Култура
Три македонски претстави на „Ex Ponto“
Интернационалниот театарски фестивал „Ex Ponto“ во Љубљана, Словенија, вчера беше отворен со проектот „Касандра“, копродукција меѓу фестивалите „Теута“ (Црна Гора), „ИНФАНТ“ (Србија), „Млад отворен театар“ (Македонија) и „Ex Ponto“ (Словенија)
„Касандра“ ќе го отвори и фестивалот „Млад отворен театар“ кој в сабота, 19 септември, започнува во Скопје. Текстот е на Љубомир Ѓурковиќ, режијата на Слободан Милатовиќ, а извршен продуцент е Дамир Домитровиќ – Кос, инаку и годинашен селектор на „МОТ“.Драматург на претставата е Загорка Поп-Антоска Андова, костимите се на Благој Мицевски, музиката на Шукрија Жути Серхатлиќ и видео Немања Петроније. Играат: Сенка Булиќ, Тихана Чулафиќ, Јована Стипиќ, Нико Горшиќ, Шукрија Жути Серхатлиќ, Љубомир Ѓурковиќ, Слободан Милатовиќ, Дамир домитровиќ – Кос.Касандра, античката пророчица се појавува во новата модерна верзија на Ѓурковиќ. Драмата е поврзана со пророштвото, а иницијативата за реализација на претставата е поврзана со еден момент на откровение кое им се случило на авторот, режисерот, продуцентот и еден од актерите на претставата во 2006 година.Покрај „Касандра“, на „Ex Ponto“ ќе се одиграат уште две македонски претстави – „Граница“ и „Валкани приказни“, двете во режија на Софија Ристевска, а во продукција на Мал драмски театар од Битола и Новиот градски од Охрид.Претставата „Валкани приказни“ од П. Гутиерес, Р. Полеш, Е. Енслер и Е. Олби на публиката и‘ нуди микс на современиот свет токму преку сексуалноста, страстите и разните девијации. Распадот што се случува во општеството доспева на сцената. Оваа едночинка е своевидна деконструкција на сексот и насилството. Трите лика се маргиналци (иако млади веќе се губат во џунглата на светот, а нивното барање на сопствениот идентитет е повеќе скитање), кои доспеваат на јавната сцена, нешто што само по себе им се препорачува на младите генерации театарски гледачи. Бруталноста и вулгарноста тука се во функција на естетски категории како еден вид хиперреализам. „Валканите приказни“ се чист и девствен театарски чин, кој може да се сублимира како приказ на суровата вистина.Играат: Никола Тодоровски, Стрезо Стаматовски и Адријана Билаловиќ.Камерниот проект „Граница“ од Венко Андоновски зборува за тоа колку политиката навлегува и располага со човечката индивидуа. Оваа претстава јасно покажува дека општеството, дури и кога е најагресивно, не смее да да го повреди просторот под покривката на креветот. Играат: Горан Стојаноски, Јасмина Билаловиќ, Никола Тодороски, Јоана Поповска и Борис Чоревски.Фестивалот „Ex Ponto“ завршува на 23 септември.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

