Култура
Седмиот „Астерфест“ подготвен за почеток

Програмата за реализација на седмото издание на интернационалниот филмски фестивал „Астерфест“ во Струмица се подготвени за почеток.
Програмата за реализација на седмото издание на интернационалниот филмски фестивал „Астерфест“ во Струмица се подготвени за почеток.Селекторката Астрид Бусинк од Амстердам ги одбираше документарните филмови според темата „Блиско, а далечно“. За одбраната селекција самата нагласи: „Од Шпанката која ги брои луѓето што поминуваат до љубовното писмо читано од туѓинци или средбата со Хитлер, годинашниот избор на документарни филмови е разнобојна мешавина која патува низ време, места и емоции. Без разлика дали ја гледаме емиграцијата на семејството Туарези, старите нацистички снимки, шивачките или обезбедувањето на врата на ноќен клуб, колку и да е тоа далеку или одамна, во овие филмови се е лично“.Омар Абу ел Руб од Белград, селектор на кратките играни филмови одбрани под темата „Љубов и отуѓување“, за својата селекција нагласи дека од „Станка која си оди дома“ преку „Комшијата“ до „Патувањето без враќање“, авторите од Далечниот Исток до северот на Запад, ни прикажуваат колку е кревка човечката љубов и колку брзо се отуѓуваме. Промислувањето за поголема хуманост, е и во самите наслови. Желбата да го направиме тој „Еден чекор“ кон блискоста, да излеземе од „Кафезот“ на предрасудите и да престанеме да се „Чувствуваме дека не ни е до танц“ – е смислата на овие кратки филмови. Тоа и не’ потсетува дека сите ние, од „Љубов“ сме постанале, со „Жар“.За наградите Златна, Сребрена и Бронзена потковица, изработени од Ричард Климеш, ќе се натпреваруваат филмовите: „Без љубов“ на Биргит Стермос (Данска), „Геринговото жезло“ на Пиа Андел (Финска), „Драга Ана-Марика“ на Ана-Марика Графманс (Холандија), „Пандора“ на Виргил Верниер (Франција), „Пат на Туарег, во еден правец“ на Фабио Скарамачи (Италија), „Патот на Марија“ на Ане Милне (Шпанија), „Трикленд“ на Изабел Толенаре (Белгија), „Тусилаго-астроцвет“ на Јонас Одел (Шведска) и „Шивачките“ на Билјана Гарванлиева (Македонија/Германија).За наградата за најдобар краток игран филм во компетиција ќе бидат „Еден чекор“ на Фариз Ахмедов и Наргиз Багирзаде (Азербејџан), „Жарче“ на Томи Алексов (Македонија), „Збогум, комшија“ на Роберт-Јан Вос (Холандија), „Кафезот“ на Адријан Ситару (Романија), „Не ми се танцува“ на Јоаким Долхорф и Еви Голдбринер (Германија), „Патување без враќање“ на Гуцлу Јаман (Турција), „Станка си оди дома“ на Маја Виткова (Бугарија) и „Страст“ на Гунхилд Енгер и Мариус Екведт (Норвешка).Во натпреварувачката категорија за наградата за најдобар анимиран филм се филмовите: „Венди-момата“ на Еми Александер (Австралија), „Излегуваш“ на Макс Либих (Австрија), „Иглмановиот елен“ на Мики Плиз (Велика Британија), „Парада“ на Пјер-Емануел Лиет (Франција), „Татковина“ на Хуан де Диос Марфил (Чешка) и „Хансел и Гретел“ на Гоце Цветановски (Македонија).Членови на меѓународното стручно жири ќе бидат д-р Сашко Насев (македонски сценарист и драмски писател), Соња Хенричи (предавач и продуцент во Шкотскиот документарен институт) и Кимон Цакирис (автор и режисер од Грција).Свеченото отворање на седмиот „Астерфест“ ќе се одржи на 27 мај во големата сала во НУЦК „Антон Панов“ при што ќе има свечени обраќања на покровителите и доделување на наградите на тројцата лауреати Лаила Пакалнина од Латвија, Тимоти Бајфорд од Англија и нашиот Салаетин Билал. Веднаш потоа ќе следува македонската и фестивалска премиера на краткиот игран филм „Жарче“ на Томислав Алексов, како и проекцијата на австрискиот анимиран филм „Излегуваш“ на Макс Либих и на финскиот документарец „Геринговото жезло“. Истата вечер ќе се одржи и филмски маратон на седум ексклузивни кратки филмови кои ќе се прикажуваат до полноќ.Годинашното фестивалско мото „Струмица, отвореност, креација“ ќе се реализира во НУЦК „Антон Панов“ и во новата летна амфитеатрална сцена во Градскиот парк, каде ќе се одржуваат проекции од 20,30 часот. Во дворот на Манастирот на „Пресвета Богородица“ во Вељуса на 28 мај ќе се одвиваат „Тивериополските беседи“ во чест на тројцата годинашни специјални гости. Секојдневно ќе се одржуваат средби со авторите, а на 29 мај е планиран и Мастер клас со Лаила Пакалнина.На „Астерфест“ годинава вкупно ќе се прикажат 50 филмови од дваесетина држави, меѓу кои повеќето се претставници на европските кинематографии, а има филмови и од САД и Австралија. Ќе бидат претставени и блокот „Мувиленд“ со неколку современи хрватски кратки филмови, ќе се промовира Шкотскиот краток блок од Единбург, како и блокот на наградени филмови од Швајцарскиот фестивал за едноминутни филмови. Фестивалот ќе се одржи од 27 до 31 мај./крај/т.д.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Изведбата на моќното ремек-дело „Набуко“ од Џузепе Верди во рамките на 53. издание на Мајските оперски вечери

Моќното ремек-дело од Џузепе Верди, операта „Набуко“ ќе се изведе на сцената на Националната опера и балет на 19 мај со почеток во 20.00 часот во рамките на 53. издание на фестивалот „Мајски оперски вечери“. Операта ќе се изведе под диригентската палка на гостинот од Грција, Мирон Михаилидис, режијата е на Ренато Бонајуто (Италија), сценографијата и костимографијата се на Флавио Арбети и Артемио Кабаси од Италија, кореограф е Маја Митровска-Богојевска, концерт-мајстор е Јане Бакевски, хор-мајстор е Јасмина Ѓорѓеска, а светло дизајн, Милчо Александров.
Насловната улога (Набуко) ќе ја толкува, Луис Кансино од Шпанија, во улогата на Абигаиле ќе настапи Ханјинг Цо од Кина, Николина Јаневска ќе ја толкува улогата на Фенена, Уго Тарквини (Италија) ќе настапи како Исмаил, а во улогата на Захарие ќе настапи Џовани Пароди (Италија), во останатите улоги ќе настапат Диме Петров, Ана Ројдева, Дејан Стоев, хорот, оркестарот, балетскиот ансамбл на Националната опера и балет и ученици при ДМБУЦ „Илија Николовски – Луј“.
„Набуко“е лирско-драматична опера во четири чина, едно од најпопуларните дела на Џузепе Верди и е омилено кај публиката. Својата праизведба оваа опера ја имала во 1842 година во Миланска Скала. Тоа е третата опера на Верди за која што се смета дека трајно ја воспоставила неговата репутација како композитор. Темата на операта е тешката историја на еврејскиот народ, нападнати и поразени, протерани од својата татковина, иако историските настани се користат само како позадина на романтичниот и политички заплет. Верди во една ноќ ја напишал надалеку познатата хорска арија која станала драматуршки и музички столб на делото „Va, pensiero, sull’ali dorate“ („Летај на златести крилја”).
Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.