Економија
Без промени на берзата

Прометот на македонската берза при денешното тргување беше во рамките на очекуваното и изнесуваше 11.342.627,27 денари.
Прометот на македонската берза при денешното тргување беше во рамките на очекуваното и изнесуваше 11.342.627,27 денари. Прометот со државните обврзници беше слаб, изнесуваше само 334.490,27 денари, а се тргуваше со државните обврзници од старото девизно штедење како и со државната обврзница за денационализација од осмата емисија. Прометот на официјалниот пазар изнесуваше 7.559.490,27 денари, а редовниот пазар оствари промет од 3.783.137,00 денари.Најликвидна од официјалниот пазар беше Гранит Скопје со промет од 2.556.080,00 денари. Оваа акција беше со најголем дневен пораст меѓу хартиите од вредност кои беа најликвидни при денешното тргување. При просечна цена од 810,00 денари, порастот изнесуваше 0,64%. Истргувани беа 3.168 акции кои се реализираа преку 22 трансакции.Втора според ликвидност од официјалниот пазар беше акцијата на Комерцијална Банка Скопје со промет од 1.310.450,00 денари. Просечната цена од 2.971,54 денари значеше намалување од 0,97% на дневна основа. Истргувани беа 441 акции, а беа реализирани преку 14 трансакции. Акцијата на Стопанска Банка Битола при промет од 1.026.100,00 денари оствари подлабок пад кој изнесуваше 1,96%, а беше предизвикан од просечната цена од 3.100,00 денари. Истргувани беа 331 акции кои се реализираа преку 5 трансакции.Веднаш зад најликвидната од официјалниот пазар се пласираше акцијата на Тутунска Банка Скопје со промет од 2.364.924,00 денари, што значеше втора позиција според обем на тргување на целиот пазар. Просечната цена изнесуваше 4.999,84 денари, што резултираше со минимално зголемување од 0,02%. Истргувани беа 473 акции кои се реализираа преку 17 трансакции.Втора според ликвидност од редовниот пазар беше прилепска Пиварница Прилеп со промет од 507.643,00 денари. Просечната цена изнесуваше 10.800,91 денари, што беше доволно за незначителен пораст од 0,01%. Истргувани беа 47 акции кои се реализираа преку две трансакции.Акционерското собрание на Стопанска Банка Битола кое беше одржано на 14.04.2010 година донесе одлука за употреба и распоредување на остварената добивка по годишната сметка за 2009 година. Според оваа одлука остварената добивка за 2009 година во износ од 82.393.958,50 денари ја распределува за дивиденда во износ од 70.302.060,00 денари, задржана добивка 5.061.692,50 денари и за данок на исплатена дивиденда од 7.030.206,00 денари. Задржаната добивка од 5.061.692,50 денари се распределува во нераспределена добивка која не е расположлива исплата на дивиденда на акционерите во иднина. Донесена е и одлука за распределба на дивиденда и утврдување на дивиденден календар. Износот од 70.302.060,00 денари за исплата на дивиденда го распоредува на имателите на обични и приоритетни акции сразмерно на вложените средства во акционерскиот капитал на банката. Износот на дивидендата по акција изнесува 180,00 денари или 6% на номиналната вредност по една акција. Последен ден за тргување со право на дивиденда за 2009 година е 26.04.2010 година. Прв ден на тргување без право на дивиденда за 2009 година е 27.04.2010 година. Датум на пресек на книгата на акции е 29.04.2010 година. Исплата на дивидендата за 2009 година ќе почне од 19.05.2010 година. Дивидендата ќе се исплатува на трансакционите сметки на акционерите. Донесена е и одлука за усвојување на финансискиот план на банката за 2010 година, како и одлука за усвојување на деловната политика и развојниот план на банката за периодот од 2010 до 2012 година. Усвоен е и извештајот за извршената ревизија на финансиските извештаи на Стопанска Банка Битола по годишната сметка за 2009 година, на друштвото за ревизија Гранд Торнтон ДОО Скопје, со писмено мислење по истиот од Надзорниот одбор на банката. Управниот одбор на Гранит Скопје ги известува акционерите на друштвото дека е поднесено барање за вклучување две точки во дневниот ред на седницата на собранието закажана на 30.04.2010 година, од група акционери кои заедно поседуваат најмалку 10% од вкупниот број на акции со право на глас. Дополнувањето на дневниот ред се предлага со вклучување на следниве точки:Предлог одлука за измена на Статутот на ГД Гранит АД СкопјеОдлучување по предлог за отповикување член на Надзорен одбор на ГД Гранит АД Скопје.Согласно податоците добиени од ЦДХВ, ве известуваме дека на 14.04.2010 година е извршен следниот нетрговски трансфер на акции на котирани друштва (по основ на компензација, подарок или наследство):Алкалоид Скопје – 270 обични акции, Тутунски комбинат Прилеп – 430 обични акции. Пет најтргувани хартии од вредност1. Гранит Скопје 2. Тутунска Банка Скопје 3. Комерцијална Банка Скопје4. Стопанска Банка Битола 5. Алкалоид СкопјеХартии од вредност со најголем раст1. Лотарија на Македонија Скопје 11,11%2. Макпетрол Скопје 1,56%3. Р.Македонија – Девизни влогови 0,85%4. Стопанска Банка Скопје 0,77%5. Гранит Скопје 0,64%Хартии од вредност со најголем пад1. Скопски Пазар Скопје 9,09%2. Винарска визба Тиквеш Скопје 8,70%3. Жито Лукс Скопје 5,24% 4. Арцелормиттал (ЦРМ) Скопје 4,86%5. Арцелормиттал (ХРМ) Скопје 2,35%
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.