париз. Неговата претстава „Без наслов“ ќе биде ексклузивен настан на годинашното „Охридско лето“, ќе биде прикажана на 9 и 10 август, а ќе можат да ја следат само по 50 гледачи.Во драмската програма се најавени и три премиери. Станува збор за „Свадбата на Фигаро“ од Бомарше, во режија на Леван Цуладзе, а во продукција на Македонскиот народен театар.Значаен театарски момент на фестивалот ќе биде првата премиера на новооснованиот Охридски народен театар, кој ќе ја изведе претставата „Кабаре мистериозо“, по текст на Дарио Фо, а во режија на Деан Дамјановски.Ако отворањето на годинашното „Охридско лето“ е во знакот на шпанскиот музички спектакл, тогаш за затворањето, на 20 август, предвидено е да се изведе третата фестивалска премиера. Станува збор за „Медеја“ по текстови на Еврипид и Хајнер Милер, а во режија и кореографија на Нада Кокотовиќ. Претставата е во реализација на Битолскиот народен театар.Значајно е гостувањето и на театрите „Вера Комесаржевска“ од Санкт Петерсбург, Русија, „Сфумато“ од Бугарија, Истарското народно казалиште од Пула, Хрватска, и истражувачкиот театар „Ателјекончон“ од Бергамо, Италија.Фестивалот „Охридско лето“ се одржува со покровителство на Претседателот на Република Македонија, Ѓорѓе Иванов, и со поддршка на Министерството за култура. Генерален спонзор на годинашното издание е Телеком-Македонија.На денешната прес-конференција присуствуваа и в.д. директорот на „Охридско лето“, Илија Мојсоски, и Ирена Мишева од Телеком./крај/макфакс/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Музичкиот ансамбл во Република Северна Македонија – Тетово добива простории за работа на трајно користење
Владата на Република Северна Македонија донесе Одлука со којашто на Националната установа Музички ансамбл во Република Северна Македонија – Тетово, му се даваат на трајно користење, без надомест, простории кои се наоѓаат на улица „Тетово” б.б, Тетово, сопственост на Република Северна Македонија.
Задолжение да се реши просторното сместување на Н.У. Галерија Гостивар, формирана со одлука на Владата
Во врска со сместувањето на Н.У. Галерија Гостивар, формирана со одлука на Владата на Република Северна Македонија, по насока на претседателот на Владата, задолжено е Министерството за култура да ја разгледа постојната документација, испратена од Н.У. Галерија Гостивар до Владата и да излезе со предлог решение во врска со нејзиното трајно сместување.
Култура
Заокружена серијата мурали што го отворија 19. издание на АКТО-фестивалот за современи уметности
Серијата мурали во државата – акцијата со која и официјално се отвори најновото 19-то издание на АКТО-фестивалот за современи уметности, во организација на здружението Факултет на работи што не се учат – ФРУ од Скопје, е заокружена со последните два мурала во Кичево и Скопје.
Во центарот на кичевската чаршија, на Националната установа Центар за култура „Кочо Рацин“, на надворешната и на предната фасада е реализиран мурал од уметницата Ивана Самандова, во соработка со уметниците Александар Џинго и Методиј Исков. Идејата зад муралот е да поттикне размислување за потребата за соработување меѓу луѓето, особено во полето на уметничките и креативните контексти/дејности.
Во соработка со ФРУ – Скопје идејата за овој мурал е делумно инспирирана од релјефот на Јордан Грабулоски, македонски академски вајар и уметник, кој го има изработено на спомен-костурницата во Кичево. Од истиот тој релјеф композициски се презема инспирацијата да се преобрази во еден поинаков контекст преку кој се нагласува хармонична соработка помеѓу луѓето (во сооднос со самата порака), но и ја доловува функцијата на домот на култура – како простор каде што се негуваат културата и уметноста иницирани од индивидуалци и групи. Кога заедно би создавале и негувале услови во кои сите би се чувствувале поддржани едни меѓу други, преку заедничката соработка би се развила и здрава потреба за творештво во заедница во која едни со други, меѓугенерациски, си помагаме и го потхрануваме нашиот заеднички и индивидуален развој.
Муралот, кој се реализира во март во Скопје, на зградата што се наоѓа на булеварот Митрополит Теодосиј Гологанов, побуди позитивни чувства и кај соседните згради, така што резултира со уште една иницијатива за реализација на мурал како вид завршно заокружување на целиот проект и подарок кон станарите. Поткрепени со ентузијазмот на станарите во зградата и поддршка од ФРУ, уметницата Ивана Самандова во соработка со Ана Трајковска и Доротеј Нешовски реализира мурал на зградата бр. 37. На овој мурал е поставен цитат од Бертхолт Брехт, кој вели: „Наместо само да бидете слободни, создадете услови што ги ослободуваат сите!“ Со овој мурал фокусот е пренасочен на визуелни елементи со деца како симболика на реална слобода, особено во аспекти на однесување, изразување и размислување.
Преземајќи го извадокот од песната за солидарност од авторот Бертхолт Брехт, идејата е да се воспостави траен повик дека со поддршката, разбирањето и постапките на заедницата може да се создадат иницијативи и услови што ја ослободуваат истата заедница од повеќето форми на опресија и рестрикција водејќи кон поздрава и поволна состојба на живеење критикувајќи го строгиот и наметнат индивидуализам.
Серијата мурали (во Скопје, Прилеп и во Кичево), од кои два се во соработка со две јавни културни институции и уште два со две заедници по нивно барање, се темелат на концептите за солидарност, правдина, соработка и слобода, со надеж дека долго време ќе останат визуелен потсетник за неопходноста на борбата за да дојдеме до нив – со силата на заедништвото.
Култура
Самостојна изложба на Камуран Горанци, „Код 4“
Самостојната изложба на Камуран Горанци во објектот Чифте амам ќе биде отворена на 9. 5. 2024 година во 19 часот. Ќе бидат изложени 22 дела изработени во техниката акрилик на платно, кои се работени во периодот од 2020 до 2024 година.
Сликите имаат техничка еволуција од неговите претходни изложби, како што се „Код 1“ во Келн, Германија, „Код 2“ во Галеријата на Тирана во Албанија и „Код 3“ во Галеријата на Скадар во Албанија, како и оваа самостојно конципирана „Код 4“ во Националната галерија на Република Северна Македонија обележан со софистицираност на изразните средства и обид за филозофирање.
Овој уметнички настан се одржува во центарот на Скопје, каде што ги гледаме традицијата и современата комуникација, една многу важна улога во контекст на неговата креативна индивидуалност.
Во повеќето случаи сликата е граматичка анализа, композиција, а во исто време дезинтеграција на оние алатки што историски му биле доверени на уметникот да се манифестира таму каде што креативното и животното искуство континуирано се негувале низ годините и страсно го чувале и сакале хроматското богатство.
Боите во овие композиции се пастуозни, камени, расфрлени овде-онде, што означуваат експресивна состојба. Така, во овие случаи се претставени некои апстрактни експресионистички слики, иако со рамнотежа на топлина и студ, светло и темно, придружени со чудни форми и голи бои. Во овие слики од периферијата на сферата на боите се преминува на површината, каде што техниката на реализација изгледа важна. Тие се реализираат со максимум изразни средства, цртежот оди до границите на небитието за да се нагласи присуството на вредноста на убавината во една средина во која владее хаос и динамизам.
Сите слики во оваа свечена пригода се разработени врз чувствителноста и хармонијата, кои сега се присутни и кодирани од уметничкиот аспект, конечно фиксирајќи ја неговата реалност, слики и емоции во структурите на неговите соништа. Тој комуницира со љубов во универзална слика, која се наоѓа далеку од нашето постоење, како нешто пооддалечено од непознатото до познатото, на фигуративен, едноставен и ветувачки начин.
Да се замрзнат во нив суптилните односи меѓу боите, во специфичен израз, следејќи ја побарувачката за нови, поатрактивни слики за да се интервенира во невидливиот свет, кој секогаш е проследен со граница, а кои се појавуваат како конечни експлозии на вртоглав просторот, но не како оние на универзумот. Она што те привлекува во композициската конструкција е несомнено справувањето со логичките формации.
Преку него се создаваат монументални композиции, каде што деталите и најголемите мерки се решаваат со намалување и зголемување на колористичките траги за да се видат понатамошни специфични третмани во нивните рекомпозиции.
Зени Балажи, куратор