Економија
По бурната расправа договорот CETА доби зелено светло во ЕП
Повеќето застапници во Европскиот парламент, во средата по бурната седница го поддржаа ратификувањето на договорот за слободна трговија на Европската унија со Канада, односно Сеопфатниот економски и трговски договор (Comprehensive Economic and Trade Agreement – CETА), меѓутоа решително спротиставување на договорот искажаа претставниците на Зелените, крајно левите и на крајно десните пратенички групи.
По тричасовната дебата, за CETA гласаа 480 пратеници, додека 245 изразија противење, а 33 беа воздржани, Поддршка на договорот дадоа три од четирите големи пратенички групи во Европскиот парламент, Европската народна партија (EPP), либералите ALDE и конзервативците ECR, додека дел од социјалдемократите S&D беа против.
Договорот CETA би требало да ја зголеми размената на услугите, стоките и вложувањата меѓу Канада и ЕУ и да ги укине речиси сите царини во трговијата меѓу двете странич.
Најжестоки противници на договорот се зелените, крајно левите и крајно десните пратеници, Противниците на CETА на гласањето дојдоа со транспарентите „Луѓето пред профитот. Да ја запреме CETA“.
Европската комесарка за трговија, Сесилија Малстром, за договорот рече дека „претставува голема економска и геополитичка шанса“, а на пратениците им порача дека во него „се наоѓа сето она што со години го бараа, од заштитата на работничките права до заштитата на природната околина“, ветувајќи дека ЕУ „нема да ги намали постојните стандарди“.
„Овој договор ќе ни овозможи да ја искористиме оваа економска и геополитичка шанса којашто ни се укажува. Ќе ја зајакнеме нашата заштита во социјална смисла и ќе покаже да трговијата и вредностите одат рака под рака“, рече Малстром и порача дека во неа нема ништо што некоја општина или земја би ја присилила на приватизација.
„Ние нема да ги намалиле стандардите, нема да ги казнуваме владите кои носат прописи кои ги штитат нивните граѓани. Она што постои, што сега е забрането, ќе биде и натаму забрането и оваа заедничка комисија нема да ги менува приписите“, додаде еврокомесарката за трговија.
„Имаат силен јавен сектор и навистина со нас сакаат да соработуваат за оваа глобализација да ја оформат (…) за да имаме силни меѓународни правила, како и за да се почитува мандатот кој го добивме од земјите членки во Европската комисија“, рече Малстром. За оцените на некои пратеници од пратеничката група Европа на слободата и демократијата кои договорот го нарекоа „прикриен државен удар“ рече дека „отидоа предалеку“.
Известителот на Европскиот парламент за CETA, Артис Пабрикс на почетокот од расправата рече дека „наместо протекционизам и стагнација, со усвојувањето на CETA избираме отвореност и економски раст“, нарекувајќи ја Канада „сојузник на кој може да се смета“. „CETA ќе биде светилник за идните трговски договори ширум светот“, додаде Пабрикс.
На крајот од расправата им се заблагодари на сите известители во смени на „квалитетниот догово“, и во кусото обраќање се наврти на „крајно десните и крајно левите пратеници кои во овој дом се обединети против сето она што е позитивно и добро за Европската унија“.
„Ако некој укинува работни места и им го одзема богатството на луѓето во Европа и ги поткопува самите темели на националните држави на ЕУ, погледајте ги овие радикали на двете страни, тие се виновни за тоа“, рече Пабрикс и ги повика пратениците да не ги слушаат „алтернативните факти одлево и десно“, туку правилно да гласаа. „Ова е вистинскиот глас за ЕУ и земјите членки“, порача Пабрикс.
Иако пратеникот на Зелените Јаник Жадот пред парламентарната група на Зелените го отфрли договорот оценувајќи го како продолжување на „процесот на дерегулација“, а протагонистите на преговорите ги обвини за врски со мултинационалните компании, неколку пратеници на Зелените го поддржаа договорот.
По ратификацијата во Европскиот парламент, треба да го ратификуваат и националните и регионалните парламенти на земјите членки на ЕУ, но неговата привремена примена ќе може да започне веќе во април годинава. Привремената примена ги исклучува спорните одредби, како онаа за арбитража за инвестициските спорови.
Преговорите за CETA се водеа од 2009 година, а завршија во август 2014 година. Договорот во октомври 016 година го потпишаа во името на ЕУ, претседателите на Европскиот совет и на Европската комисија, Доналд Туск односно Жан-Клод Јункер, како и словачкиот премиер Роберт Фицо чијашто земја тогаш претседаваше со ЕУ. Од канадска страна договорот го потпиша премиерот Џастин Турдо кој во четврток треба да им се обрати на пратениците во Европскиот парламент.
CETA ќе укине околу 98 отсто од царините на стоки и услуги, а исто така, обезбедува и заемно признавање на сертификатите за низа производи. Канада ќе ги отвори своите пазари за јавни набавки на сојузно и на локално ниво, з да се осигури симетричен пристап на пазарот.
Во преговорите ЕУ тврди дека ја обезбедила заштитата за повеќе од 140 европски ознаки за заштитено географски потекло за храна и пијалаци кои се продаваат на канадскиот пазар. Во договор се вклучени одредби за одржливиот развој за да се зачуваат општествените и стандардите за заштита на природната околина и да се обезбеди трговијата и вложувањата да бидат од полза на двете страни, наведува Европскиот парламент.
За да се ублажат стравувањата на граѓаните дека договорот ќе им даде преголема моќ на мултинационалните компании и дека владите нема да можат со законите да ги штитат, на пример, здравјето и околината, ЕУ и Канада во преамбулата на договорот и во заедничка изјава им го признаваат правото на државите на законска регулација.
Постојаниот арбитражен суд, кој го предвидува CETA, ќе има 15 професионални судии кои ќе ги именуваат ЕУ и Канада. Сите расправи на тој суд ќе бидат јавни и ќе постои можност да се поднесуваат жалби.
CETA е првиот трговски договор кој ЕУ го склучува со една од земјите од групата индустриски најразвиени земји и најсилни светски економии Г7, и најдалекусежниот трговски договор кој ЕУ го случила досега.
Поборниците на договорот тврдат дека CETA ќе ја зголеми размената меѓу партнерите за 20 отсто и ќе го поттикне растот на двете економии. За Канада договорот е важен и поради тоа што ја намалува нејзината зависност од САД, кои се нејзиниот главен извозен пазар.
Противниците на договорот изразуваат стравувања дека им овозможува на мултинационалните компании да ги тужат државите членки на ЕУ пред меѓународните арбитражни судови кога владите ќе донесат одлуки во позла на интересите на домашните јавности, а на штета на тие компанија, па така ќе го заобиколуваат националните судови. CETA, сметаат критичарите, така би можела во името на профитот на големите компании да ги наруши стандардите на јавните услуги и заштитата на природната околина кои се повисоки во ЕУ.
Потпишувањето на договорот беше предвидено за 27-ми октомври лани, но беше одложено бидејќи недостасуваше согласноста од сите земји членки на Европската унија. Белгија не можеше да даде согласност поради противењето на франкофонскиот регион Валонија, кој бараше дополнителни гаранции за заштита на своите земјоделски производи и заштита од надмоќта на мултинационалните компании во можните инвестициски спорови со државите членки на ЕУ.
Разни граѓански здруженија во Холандија повикуваат на референдум, за граѓаните да одлучат дали парламентот ќе го ратификува договорот CETA. Со петицијата покрената во октомври 2015 година се собрани веќе 190.000 потписи од 300.000 потребни за распишување референдум. Организаторите на петицијата против CETA тврдат дека не се евроскептици, туку оти веруваат дека Европа мора да биде подемократична.
Доколку потребните 300.000 потписи бидат собрани, референдумот ќе биде организиран за неколку месеци, но сигурно не пред парламентарните избори предвидена за март 2017 година.
Противниците на договорот обединети во граѓанската иницијатива „STOP TTIP & CETA“ во понеделникот во Стразбур на Европскиот парламент му предадоа петиција против склучувањето на договорите, која собра повеќе од три милиона потписи на граѓани од сите земји од ЕУ.
Во средата противниците на договорот протестираа против ратификувањето пред зградата на Европскиот парламент, но и во чамците на каналот кој ја опкружува зградата на парламентот. Неколку стотици демонстранти носејќи транспаренти и извикувајќи пароли против договорот, го блокираа влезот во зградата, но немаше инциденти./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Бислимоски – Сјаојен: Енергетската транзиција е приоритет број еден
Над 55 % од расположливите енергетски капацитети во државава се од обновливи извори и определбата на земјава е јасна дека енергетската транзиција е приоритет број еден – е пораката што претседателот Марко Бислимоски и членовите на РКЕ ја истакнаа на средбата со амбасадорката на Народна Република Кина, Џианг Сјаојен.
Соговорниците ги споделија искуствата во секторот, истакнувајќи дека полето на соработка може да се прошири, ако се земе во предвид дека материјали со кинеско производство се повеќе се употребуваат при реализација на значаен дел на инвестициите во енергетиката.
„Инвеститорите се добредојдени во земјава, но соработката мора да биде базирана на законските прописи кои се синхронизирани со европските правила што подразбираат јавни и транспарентни тендерски постапки “ посочи Бислимоски.
На средбата се разговараше и за тоа како новите технологии – паметните мрежи, батериите за складирање на електрична енергија, можат да придонесат за побрза енергетска транзиција
Економија
Минималните семејни трошоци во ноември 65.173 денари, со изнајмен стан надминуваат 80 илјади
Минималните месечни трошоци што едно четиричлено семејство ги има во ноември достигнуваат 65.173 денари, додека доколку семејството живее во изнајмен стан од 60 квадратни метри, вкупните потребни средства се искачуваат на 80.548 денари.
За храна и пијалоци се издвојуваат 23.534 денари, додека 6.130 денари се потребни за режиски трошоци, соопшти Сојузот на синдикатите, кој ја изработува синдикалната минимална кошница.
Во однос на минатиот месец, кога за покривање на основните трошоци биле потребни 65.544 денари, сега е забележано намалување од 371 денар.
Економија
(Фото) Технолошка револуција од Porsche: претставен новиот и целосно електричен Cayenne
Cayenne Electric означува почеток на нова ера за Porsche.
Како целосно електричен SUV, новиот Cayenne ја комбинира вистинската Porsche ДНК со пионерска технологија и моќност: до 850 kW (1.156 PS), 0-100 km/h за 2,5 секунди и до 400 kW моќност за полнење и досег до 642 километри. Тоа е најмоќниот сериски произведен Porsche модел на сите времиња – и истовремено поразновиден од било кога: динамичен на пат, самоуверен на тежок терен и удобен на долги патувања.

Cayenne беше првиот модел што ја пренесе легендата на спортскиот бренд на Porsche во сосема нов пазарен сегмент. Новиот, спортски SUV стана светски хит веднаш по светската премиера во септември 2002 година. Сега започнува нова ера со целосно електричниот Cayenne. Новата, електрична генерација на Cayenne Electric покажува перформанси во сосема нова димензија, со иновативни технологии што ги развивме во мотоспортот. Поставува нови стандарди во SUV сегментот – во однос на возачките карактеристики, како и во полнењето”, вели Оливер Блум, претседател на Извршниот одбор на Porsche AG. „Извонредни електрични перформанси се среќаваат со многу реална секојдневна употребливост. Одлична удобност на долги растојанија се комбинира со бескомпромисна способност за офроуд.“

Со околу 36 проценти продадени електрични спортски автомобили глобално, Porsche е еден од најбрзо трансформираните производители на автомобили во 2025 година. Cayenne Electric е следната пресвртница во оваа успешна приказна и ја надополнува постоечката понуда на Cayenne модели со мотор на согорување и plug-in хибриди во духот на целосно флексибилен избор на Porsche погонски системи.
Перформанси на супер-спортски автомобил
Целосно електричното семејство Cayenne првично се состои од два модела: Cayenne Electric и Cayenne Turbo Electric – двата со погон на сите тркала и опремени со електронски Porsche Traction Management (ePTM).
Cayenne Turbo забрзува од 0-100 km/h за 2.5 секунди, од 0 до 200 km/h за 7.4 секунди и достигнува максимална брзина од 260 km/h. Овој моќен e-performance е овозможен благодарение на новоразвиен систем за погон кој развива до 850 kW (1.156 PS) и до 1.500 Nm
вртежен момент кога е активиран Launch Control. Turbo варијантата има директно масло ладење на електричниот мотор на задната оска за да обезбеди висок континуиран излез и ефикасност. Ова е иновација од моторспортот. Во нормален режим на возење, достапна е до 630 kW (857 PS). Со помош на функцијата Push-to-Pass, дополнителни 130 kW (176 PS) може да се активираат за 10 секунди со притискање на копче. Основниот Cayenne модел има 300 kW (408 PS) во нормална работа и 325 kW (442 PS) и 835 Nm вртежен момент со Launch Control. Забрзува од 0 до 100 km/h за 4.8 секунди, достигнувајќи максимална брзина од 230 km/h.

Формула Е нивоа на рекуперација
Cayenne Electric исто така нуди водечки показатели за обновување на енергија, постигнувајќи нивоа на Formula E со до 600 kW рекуперативна моќност. Во секојдневието, околу 97 проценти од сите операции на сопирање можат да се извршат исклучиво со електричните мотори. Механичките сопирачки ретко треба да интервенираат. За Cayenne Turbo, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) исто така е достапен како опција.
Cayenne Electric голем дел од својата разновидност ја должи на шасијата. Адаптивна воздушна суспензија со Porsche Active Suspension Management (PASM) е доаѓа стандардно кај двете верзии. Turbo исто така има Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) со ограничено пролизгување на задниот диференцијал. Двата модела можат да бидат опремени со систем за управување со задна оска, кој ги управува задните тркала до пет степени. Дополнително, Porsche Active Ride е достапен и кај главниот модел на Porsche за прв пат. Системот за Активна суспензија, познат од спортските седани на Porsche, сега е достапен и кај Cayenne, и речиси целосно ги компензира движењата на шасијата со што се обезбедува исклучителна стабилност, динамика и удобност.
Иновативна удобност за полнење: брзо и робусно
Во срцето на целосно електричните Cayenne модели е новоразвиената високонапонска батерија од 113 kWh, која има корист од двострано ладење за оптимално термално управување. Ова резултира со комбиниран WLTP опсег од до 642 км за Cayenne Electric и до 623 km за Turbo.

Благодарение на својата 800-волтна технологија, Cayenne се полни со DC полнење до 390 kW – а под специфични услови дури и до 400 kW. SoC (состојба на полнење) може да се зголеми од 10 на 80 проценти за помалку од 16 минути, а енергијата за дострел од 325 km (Cayenne) или 315 km (Cayenne Turbo) може да се додаде во рок од 10 минути. Робусните перформанси при полнење беа главен фокус при развојот на новиот Cayenne.
Нов надворешен дизајн: прогресивен и аеродинамичен
Cayenne Electric ги комбинира препознатливите пропорции на брендот Porsche со јасно развиен дизајнерски јазик. „Новиот Cayenne е недвосмислено Porsche и недвосмислено Cayenne. Ги надградивме докажаните дизајнерски карактеристики и го зачувавме она што го прави овој SUV уникатен. Резултатот е модерен дизајнерски концепт кој го носи Cayenne во иднината“, вели Мајкл Маур, раководител на Style во Porsche.
Најзначајни карактеристики вклучуваат ниска предница со тенки Matrix LED светла. Овие ја нагласуваат ширината на возилото и ги комбинираат сите функции за осветлување во еден модул. Силно контурираните страници се исто така многу типични за други дизајни на Porsche, како и flyline – икондкиот благо наклонет покрив.

Страничната силуета се карактеризира со врати без рамка и впечатлива набор на површината на вратата. Страничните детали имаат изразен тридимензионален дизајн и се обоени во Volcanic Grey Metallic и, на Cayenne Turbo, во високо-сјајна црна боја. Двобојниот концепт ја истакнува спортската димензија на автомобилот. Дизајните на лакот на тркалата специфични за моделот го нагласуваат неговиот офроуд карактер.
Впечатливи детали позади, како светлосната лента со препознатлив 3D изглед и анимирана графика, како и осветлените Porsche букви, го нагласуваат современиот дизајнерски јазик. Cayenne Turbo има бројни контрастни елементи во ексклузивната боја на Turbonite. Ова ги вклучува грбот на Porsche, предните страни на алуминиумските тркала и лајсните на страничните прозорци. Нежните акценти во Turbonite го нагласуваат светлосниот потпис и инскрипцијата Porsche.

За клиенти со посебни барања во однос на аголот на пристап и робусност, достапен е Off-Road пакет. Неговиот преден дел со изменета геометрија помага безбедно да се движи низ груби земјени патишта, особено стрмни искачувања или спуштања на тежок терен. Благодарение на коефициентот на отпор од 0.25, новиот Cayenne Electric е еден од најаеродинамичните SUV возила во својата класа, нудејќи придобивки во однос на опсегот и потрошувачката на енергија. Системот Porsche Active Aerodynamics (PAA) прецизно ги прилагодува аеродинамичните својства на автомобилот на соодветната ситуација и брзина на возење и, покрај ефикасната стратегија за контрола, придонесува и за динамиката на возење очекувана од брендот со дополнителна притисна сила. Активните аеродинамички елементи вклучуваат подвижни крила за ладење на воздухот на предницата, адаптивен спојлер на покривот и иновативни, активни аеролопати на задниот дел од Turbo. Тие ги продолжуваат страничните рабови и ги подобруваат карактеристиките на протокот на воздух, што води до зголемување на опсегот, особено при повисоки брзини. Други аеродинамички мерки вклучуваат воздушни завеси на предната каросерија, речиси целосно затворен долен дел, специјални аеро тркала и дифузер на задниот дел.

Ново ниво на корисност, удобност и индивидуалност
Новиот Cayenne Electric е 55 милиметри подолг од моделот со мотор за внатрешно согорување. Новиот SUV е долг 4.985 mm, широк 1.980 mm и висок 1.674 mm. Разликата е најголема во меѓуоскиното растојание (3.023 mm), каде што зголемување од речиси 13 cm значи повеќе простор за нозе и удобност за патниците позади отколку порано. Системот за задно седиште е електрично прилагодлив и нуди флексибилни опции за прилагодување од удобна до товарна позиција. Капацитетот на багажот е од 781 до 1.588 литри, плус предниот багажен простор од 90 литри. Корисноста на новиот Cayenne е исто така потврдена со неговата моќ влечење до 3,5 тони.

Новововедените Mood Modes го претвораат внатрешниот простор во простор за искуство кој се прилагодува на расположението и ситуацијата. Во зависност од избраната програма, се менува позицијата на седењето, амбиентот за осветлување, климатизацијата, звучниот профил и изгледот на дисплејот. Лизгачкиот панорамски покрив со променлива контрола на светлината, електрично промелнива течнокристална фолија, создава огромно чувство на простор. Друг карактер е новото греење на панелот: не само што ги загрева седиштата, туку и големи површини на контакт како потпирачи за раце и панели на вратите. Опсегот на удобности е дополнет со проширено амбиентално осветлување, вклучувајќи комуникациско светло – анимирана светлосна лента која ги пречекува патниците при влегување во автомобилот и визуелизира различни состојби на возилото, како што е процесот на полнење.

Никогаш досега Cayenne не бил толку сеопфатно и индивидуално прилагодлив како новиот целосно електричен модел. Клиентите можат да изберат меѓу 13 стандардни бои, девет дизајни на тркала од 20 до 22 инчи, 12 комбинации на ентериер, како и до пет пакети за внатрешност и до пет пакети со акценти. Благодарение на Porsche Exclusive Manufaktur, проширената палета на надворешни бои Paint to Sample и програмата Sonderwunsch, клиентите можат да го индивидуализираат својот Cayenne според своите лични желби, од низа опции па сè до целосен уникатен модел.
Програмата на Porsche Design за специјално изработени часовници е проширена за да го вклучи и опсегот на SUV модели. Ова значи дека клиентите на Cayenne сега можат да нарачаат и часовник од сопствениот швајцарски производител на часовници на Porsche, кој е прилагоден на нивното возило до последен детаљ.

Porsche Driver Experience – најголемата контролна површина во Porsche
Во областа на дигитализацијата, Cayenne Electric го подигнува возачкото искуство на ново ниво. Во срцето на новоразвиеното Porsche Driver Experience е Flow Display – елегантно закривен OLED панел кој беспрекорно се вклопува во централната конзола и овозможува јасно одвојување помеѓу дисплејот и контролните сегменти. Дополнета е со целосно дигитална инструмент табла со 14.25-инчен OLED екран и опционален 14.9-инчен опционален дисплеј за патници. Заедно, резултатот е најголемата контролна површина некогаш пронајдена во Porsche. За првпат во Cayenne, достапен е и head-up дисплеј со AR технологија, кој визуелно претставува 87-инчен дисплејски простор 10 метри пред возилото. Сите дисплеи се беспрекорно вградени во внатрешната архитектура. За разлика од тоа, копчињата и контролите за особено често користени функции, како клима уред и јачина на звукот, се аналогни. Дополнително, развиен е потпирач за раце кој му овозможува на возачот ергономски да ги управува дигиталните и аналогните елементи – дури и во особено динамични ситуации на возење.

Новата Porsche Digital Interaction е дигитална оперативна филозофија и дизајнерски јазик кој го проширува искуството на возачите на Porsche и е насочен кон индивидуализација и брз пристап до функции. Widgets овозможуваат пристап до преферирани функции, додека апликацијата Themes ја прилагодува шемата на бои на сите дисплеи. Многу апликации од трети страни можат директно да се интегрираат во возилото преку Porsche App Centre. Разновидните стриминг и гејминг функции го подигнуваат дигиталното искуство на ново ниво. Новиот Voice Pilot исто така придонесува за ова. Благодарение на вештачката интелигенција, тој разбира сложени, меѓусебно поврзани прашања, го препознава контекстот и одговара како вистински соговорник. Овозможува навигацијата да се контролира интуитивно и да се пристапи до обемно онлајн знаење. Со Porsche Digital Key, паметниот телефон и паметниот часовник стануваат клучеви за возила кои можат дигитално да се споделуваат со до седум други корисници.

Трио погонски системи по 2030 година
Новиот Cayenne Electric сега го надополнува постоечкиот избор на типови на погони, кои ќе продолжат да се нудат паралелно ширум светот.
„Инспирирањето на клиентите е наш највисок приоритет во Porsche. Со електрификацијата на Cayenne, достигнуваме ново ниво на перформанси кое поставува стандарди за иднината. Во исто време, ќе продолжиме да го развиваме Cayenne со ефикасни системи со мотор на согорување и хибриден погон дури и во следната деценија,“ вели Матијас Бекер, член на Одборот за менаџмент, продажба и маркетинг. „Оваа стратегија важи и за целото портфолио на модели на Porsche: во секој сегмент во кој сме претставени, клиентите во иднина ќе имаат избор помеѓу целосно електрични и мотори со согорување.“
Целосно електричните Cayenne модели се достапни за нарачка сега во Porsche Center Skopje.
ПР

