Култура
Завршува Биеналето на млади уметници од Медитеранот

Биеналето на млади уметници од Европа и Медитеранот вечерва ќе биде затворено со свечена церемонија на плоштадот Македонија во Скопје, каде што и започна пред десет дена
Претходно, во Музејот на современата уметност, во 20 часот ќе се случува перформанс на Kok & Deiman од Холандија.Скопје, коешто изминатите десеттина дена беше домаќин на 14-то по ред Биенале на млади уметници, доби над 350 дела од визуелната и од применетата уметност, повеќе од 260 перформанси од театарот, танцот, шоуа, како и урбани дела, 32 литературни читања, како и дегустации од храната подготвена од седум големи готвачи. Настаните се случија низ целиот град, на различни локации, институции за изложби и сцени за музика.Изложбите ќе траат до 25 септември. Емоции, дијалог помеѓу културите, мирни релации и збогатување меѓу визуелната и применетата уметност, музиката, театарот, видеото, литературата, гастрономијата: ова беше Биеналето на млади уметници од Европа и од Медитеранот, најголемата случка на младата креативност, која денеска во 21 часот на главната сцена на градскиот плоштад ја затвора својата 14 година, со свечена церемонија. А, претходно, во Музејот на современата уметност, во 20 часот ќе се случува перформанс на Kok & Deiman од Холандија. Последниот ден од оваа шареноликост од уметност, која што се одржа, следејќи ја темата на Седумте порти, е можност да се разбере начинот на кој креативната разноликост покажува дека ова е време кога промените се можни. Скопје целосно го прими овој концепт, прегрнувајќи ги другите културни иницијативи, наградувајќи ги сите оние кои пораснаа со Биеналето и кои напорно работеа и беа навистина креативни за време на Биеналето, со надеж дека кај нив останале впечатоците на среќа и радост, како и размена на искуства, што го карактеризираше овој настан!Градот доби нешто повеќе од 350 дела од визуелната и од применетата уметност, повеќе од 260 перформанси од театарот, танцот, шоуа, како и урбани дела, 32 литературни читања, како и дегустации од храната подготвена од седум големи готвачи. Настаните се случија низ цел град,на различни локации, институции за изложби и сцени за музика. Што се однесува на делот за шоуа, околу 20 музички концерти беа презентирани на главната сцена на градскиот плоштад и уште толку други на сцената во Градскиот парк. Овие места беа главните локации посветени на музиката. Концерти беа одржани во Музејот на град Скопје. Осум презентации и осум други бендови ја делеа сцената на платото на Куќата на креативноста (Дом на АРМ) – локација која што беше срцето на Биеналето и место за сретнување на сите уметници, а ништо помалку не беше важен ниту Кејот на реката Вардар. Даут Пашин Амам беше локацијата каде што се одвиваа литературните читања, со околу 30 писатели, додека ресторанот Пивница беше главно место за гастрономијата со седумте големи готвачи од оваа дисциплина. Проекцијата на слики во движење се одвиваше во Музејот на град Скопје и во Куршумли Ан, каде околу 40 уметници ги претставија своите кратки и долгометражни филмови. Конечно, дисциплината поврзана со шоуто (танц, театар, урбани акти) најмногу беа присутни во Куќата на креативноста (16 групи на уметници), на кејот на Вардар (17) и во Македонската Опера и Балет (16). Повеќето од танцовите и театарските претстави беа прикажани по два пати. Младинскиот културен центар, Драмскиот театар и Македонскиот народен театар (секоја од овие институции поединечно) примија помеѓу пет и 10 уметнички групи. Секој уметник во визуелната уметност во најголем дел изложуваа во Мала станица, вкупно 67 презентации на фотографија, инсталации, видео, пластика или графити. Вториот простор посветен на визуелната уметност беше Музејот на Современата уметност, со не помалку од 60 уметници и Националната галерија на Македонија со околу 45 уметници. Следува ДЛУМ галеријата (Дом на АРМ) со околу 20 визуелни уметници, кои се претставија со сајбер уметност, графити, видео и Музејот на град Скопје и Отвореното графчко студио со околу 15 визуелни уметници. Младинскиот културен центар презентираше два уметника за визуелната уметност, а центарот на градот стана израз и презентација на осум уметнци од јавната уметност. Културно информативниот центар (КИЦ) беше домаќин на околу 30 уметници од применетата уметност, поврзана со дигиталната уметност, модниот дизајн, накитот, виртуелниот и ВЕБ дизајнот. Музејот на град Скопје пак, повеќе беше фокусиран на архитектурта, дигиталниот дизајн и индустрискиот дизајн со околу 20 уметници. Куќата на креативноста прикажа уметник од дигиталната уметност, а Македонската опера и балет постави модна ревија.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Филмовите на Кустурица на програмата на Кинотеката

Во мај 2025 година Кинотеката ја претвора својата проекциска сала во вистинско светилиште на сликата, мислата и сеќавањето. Богатата и внимателно курирана програма ја слави моќта на филмот да размислува, сведочи, предизвикува и да возбудува.
Со акценти врз авторски поетики, политичка историја и философска рефлексија мајскиот репертоар претставува редок пример на културна програма, која истовремено е и уметничка прослава и интелектуална провокација.
Балканот и сонот: Емир Кустурица
Програмата почнува со два антологиски филма на Емир Кустурица – „Подземје“ и „Аризона дрим“, кои ја отелотворуваат неговата единствена авторска визија. „Подземје“ е епопеја за историјата на поранешна Југославија, раскажана како гротескен театар на апсурдот, каде што реалноста и илузијата коегзистираат во еден подземен лавиринт на заблуди. „Аризона дрим“, пак, е своевидна бајка за американскиот сон низ погледот на балканскиот емигрант, обоена со магичен реализам, иронија и меланхолија. Филмовите на Кустурица не се само приказни – тие се блуз, балада и политичка сатира во едно.
Ин мемориам: Џин Хекман
Во чест на неодамна починатиот Џин Хекман, Кинотеката приредува омаж со проекции на два негови незаборавни филма: „Разговорот“ на Френсис Форд Копола и „Непростено“ на Клинт Иствуд. Првиот го прикажува Хекман во улога на интровертен експерт за прислушување, фатен во мрежа на параноја и морална дилема, а вториот го претставува како насилен шериф што го преиспитува митот за херојството. Хекман останува синоним за актерска прецизност, длабочина и човечка кревкост.
Пазолини: Поетот на радикалното
Мајската програма вклучува и ретроспектива на култниот италијански режисер Пиер Паоло Пазолини, чија филмографија претставува постојан судир помеѓу поезијата и политиката, телесното и божественото, порокот и светоста. Неговите филмови сведочат за бескомпромисната борба против културната хомогенизација и буржоаската хипокризија.
Солидарност на големото платно: Полската совест
Во соработка со Амбасадата на Полска, Кинотеката претставува избор на филмови со наслов „Солидарност на големото платно“, посветен на едно од највлијателните демократски движења во Источна Европа. Преку дела на Кшиштоф Кишловски, Агњешка Холанд и посовремени автори гледачите ќе може да ги почувствуваат драмите на политичката совест, отпорот и колективната меморија. Овој циклус не е само историска ретроспектива – тој е и потсетник на улогата на филмот како сведок и фактор на општествени промени.
Во рамките на мајскиот циклус „Солидарност на големото платно“, Кинотеката на Македонија со гордост ќе ги угости двeте извонредни имиња од современата полска документаристика – режисерот Куба Микурда и визуелната уметница и филмска монтажерка Лаура Павела.
Куба Микурда е полски режисер и филмски теоретичар, чија работа се одликува со уникатна психоаналитичка перспектива и иновативен пристап кон архивските материјали. Иако нема формално филмско образование, неговата стручност произлегува од современата психоанализа – како поранешен студент на Славој Жижек, тој е автор на книга за поимот „не-се-сè“ кај Жак Лакан. Микурда е автор на високо оценетите документарци „Love Express: Исчезнувањето на Валеријан Боровчик“ (2018), „Бегство на сребрениот глобус“ (2021) и „Соларис, моја љубов“ (2023), а предава и на престижната Филмска академија во Лоѓ.
Павела, пак, е визуелна уметница, скулпторка и монтажерка со богато искуство во областа на уметничкиот и документарниот филм. Таа е авторка на многубројни изложби во Полска и светот и предавачка на предметот found footage на филмска академија. Павела е долгогодишна соработничка на Микурда со кого го има снимено филмот „Соларис, моја љубов“, а заедно со Изабела Пајонк беше номинирана за престижната награда „Орел“ за монтажата на „Бегство на сребрениот глобус“ во 2022 година. Нејзината работа се одликува со префинето чувство за асоцијативна монтажа на архивски материјали – тема на нејзините неодамна завршени докторски студии.
Култура
Распишан конкурсот за најдобра необјавена поетска творба „Антево слово“

Меѓународната поетска манифестација „Анџело Ла Векија“ („Il Parnaso – Concorso di Poesia – Premio Angelo La Vecchia“), во соработка со Здружението за развој на култура и заштита на културно наследство „Контекст – Струмица“ годинава по осми пат го распишува конкурсот за најдобра необјавена поетска творба „Антево слово“, специјална награда на фестивалот, востановена во чест на великанот на македонската поезија Анте Поповски.
На конкурсот можат да учествуваат поети од Македонија кои ќе испратат една своја необјавена песна на e-mail адресата: [email protected] на македонски и италијански или англиски јазик.
Со учеството на овој конкурс истите автоматски учествуваат и за носечката награда на манифестацијата „Парнас – награда на Анџело Ла Векија“.
Поезијата може да се испраќа до 10 мај 2025 година.
Претставниците на манифестацијата велат дека конкурсот за поезија е создаден со цел да се прослави и овековечи, преку „возвишена поезија“, духот, душата, суштината и есенцијата на животот. Најмногу пријавени поети има од Италија, но меѓу учесниците има поети од цела Европа, Балканот и пошироко.
Специјалната награда „Антево слово “ ќе ја координира интернационална жири-комисија со која ќе претседава поетот од Македонија Митко Гогов, поет и претствник на Здружение за развој на културата и заштита на културното наследство „Контекст – Струмица“.
Специјалната награда „Антево слово“ официјално ќе се додели летово, 2025 година во Каникати, Сицилија, како дел од програмата на меѓународната поетска манифестација „Парнас – награда на Анџело Ла Векија“.
Сите пријавени учесници ќе имаат можност да влезат во конкуренција за двете награди, носечката награда „Анџело Ла Векија“, награда која е именувана по проф. Анџело Ла Векија, познат во Сицилија и на територијата на Италија со неговата работа како поет, драмски писател, историчар и професор и специјалната награда „Антево слово“ која ќе се доделува во чест на Анте Поповски, познатиот македонски поет, есеист, препејувач и публицист.
Култура
Драмскиот театар не ја додели наградата „Горан Стефановски“

Драмскиот театар Скопје не ја додели наградата „Горан Стефановски“ за најдобар драмски текст од млад автор до 30 години.
По воспоставувањето на наградата „Горан Стефановски“, годинава првпат беше распишан конкурсот за најдобар драмски текст од македонски млад автор до 30 години возраст.
На конкурсот пристигнаа четири апликации и комисијата во состав: Викторија Рангелова-Петровска, (драматург и претседател на комисијата) и членовите: Жанина Мирчевска (драматург), Венко Андоновски (книжевен теоретичар), Дејан Лилиќ (актер првенец) и Димче Николовски (режисер), по анализата на доставените дела, едногласно одлучи наградата „Горан Стефановски“ за најдобар драмски текст од млад автор до 30 години да не се додели.
Во образложението што го прочита претседателката на комисијата, Викторија Рангелова-Петровска, се вели: „На конкурсот за наградата ‘Горан Стефановски’ за најдобар драмски текст од млад автор распишан на 5 февруари 2025 година доставени се четири драмски текста од четири автори. Комисијата аналитично и детаљно ги разгледа драмските дела, кои се доставени во рок и ги исполнуваат условите во согласност со објавениот конкурс. Авторите на доставените драмски текстови обработуваат разни теми, инспирирани од разни општествени состојби. По формата и структурата драмските текстови во најголем дел се обидуваат да ги следат класичната драмска структура и затворената форма, но не успеваат до крај да изградат цврста драмска целовитост. Драмските ликови/карактери не се јасно дефинирани и развиени во однос на ситуациите во кои се поставени. Дијалогот во драмските дела (во некои помалку, во некои повеќе) не е во целосна функција на отсликување на карактерите и не придонесува за развојот на драмското дејство. Комисијата заклучи дека доставените драмски материјали се развиени до ниво на драмски скици/зачетоци на кои им е потребна доработка за да прераснат во квалитетни драмски текстови. Одлуката да не се додели наградата не треба да се толкува како дестимулативен потег, напротив. Комисијата верува во потенцијалот и во квалитетот на младите автори, како и во нивната способност да испишат квалитетни драмски текстови и со нетрпение ги очекува во периодот што следува и во таа насока предлага да се објави нов конкурс со датум од 28.4.2025 година, на кој авторите ќе треба да ги достават драмските текстови најдоцна до 1. 2.2026 година. Резултатите од конкурсот ќе бидат објавени на 27.4.2026 година, денот на раѓањето на Горан Стефановски“.
Директорот на Театарот, Роберт Вељановски, истакна дека и покрај недоделувањето на наградата во оваа прва година од востановувањето, целосно стои зад одлуката на комисијата и изрази верба дека преку распишувањето на конкурсот и во годините пред нас ќе се популаризира наградата „Горан Стефановски“ и ќе се привлечат многу млади автори да се пријавуваат со цел да се афирмира современата македонска драма, да се поттикне македонското драмско творештво и да се одржи континуитетот на македонското драмско писмо.