Култура
Велешкиот театар „Џинот“ – локален театар за пример
Со претставувањето на три претстави од својот репертоар, Велешкиот театар „Џинот“ ќе се обиде да ја освежи скопската театарска понуда и да го покаже огромниот квалитет кој можат да го понудат локалните театри низ Македонија.
Со претставите: „Чернодрински се враќа дома“, „Жени“ и „Баханалии“ кои од 31 мај до 2 јуни со почеток во 20 часот Велешкиот теата ќе се претстави на сцената на Драмскиот Театар во Скопје.“Имаме недостиг од вакви гостувања и обичната публика ретко има можност да види публика од други театри низ градовите од Македонија,“ вели режисерката Софија Ристеска, која смета дека ваквата ситуација е огромна штета бидејќи претставите кои се играат, како во Велешкиот така и во другите театри се на високо ниво на професионализам, и публиката заслужува да има можност да ги види.Од „Џинот“ порачуваат дека оваа иницијатива на гостување на Велешкиот театар ќе служи за пример, и еден ден ваквите „ексклузивни“ гостувања ќе станат начин на функционирање на театрите во Македонија.„Имаме многу градови од Македонија каде воопшто не постои театарот како институција, и народот има прилика да гледа претстава еднаш до два пати годишно, што морам да истакнам дека е едно многу непријатно искуство,“ рече Васил Зафирчев, уметничкиот директор на Театарот „Џинот“. Според него, доколку сите граѓани одвојуваат од својот џеб за изградба и одржување на културните институции, тогаш сите треба да имаат можност да ги погледнат претставите кои се нудат. На 31 мај, велешкиот театар најпрво ги повикува Скопјани да ја погледнат претставата „Чернодрински се враќа дома“ од Горан Стефановски, во режија на Мартин Кочовски, во која настапува речиси целата актерска екипа на овој театар. Станува збор за авантура на основачот на македонскиот театар Чернодрински и патувањето на неговата идеја низ времето кое носи голема одговорност. Улогите ги толкуваат Зоран Љутков, Кирил Гравчев, Маја Љутков, Слободанка Чичевска, Кети Борисовска, Роберт Ристов и др. Сценографијата за претставата е дело на Филип Јовановски, костимите се на Маја Кикириткова, а музичката инспирација доаѓа од групата „Фолтин“.Со претставата „Жени“ од Марија Станкова, во режија на Софија Ристевска, Театарот „Џинот“ ќе настапи на 1 јуни. Ова е претстава за жената и нејзината друга страна – жената убиец, за која Зафирчев истакна дека „иако на прв поглед звучи феминистички, напротив, ја препорачува за машката популација“. Улогите во неа ги толкуваат четири актерки: Маја Љутков, Кети Борисовска, Весна Димитровска и Славица Манаскова. Режијата, сценографијата, преводот и драматизацијата се на Софија Ристевска, а кореографијата е на Кире Миладиновски.Својата најнова премиера, на 2 јуни, ќе ја има претставата „Баханалии“ од Горан Стефановски, во режија на Наташа Поплавска. Претставата е базирана на познатиот мит за Дионис и Баханалиите кој има голема врска со нашите животи и го наметнува прашањето од каде сме и кои сме всушност ние. Работена е во жанрот на кабарето и во неа преку актерската игра, танцот и пеењето во живо се коментираат актуелни општествено-полиитички појави кои имаат универзална вредност. Улогите ги толкуваат Васил Зафирчев, Маја Љутков, Роберт Ристов, Кица Ивковска Велјановска, Самоил Стојановски и др. Сценографијата за претставата е на Емил Петров, костимите се на Александар Ношпал, музиката на Џенгис Ибрахим, а кореографијата е на Олга Панго.Претставите коментираат актуелни социо-политичко-економски моменти и затоа, велат од Велешкиот театар, се исклучително интересни за гледање. Со активната промоција и презентација на сопствената театарска продукција, овој театар е пример за тоа како функционираат локалните театри. Да се надеваме дека наскоро ќе се исполни желбата на „Џинот“ и македонската публика ќе добие разновидност во понудата на театарски претстави низ земјата.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
MUSICAL – десетта јубилејна инклузивна танцова претстава
„Dancers United“ оваа година одбележува 10 години од инклузивните танцови претстави каде сите танчари на танцовото студио ја слават различноста преку танц, музика и уметност.
Десеттата јубилејна инклузивна танцова претстава „MUSICAL“ по сценарио и режија на Сара Кочан ќе се одржи на 3 Декември – Светскиот ден на лицата со попреченост во Македонскиот Народен Театар со почеток од 19:00 часот.
Во танцовата претстава „MUSICAL“ ќе учествуваат повеќе од 200 танчари од различна возраст кои со своите танцови перформанси уште еднаш ќе покажат и докажат дека танцот е универзален јазик кој ги обединува сите без оглед на полот, возраста, можностите и способностите.
Инклузивната претстава е поддржана од Комерцијална Банка и е дел од програмата на Министерството за култура и туризам за поддршка на проекти од национален интерес.
Култура
Изложба на Клелија Живковиќ – „Не си одам дома“
Изложбата „Не си одам дома“ на младата уметница Клелија Живковиќ ќе се одржи на 3 декември во националната галерија „Мала станица“, со почеток во 20 часот.
Изложбата, којашто ќе биде отворена до 14 декември, е дел од наградата „ДЕНЕС“, која ја организира „Факултет за работи што не се учат“ (ФРУ). Содржи дела создадени во периодот од 2023 – 2024 година.
– Тишината во темнината е поинаква од тишината на денот. Кога ќе стивне денот, шепотот најјасно се слуша. Изговореното и премолченото женско знаење. Молитвите и баењето долги колку еден здив. Насилството од кое се штитиме една со друга. Насилството што си го нанесуваме една на друга. Ужасот што го обзема односот кој некогаш бил безбеден. Она што не си дозволуваме да го именуваме, а кое клокоти во нашите клетки и не дозволува да биде занемарено. Угнетувањето на нашата планета и на нашите тела се истата приказна. Расткајувањето на светот што умира може да се случи само со љубов и грижа. Оваа изложба е мојот пренос од меѓусветот. Од несветот. Од разсветот. Ја сочинуваат неуредноста на оживувањето, блуењето на насилството, живоста на оплакувањето, еротичноста на распаѓањето. Му ја посветувам на мојот вресок – вели авторката Живковиќ.
Клелија Живковиќ, родена во 1989 година, е трансдисциплинарна уметница од Скопје. Таа е формално образована во неколку дизајн-дисциплини, а нејзината работа е теоретски, материјален и искуствен увид во границите, физичките, психолошките, емотивните и духовните бариери што ги создаваме за да се спознаеме себеси како битија што зафаќаат простор и кои ни овозможуваат површина за контакт со опкружувањето.
Во 2021 година, студиото „Приватен принт“ ја издаде нејзината прва уметничка книга „Prototyping tenderness: a personal log of a dying world”, каде се одржа и нејзината прва самостојна изложба со истото име.
Таа ја доби наградата „Ладислав Баришиќ“ од АИКА Македонија за нејзиното предлог-истражување „Дизајн за оживување“ во 2022 година, а во 2023 година ја доби наградата „ДЕНЕС“ за млади визуелни уметници. Има учествувано на неколку групни изложби во Северна Македонија и меѓународно, вклучувајќи го Биеналето за Западен Балкан во Јанина, „Под земја полесно се дише“ во Скопје, Биеналето на млади уметници и „Настан од една нишка: Глобални наративи во текстил“ во Музејот на современата уметност – Скопје.
Култура
Мултимедијален проект „Мечтаење помеѓу празното и празнината“ на Билјана Петровска и Марина Цветановска
Денеска, со почеток од 18:30 часот, во галеријата на Македонскиот културно-информативен центар во Софија ќе се одржи мултимедијалниот проект „Мечтаење помеѓу празното и празнината“ – солистички концерт на авторска музика на Билјана Петровска (соло пијано) и сценска визуелна инсталација на Марина Цветановска-Мартиновска.
За проектот:
Потребата да се дополнуваат музиката и визуелното во просторот е карактеристика на наведените уметнички во претходните уметнички настапи, од каде и произлегува оваа идеја. При тоа наоѓајќи ја заедничката фреквенција преку современ пристап и обработка на заедничка тема мечтаењето, желбите и потребите на луѓето во секојдневието. Всушност создавајќи ги своите форми за сценската инсталација, Марина ги работи под инспирација на музиката на Билјана Петровска.
Музиката на албумот на Билјана е инспирирана од мелодии и мотиви фолклорни песни, од она за кое се претпоставува сите го имаме запишано во нашиот код. Самиот стил на компонирање, амбиентален и медитативен донесува моменти во кои се чувствува инспирацијата од уметничките композиции и форми на Марина.
Современата релаксирачка и амбиентална музика на Билјана Петровска уште повеќе го оформува невидливото, исполнувајќи го празниот волумен со изведба на пијано звуци во современиот стил. Во целина, композициите создадени во умерено темпо, со мелодиски линии и хармонски подлоги со музикална, концептуална структура и позадина, поседуваат приемчивост и слушливост. Употребата на мелодијата и изедначените ритмизации во хармонската основа во нив, остваруваат наизменично прелевање на тонски бои со изразена суптилност. Нивното преплетување и дијалог во разните гласови и регистри, вообичаениот вовед, наместа вметнатите разработки на тематските мотиви во композициите, доведуваат до создавање на чувствено-контемплативни и медитативни расположенија, ја дополнуваат креацијата на Марина Цветаноска – Мартиновска и создаваат чувство на исполнетост, релаксираност и современо естетско визуелно и музичко оплеменување на просторот и доживување кај реципиентите.
Програма
Самовила (Fairy) оп. А
Сон ( dream ) оп. A
Исчекување (Anticipation) оп. A
Носталија (Nostalgy) оп. Ц
Вечно твоја (Forever yours) оп. A
Сеќавање (Memory) op. 1
Молк (Silence) оп.A
Единаесеттиот час (Тhe eleventh hour) – Никола Стојковски, аранжман за пијано Билјана Петровска
Мечтаење (Daydreaming) оп. A
Жед (Thirst) оп. A