Култура
Светска премиера на „Дракула“ на Априлски балетски вечери 2011

Во петокот (29-ти април) во Македонска опера и балет со почеток од 20 часот ќе се случи светската премиера португалската уметничка група Vortice Dance Company во соработка со МОБ и балетска трупа од Романија
Кореографи на овој балетски спектакл се Рафаел Карисо и Клаудиа Мартинс, во кој е искористена музијата на Војчех Килар, Филип Глас, Рахмањинов и Лу Рид. За сценографијата, видеографика и тонски ефекти е задолжен Рафаел Карисо, а костимографијата е на Клаудиа Мартинс, додека аудиовизуелни ефекти и воедно технички директор е Жоао Невес. Светлото и дизајнот се на Луиш Паз и Жоао Тешеира.Како солисти во „Дракула“ ќе настапат Александра Мијалкова, Мими Поп Алексова, Билјана Басмаџиева, Ивана Коцевска, Игор Веланоски, Клаудиа Мартинс, Рафаел Карисо, Бобан Ковачевски, Трајче Стојковски, Хорге Либорио, Симона Василевска, Јан Кисилев, Разван Мазилу, Габи Павловска и Лиле Миленковска.За создавањето на претставата „Дракула“, двајцата кореографи Клаудиа Мартинс и Рафаел Карисо црпеле од огромното богатство на различни извори. Покрај истоименото литературно ремек дело од Брам Стокер, напишано на преминот меѓу 19-ти и 20-ти век, на крајот на викторијанска Британија. Новосоздадените ликови и останатите како Бароницата Батори, натамошните легендарни приказни, митови и ужаси кои се’ уште прогонуваат, послужиле како двигатели на нивната огромна креативност. Освен тоа, сиве овие карактеристики делат вешто исткаена тема, што ја води публиката до прекрасниот и крајно загадочен свет на хоророт, се наведува во најавата на претставата.Почетокот на претставата изобилува со многу сугестивни идеи преземени од оригиналниот тек на дејствието во романот, преплетени со нови и обновени идеи кои мистериозно скршнуваат од него. Исто така, преку истражување на нови јазици, претставата пренесува мистична атмосфера на патење, халуцинации, бес и загуба. Откако кнезот, Гроф Дракула, отсуствуваше заради војната, спиењето на принцезата Елизабет беше толку многу измачувано од страшни кошмари со терор и крв, што таа се фрли во реката. Нејзината смрт предизвика длабока и искрена тага во неговото срце и го направи гладен за одмазда. Господинот кој некогаш имаше голем капацитет за љубов се претвори во вампир на темнината: „Јас не сакам ниту младост ниту радост, ни сладострастието на сјајното сонце и џагорот на потоците кои се чиста радост за млади и среќни“.Како што заплетот се развива, Дракула станува особено повеќеслоен лик којшто носи различни форми, менува лица, се претвора во различни животни и прераснува во различни телесни форми коишто секако се присутни во денешниот свет. Така, суштината на тоа злобно суштество, заедно со злобата на многу други ликови, се пренесува во современиот живот преку критично контекстуализирано искористување на многу категории коишто ги портретираат многуте начини на кои и грозоморно мрачните и похотно перверзните страни на битието, па дури и чистата љубов претворени во трагедија, можат ужасно да не воодушеват. Ние сите сме избувливи битија и се храниме од крвта што тече низ нашите вени. Секако, можеме да бидеме отворени, но често сме многу комплицирани и тешки за разбирање …Мажите и жените се месо и крв што се преплетуваат и се впуштаат во игри на доминација наспроти покорување.„Нејзините прекрасни, светли бои станаа пепласти и бледи, нејзините очи исфрлаа искри од пеколен пламен, челото и се набрчка како месото да и беше како купот змии на Медуза, а нејзините румени, восхитувачки усни, сега извалкани со крв, станаа широк квадрат, како маските за колерици на Грците и Јапонците“, и’ вели во претставата д-р Суард, психијатарот од менталната болница, на полумртвата/полуживата Луси).Нашето битие е месо, брутално окрвавено и хрането од суштината на секој од нас.Всушност, ние не сме ниту чисти души, ниту доброчинители секој ден. Месото е дел од нашата сопствена природа и исто така нашата најголема слабост. Скапани од страв, подлегнуваме на лесни искушенија, а понекогаш и на не премногу лесни…
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Врачени највисоките фестивалски признанија на Струшките вечери на поезијата

Со врачување на највисоките фестивалски признанија, „Златен венец“, „Браќа Миладиновци“ и „Мостови на Струга“ и меѓународното поетско читање „Мостови“ вчера вечер на Мостот на поезијата во Струга заврши 64-тото издание на Струшките вечери на поезијата.
Наградата „Златен венец“ на словачкиот поет Иван Штрпка му ја врачи директорот на НУМ Струшки вечери на поезијата, Никола Кукунеш.
Уметничкиот директор на Фестивалот, Мите Стефоски на полскиот поет Матеуш Шимчик му го врачи признанието „Мостови на Струга“ што УНЕСКО и Струшките вечери на поезијата го доделуваат за најдобар поет-дебитант.
Наградата „Браќа Миладиновци“ за 2025 година за најдобра поетска книга на македонски јазик издадена меѓу две фестивалски изданија на Струшките вечери на поезијата на добитничката Јулијана Величковска и ја врачи претседателот на жири-комисијата Санде Стојчевски.
На 64-тото издание на Струшките вечери на поезијата, учествуваа 70 поети од сите меридијани. Фокусот на годинашната манифестација е глаголицата. Фестивалот почна во четвртокот со традиционалното садење дрвце во Паркот на поезијата во чест лауреатот и палење на фестивалскиот оган во Домот на поезијата.
Манифестацијата се одржа под покровителство на претседателката на Република Македонија Гордана Сиљановска Давкова, а финансирана од Министерството за култура и туризам.
Култура
Јулијана Величковска со „Рајсфершлус“ ја доби престижната награда „Браќа Миладиновци“

Поетската книга „Рајсфершлус“ од Јулијана Величковска, издадена од ПНВ Публикации, е добитник на престижната награда „Браќа Миладиновци“ за 2025 година за најдобра поетска книга меѓу два фестивала, објави денеска претседателот на жирито, Санде Стојчевски.
Жирито посебно го истакна уникатниот стил на Величковска, која во книгата користи песни во проза и го истражува прашањето за граничните области меѓу жанровите.
„Авторката не ги пишува своите лирски записи, туку ги компонира од разговорни фрази и наслушнување на лексички единици, создавајќи автентичен творечки резултат со гласот на лирскиот субјект“, нагласи Стојчевски.
Првиот дел од книгата се карактеризира со игра со јазичниот материјал, еуфонија и внимание кон формата, додека вториот дел внесува нов семантички слој, зумирајќи врз природата, историските хероини и современата цивилизација.
„Книгата се издвојува како многу ферментирана поетика и пример за долготрајна творечка посветеност“, додаде Стојчевски.
Величковска наградата ја посвети на сите жени чиј глас бил замолчан или стишан и на Драги Михајловски.
„Наградата за мене е поттик да продолжам да работам подобро. Многу ме радува што генерациите се доближуваат и се гледаме како заедница и пријатели, а не како конкуренција“, изјави авторката.
Во најтесен избор се најдоа и книгата „Вообразби: лирски етиди за некој друг свет“ од Бранко Цветкоски, но жирито едногласно ја избра „Рајсфершлус“ како победник.
Култура
Триумф на „Диџеј Ахмет“ во Сараево, филмот Унковски освои три големи награди

Македонскиот филм „Диџеј Ахмет“ на режисерот Георги М. Унковски се закити со три награди на 31. Сараевски филмски фестивал што заврши синоќа. Дебитантското долгометражно остварување освои „Перспективи на младите“, наградата на порталот „Cineuropa“, како и Уникредит наградата на публиката за најдобар игран филм.
Жирито посочи дека специјалната награда „Перспективи на младите“ се доделува за ведра и хумористична, но и трогателна приказна, која преку шарената кинематографија и изведбите на младите актери носи силна порака.
„Филмот им дава глас на младите од мала заедница, а воедно има потенцијал да допре до публиката ширум светот“, стои во образложението.
Филмот освои и награда од „Cineuropa“, вредна 5.000 евра, која се доделува на филмови со уметнички квалитети што промовираат европски дијалог и интеграција.
Покрај тоа, македонската продукција ќе го има честа да го затвори 46. Фестивал на филмска камера „Браќа Манаки“ во Битола (20–26 септември), што ќе биде и официјалната македонска премиера на филмот.
Светската премиера на „Диџеј Ахмет“ се одржа во јануари на фестивалот Санденс во Јута, каде што доби две признанија – наградата од публиката во програмата „Светски филм“ и специјалната награда на жирито за креативна визија.
Филмот е сниман во октомври и ноември минатата година во селата Коџалија и Али Коч кај Радовиш и во Скопје. Во главните улоги настапуваат Ариф Јакуп, Дора Акан, Наим Агушев и Аксел Мехмед, а во останатите – Селпин Керим, Елхаме Билал, Адем Карага и Метин Ибрахим.
Станува збор за копродукција меѓу „Синема футура“ и „Сектор филм“ од Македонија, компании од Чешка и Србија, со продуценти Иван Унковски и Ивана Шекуткоска. Филмот беше поддржан со 23,5 милиони денари од Агенцијата за филм во 2020 година и 160.000 евра од европскиот филмски фонд Еуримаж.
View this post on Instagram