Економија
Ставрески: Економските политики се анализираат со факти, а не преку гола реторика
Анализите за успешноста на економските политики се прават врз база на аргументи, факти и податоци, а не преку призмата на голата политичка реторика како што тоа најчесто го прават нашите политички опоненти од СДСМ.
Ова во понеделникот од собраниската говорница го порача министерот за финансии Зоран Ставрески за време на дебата, во која опозицијата бара негова интерпелација и одговорност.Изнесувајќи аргументи за своето работење, Ставрески направи споредба со растот на бруто домашниот производ, приливот на странски инвестиции и стапката на невработеност во негово време и во времето на владеењето на СДСМ.„Во изминатиот период остварени се историски највисоките стапки на раст на БДП од 6,1% во 2007 и 5% во 2008. По започнувањето на големата светска економска криза, повторно во две од три години остваривме позитивен раст на БДП (2,9% во 2010 и 3% во 2011). Во целина, во периодот 2007-2011 во кој во четири од петте години имаше и сеуште има голема светска економска криза, остварен е просечен раст на БДП од 3,2%. За споредба во периодите 1993-1998 и 2003-2006 во кои економската политика ја креираше СДСМ, просечниот раст на БДП е 1,2%“, порача Ставрески. Ставрески истакна дека петте години, во кои тој учествува во креирањето на економската политика, остварен е најголем раст на инвестициите.„Просечниот реален раст на бруто инвестициите во 2003–2006 година изнесува 2,8%, додека во 2007–2011 година 8,9%. Бруто инвестициите како процент од БДП во периодот 2003–2006 година изнесуваа 21%, а во периодот 2007–2011 година 25,7%,“, рече Ставрески.Во врска со невработеноста, која со години е најголеми проблем на македонските граѓани, Ставрески рече дека во септември 2006 година бројот на регистрирани невработени лица бил 358.831, а во март 2012 година изнесувал 276.715. „Во 2005 година, стапката на невработеност достигна рекордни 38,7%. На крајот од 2011 таа изнесуваше 31,8%. Ја намаливме стапката на невработеност во услови кога невработеноста расте во сите европски држави. Во овие времиња кога работниците во Европа ги губат работните места, во Македонија континуирано расте бројот на вработени лица“, изјави Ставрески, додавајќи дека владината политика креирала на 75.000 работни места.Ставрески ги оцени како неточни тврдењата на СДСМ дека јавноста била манипулирана со ветување за високи стапки на раст кога Европа и Светот се подготвувале за криза и потсети дека Владата уште на крајот на 2008 година излезе со прв пакет на атикризни мерки .„Секаде во светот проекциите за макроекономските индикатори подлежат на ревидирање. Многу често релевантните меѓународни институции како ММФ, СБ, ЕК итн ги менуваат проекциите“, рече Ставрески.На обвинувањата дека е креиран огромен буџет и дека државата се задолжува, Ставрески со одговор дека буџетот во 2012 како процент од БДП е помал од тој во 2005 година, како и дека историски највисока стапка на задолженост македонија имала на крајот од 2005 година, 38,4% од БДП, додека заклучно со март 2012 година државниот долг изнесува 26,8%. Негирајќи ги обвинувањата на опозицијата дека во него време не е направен ниту километар пат, Ставрески наброја цела листа на патишта кој се завршени во негово време.Ставрески детално се осврна и на акцијата „Детонатор“, додавајќи дека таа се уште не е завршена и дека е пример за неселективен пристап. Претходно, пратеникот од СДСМ Марјанчо Николов наведе 10 причини зошто министерот за финансии треба да ја напушти оваа функција: немањето кредибилитет, постојаното задолжување на државата, акцијата „Детонатор“, сиромаштијата, невработеноста, финансирањето на проектот „Скопје 2014“, недостигот на капиталните инфраструктурни и енергетски проекти, состојбата во Фондот за ПИОМ и за здравство и другите претпријатија во сопственост на државата, фискалната децентрализација и рамномерниот регионален развој и неуспешниот проект „Купи куќа, купи стан“. „Ова се причините зошто треба да си замине од фукцијата министер за финансии. Тоа е во интерес и на стопанството и на граѓаните и на државата. За сите овие шест години, колку што ги правите буџетите, сте потрошиле 14 милијарди евра пари на граѓаните, истакна Николов, додавајќи дека прашање е каде се потрошени и на што се потрошени.Николов потенцира дека во последните три години долгот на централната влада е зголемен за 700 милиони евра и оти со политиката што се води земање кредити и трошење за тековни трошоци само се уништува македонската економија и се задолжуваат идните генерации.Сиромаштијата, во последните четири години урива рекорди, а животниот стандард е на најниско ниво, рече Николов, обвинувајќи дека . невработеноста во изминатите години само на административен начин е намалена.Николов оцени дека владата нема направени ниту еден енергетски проект и дека се прават се повеќе трансфери за исплата на пензии.За проектот „Купи куќа, купи стан“, Николов оцени дека не се оправдани ниту парите дадени за реклами за проектот. /крај/со/ап/
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија (SECO) потпишаа меморандум за соработка и јакнење на институционалните капацитети
Народната банка и Државниот секретаријат за економски прашања на Швајцарија – СЕKО (SECO) потпишаа Меморандум со кој се воспоставува рамка за соработка во периодот 2025 ‒ 2028 година. Меморандумот го потпишаа гувернерот на Народната банка, Трајко Славески и амбасадорот на Швајцарија во земјава, Кристоф Зомер.
Соработката опфаќа обезбедување техничка помош и размена на знаење заради унапредување на истражувачката активност, модернизација на алатките неопходни за водење монетарна политика, зајакнување на стабилноста на финансискиот сектор, како и за понатамошно јакнење на институционалните капацитети на Народната банка.
„Воспоставената соработка претставува значаен поттик за натамошно зајакнување на капацитетите на Народната банка во повеќе важни области на работењето и потврда на долгогодишното партнерство меѓу нашата земја и Швајцарија“, истакна гувернерот Славески нагласувајќи ја улогата на централната банка во обезбедувањето макроекономска стабилност и поддршката на одржливиот економски развој.
„Швајцарија е посветен партнер за развој на Северна Македонија повеќе од 30 години. Преку овој меморандум за соработка, ја потврдуваме нашата поддршка за економските институции и реформите во земјата, како и за силна, независна и кредибилна централна банка којашто ги применува меѓународните и европските стандарди. Швајцарија го почитува ова партнерство и е посветена на унапредување на макроекономската стабилност и на одржливиот економски развој“, истакна амбасадорот Зомер.
Во рамките на Програмата, активностите се насочени кон унапредување на спроведувањето на монетарната политика, промовирање стабилен и сеопфатен финансиски сектор, зајакнување на отпорноста, одржливоста и ефикасноста во работењето. Поддршката опфаќа анализа и спроведување на монетарната политика, макроекономски податоци и статистика, истражувања, финансиска стабилност и вклученост, развивање нови дигитални решенија за модернизација на платежната инфраструктура преку подобрување на пристапот до платежните услуги, еколошката одржливост, управувањето со ризиците, како и управувањето со човечките ресурси и меѓународната соработка.
Соработката се остварува во рамките на Програмата за билатерална помош и градење капацитети за централните банки (Bilateral Assistance and Capacity Development for Central Banks – BCC), финансирана од СЕКО и спроведена од Женевскиот институт за меѓународни и развојни студии. Програмата има за цел да ги зајакне капацитетите на централните банки во земјите во развој преку унапредување на нивната аналитичка и техничка експертиза за водење ефикасна монетарна политика и одржување стабилен финансиски систем. Со потпишувањето на Меморандумот, Народната банка ќе биде дел од оваа мрежа на институции коишто преку оваа програма инвестираат во знаење и напредок.
Економија
Божиновска пред Енергетската заедница: Македонија ја забрзува интеграцијата во европскиот енергетски пазар
Министерката за енергетика, рударство и минерални суровини, Сања Божиновска, се обрати на состанок на Енергетската заедница, каде што ја презентираше реалната и мерлива динамика на напредокот на Северна Македонија во усогласувањето со европското енергетско и климатско законодавство и во јакнењето на регионалната енергетска интеграција.
Во своето обраќање, министерката истакна дека изминатата година била обележана со предизвици, но и со конкретни институционални резултати, пред сè во делот на законодавните реформи и стратешките инфраструктурни чекори.
Како клучна пресвртница, Божиновска го нагласи усвојувањето на новиот Закон за енергетика, со кој во голема мера е транспониран Пакетот за интеграција на електричната енергија. Според неа, Законот создава јасна правна основа за активна интеграција на националниот електроенергетски и гасен систем во регионалниот и во внатрешниот пазар на Европската Унија и претставува најзначајниот чекор кон идното спојување на македонскиот пазар со европскиот пазар на електрична енергија.
„Со овој закон се редефинираат улогите, обврските и одговорностите на институциите, операторите на преносните системи и пазарните оператори – не само во имплементацијата, туку и во активното учество во креирањето на заедничките правила за регионалните енергетски пазари“, беше истакнато во обраќањето.
Дополнително, министерката информираше дека во 2025 година е усвоен и Законот за изменување и дополнување на Законот за енергетска ефикасност, со кој се отстрануваат регулаторните и нерегулаторните бариери за реализација на проекти за енергетска ефикасност, се зајакнува соработката меѓу сите чинители, се поттикнува користењето обновливи извори на енергија кај крајните корисници и се овозможува поефикасно користење на финансиски механизми и стимулации.
Во делот на стратешкото планирање, Божиновска информираше дека Ревидираниот Национален енергетски и климатски план (НЕКП) за периодот 2025–2030 се наоѓа во финална фаза пред усвојување. Јавната консултација со сите релевантни засегнати страни, вклучително и со Енергетската заедница, е завршена, а усвојувањето се очекува во најкраток можен рок.
Посебно беше истакнат и пристапот на МЕПСО кон Заедничката канцеларија за алокација (JAO) – заедничката европска платформа за аукција на прекугранични преносни капацитети, што, како што кажа Божиновска, претставува стратешки исчекор за националниот електроенергетски систем и практична интеграција во најголемата и најтранспарентна европска платформа од овој тип.
Во таа насока, министерката најави дека МЕПСО има намера да номинира еден преносен инфраструктурен проект во рамки на процесот за избор на Проекти од интерес на Енергетската заедница / Проекти од заемен интерес (PECI/PMI) во циклусот за 2026 година, како дел од заложбите за јакнење на регионалната поврзаност и усогласување со европските плански рамки.
На крајот, Божиновска подвлече дека државата паралелно работи на критични инвестиции во регионалните електроенергетски и гасни интерконекции, со цел зголемување на енергетската безбедност, вклучително и проектот за гасен интерконектор со Грција и продолжување на разговорите со Србија.
Економија
Николоски: Се работи на нов просторен план на Македонија, стратешки документ за развој на државата
Изработката на новиот просторен план на Македонија треба да ги даде насоките за просторниот развој на државата со што ќе се овозможат бенефити за целокупното општество. Планот кој го изработува Агенцијата за просторно планирање, а во соработка со надлежни институции треба да понуди нов инфраструктурен концепт за развојот на Македонија, истакна вицепремиерот и министер за транспорт Александар Николоски на настанот по повод 20 години постоење на Агенцијата за просторно планирање.
Како што потенцира тој, Агенцијата има централна улога во обликување на идниот развој на државата.
„Би сакал да ја потенцирам важноста на новиот просторен план од следните причини: Македонија како природна крстосница меѓу Југоисточна и Централна Европа, има геостратешка важност која произлегува од положбата на коридорите Исток–Запад и Север–Југ, односноа Коридорите 8, 10 и 10 – д. Понатаму близината на јужните пристаништа и улогата како транзитна земја за транспорт, енергија и трговијата. Гледаме во овие глобални предизвици колку е важно Македонија енергетски да се поврзува и во таа насока изградбата на интерконекторот кој не поврзува со Грција како и планираниот интерконектор со Србија, ќе значи дека Македонија ќе стане и енергетска раскрсница. А во меѓувреме интензивно се работи и на далноводно поврзување и со Албанија преку далноводот Охрид-Елбасан. Тука се автопатите, железничките поврзувања, логистичките центри, мултимодуларните јазли особено јазолот со вкрстувањето на коридор 10 со коридор 8, подобрување на меѓуграничната поврзанот и др. И затоа сметам дека треба да постои добра соработка со сите институции на изработка на тој документ кој ќе се почитува и со кој ќе се следи развојот на државата”, кажа Николоски.
Тој го потенцира институционалното партнерство со Министерството за транспорт во спроведување на стратешките политики на Владата, а најави дека министерството работи на изработка на софтвер за развој и управување со геопросторни податоци. Вицепремиерот упати честитки за јубилејот на Агенцијата.

