Општество
Владика Петар: По 19-ти јануари МПЦ ќе ја покани Руската православна црква за медијатор во спорот со СПЦ ..
По ослободувањето од затвор на Вранишковски, а тоа е 19-ти јануари, тогаш најверојатно нашата црква ќе свика седница од страна на Поглаварот ГГ Стефан, и на таа седница ќе се донесе одлука за отпочнување разговори меѓу двете цркви, СПЦ И МПЦ со медијаторство на Руската православна црква. Значи по 19-ти јануари ќе се има извонредна можност да се покрене тоа прашање, изјави митрополитот Преспанско пелагониски и администратор Австралиско новозеландски Петар за програмата „Гласот на народот со Слободан Томиќ“
Одговарајќи на прашањето во емисијата за ТВ Сонце, кој треба да поднесе барање за медијаторство меѓу двете цркви од стана на Руската православна црква владиката Петар додаде дека „….:.тука чекор направи Руската православна црква“. „Сметаме дека ќе прифати Руската православна црква, на наша интервенција, на нашето барање да посредува во решавањето на спорот околу статусот на нашата црква“, истакнува Владиката Петар.
Во однос на тоа дали со ослободувањето на Вранишкоски од затвор состохбите меѓу СПЦ и МПЦ ќе се мрднат од стускво ситуацијата, митрополитот истакна дека „и лично мислам дека не би имало и не очекувам некое ’,поместување’, на односите меѓу двете цркви, без некоја, интервенција или медијација ,односно на Руската православна црква, во овој спор што е наметнат од страна на Српската православна црква (СПЦ)!’
„Зошто тоа го велам?. Тоа го велам затоа што нам од досегашното искуство што го имавме со СПЦ, особено со некои членови од Комисијата за разговори на СПЦ со нашата црква. Членовите на Комисијата беа толку ’упорни’, не да се отстапи ништо од она што е предмет за решавање на спорот,туку дури на некој начин ретроактивно враќање на состојбите дури и пред 1958 година, кога ние всушност се здобивме со Самостојност во 1959 година, а таа Одлука е од страна на СПЦ доставена до МПЦ .Во таа Одлука се вели,дека СПЦ, односно Уставот на СПЦ нема важност за епархиите во тогашната Народна Република Македонија, а тоа значи дека ние ќе се раководиме согласно Уставот на нашата црква кој беше донесен на Црковниот народен собор 1958 година, кога беа избрани и првите архиереи, што го сочинуваа Синодот на МПЦ. Првиот Архиепископ на обновената Охридска архиепископија на МПЦ беше блаженоупокоениот Господин Доситеј, потоа, епископите, подоцна митрополити Климент, преспанско битолски, и Наум, злетовско-струмички и, се разбира. подоцна и Митрополитот Методија. И така се прошири Синодот на МПЦ “, вели владика Петар
„Меѓу другото, во тоа наше соработување меѓу двете цркви, српскиот патријарх во тој период се потпишуваше на сите документи коишто се доставуваа до нашата црква, се разбира како патријарх на српската и македонската црква, и како патријарх на српско македонскиот, односно српскиот и македонскиот народ. Ако именката и именителот српски за народот српски и за македонски народ е македонски“, појаснува владика Петар
Објаснува притоа кога и зошто настанал тој проблем. „Настана кога престана српскиот патријарх некаде 1965 и 1966 година да се потпишува како српски македонски патријарх на двете цркви, српска и македонска црква, меѓу двете земји и тоа предизвика да се свика Црковно народен собор 1967 година, кое СПЦ го искористи како можност да нé обвини кај другите помесни православни цркви дека наводно сме прогласиле еднострана Автокефалност и оттогаш се нарушија тие односи меѓу двете цркви“.Би сакал да нагласам, продолжува владиката Петар, дека ние практично дотогаш делувавме како самостојна црква, што подразбира дека ниту извршната власт и’ припаѓаше на српската црква, ние си имавме извршна власт на нашата црква. Ниту, пак, законодавната власт беше српска, односно судовите црковни не функционираа и не беа надлежни над нашите архиереи,бидејќи во Уставот на нашата црква стоеше „и на архиереите на нашите цркви им суди Синодот на МПЦ, но исто така и законодавната власт, да се донесе Уставот на нашата црква, и сите прописи што од него, произлегуваат, беше дело на највисокото законодавно тело Архиепископскиот црковен народен собир, што и ден денес тој е функционален“, истакна митрополитот Преспанско-пелагониски.
Владиката Петар изрази јасен став дека „надминувањето на овој проблем тешко ќе биде, ќе повторам без посредство на Руската православна црква или на некоја друга православна црква којашто ќе се застапи онаква како што всушност е реално за да се постави за разрешување на спорот меѓу двете цркви“.
Во овој случај Владиката Петар не ја испушти можноста да укаже и на некоректноста, односно непочитувањето на веќе постојните оригинални документи кои ги поседуваат двете страни а се однесуваат околу признавањето на уставното име на Македонија и црквата, како и колку е сигурен во почитувањето на посредништвото на Руската православна црква во овој случај, при што истакна „Токму тоа ми дава за повод да го кажам ова што претходно го истакнав, а тоа е имајќи го предвид неискуството на дел од членовите на Комисијата на СПЦ, бидејќи тоа ќе го нагласам повторно – уште еднаш се потрудија дури да му подметнат фалсификат документ на блаженоупокоениот српски патријарх Павле да потпише дека наводно во Предлог Нишката спогодба стоело во Преамбулата дека нашата држава е ПЈРМ, и покрај тоа што во оригиналите што и двете страни ги поседуваме, мислам на СПЦ и МПЦ, јасно стои Република Македонија, и всушност и кога тие најдоа за потребно на Архиерејскиот народен собор да му подметнат да потпише на српскиот патријарх фалсификат документ на кој ќе стои ПЈРМ, автоматски се виде дека се служат со крајно недозволиви средства за понижување и на нашата држава и нашата црква“.
„Оттаму не сум расположен дека ќе се изнајде некое поволно решение без посредство односно медијација на друга црква, односно во конкретниот случај, како што е Руската православна црква. Но, дај Боже да тргнат работите на подобро да се покаже вистинска православна христијанска љубов кај тие браќа наши во верата наша света православна, па да тргнеме од една позиција која е најприфатлива за двете цркви што всушност е и став на двете Комисии од 1992 година искажан на средбата која тогаш се одржа или седницата на двете комисии одржана во црквата на Пресвета Богородица во струшко Калишта. Таму беше донесен заеднички став за сослужување на архиереите и свештенството, ѓаконството на двете цркви меѓу себе, да имаме едно разбирање за едно заедничко богослужение, една љубов да развиваме и градиме доверба меѓу себе и сé до оној момент додека само посебе не дојде признавањето дејуре, односно со Одлука од страна на Вселенската патријашија, однсоно Вселенскиот патријарх Вартоломеј како првопрестојател на православните цркви, а и се разбира, дека со конкретниот случај , тоа би требало да го поднесе тоа барање СПЦ!“, потенцира Владиката Петар во интервјуто за програмата „Гласот на народот со Слободан Томиќ“ на ТВ Сонце
На прашењето на водителот за коментар за и околу ослободувањето на Зоран Вранишковски од затвор на празникот Водици, како и дали тоа ќе ги мрдне од статускво разговорите околу признавањето и статусот на МПЦ од страна на СПЦ, митрополитот Петар вели дека неговите лични размисли по ова прашање се дека МПЦ направила чекор од своја страна покажувајќи милосрдие со што СПЦ го губи аргументот со кој одбиваше разговори.
„Како што веќе видовме, ослободувањето на Вранишковски од затвор, односно неговото условно ослободување, беше по иницијатива на Руската православна црква, овојпат и преку Меморандумот што веќе го потпишале патријарсите на Руската и на Српската православна црква при посетата на рускиот патријарх Кирил на СПЦ, дека ќе се заложат и ќе побараат и од нас како црква, или домицилна на Република Македонија, православна единствена православна црква во РМ, која е регистрирана како таква и којашто единствена има право да функционира како православна црква, се разбира да се заложиме ние, заради милосрдие да биде ослободен Вранишковски условно од затвор. Тоа го сторивме, па надлежните органи се потрудиле во границите на дозволените можности да го пуштат од затвор. Се разбира, сето тоа е во интерес на она за што своевремено обвинуваше и го заговараше Српската православна црква, дека не може да има разговори меѓу двете цркви за решавање на Статусот на МПЦ, сé додека Вранишкоски е во затвор“, рече владиката Петар. /крај/мф/ст
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Г.г. Стефан: Да ги зацврстиме единството и слогата, да ги надминеме разногласијата и меѓусебните поделби
Ариепископот Охридски и македонски заедно со Светиот архиерејски Синод, по повод велигденските празнувања, испраќа мир и благослов од Бога до свештенослужителите, монаштвото и до сите чеда на МПЦ-ОА.
– Христовото воскресение е смислата на нашето севкупно постоење. Тоа е стожерот околу којшто се одвива сиот наш живот и камен-темелникот врз којшто се гради сиот наш подвиг на верата, на надежта и на љубовта во Бога. Тајната на Христовото воскресение го преобразува и го вообличува севкупниот наш поглед кон светот и човекот, кон времето и вечноста. Зашто, токму ова спасоносно собитие е најголемата вистина којашто му беше објавена на човековиот род и токму оваа Тајна над тајните е најрадосното благовестие со коешто велегласно беше возвестена конечната победа на животот над смртта, на доброто над злото и на љубовта над омразата, вели г.г. Стефан меѓу другото во обраќањето.
Македонија
Православните верници го слават Велигден
Православните верници денеска го слават најголемиот христијански празник Велигден – Христовото воскресение, ден кога Исус Христос ја докажал својата божествена моќ и воскреснал од мртвите. Воскресението Христово на полноќ беше објавено во сите храмови на Македонската православна црква, а денеска се одржуваат воскресенски литургии.
Поглаварот на МПЦ-ОА г.г. Стефан богослужеше во Соборниот храм „Свети Климент Охридски“ во Скопје од каде го објави Христовото Воскресение и упати Велигденски пораки.
Македонија
Годишен извештај на Народниот правобранител: Помалку претставки од граѓаните за работата на јавните обвинителства
Во извештајната 2023 година, во областа која се однесува на работата и постапувањето на обвинителствата во Република Северна Македонија поднесени се 63 претставки што е за 24 помалку во однос на 2022 година, се констатира во Годишниот извештај за степенот на обезбедувањето почитување, унапредување и заштита на човековите слободи и права во 2023 година што го објавува Народниот правобранител на Република Северна Македонија.
Согласно објавените податоци, бројот на претставки на граѓаните на годишно ниво се намалил за повеќе од 38%, што претставува резултат на заложбите на Јавното обвинителство за зголемување на ефикасноста на постапките и континуираните напори за подобрување на довербата на граѓаните во работата на јавните обвинителства.
Во најголем број од претставките граѓаните бараа интервенција во врска со постапки пред основните јавни обвинителства (51), потоа пред Основното јавно обвинителството за организиран криминал и корупција (4), постапка пред Јавното обвинителство на РСМ (3), пред вишите јавни обвинителства (2), друго (2) и една претставка се однесуваше за постапка пред Совет на јавни обвинители. Ваквиот сооднос е очекуван со оглед на обемот на предметна работа и фактот што токму јавните обвинителства со основна надлежност го прават првиот директен контакт на граѓаните со институцијата.
Доколку се има предвид вкупниот обем на работа на јавните обвинителства кои активно постапуваат по поднесени кривични пријави за над 40.000 сторители на кривични дела во текот на годината, поднесените 63 претставки до Народниот правобранител претставуваат околу 0,1% од таа бројка. Притоа, граѓаните во посочените предмети изразувале незадоволство поради непостапување по поднесена пријава на кривично дело, одолжување на постапката или поради незадоволство од донесена одлука. Од тие причини Народниот правобранител, меѓу останатите препораки во извештајот, во делот на Јавното обвинителство препорачува основните јавни обвинителства да ги доставуваат јавнообвинителските одлуки до странките и да им се овозможи правото да ги обжалат до повисоките јавни обвинителства, да постапуваат поажурно и навремено да преземаат дејствија, да го почитуваат рокот од 3 месеци доколку не донесат јавнообвинителска одлука да го известуваат повисокиот јавен обвинител и пријавителот, за да нема сомневање и страв дека гонењето ќе застари.
Сите овие забелешки Јавното обвинителство ги зема предвид, детално ги анализира и ќе продолжи да презема активности за дополнително зголемување на ефикасноста, на транспарентноста и на отчетноста за постапките што ги води. Ваквите заложби на Јавното обвинителство се веќе воспоставен начин на работа при што уште во извештајот за 2022 година омбудсманот констатираше дека за разлика од претходните години, сега јавните обвинителства, особено издвојувајќи ги Основното јавно обвинителство Скопје и Основно јавно обвинителство за гонење на организиран криминал и корупција, постапуваат по барањата на Народниот правобранител, даваат суштински и целосни одговори за бараните информации од постапките, се вели во соопштението од Јавното обвинителство.