Свет
Нови антијапонски протести во Кина

Илјадници Кинези во вторникот повторно излегоа на протести против Јапонија во неколку градови, што предизвика јапонските компании во Кина привремено да ги суспендираат своите операции во земјата.
Антијапонските протести се испровоцирани од територијалниот спор на двете земји во Источното Кинеско Море, а траеја целиот викенд, и очекувано се засилија во вторникот на денот кога Кина ја одбележува годишнината од почетокот на јапонската инвазија врез Манџурија во 1931 година.
Тензиите дополнително беа подигнати со истоварувањето на двајца јапонски активисти на спорниот архипелаг во вторникот. Кинеското министерство за надворешни работи таквиот потег го нарече „тешка провокација и нарушување на кинескиот суверенитет“, пренесува AFP.
Територијалниот спор драматично ескалираше во петокот кога Кина испрати шест извидувачки бродови до групата ненаселени острови во Источното Кинеско Море, што ги подигна тензиите меѓу двете земји на највисоко ниво од 2010 години.
Тоа беше одговор на Кина, којашто има слични територијални спорови со другите соседи, по одлуката на јапонската влада да ги откупи островите коишто Јапонија ги нарекува Сенкаку, а во Кина – Дјаојујидао, од приватниот јапонски сопственик и покрај кинеското предупредување да не го прави тоа.
Во Пекинг во вторникот повеќе од илјада демонстранти се приближиле кон амбасадата на Јапонија, којашто е обезбедувана со шест полициски кордони и метални препреки високи по два метра. Демонстрантите јапонската дипломатска мисија ја гаѓале со пластични шишиња со вода и со јајца.
„Збриштете се јапонски“, „Јапонците надвор од Дјаојујидао“, „Бојкотирајте ги јапонските производи“, беа написите на транспарентите што ги носеа демонстрантите, а, исто така, носеле и портрети на комунистичкиот лидер Мао Це Тунг, основач на Народна Република Кина.
Во Шангај повеќе од три илјади лица се собрале пред јапонскиот конзулат,а протести има и во други градови. Протесните собири имаат логистичка поддршка од кинеските државни медиуми, пренесува Reuters.
Стотици јапонски фабрики, погони, продавници и ресторани во Кина се затворени во вторникот за да ги заштитат своите вработени, сеќавајќи се на уништувањето на јапонските имоти во текот на протестите во саботата и неделата. Меѓу другите своите погони ги затворија „Honda“, „Toyota“, „Panasonic“, „Hitachi“, „Mazda“ и „Mitsubishi“.
Американскиот министер за одбрана Леон Панета кој од посетата во Јапонија во понеделникот допатува во посета на Кина, ги повика двете страни на воздржаност и зачувување на мирот.
На 10-ти септември, јапонската влада донесе официјално решение за национализирање на трите од вкупно петте спорни острови Сенкаку за кои се спори со Кина, од приватните сопственици на малиот архипелаг. Според јапонските медиуми, договорот за преземање на трите острови на архипелагот – Уоцуриџима, Китакоџима и Минамикоџима.
Пекинг претходно објави дека не го смета овој договор за валиден, потсетувајќи ја Јапонија дека островите историски и’ припаѓаат на Кина. Кинеското министерство за надворешни работи купувањето на островите од страна на јапонската влада го смета за нарушување на територијалниот суверенитет на Кина и предупреди дека доколку Јапонија не се откаже од таквата акција, би можела да се соочи со „сериозни последици“.
На крајот од август јапонската агенција Kyodo пишуваше дека јапонската влада води заткулисни игри за откуп на петте острови од приватните поседници. За државниот закуп за островите семејството Курихара, плаќаше вкупно 24 милиони јени (околу 314 илјади долари) годишно. Од април оваа година властите на јапонската престолнина Токио преговараа за купување на островите од сопствениците со пари од буџетот на округот на главниот град, што предизвика бран незадоволство кај централната влада. Според идејата за купување на островите, градоначалникот на јапонската престолнина Токио собра 1,3 милијарди јени (16 милиони долари).
На крајот од јули, централната јапонска власт, исто така, направиjа понуда за сопствениците на островите, и изразила подготвеност да се купат островите наместо тоа да го стори јапонската престолнина за 26 милиони долари. Во овој случај, државата понуди очигледно повисока цена за островите отколку токиските градски власти. Сепак, сопствениците на островите изјавија дека не може да го загубат достоинството и да ја одбијат понудата на градоначалникот на Токио кој прв ја објави подготвеноста за нивното купување.
Во меѓувреме, според извори на агенцијата, од неодамна семејството Курихара заземало малку помека позиција по ова прашање. Така, агенцијата пишува дека започнале тајни преговори со сопствениците на островите кои ги предводи заменик-генералниот секретар на јапонската влада, Хиројуки Нагахама по налог на јапонскиот премиер Јошихико Нода.
Како што пишува агенцијата, претставници на централната власт одржале неколку официјални средби со сопствениците на островите, откако претходно во август семејството Курихара одби да се сретне со претставниците на регионот Токио, изразувајќи несогласувања околу цената на трансакцијата.
Покрај ова, централната јапонска влада одговори со официјално одбивање на барањето на градоначалникот на Токио Шинтаро Исихари за посета на група експерти на островите Сенкако за кои се спорат Јапонија и Кина, коишто би спровеле топографско истражување на областа.
Од своја страна, пак, токиските градски власти соопштија дека имаат намера да спроведат истражување на области во морето, доколку не добијат дозвола да се истоварат на островите.
Петте острови Сенкаку (Дјаојујидао) претставуваат спорна територија меѓу Јапонија и Кина. Токио и Пекинг не можат да ја одредат насоката на границата меѓу ексклузивните економски зони околу островите. Јапонија инсистира на исцртување на линијата на поделба во средината на водното пространство, додека Кина бара линијата на раздвојувањето да се помести поблиску до јапонскиот брег.
Јапонија тврди дека островите се нејзина територија од 1895 година, додека во Пекинг потсетуваат дека на јапонските географски мапи од 1783 и 1785 година островите Дјаојујидао се означени како кинеска територија. По Втората светска војна островите биле под контрола на САД и ѝ биле предадени во владеење на Јапонија во 1972 година. На Тајван и во континентална Кина сметаат дека Јапонија ги поседува островите незаконски. Јапонија, од своја страна, тврди дека Кина и Тајван почнале да претендираат на островите во 1970-те години, кога станало јасно дека во оваа област има ресурси од многу минерали.
Спорот околу сопственоста на островите кулминираше во 2012 година. Во август годинава активисти до двете земји се стоварија на островите, што имаше силна поддршка и од граѓаните од двете страни. Досега конфликтот беше надминуван по дипломатски пат./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
(Видео) Смртоносни поплави во Индија: има загинати, околу 100 лица се водат како исчезнати

Ненадејна поплава што предизвика порој од кал погоди населено место во хималајскиот регион во северна Индија, каде што четири лица загинаа, а околу 100 се водат како исчезнати, објавија денес локалните власти.
„Ситуацијата е сериозна. Добивме извештаи за четири смртни случаи и околу 100 исчезнати. Се молиме за нивна безбедност“, изјави државниот министер за одбрана Санџај Сет.
Видео снимките што ги објавија индиските медиуми покажуваат порои од кал и вода како ги носат станбените згради во Дарали, туристичка дестинација во индиската држава Утаракханд.
Индиската армија соопшти дека 150 војници на лице место помогнале во спасувањето на околу 20 преживеани од лизгањето на земјиштето.
Индиската метеоролошка служба издаде претходно предупредување поради обилните дождови во Утаракханд.
Смртоносните поплави и лизгање на земјиштето се чести за време на сезоната на монсуни во Индија од јуни до септември. Експертите велат дека климатските промени го зголемуваат нивниот интензитет и фреквенција.
Фото: принтскрин
Свет
„Блумберг“: Русија ја разгледува можноста од прекин на воздушните напади како отстапка кон Трамп

Кремљ размислува за привремено запирање на својата кампања за напади со долг дострел во Украина како потенцијална отстапка кон американскиот претседател Доналд Трамп, објави „Блумберг“, повикувајќи се на неименувани извори запознаени со дискусиите.
Остануваат уште три дена до крајниот рок на Трамп на 29 јули за Русија да ја заврши војната во Украина.
Воздушното примирје е една опција
Според „Блумберг“, руските претставници ги разгледуваат можните опции пред доаѓањето на американскиот претставник Стив Виткоф во Москва оваа недела.
Една од нив вклучува ограничено „воздушно примирје“, пауза во нападите со беспилотни летала и ракети, но само ако Украина се согласи да учествува.
Портпаролот на Кремљ, Дмитриј Песков, ја потврди важноста на средбите со Виткоф, но одби да коментира за конкретни предлози, според медиумот.
Трамп на 3 август потврди дека Виткоф може да отпатува во Русија на 6 или 7 август.
„На Трамп му е потребен некаков „подарок“, некаква отстапка од Русија“, изјави за „Блумберг“ Сергеј Марков, политички аналитичар близок до Кремљ. „Воздушен прекин на огнот би можел да биде таков подарок“.
Идејата за „воздушен прекин на огнот“ беше дискутирана и со Путин од страна на белорускиот претседател Александар Лукашенко на 1 август. Рускиот претседател не коментираше јавно за ова прашање. Лукашенко ја покрена истата идеја и во јуни, за време на необичен состанок со претставникот на Трамп за Украина, Кит Келог, во Белорусија.
Келлог треба да се сретне со украинскиот претседател Володимир Зеленски во Киев оваа недела.
Зеленски денес објави дека имал „продуктивни“ телефонски разговори со Трамп, во кои разговарале, меѓу другото, за санкциите и неодамнешните руски воздушни напади врз украинските градови.
Фото: принтскрин
Свет
„Трагедијата можеше да се спречи“: објавен конечниот извештај за имплозијата на подморницата „Титан“

„OceanGate“, чија подморница „Титан“ имплодираше за време на експедицијата кон остатоците од Титаник во 2023 година, имаше „критично недоволни безбедносни практики“ и „токсична работна култура“, се заклучува во официјален извештај на американската крајбрежна стража објавен по двегодишна истрага.
Конечниот извештај за „OceanGate“ беше објавен од страна на американската крајбрежна стража и нејзиниот Одбор за поморски истраги (MBI). Станува збор за компанијата (OceanGate) која е одговорна за подморницата „Титан“, која имплодираше пред две години за време на нуркање кон остатоците од Титаник, при што загинаа сите пет лица.
Во извештајот од 335 страници, објавен во вторникот, се вели дека „OceanGate“ не ги следела инженерските протоколи за безбедност, тестирање и одржување на бродовите. Документот ги истакнува сериозните проблеми во начинот на работење на компанијата, нејзината работна култура и предупредува на потребата од построг регулаторен надзор на „подморници со екипаж и бродови со нов дизајн“.
„Неколку години пред инцидентот, „OceanGate“ користеше тактики на заплашување, дозволи за научни операции и поволна корпоративна репутација за да избегне регулаторен надзор“, се вели во извештајот, пишуваат медиумите.
Понатаму се вели дека компанијата „стратешки создаде и искористи регулаторна конфузија“ успеала да го управува „Титан“ целосно надвор од воспоставените протоколи за длабоко море, што историски придонеле за безбедноста на комерцијалните подморници.
„Трагедијата можеше да се спречи“
„Оваа морска несреќа и загубата на пет животи можеа да се спречат. Двегодишната истрага идентификуваше повеќе фактори што доведоа до трагедијата, давајќи вредни лекции за спречување на идни несреќи. Потребен е посилен надзор и јасни опции за операторите што истражуваат нови концепти надвор од постојната регулаторна рамка“, рече Џејсон Нојбауер, претседател на МБИ на „Титан“.
Критично погрешна безбедносна култура
Во извештајот се наведува дека „примарните фактори што предизвикуваат“ трагедија биле несоодветното справување со инженерските проблеми и недостатокот на разбирање за тоа како трупот би реагирале во „по природа опасна средина“.
И покрај инцидентите што го нарушија интегритетот на трупот,„ OceanGate“ продолжи да го користи „Titan“. MBI, исто така, ја истакнува „критично погрешната“ безбедносна култура и оперативните практики на компанијата.
„Во срцето на овие пропусти беа очигледните несовпаѓања помеѓу пишаните безбедносни протоколи и вистинската пракса“, се вели во извештајот.
Исто така, се истакнува дека напорите на раководителите на „OceanGate“ да го претстават „Titan“ како „неуништлив“ создале „лажно чувство на безбедност“ кај патниците и регулаторите.
Американската крајбрежна стража, исто така, ги наведе неуспесите на државните институции, нагласувајќи дека имало „пропуштена можност“ за интервенција.
„Раната интервенција можеше да резултира со тоа што „OceanGate“ ќе бараше усогласеност со регулативите или ќе ги напушташе плановите за експедициите на Титаник“, се наведува во извештајот.
Фото: принтскрин